Respekterar du gulflaggen

thundrace

#57 ROOKIE 1000 2005
Gick med
4 Dec 2003
Ort
Ekeby
Hoj
Honda CBR954RR-03
Bollox skrev:
Det du sa om vtflagg och gulflagg tillsammans. Men visst, det är lugnt. Det blir ändå inga regeländringar gjorda pga en tråd på sporthoj

Nej,men jag framför mina åsikter på andra ställen än här...
Tror att dem flesta som kör förstår vad jag menar med vit och gul flagg samtidigt...

På anderstorp håller räddningsfördon eller dylikt alltid till höger innan dem kommer fram,hade alla haft samma regel så hade man vetat att så länge båda flaggorna är stillna hållna så har du fritt spår till vänster om tex ambulansen,och inte som nu,näst intill en gissningslek...
 
Last edited:

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Ort
På landet
Hoj
Scott
Jag har arbetat som funktionär i 13 år och har aldrig hört talas om gulflagg runt hela banan vid varje incident. Men det är heller inget krav att kunna flagg-historia... Tycker reglerna är bra som dom är, ok jag är inte så stor vän med "grönflagg efter gult", men det beror på dom otroligt långa avstånden mellan posteringarna på Anderstorp. Men det fungerar aldrig utan undantag ändå. Vi har inte personal, tex, till att bemanna hela flygrakan...
 

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Ort
På landet
Hoj
Scott
thundrace skrev:
Nej,men jag framför mina åsikter på andra ställen än här...
Tror att dem flesta som kör förstår vad jag menar med vit och gul flagg samtidigt...

På anderstorp håller räddningsfördon eller dylikt alltid till höger innan dem kommer fram,hade alla haft samma regel så hade man vetat att så länge båda flaggorna är stillna hållna så har du fritt spår till vänster om tex ambulansen,och inte som nu,näst intill en gissningslek...
Jag vet inte hur ambulanspersonal beter sig på andra banor, men du har säkert rätt...
 
Last edited:

thundrace

#57 ROOKIE 1000 2005
Gick med
4 Dec 2003
Ort
Ekeby
Hoj
Honda CBR954RR-03
Bollox skrev:
Jag har arbetat som funktionär i 13 år och har aldrig hört talas om gulflagg runt hela banan vid varje incident. Men det är heller inget krav att kunna flagg-historia... Tycker reglerna är bra som dom är, ok jag är inte så stor vän med "grönflagg efter gult", men det beror på dom otroligt långa avstånden mellan posteringarna på Anderstorp. Men det fungerar aldrig utan undantag ändå. Vi har inte personal, tex, till att bemanna hela flygrakan...

Inte särskilt länge sen bilsidan körde med gulflagg hela varvet...
Jag har mer än en funktionärslicens :tummenupp

Men menar du att du inte förstår mitt resonemang? Om det är nåt du tycker är fel så säg det så får jag revidera min uppfattning,som så många försöker jag förbättra säkerheten,men det går inte utan input från många. Inom Motocrossen har vi ändrat gulflaggsreglerna i stort sett varje år sen sent -90-tal...utan att hitta en lösning. Ett av dem största bekymmren har varit omkörningsförbudet,så fort du fick nån bakom dig under gulflagg så var det bara att sakta in för att sedan panikbromsa varpå vederbörande inte hade en chans att stanna utan körde om med påföljande uteslutning som följd, detta har hänt så högt upp som i sm-heat... :kocko
 

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Ort
På landet
Hoj
Scott
thundrace skrev:
Inte särskilt länge sen bilsidan körde med gulflagg hela varvet...
Jag har mer än en funktionärslicens :tummenupp

Men menar du att du inte förstår mitt resonemang? Om det är nåt du tycker är fel så säg det så får jag revidera min uppfattning,som så många försöker jag förbättra säkerheten,men det går inte utan input från många. Inom Motocrossen har vi ändrat gulflaggsreglerna i stort sett varje år sen sent -90-tal...utan att hitta en lösning. Ett av dem största bekymmren har varit omkörningsförbudet,så fort du fick nån bakom dig under gulflagg så var det bara att sakta in för att sedan panikbromsa varpå vederbörande inte hade en chans att stanna utan körde om med påföljande uteslutning som följd, detta har hänt så högt upp som i sm-heat... :kocko
Kolla här. Jag sa inte att ditt resonemang var fel på något sätt, jag skrev att jag inte riktigt förstog dig, men det är ok. Jag förstår vad du menar med "flaggfusk" och liknande tjyvknep. Det skrev jag om i ett tidigare inlägg, hur jag reagerar på sådant. Skönt att höra du arbetar för förbättrad säkerhet för alla inblandade. Då blåser vi på samma kolbit, som vi säger på Finska...
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
magnus_moss skrev:
En ide...

