Resa till Ringen!!

Darth Väder

Irregular firing (dis)order
Gick med
30 Apr 2003
Ort
Örebro (men Pite i mitt hjärta)
Hoj
Hojlös
Blir en resa till ringen i sommar. Polarna och jag har börjat planera lite smått om resan dit. Kunde ju vara bra med tips från folk som gjort resan dit.
Finns en del frågetecken som vi bör reda ut innan vi drar i sommar. Fick ju med en dvd i en Bike-tidning där man fick bra info om själva ringen och körningen där. Bla vore det ju inte så j-vla kul om man inte fick köra på ringen p ga att man inte har orginalburken monterad. Men hur noga e dom med bullernivån egentligen??
Själva dit och hemresan kommer nog bli rätt påfrestande så många stopp lär det bli. Kul om ni kunde komma med många tips ni somåkt dit på hoj.
Resan lär nog bli riktigt kul i af om allt går som planerat.



När har ni tänkt åka? Kommit nånstans i planeringen? :)
Själv kommer jag att vara där mellan 8-12 juli ungefär. Längtar som tusan :D
 

IronMike

Guest
Nyss hemkommen från der vaterland

Ta det lugnt där nere ffs.. Jag kom nyss hem från ringen, en kille på hoj dog 10 min innan jag körde mina varv. Under tiden resterna plockades bort, så partajade folk med lunch i depån, innan röjet kunde fortsätta. Ett liv där nere tycks inte vara värt så mkt som här. Man har andra värderingar /inställningar..kanske därför man inte hör så mkt om de faror som faktiskt lurar där.

Man har kul å ignorerar riskerna, man ser massor trots att man är där ett par timmar eller en dag. Vet inte om ni läst "vi bilägare" eller om det var någon annan biltidning som hade statistik över olyckor på ringen från något år nyligen, i snitt ett dödsfall per vecka / år. Alltså, kanske lika många döda på ringen per år, som alla sveriges trafikoffer per år i trafiken. Det är sjukt....

Men man fattar allvaret väl där. Ingen bana att rekomendera för "nybörjare" som aldrig åkt på bana, eller aldrig åkt autobahn i tyskland. Nu åkte vi bil, men med hoj är det ännu värre. Det är ingen lek..

Jag filmade min repa, å kanske lägger upp den om jag orkar. Vi startade typ 10 ok fordon samtidigt, en åkte ifrån mig. Annars gick det bra. En svenskreggad ferrari blev avhängd :D likaså ett helt gäng hojjar och en M3 csl. Enda jäveln som inte gick att hänga av var en tysk med illgrön porsche 997 carrera gt3 rs.

Rätt kul, vi avverkade 320 mil på 40 timmar. Åkte från sthlm kl 13, slagga i hannover på kvällen, åkte 08 till ringen, lajja där hela dan, åkte järnet hem hela vägen. Snittfart på 80 km/h trots att vi åkte färja rödby-puttgarden, slagga på hotell, och lekte på ringen en hel dag. Alltså, om vi startat från sthm, samtidigt som en lastbil, och han åkt non-stop 80 km/h så hade vi kommit hem samtidigt :yoparty
 
Last edited:

PalleR1

På 1000cc sen -96
Gick med
29 Apr 2007
Ort
I landet med den långa vintern
Hoj
R1 -05
Tja!

Har varit där några gånger och instämmer i varningarna. Åk inte dit och tro att ni första gången kommer att lägga några snabba filmade varv. Då är risken stor för vurpa. De första varven kommer ni att missa linjen flera gånger. Ofta kommer man mer och mer fel i kurvkombinationerna och till slut blir du tvingad att bromsa ner till nära 0 km/h för att vara kvar på asfalten. Banan är på många ställen tight, snäv och smal vilket kan vara överraskande första gången.

Ta det lugnt så blir det skitkul.
 

Darth Väder

Irregular firing (dis)order
Gick med
30 Apr 2003
Ort
Örebro (men Pite i mitt hjärta)
Hoj
Hojlös
Jag är mycket medveten om att Ringen är väldigt krävande. Jag har kört ca 600 varv i GT4 på PS2 samt sett ett antal filmer från Ringen. Med det sagt så menar jag absolut inte att jag "kan" Ringen men åtminstone vet jag åt vilket håll nästa kurva går. Självklart är det dock en helt annan sak att köra i verkligheten än att köra i ett tv-spel men en viss förberedelse ger det förhoppningsvis :)
 

IronMike

Guest
men en viss förberedelse ger det förhoppningsvis :)

det trodde jag också innan jag kört där för första gången irl.. likt förbannat, så hamnade jag av banan i 3e kurvan första varvet, den "lilla" avåkningszoon som finns. fel spårval, och stress iom med att massor fordon i princip släpps ut samtidigt, är det t ex liknande fordon, eller fordon av samma karraktär så blir det battle från första meter efter plastkonerna.. man måste dra av några varv innan man blir hemmastadd. sen är det en helt unik känsla, när man kommer till somliga partier, och man har åskådare tillhöger å vänster. nu när jag körde sist, var det klarblå himmel, +19 grader, massor folk men inte så mkt fordon på banan. man kände sig som en nicki lauda innan det gick åt pepparn för stackarn, men ändå =)

enda negativa är att man blir deprimerad när man kommer hem. varför har vi inte ngt liknande i sverige där man kan få leka av sig :( varför har vi inte autobahn.. varför kan man inte få handla en starköl på en bensinmack mitt i natten? stelt land vi lever i. ändå, om man kikar tysklands olycksstatistik, och med tanke på all genomfartstrafik tyskland har -säg 10 x fler invånare, fler som kör bil, mer genomfart, fri fart på motorvägar osv - dom har "inte ens" 10 x fler döda i trafiken. där läggs mer ansvar på varje enskild individ, och trots den fria farten, så funkar det klockrent i mina ögon. tyskar är extremt uppmärksamma i backspegeln på vad som dyker upp bakom dem, vilket gör det till en fröjd att ta sig till och från Ringen.

när ni åker ner, åk via bremen, och inte hannover. jag fick ett tips om att åka via hannover för att det var ngt mer 3 filiga motorvägar, dock var det MASSOR vägarbeten istället. åk via bremen, någa färre km 3 filig väg, men mycket bättre asfalt och i princip 0 vägarbeten, samt mestadels fri fart förståss :tummenupp
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top