Reservdelar i Sverige, varför så jäkla dyrt?

Marcus80

Guest
Har funderat på detta ett tag, varför är delarna så sjukt dyra här hemma i Sverige om man jämnför mot resten av Europa?

Lyckades med konststycket att köra sönder bromsoket bak med följande att skiva mm gick åt flanders.
Själva ok stommen lyckades jag rädda men allt annat var sopor. Satt och kollade vad delarna skulle kosta i Sverige och då gick bara bromsskivan bak på nästan 2000:-
Sen var det kolvarna i oket med packningar och bromsbelägg. Då skulle vi landa på ca 3500:-

Kollade i England på yambits och då landade allt på 2200:- ink frakt. Är ju ändå 1300:- skillnad.

Hur kan det skilja så mycket på samma saker? Vart ju orginal kolvar till oket och ebc belägg. Skivan vart en från metal gear men funkade bra tycker jag.

Hur kommer det sig att det skiljer så mycket i pris? Och hur blir det nu om England lämnar EU, då finns ju inte det alternativet kvar verkar det som.

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
H1
Det finns flera orsaker till att reservdelar är larvigt dyra i Sverige som t.ex. att vi har varit blåögda, handlarna samvetslösa och att marknaden är mycket liten här. Ibland sker genombrott som t.ex. när däckonline etablerade sig på den Svenska marknaden. Till att börja med försökte svenska handlare spjärna emot på olika sätt men har förstås fått vika ner sig. Samma kommer att ske även inom andra områden när godtrogna köpare har vaknat till.

De flesta har inte kompetens att laga saker själva och då är det lätt att ta mycket betalt både för arbete och delar. Jag hade en uppsättning nya bromsskivor och belägg till bilen liggande sedan flera år. Till slut var det nödvändigt att byta till dem. Jag tänkte att det skulle vara skönt att slippa göra det själv och hörde vad det skulle kosta att få på grejorna samtidigt som en firma la på medtagna vinterhjul på fälg. 2500 per hjul skulle det kosta, totalt 10.000 kr. Så jag gjorde det förstås själv på några timmar och slapp betala ett pris som man skulle ha känt sig otroligt korkad att göra.

http://teknikensvarld.se/svenska-rovarpriser-och-tyska-lagpriser-pa-reservdelar-till-bilen-118338/

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Därför att i sverige så betalar vi horribla mängder skatt. Och det är ruskigt dyrt att driva företag i sverige. Så vill du ha billigare delar så sluta rösta på den rödgröna sörjan.

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
H1
Skatten i Sverige har aldrig varit så låg som den har varit efter 2008 men priserna har inte gått ner på de 8 år som den borgeliga alliansen styrde landet. Det som har skett är att bl.a. att politiker har blivit mycket med välbetalda oavsett vilket block de tillhör men även löntagare har i allmänhet fått det mycket bättre. Andra grupper har fått det katastrofalt mycket sämre.

En mycket stor del av Sveriges pensionärer lever under EU norm för fattigdom, 11.500 kr per månad.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Marcus80 skrev:
Skivan vart en från metal gear men funkade bra tycker jag.
Du jämförde priset på originalskiva i sverige med en icke orginal utomlands?

Jag tycker priserna på originaldelar inte skiljer sig så mycket.
Jag har handlat prylar till Suzukis på Din Mc och finner att deras priser inte skiljer så mycket från vad det skulle kosta mig att ta hem en identiskt pryl från utlandet. Ibland är Din Mc till och med billigare.
Går jag däremot till Ava MC så lägger de på xx% på det priset jag fick hos den andre handlaren i Sverige.
Men det är ju fri konkurrens, så jag får välja vart jag köper sakerna.

Sen är det ju en fråga om volymer. En stor OEM-webhandlare i utlandet omsätter väl ungefär samma summa per dag som en liten återförsäljare i Sverige gör per år.
Man kan pressa marginaler ganska bra då.

En sak att ha i åtanke när man diskuterar priser är att mervärdesskatten (momsen) är olika hög i olika länder.
Hur hög moms har Kina t.ex. när man beställer från E-bay?
Har de ens moms?

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Hoj
Skatten i Sverige har aldrig varit så låg som den har varit efter 2008 men priserna har inte gått ner på de 8 år som den borgeliga alliansen styrde landet. Det som har skett är att bl.a. att politiker har blivit mycket med välbetalda oavsett vilket block de tillhör men även löntagare har i allmänhet fått det mycket bättre. Andra grupper har fått det katastrofalt mycket sämre.

En mycket stor del av Sveriges pensionärer lever under EU norm för fattigdom, 11.500 kr per månad.

Fortfarande så är det dyrt att driva företag i sverige. Med folk som ska ha avtalsenliga löner. Skatter hit och dit. Min far har drivit detaljhandel i 20år och han kan knappast konkurera mot större aktörer och aktörer på internet. Då håller dom ändå nere priserna så gott det går men dom är ändå rellativt dyra.