Tänk om man tar och bestämmer att alla måste slå av ... säg 1,5 sekunder på det varv som är gulflaggat?!? Så fort en postering gulflaggar så meddelas det till tävlingsledningen som trycker på "någon knapp" till transpondersystemet. När sedan gulflaggen försvinner meddelas detsamma till tälvlingsledningen som trycker på "någon knapp" igen. Alla som gjort ett varv under gulflagg som ligger mindre än 1,5 sekunder från sitt snabbaste varv under loppet/träningspasset får med automatik ett straff typ 20 sek tillägg under race eller ingen giltig tid om det sker under träning. Alla måste alltså pruta rejält utifrån sin egen "maxfart". Det borde vara möjligt att mata in någon sorts funktion i tidtagningssystemet som fixade detta. Man slipper dessutom att någon stackars funktionär ska behöva bedöma om någon slår av tillräckligt eller inte.


Eller?
Ja då skulle föraren tvingas att slå av, iof finns alla statestik om vilket varv som hade gulflagg osv i race protokollet, bara att samköra varvtidslistorna i ett dataprogram och se om någon ignorerat att slå av vid gulfagg eller tom satt sitt snabbaste varv då.
 

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Ort
På landet
Hoj
Scott
Kan vara svårt för föraren att veta hur mycket han ska slå av för att hamna på rätt sida... Och sen är set inte alla gulflaggssituationer som ens kräver att man slår av speciellt mycket, det kan vara svårt att tala om för ett datorprogram hur situationen var... Men visst, det är en inte allt för tokig idé. Jag vet en del funktionärer som tycker att allt över styrfart ser snabbt ut på motorcykel... :rolleyes: Så det håller ju inte heller, att det ska "bedömas" från postering... :huvet

EDIT: Kom på en sak till... Det händer att tom jag "glömmer" att tala om för Racecontrol att vi har tagit in gulflaggen. Det här skulle ha som följd att i princip alla får för snabba varv så då faller det igen...
 
Last edited:

ako

Ny medlem
Gick med
20 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia RSV250, Honda CR500, Gasgas EC300 och EC500, Suzuki GSXR1000
Så som jag ser problemet (och jag tror att dom flesta håller med) är att man inte uppfattar gulflaggen förens det är försent. Dom som däremot är medvetna om att det är gulflagg och skiter i det kan ju gärna få packa o åka hem.

Jag skicka in ett förslag till svemo för nåra år sedan om hur man skulle förbättra säkerheten i samband med gulflaggning. Det var ganska enkla ändringar som var fullt genomförbara och skulle vara ett komplement till gulflaggen. I samma förslag så hade jag även ett förslag om hur det skulle gå att göra det lättare för flaggvakterna med att använda blåflagg.
Ingen från svemo tog kontakt med mig angående förslaget och jag har inte sett något resultat av det hela.
Jag är nästan helt säker på att allt vad vi kommer fram till här eller i något annat forum hur bra det än är, struntar svemo fullständigt i. Den enda anledningen att dom skulle ändra något var om man först införde det i GP-VM.

Dom verkar inte vilja utveckla nya ideer helt enkelt.
Om svemo vore ett företag skulle inte jag köpa aktier i det i vartfall :hihi
 

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Ort
Sthlm
Hoj
lös
Har inte hunnit läsa hela tråden... men ja läste om att förare har satt sitt snabbaste varv under gulflagg...
Jag har gjort det EN gång(på ett kval), MEN jag saktar alltid in för gulflagg och respekterar detta, jag är ganska säker på att olyckan för gulflaggen har skett bakom mig och sen sätter jag mitt snabbaste varv och då ser de att gulflaggen är ute !? Jag har ju inte ens passerat gulflagg under det varvet!!
Fick varning + att min tid räknades inte i kvalet.

