Resor 2012!

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Sitter och funderar på om jag ska toura med caferäcern eller 125:an i år. Har tourat med babyblade 2 ggr redan, kanske dax att testa något nytt...

Vart ska du toura då? Jag, tjejen å en polare ska ju ut en månad från midsommar norrut, ska väl åka lite i dina gamla spår, bl.a. Flatruet och en del vildmarkscamping! Men vi ska dock även upp till lappland, finska lappland samt nordnorge och lofoten m.m. Kommer bli grymt!
 

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Ort
Hufvudstan
Hoj
YBR125
Tänkte va ute i sisådär 1.5 månad och täcka större delen av europa, väst, syd & öst. Kombinerat med ett par festivalbesök, som tex BooM festival: http://boomfestival.org/boom2012/

Så det blir lite av en motsats till min tidigare utflykt, dvs ut mot civilisationen och träffa mkt folk istället för ut i vildmarken och bara vara med sig själv. Fördelen med babyblade är att den är en beprövad, bränslesnål touringhoj som jag vet kommer att hålla, men CX500 ger mer spännande motorupplevelser och jag slipper bry mig om drivpaketet helt och hållet.

Norra skandinavien är aldrig fel, ni lär få det gött! Välj så små vägar som möjligt, gärna grus!
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
För min del blev nyligen bestämt att den stora MC-resan 2012 går till Rumänien, Transsylvanien och Transfargasan Highway.

Börjar med färja Nynäshamn-Gdansk och sedan ner genom östra Polen, hem har jag ingen aning, men troligen via Kroatien.

BTW, hittade den här sidan med en listning över de 20 bästa MC-vägarna i världen.


2013 blir det Mallorca, Andorra och Pyreneérna :)

Glöm INTE Transalpina när du ändå är i krokarna!!

http://en.m.wikipedia.org/wiki/Transalpina_(DN_67C)
 
Last edited:

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Nån som har kört genom slovenien och kan berätta hur det är?

Tanken är att köra från Venedig till München men ta några dagar på sej och köra genom slovenien.
 

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Vi körde ju en del genom slovenien vad vill du veta?
Blandat med både jättebra vägar och jättedåliga vägar men dom pratar bra engelska och har bra priser på både mat och bensin !
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Vi körde ju en del genom slovenien vad vill du veta?
Blandat med både jättebra vägar och jättedåliga vägar men dom pratar bra engelska och har bra priser på både mat och bensin !

Ja typ just det. Prisnivå. vägskick och om man kan göra sej förståd på Smengelska (smålandsengelska)

Det blir ingen större sväng utan bara en lite mer spännande rutt att ta sej från Italien till Österrike.
 

Portland

Sporthojsnörd
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Nej.
Hoj
BMW R1200GS -16
Precis som Österrike har Slovenien vinjett men om man håller sig till småvägarna klarar man sig ju utan, dock kan de sistnämnda under fel säsong vara rätt tidskrävande.
Har för mig att en vecka kostar typ en hundring, vilket sägs vara billigt i förhållande till böterna om man kör utan på motorvägen.

OM du har tid, så vill jag faktiskt rekommendera Bosnien.
Vara nån mils omväg ju.
Slovenien tyckte jag var som övriga grannar, typ... men Bosnien var som en annan värld.

60 km/h på vägarna, affärer och service precis överallt, soppan kostar en tia och en middag det dubbla.
GPS:en funkade inte och med kartbok var det bitvis lite tufft då skyltar mm bortåt östra kanten blev på kyrilliska.

Folk slog sina åkrar med lie, mulor på vägarna och moskéer överallt.

För att vara Europa så var det lite skillnad och jag menar åka dit så snart tid och ekonomi finns, ett land som imponerade!
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Precis som Österrike har Slovenien vinjett men om man håller sig till småvägarna klarar man sig ju utan, dock kan de sistnämnda under fel säsong vara rätt tidskrävande.
Har för mig att en vecka kostar typ en hundring, vilket sägs vara billigt i förhållande till böterna om man kör utan på motorvägen.

OM du har tid, så vill jag faktiskt rekommendera Bosnien.
Vara nån mils omväg ju.
Slovenien tyckte jag var som övriga grannar, typ... men Bosnien var som en annan värld.

60 km/h på vägarna, affärer och service precis överallt, soppan kostar en tia och en middag det dubbla.
GPS:en funkade inte och med kartbok var det bitvis lite tufft då skyltar mm bortåt östra kanten blev på kyrilliska.

Folk slog sina åkrar med lie, mulor på vägarna och moskéer överallt.

För att vara Europa så var det lite skillnad och jag menar åka dit så snart tid och ekonomi finns, ett land som imponerade!

Vi ska försöka hålla oss ifrån motorvägarna under hela resan faktiskt. Så långt det går iaf.
Våra resdagar blir nog inte mycket mer än 35-40 mil så vi hoppas klara oss utan motorvägshastigheter.
Men det är klart man får kanske räkna med att resplanen spricker.

Bosnien ligger ju tyvärr åt lite fel håll så den tiden vet jag inte om den finns.
Ska försöka hinna se lite sevärdheter utmed vägen men om vi råkar ha en dag över så kan det ju vara intressant. Lite oväntat land att åka till sådär.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top