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
H1
Det blir Svensk moms på grejor från Kina om det inte gäller små billiga saker som skickas med snigelpost. Går det t.ex. med DHL och är saker som t.ex. kostar en eller flera tusen kronor få man faktura på tull och moms och DHL hanteringsavgift.

Men visst, momsen är en tung post helt klart. Samhällsservice måste trots allt finansieras om vi inte ska behöva leva som många tvingas göra i Kina.

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Hoj
Det blir Svensk moms på grejor från Kina om det inte gäller små billiga saker som skickas med snigelpost. Går det t.ex. med DHL och är saker som t.ex. kostar en eller flera tusen kronor få man faktura på tull och moms och DHL hanteringsavgift.

Men visst, momsen är en tung post helt klart. Samhällsservice måste trots allt finansieras om vi inte ska behöva leva som många tvingas göra i Kina.

Du menar den som staten har gjort allt för att montera ner senaste 40 åren?

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
H1
Fortfarande så är det dyrt att driva företag i sverige. Med folk som ska ha avtalsenliga löner. Skatter hit och dit. Min far har drivit detaljhandel i 20år och han kan knappast konkurera mot större aktörer och aktörer på internet. Då håller dom ändå nere priserna så gott det går men dom är ändå rellativt dyra.

Ja det är tyvärr kämpigt att driva små företag. Jag kände en farbror som har en jättefin mekanisk verkstad i nedervåningen på sin villa. Som mest var det han och fyra anställda på heltid och de gjorde superfina jobb och var bl.a. underleverantör till Volvo m.fl. Den blygsamma vinsten användes för uppehälle och att investera i fina maskiner. När farbrorn dog tog en son över verksamheten. Men konkurrensen hade blivit stenhård och efter ett tag konkade firman och hela livsverket gick åt pipsvängen och inte en enda maskin finns kvar.

Det är väl liknande inom många andra brancher t.ex. åkerinäringen. Man måste vara en stor aktör för att ha råd med privatjet och annat utöver livets nödtorft.

Jag är grymt imponerad av småföretagare som lever gott på en inkomst som de ordnar själva. Men då handlar det inte om några 8-5 jobb och sitta och sova del av tiden.

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Jag är inte så intresserad av samhällsdebatten, men jag gillar verkligen att handla delar på eBay. Senast fyra st modellanpassade blinkers från Frankrike för 300 Spänn, tog en vecka.

Köpte nyligen Honda originaldekaler via MC proffsen, fick betala i förskott, det tog 3 veckor innan de dök upp och var dessutom dyrare än knark, den dyra sorten. Helt ovärt.

tugge

Medlem
Gick med
4 Jul 2011
Hoj
VT1100c2 -95
Jag är inte så intresserad av samhällsdebatten, men jag gillar verkligen att handla delar på eBay. Senast fyra st modellanpassade blinkers från Frankrike för 300 Spänn, tog en vecka.

Köpte nyligen Honda originaldekaler via MC proffsen, fick betala i förskott, det tog 3 veckor innan de dök upp och var dessutom dyrare än knark, den dyra sorten. Helt ovärt.

Har handlat av svenska webshoppar, över disk/telefon hos lokala firmor (oftast har de inte grejer hemma till mina gamla häckar som jag haft) och ebay/webshoppar i både UK och Tyskland..

För det första: Ofta är det halva priset, om inte så är det inte långt ifrån.
För det andra: Oftast går det fortare att beställa själv från UK/Tyskland.
För det tredje: Handlar man via ebay är oftast säljarna så jävla måna om sin rating, och där brister svensk kundservice så in åt helvete oftast.
De skiter högaktningsfullt i om en enstaka kund är missnöjd för de syns/hörs knappt.

Samma sak är det med bildelar till jänkare, beställde för ett tag sen lite servicedelar till min Pontiac,
kollade med svenska återförsäljare och de skulle ha det dubbla mot vad jag fick betala för direkt från USA. INKL. frakt, tull och moms!

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
I Sverige har vi ju också omaket med generalagenter som ska ha sin del av kakan på alla prylar.

Lillencb 1

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2016
Hoj
KTM 1290R 2016

Jag har handlat prylar till Suzukis på Din Mc och finner att deras priser inte skiljer så mycket från vad det skulle kosta mig att ta hem en identiskt pryl från utlandet. Ibland är Din Mc till och med billigare.
Går jag däremot till Ava MC så lägger de på xx% på det priset jag fick hos den andre handlaren i Sverige.

Sen är det ju en fråga om volymer. En stor OEM-webhandlare i utlandet omsätter väl ungefär samma summa per dag som en liten återförsäljare i Sverige gör per år.