Jag håller med om att regler ska skärpas för gulflagg och att folk ska respektera den bättre, MEN jag vill inte bli påhoppad och få varningar när jag inte misskött mej heller. Bättre uppmärksamhet av tävlingsledningen krävs..
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Bollox skrev:
Kan vara svårt för föraren att veta hur mycket han ska slå av för att hamna på rätt sida... Och sen är set inte alla gulflaggssituationer som ens kräver att man slår av speciellt mycket, det kan vara svårt att tala om för ett datorprogram hur situationen var... Men visst, det är en inte allt för tokig idé. Jag vet en del funktionärer som tycker att allt över styrfart ser snabbt ut på motorcykel... :rolleyes: Så det håller ju inte heller, att det ska "bedömas" från postering... :huvet
Säg generellt att man måste slå av minst 3% på sin totalt snabbaste varvtid, det gör 1,8-2 sekunder på Knutstorp i STCC klassen.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
ako skrev:
Så som jag ser problemet (och jag tror att dom flesta håller med) är att man inte uppfattar gulflaggen förens det är försent. Dom som däremot är medvetna om att det är gulflagg och skiter i det kan ju gärna få packa o åka hem.

Jag skicka in ett förslag till svemo för nåra år sedan om hur man skulle förbättra säkerheten i samband med gulflaggning. Det var ganska enkla ändringar som var fullt genomförbara och skulle vara ett komplement till gulflaggen. I samma förslag så hade jag även ett förslag om hur det skulle gå att göra det lättare för flaggvakterna med att använda blåflagg.
Ingen från svemo tog kontakt med mig angående förslaget och jag har inte sett något resultat av det hela.
Jag är nästan helt säker på att allt vad vi kommer fram till här eller i något annat forum hur bra det än är, struntar svemo fullständigt i. Den enda anledningen att dom skulle ändra något var om man först införde det i GP-VM.

Dom verkar inte vilja utveckla nya ideer helt enkelt.
Om svemo vore ett företag skulle inte jag köpa aktier i det i vartfall :hihi
Svemo känner till och läser även på SH, en sådan här viktig sak behöver luftas innan cirkusen drar igång igen, synd att du fick så dålig respons men på dom igen bara.

:tummenupp
 

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Ort
På landet
Hoj
Scott
fezt skrev:
Har inte hunnit läsa hela tråden... men ja läste om att förare har satt sitt snabbaste varv under gulflagg...
Jag har gjort det EN gång(på ett kval), MEN jag saktar alltid in för gulflagg och respekterar detta, jag är ganska säker på att olyckan för gulflaggen har skett bakom mig och sen sätter jag mitt snabbaste varv och då ser de att gulflaggen är ute !? Jag har ju inte ens passerat gulflagg under det varvet!!
Fick varning + att min tid räknades inte i kvalet.

Jag håller med om att regler ska skärpas för gulflagg och att folk ska respektera den bättre, MEN jag vill inte bli påhoppad och få varningar när jag inte misskött mej heller. Bättre uppmärksamhet av tävlingsledningen krävs..
Det var just det här jag menade. Nisse Järnet... :mad:
 

Zilversurfer

Så, in i träsket igen
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
RSV4 Factory
fezt skrev:
Har inte hunnit läsa hela tråden... men ja läste om att förare har satt sitt snabbaste varv under gulflagg...
Jag har gjort det EN gång(på ett kval), MEN jag saktar alltid in för gulflagg och respekterar detta, jag är ganska säker på att olyckan för gulflaggen har skett bakom mig och sen sätter jag mitt snabbaste varv och då ser de att gulflaggen är ute !? Jag har ju inte ens passerat gulflagg under det varvet!!
Fick varning + att min tid räknades inte i kvalet.

Jag håller med om att regler ska skärpas för gulflagg och att folk ska respektera den bättre, MEN jag vill inte bli påhoppad och få varningar när jag inte misskött mej heller. Bättre uppmärksamhet av tävlingsledningen krävs..

Inga påhopp från min sida. Alla kan göra fel, eller inte uppfatta en situation korrekt.

Sen tycker jag att den här tråden börjar bli en kasta paj tråd. Jag har fortfarande inte fått svar om det verkligen har inträffat någon insident i RR SE i modern tid där Funktionärerna var utsatta för överdriven fara., Alla ska vara klara över att vara funkis är inte att köpa mat på ICA olyckor kan inträffa, men givetvis ska vi göra allt för att minimera dom.

Det enda sätt att komma till bukt med ett sådant här problem är att Funkisarna rapportera omkörning vid gulflagg omedelbart, och inte förarna som måste lämna in protester. Samt att straffet första gången 20 sek, vid upprepat tillfälle avstängning.
 

