Reservhjälm

Redback

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
2st
Inte helt ovanligt med kraschlandning i rookie-racing,..är det normalt att ha med en reservhjälm eller?

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Redback skrev:
Inte helt ovanligt med kraschlandning i rookie-racing,..är det normalt att ha med en reservhjälm eller?

Normalt vet jag inte men det är fruktansvärt bra att ha, har man råd att köpa två hjälmar vid ett tillfälle så slå till, man kommer garanterat att behöva byta hjälm rätt snart ändå :näsblod och det är inte kul att behöva avbryta helgen efter en fisvurpa där man lyckats kasa på hjälmen.

Redback

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
2st
Boris JR skrev:
Normalt vet jag inte men det är fruktansvärt bra att ha, har man råd att köpa två hjälmar vid ett tillfälle så slå till, man kommer garanterat att behöva byta hjälm rätt snart ändå :näsblod och det är inte kul att behöva avbryta helgen efter en fisvurpa där man lyckats kasa på hjälmen.

Korkat att inte ha 2 med andra ord..
Skräckexempel :crash -hur många hjälmar har ni kasserat på 1 år?

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Vurpade en massa gånger förra säsongen men hjälmen var aldrig i. Dock slog jag i huvudet en gång men som tur va hade jag inte på mig hjälmen då. Jo i och för sig pajade hjälmen på SO-finalen på Åsen.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Redback skrev:
Korkat att inte ha 2 med andra ord..
Skräckexempel :crash -hur många hjälmar har ni kasserat på 1 år?
Jag har aldrig lyckats ha sönder mer än en hjälm per säsong då man i förvånandsvärt många vurpor lyckas hålla upp huvudet. I cross/enduro däremot var det vanligt att man gjorde av med 2-3 hjälmar per år, thank god for sponsors...........

Har man pengarna tycker jag absolut man skall ha en reservkruka, den lär ju knappast hinna bli gammal innan du har stukat förstakrukan.

(om man nu inte e som min farsa, körde 8 säsonger på hög nivå och kastade sig två gånger, tyvärr ärvde jag inte kraschfrihetsgenen) :4skrika

Last edited:

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Redback skrev:

Ja det hade kostat mig en hjälm om jag hade haft den på mig. Vurpan ifråga behöver vi dock inta tala om. Förutom att den föranlett många skratt.

diver6

Lite äldre, lite klokare.. hoppas jag ;)
Gick med
8 Nov 2005
Hoj
Ducati Diavel -11 Yamaha XJR 1300 -02 KTM 400 EXC -07 Honda CB 125 K3 -70
Redback skrev:

Köp ett gäng på Liedl vet ja... :rofl

frollo

Medlem
Gick med
11 Apr 2003
Hoj
Yamha R1-08
Jonte VSB R-T skrev:
Ja det hade kostat mig en hjälm om jag hade haft den på mig. Vurpan ifråga behöver vi dock inta tala om. Förutom att den föranlett många skratt.

Jaaaa! Men jag tyckte du var kall som berättade det..Var längesen jag garvade så mycket.Måste ju ha vart nått fel på hojen... :tummenupp
Jag kommer ner till ditt garage ikväll.

/Mange

Penguin

Helmet time is good time
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
929
Jonte VSB R-T skrev:

Seså, berätta nu! :7peta

Anneli

Nu på gatan igen!..
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Fireblade
Jonte VSB R-T skrev:
Glömm, du ska du tanka i mig mycket svenskskattad sprit för att få ur mig nått.

Det ska nog gå att ordna, du är välkommen hem till Penguin och mig närsomhelst :tummenupp

/N. Yfiken

Martin S

Team Motorhuset
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
Yamaha * X
Jonte VSB R-T skrev:
2039609 Glömm, du ska du tanka i mig mycket svenskskattad sprit för att få ur mig nått.
Nej inte ska du pumpa grabbarna på pengar, jag skvallrar för en öl :7peta
Kan gott skrattas åt av flera :D

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Hoj
-
Tänkte köpa en hjälm till

a) Måste det vara dubbel-D för att vara godkänt för räjz?
b) Shoei passar mei, men är det ngn större skillnad i säkerhet på de olika integralmodellerna? Köper ni alltid värsting för att "better safe than sorry"?

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Nej det måste inte men Dring är bättre på alla sätt och vis så det finns ingen anledning att inte köpa det.
Nej säkerhetsskillnaden är inte särskilt stor men där skiljer rätt mycket i komfortfunktioner buller visir för tearoffs etc... Bästa tipset är dock att köp en värstingmodell men köp den i solid färg ex vit, du sprar pengar gentemot motivlackeringen men får bästa möjliga komfort.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning