Reservdelar i Sverige, varför så jäkla dyrt?

Checker

Medlem
Gick med
29 May 2012
Ort
Borås
Hoj
GSX1250FA -14
Tjänar jag en hundring på det så kan jag lika gärna köpa det på hemmaplan.

Du har så rätt, dessutom så tillkommer 100:- i frakt.:hej

Handlar du för 50Eur så blir det fri frakt.

Oljefiltret var bara ett konkret prisexempel för att belysa prisskillnaden. Jag handlade lite andra originaldelar också för 1000:- och med samma prisbild skulle det motsvara 1887:-/Skr hos en svensk handlare. Lite skämtsamt så kan man uttrycka det så att ju mer du handlar hos MSP desto mer sparar du! :tummenupp

 

zoddri

Alltid retar det nån
Gick med
17 Jun 2004
Ort
uume
Hoj
Honda VFR1200F -10
Nåt som jag stör mig på i Sverige är fraktkostnader.. Har flera gånger valt bort svenska företag bara för att de lägger på vansinniga kostnader för att skicka grejerna.
Har handlat rätt tunga bildelar från mellaneuropa och där är det ju en symbolisk fraktkostnad eller så bjuder de på frakten, vill jag köpa bilstötdämpare från en firma i södra Sverige blir det en femhundring för att skicka den 100mil..

Samt att leveranstiden är rätt lång från firmor inom landet. Men de kanske beställer via ebay först och sen bara säljer vidare.... :gnissla
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Generalagenterna behöver ju förstås få täckning (och en hygglig vinst) för de kostnader de har i form av lagerhållning, distribution, marknadsföring osv. så det är inte så konstigt att det driver upp priset i kombination med att det inte finns konkurrens. I och med att få handlare har så stor omsättning att de själva kan ägna sig åt direktimport (och dessutom inte tillåts av leverantörerna att göra detta) återstår att gå via generalagent, vilket blir ett slags monopol.

En möjlig väg att gå för att få ner priserna, men samtidigt behålla de lokala handlarna skulle vara om det blev en friare konkurrens där grossistledet i princip slopades och ett antal e-handelsleverantörer som direktimporterade från leverantörerna konkurrerade med varandra på den europeiska marknaden. De lokala handlarna skulle då mer kunna fungera som showrooms för dessa e-handelsleverantörer. Kunderna skulle då ha möjlighet att få hjälp i butik, men alla beställningar skulle levereras från e-handelsleverantören direkt till kund.


Problemet är ju att det numera finns konkurrenter och nej, man behöver ingen stor omsättning för att beställa ett par kolvringar eller ett kedjelås från usa eller som jag tätning till en stötdämpare.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Nåt som jag stör mig på i Sverige är fraktkostnader.. Har flera gånger valt bort svenska företag bara för att de lägger på vansinniga kostnader för att skicka grejerna.
Har handlat rätt tunga bildelar från mellaneuropa och där är det ju en symbolisk fraktkostnad eller så bjuder de på frakten, vill jag köpa bilstötdämpare från en firma i södra Sverige blir det en femhundring för att skicka den 100mil..

Samt att leveranstiden är rätt lång från firmor inom landet. Men de kanske beställer via ebay först och sen bara säljer vidare.... :gnissla

Håller med men det är ju vårt kära postverk som ska ha skit för att de ger utländska kunder så stor rabatt gentemot vad vi svenskar får betala.

Kolla vad du kan handla på ebay idag för under 1 dollar inklusive frakt från Hongkong samtidigt som det kostar oss svenskar nästa en tjuga att skicka samma paket vidare till nästa kommun med samma postverk som sköter sista delen av frakten från Hongkong.

EDIT: Sökte fram ett exempel
http://www.ebay.com/itm/Black-Motor...ash=item41a8e8e3a1:g:hQEAAOSwu4BV2tFx&vxp=mtr

Den kostar alltså 6 kr inklusive frakt från Hongkong, hur går det till när alla vi andra måste betala för kuvert och två frimärken för att skicka den där till någon innanför sveriges gränser.
 
Last edited:

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Ort
jöttebårj
Hoj
SD 1290
Nåt som jag stör mig på i Sverige är fraktkostnader.. Har flera gånger valt bort svenska företag bara för att de lägger på vansinniga kostnader för att skicka grejerna.
Har handlat rätt tunga bildelar från mellaneuropa och där är det ju en symbolisk fraktkostnad eller så bjuder de på frakten, vill jag köpa bilstötdämpare från en firma i södra Sverige blir det en femhundring för att skicka den 100mil..

Samt att leveranstiden är rätt lång från firmor inom landet. Men de kanske beställer via ebay först och sen bara säljer vidare.... :gnissla
Köpte ett par hard boots till alpinbräda på ebay i Tyskland. Frakten till Sverige var 15 euro.
När jag skulle sälja dem skulle jag sätta ut dem på ebay igen men då kostade de 800 SEK att skicka tilbaks dem tilll Tyskland.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Jag fick alldeles nyligen ett kåpglas från Kina, frakten var 75 spänn och inkluderade ett välpackat fluffigt paket. Det skulle säkert kosta det dubbla att skicka det vidare till Surahammar.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Problemet är ju att det numera finns konkurrenter och nej, man behöver ingen stor omsättning för att beställa ett par kolvringar eller ett kedjelås från usa eller som jag tätning till en stötdämpare.

Nej, självklart behöver man ingen stor omsättning för att göra som i ditt exempel, men det är ju fler saker som generalagenterna gör som i annat fall antingen skulle behöva skötas av återförsäljarna eller direkt av leverantörerna i större utsträckning. Det finns rätt så starka incitament från såväl återförsäljare som leverantörer att behålla nuvarande system, oavsett vad man tycker om det, samtidigt som det inte går att bortse från att konkurrensen från europeisk näthandel blir en allt viktigare motkraft till nuvarande system.

Edit: för att förtydliga vad jag menar. Även om konkurrensen från näthandeln blir allt hårdare tror jag inte grossisterna och de svenska återförsäljarna kommer kunna sänka sina priser så mycket att de kan konkurrera prismässigt så länge de fortsätter med nuvarande system. Den svenska marknaden är helt enkelt för liten i jämförelse med den Europeiska. Det är nya affärsmodeller och strukturella förändringar som krävs. Ett flertal handlare och grossister kommer inte klara den anpassningen utan får i såna fall lägga ner.
 
Last edited by a moderator:

Galen Ryss

Medlem
Gick med
31 Mar 2010
Ort
Stockholm
Hoj
MT09 -SP
Jag beställer alla originaldelar från England / Tyskland.
Lamellkit gick på 3700:- i Sverige, beställde från England, fick pröjsa 1800:- ink leverans.
Fem dagar senare hade jag dom hemma :). Beställer både kläder och mc delar från ebay.
Det är bara att gå in på butiken, testa det man gillar och beställa samma sak från ebay...
35-70% billigare blir det ju ALLTID.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Som liten firma är det ohållbart att ta från svenska generalagenter. Dels är inpriset högre än utpriset till kund mot att vi tar det från utlandet. Därtill har de svenska generalagenterna dubbla fraktkostnaden. Däck är ett sådant exempel. Vi kan fortfarande tjäna på delar men kunden slipper smällen. De stora drakarna blir snart sin egen död.
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Som liten firma är det ohållbart att ta från svenska generalagenter. Dels är inpriset högre än utpriset till kund mot att vi tar det från utlandet. Därtill har de svenska generalagenterna dubbla fraktkostnaden. Däck är ett sådant exempel. Vi kan fortfarande tjäna på delar men kunden slipper smällen. De stora drakarna blir snart sin egen död.

Måste man som handlare ta varor från generalagent? Eller kan man som tex liten mc butik skippa duells och ta delar direkt från tillverkare?

- - - Updated - - -

Som liten firma är det ohållbart att ta från svenska generalagenter. Dels är inpriset högre än utpriset till kund mot att vi tar det från utlandet. Därtill har de svenska generalagenterna dubbla fraktkostnaden. Däck är ett sådant exempel. Vi kan fortfarande tjäna på delar men kunden slipper smällen. De stora drakarna blir snart sin egen död.

Måste man som handlare ta varor från generalagent? Eller kan man som tex liten mc butik skippa duells och ta delar direkt från tillverkare?
 

SubSub

Medlem
Gick med
19 Aug 2013
Ort
Stockholm
Hoj
-?-
Som liten firma är det ohållbart att ta från svenska generalagenter. Dels är inpriset högre än utpriset till kund mot att vi tar det från utlandet. Därtill har de svenska generalagenterna dubbla fraktkostnaden. Däck är ett sådant exempel. Vi kan fortfarande tjäna på delar men kunden slipper smällen. De stora drakarna blir snart sin egen död.

Visst är det härligt när de stora tror att de har allt på det torra och kan mjölka ut den sista droppen blod ur varenda småföretagare? Skönt att se dessa företag gå en långsam plågsam död till mötes!
 

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
2009 Honda CBR600RR
För mig har det oftast varit som de flesta skrivit i tråden men från Honda där jag köpt några kåpor, skruvar och packningar under det senaste året har det faktiskt varit billigast från den lokala Honda-handlaren.

Antagligen har valutor eller tillgång/efterfrågan på Svenska lagret varit till min fördel på just dessa grejor men det kan vara värt att bara kolla priset här hemma också.
 

Micke_B

Medlem
Gick med
13 Sep 2014
Ort
valdemarsvik
Hoj
yamaha R1 2009
Jag köpte originalbatteri till R1an från uk o med frakten så sparade jag ca 500 kr. Verkar inte så miljömedvetet. Tackar forumsmedlem för besparingen :tummenupp
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Jag köper nästan alla delar till mina hojar från England, men om det blir ett Brexit, så vet man ju inte om det blir svindyrt att köpa prylar därifrån.

Engelsmännen är beredda att ta en liten standardsänkning på kort sikt för att slippa en mycket större sådan på längre sikt. Det blir en enorm massa tokiga förpliktelser som försvinner med ett EU-utträde.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Engelsmännen är beredda att ta en liten standardsänkning på kort sikt för att slippa en mycket större sådan på längre sikt. Det blir en enorm massa tokiga förpliktelser som försvinner med ett EU-utträde.

Med alla avtal som skall teckna med EU, så får de en ganska taskig förhandlingssituation vid ett eventuellt utträde....

"Imperiet" hade sin storhetstid första halvan på 1800-talet ...
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Med alla avtal som skall teckna med EU, så får de en ganska taskig förhandlingssituation vid ett eventuellt utträde....

"Imperiet" hade sin storhetstid första halvan på 1800-talet ...

En stor del av världen klarar sig utmärkt utan att vara medlemmar i EU, t.ex. vårt grannland Norge men även andra små hålor som Kina och USA verkar ha så pass gott självförtroende att det inte behöver ha folk sitta på möten i Bryssel och bestämma över dem. Sedan finns ju rena framgångssagor med EU-anslutningar som t.ex. för Grekland...
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Med alla avtal som skall teckna med EU, så får de en ganska taskig förhandlingssituation vid ett eventuellt utträde....

"Imperiet" hade sin storhetstid första halvan på 1800-talet ...

Inte nödvändigtvis, UK har en del att erbjuda i form av handel som EU behöver när en av de betalande parterna i EU lämnar blodsugeriet.
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Hur många småbarn ger kompisen 40 kronor för att köpa en bit choklad för 10 kr i den lokala kiosken?
Hur många vuxna låter lokala handlare sälja saker till dem med samma pålägg?
 
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top