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Ort
På landet
Hoj
Scott
GSXR1100R skrev:
Säg generellt att man måste slå av minst 3% på sin totalt snabbaste varvtid, det gör 1,8-2 sekunder på Knutstorp i STCC klassen.
Skulle vara intressant att diskutera det här med någon som bestämmer. Jag står på din sida i vilket fall som helst. (Så länge det är realistiskt... :D )
 

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Ort
På landet
Hoj
Scott
fezt skrev:
Va?? please explain... ja orkar som sagt inte läsa hela tråden
Jo jag skrev tidigare att det var helt ok när en Superkändis som Cralle gjorde en sån där grej, men när någon annan, mindre känd Superstjärna gör något blir det ramaskri och vederbördande blir uthängd och straffad...
 

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Ort
På landet
Hoj
Scott
Zilversurfer skrev:
Inga påhopp från min sida. Alla kan göra fel, eller inte uppfatta en situation korrekt.

Det enda sätt att komma till bukt med ett sådant här problem är att Funkisarna rapportera omkörning vid gulflagg omedelbart, och inte förarna som måste lämna in protester. Samt att straffet första gången 20 sek, vid upprepat tillfälle avstängning.

Så här tycker du ända tills någon tvärnitar framför dig och du kör om av misstag för att du helt enkelt inte hinner eller kan reagera. Och så får du ett straff. Vill du fortfarnde att det ska rapporteras som en omkörning?

Det är nämligen så här. När tävlingsledningen hör talas om en omkörning under gulflagg, på radio, vill han gärna bestraffa fort som fan, utan att nödvändigtvis ta reda på fakta. Beroende på VEM det är...
Vill inte utveckla det här mer, leder till personangrepp, men jag hoppas du förstår vad jag menar, i all välmening?

EDIT: Läs gärna thunderace's eminenta inlägg, han beskrev problemet ganska ingående...
 
Last edited:

Zilversurfer

Så, in i träsket igen
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
RSV4 Factory
Bollox skrev:
Så här tycker du ända tills någon tvärnitar framför dig och du kör om av misstag för att du helt enkelt inte hinner eller kan reagera. Och så får du ett straff. Vill du fortfarnde att det ska rapporteras som en omkörning?
...

Det kommer aldrig inträffa i RR då är det väldigt stor risk att den som bromsar blir påkörd i hög hastighet, då man aldrig kan veta exakt hur nära mc:n bakom ligger. När det gäller cross, är det det stor skillnad i fart, motorcykelvikt, underlag osv. Den som tvärnitar eller bromsar för att få en gulflagg situation, kommer inte vara långvarig inom RR.

Så det resenumanget du nämner köper jag inte riktigt. :)
 

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Ort
På landet
Hoj
Scott
Zilversurfer skrev:
Det kommer aldrig inträffa i RR då är det väldigt stor risk att den som bromsar blir påkörd i hög hastighet, då man aldrig kan veta exakt hur nära mc:n bakom ligger. När det gäller cross, är det det stor skillnad i fart, motorcykelvikt, underlag osv. Den som tvärnitar eller bromsar för att få en gulflagg situation, kommer inte vara långvarig inom RR.

Så det resenumanget du nämner köper jag inte riktigt. :)

Herregud, jag har sett massor med omkörningar som varit helt ofrivilliga. Och utan någon som helst vinning i placering. Jag har även sett sådana som har saktat in framför någon annan med flit. Detta förekommer, har alltid gjort och kommer alltid att göra, (tror jag) Du vet, det är inte så svårt, lägg dig utanför spåret och bromsa. Fungerar finfint...

EDIT: Undrar om Alexander Lund är medlem på SH? Han vet precis vad jag menar...
 
Last edited:

Zilversurfer

Så, in i träsket igen
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
RSV4 Factory
Bollox skrev:
Herregud, jag har sett massor med omkörningar som varit helt ofrivilliga. Och utan någon som helst vinning i placering. Jag har även sett sådana som har saktat in framför någon annan med flit. Detta förekommer, har alltid gjort och kommer alltid att göra, (tror jag) Du vet, det är inte så svårt, lägg dig utanför spåret och bromsa. Fungerar finfint...

EDIT: Undrar om Alexander Lund är medlem på SH? Han vet precis vad jag menar...

Gör man det utan vinning är det för att den andre bromsar senare,eller? Nu har jag inte tävlat 100 tals gånger, men jag har aldrig varit med om att någon saktar/bromsar in för vinnings skull. Ja, saktat in har jag också sett och varit med om, men om det nu är gulflagg, så kör man inte om..

Du menar Lind, eller?

Sen ärligt skiter jag i vilket, jag kör inte om eller planerar för vinnings skull. Varje gång det är uppe en diskussion när det gäller funkisar, så har du väldigt mycket galla och spy över. Mina tidigare frågor har ännu inte blivigt besvarade.
 
Last edited:
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top