En sak att ha i åtanke när man diskuterar priser är att mervärdesskatten (momsen) är olika hög i olika länder.
Har de ens moms?

Jag har en helt annan upplevelse och jag påstår att det är en stor skillnad på att köpa grejer på Din MC och beställa samma sak på nätet. Ta ett Yoshimura R77 slipon till KTM, det kostar 8650 sek i kolfilter utförande och går du ut på e-bay så får du ett för 4450 sek. Med andra ord 4200 sek billigare, en sådan här stor prisskillnad är inte försvarbart. Nu är det ju inte Din MC som är boven i just denna fråga utan Boove som är imoptör / grossist och ser till att alla mc handlare måste handla in vissa saker av dom, helt galet är det I varje fall. Skulle ha ett Yoshimura R77 3/4 system till min förra hoj och det skulle man ha 10050 sek för så jag ville beställa från Revzilla men jag fick tillsvar att dom inte kunde skicka till Sverige. Frågade varför , jo för att vi har en grossist med avtal här i Sverige, jag fick dra i lite trådar och fick loss det för 6500:-. Nästa gång beställer jag på e-bay istället.

Last edited:

Marcus80

Guest

Har de ens moms?

Jag jämförde med pirat skiva här i Sverige, annars hade det inte blivit rätt ju.

Checker

Medlem
Gick med
29 May 2012
Hoj
GSX1250FA -14
Jag bruka beställa från MSP https://www.motorcyclespareparts.eu/ Det är originaldelar till Honda, Kawasaki, Yamaha och Suzuki och flera andra märken är på gång.
Nära halva priset på många delar, exempelvis på MSP ger jag 106:-/Skr för original oljefilter och i svensk butik får jag betala 200:-/Skr. Dessutom så finns det fina sprängskisser över hojens alla delar vilket underlättar mycket.

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Da Buzz
Du måste ha kikat på en framskiva? Om det är till FZR:en så går en flytande sådan på cirka 2000:-
Om det är en standard solid skiva bak så går tex en EBC skiva på dryga 1100 spänn

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
I Sverige har vi ju också omaket med generalagenter som ska ha sin del av kakan på alla prylar.

Inte så liten kakbit heller, jag beställer delar ifrån utländska firmor billigare än vad generalagenterna vill sälja åt mig.

Skulle nog vilja säga att det är de svenska generalagenterna som gräver sin och sina kunders död genom att begära så höga priser att dom tvingar slutkunderna att lära sig handla utomlands.

Den dagen dom inser det och sänker priserna så finns inte kunderna kvar för dom handlar på utländska nätsidor.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Jag har en helt annan upplevelse och jag påstår att det är en stor skillnad på att köpa grejer på Din MC och beställa samma sak på nätet. Ta ett Yoshimura R77 slipon till KTM.................
Jag syftade iofs på originaldelar, inte eftermarknadsdelar när jag tog upp dem som exempel.
Eftermarknadsprylarna är oftast billigare och enklare att beställa på nätet. Dessutom så kan man ju lite grann fönstershoppa online istället för att stå där och förklara vad man ska ha.

Någon med insyn som vet på ett hum i snitt hur mycket generalagenterna OEM respktive eftermarknad lägger på en produkt?

Raderad medlem 51742

Guest
Generalagenterna behöver ju förstås få täckning (och en hygglig vinst) för de kostnader de har i form av lagerhållning, distribution, marknadsföring osv. så det är inte så konstigt att det driver upp priset i kombination med att det inte finns konkurrens. I och med att få handlare har så stor omsättning att de själva kan ägna sig åt direktimport (och dessutom inte tillåts av leverantörerna att göra detta) återstår att gå via generalagent, vilket blir ett slags monopol.

En möjlig väg att gå för att få ner priserna, men samtidigt behålla de lokala handlarna skulle vara om det blev en friare konkurrens där grossistledet i princip slopades och ett antal e-handelsleverantörer som direktimporterade från leverantörerna konkurrerade med varandra på den europeiska marknaden. De lokala handlarna skulle då mer kunna fungera som showrooms för dessa e-handelsleverantörer. Kunderna skulle då ha möjlighet att få hjälp i butik, men alla beställningar skulle levereras från e-handelsleverantören direkt till kund.

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Hoj
Kawasaki w800 2016
Jag bruka beställa från MSP https://www.motorcyclespareparts.eu/ Det är originaldelar till Honda, Kawasaki, Yamaha och Suzuki och flera andra märken är på gång.
Nära halva priset på många delar, exempelvis på MSP ger jag 106:-/Skr för original oljefilter och i svensk butik får jag betala 200:-/Skr. Dessutom så finns det fina sprängskisser över hojens alla delar vilket underlättar mycket.

Tjänar jag en hundring på det så kan jag lika gärna köpa det på hemmaplan.

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring