Grattis! Berätta mer; hur gick uppkörningen denna gång? Vad gjorde du annorlunda? Det är kul att läsa om framgångshistorier
Tack!
Jag såg till att ta 5 lektioner via körskola, varav 1 manöverlektion. Manöverlektionen gick bra, jag hade inte glömt allt för mycket under vintern. De två sista vanliga körlektionerna var genrep inför uppkörningen, läraren hade inga större synpunkter utan sade att "kör så här på uppkörningen så klarar du dig".
Detta sammantaget gjorde att jag kände mig trygg i min förmåga att köra, och att jag dessutom körde upp på körskolans MT-07 istället för min gamla tunga Bandit underlättade säkert också.
På dagen för uppkörningen så möttes vi lyckliga/nervösa som skulle köra upp på körskolan och åkte gemensamt ut till manöverbanan för 30-45 minuters uppvärmning. Naturligtvis började jag uppvärmningen med några välta koner i högfarten och några nedsatta fötter i lågfarten, men efter några repor så satt allt som det skulle.
Provförrättaren kom så småningom inrullande, det visade sig vara samma gubbe som jag hade sist och som jag fick bra intryck av då.
Jag blev först ut vilket var skönt eftersom nerverna inte hann spinna igång för mycket. Överlag så kände jag mig efter omständigheterna lugn och samlad.
Säkerhetskontroll - fick bromskontroll, inget att rapportera.
Lågfart, högfart och broms - utan anmärkning. Jag var helt fokuserad på att klara alla moment på första försöket, eftersom jag var rädd att ett misstag skulle sätta sig på hjärnan och få mig att göra om samma misstag igen (se beskrivning från uppkörning nr. 3 för bakgrund).
Sedan var det bara att vänta på att de andra skulle bli klara med manöverdelen. Eftersom jag var först ut så fick jag köra från manöverbanan till Trafikverket (i Örebro så ligger dessa på olika ställen). Klantade mig rejält i en rondell, lade mig i vänsterfil för att svänga vänster men missade att byta fil i tid för att köra ur. Jag förklarade för provförrättaren över radion att jag fick hjärnsläpp och fick för mig att jag skulle köra tillbaka samma väg som jag kommit, han skrattade till lite och sedan var det inte mer med det.
I övrigt flöt det på bra, råkade köra lite för fort på några ställen (indikerat 54-55 på 50-väg) men såg till att köra väldigt försiktigt i villaområdet (30-område) där han ledde in mig. Sedan var det bara att rulla mot Trafikverket, vid det här laget bedömde jag mina chanser att klara mig ca 50/50. Men när vi svängde in på parkeringen sade provförrättaren över radion "då får man gratulera till MC-kortet" och min lycka var gjord!
Så det jag gjorde annorlunda denna gång:
- Jag såg till att ta några lektioner för att få bekräftelse på att mitt sätt att köra var "rätt"
- Jag berättade för så få som möjligt att jag hade bokat en ny tid, för att slippa oket att behöva förklara att jag hade kuggat "igen" om det hade blivit så
- Jag såg till att vara så väl förberedd som möjligt för att känna mig bekväm i min förmåga
Så fjärde gången gillt, trägen vinner, ge inte upp, det är bara att bryta ihop och komma igen och alla andra klyschor!