Restskatt

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Man ”får” inget. Man har betalt in mer eller mindre skatt vilket regleras. Jag har inkomst från flera håll varpå det dras för lite trots att jag justerat upp skatteinbetalningen något. Jag har sparformer där räntan skattas retroaktivt, dvs på deklarationen, därtill något får jag fylla i en K4 för.
Jag kan betala in mycket mer skatt, bli utan intäkt på pengarna och få tillbaka en rejäl dusör av mina pengar för att jag lånat ut gratis till staten.
Det sämsta av 2 världar om jag får tycka något.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
@totoro
Jag är naturligtvis glad över att kunna väcka munterhet, men jag blir ändå nyfiken på vad du finner komiskt i mitt inlägg?
Dela med dig!

Som bonus berättar jag att jag får betala in ca 11 för -24 och det var ungefär samma för -23. Tidigare legat på 20-25 i innehållen skatt.

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Hoj
Kawasaki Zx1200
@totoro
Jag är naturligtvis glad över att kunna väcka munterhet, men jag blir ändå nyfiken på vad du finner komiskt i mitt inlägg?
Dela med dig!

Som bonus berättar jag att jag får betala in ca 11 för -24 och det var ungefär samma för -23. Tidigare legat på 20-25 i innehållen skatt.
Det var väl bra du gör rätt för dig.
Tyckte du skrev en liten historia på ett muntert sätt.
Det är ju inte jag gapskrattar dej rakt upp i ansiktet utan mer. Bra gjort🙂

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Det var väl bra du gör rätt för dig.
Tyckte du skrev en liten historia på ett muntert sätt.
Det är ju inte jag gapskrattar dej rakt upp i ansiktet utan mer. Bra gjort🙂
Men du är med på stt det jag betalar in är:
1. Inkomst jag kunnat disponera.
2. Utöver de 30% på räntor jag kunnat disponera finns det 70% i behållning.

De flesta får nog ”göra rätt för sig”, men inte nödvändigtvis i samma ordning. Man är inte förlorare för att man får betala in retroaktivt. Tvärtom, faktiskt, även om det ofta blir rätt blygsamma differenser.
I mitt fall så täcker väl mellanskillnaden lite drygt räntekostnaden för ett inte alltför stort bolån. Räntor i övrigt har fram tills nu täckt driften = ökat spar eller konsumtionsutrymme.

Edit;
Jag tog inte illa vid mig. Blev bara nyfiken.

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Hoj
Kawasaki Zx1200
Jag får min pension från flera ställen.
Förra året 2400kr
När jag jobbade var det nån tusenlapp som högst men oftast nästan jämt fick jag tillbaka några hundra

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Har aldrig fått restskatt. Mina arbetsgivare har alltid betalat in för mycket eller om det är avdrag för räntor mm som gör det. Sen lägger jag in reseersättning pga att jag bor så till att jag måste ta bil. Brukar bli en bra slant. Mer pengar nu efter utträde ur kyrkan också.

Portland

Sporthojsnörd
Gick med
17 Jun 2010
Hoj
BMW R1200GS -16
Jodå, 44 000... och tyvärr verkar folk inte fatta att man kan få restskatt av andra skäl än att arbetsgivaren "drar för lite".

I mitt fall så är det en enskild firma som avvecklades under 2023.
En tjej sköter mina papper och hon envisades under några år att vi skulle ha periodiseringsfonder, för att man på så vis kan skjuta upp skatt... något jag aldrig förstod idén med...
Sen glöms ju detta bort.
NU.. biter det en i röven... när enskilda firman avvecklades så återfördes ju denna skatt, men sen går tiden... och klart man inte kommer ihåg detta.
Så NU... kom skitet.
Kul kul.

Nyheter
ExploreBike: Offroadkurs för äventyr

I vår lanseras offroadträni...

Distinguished Gentleman’s Ride 18/5

Screenshot I maj är det ...

Indian-träff i Cornwall i augusti

Andra veckan i augusti håll...

Var femte mc-förare byter hjälm för sällan

En mc-hjälm är färskvara oc...

ACEM: Låt inte motorcyklar bli en del av handelskriget

Som svar på USA:s beslut at...

Vinterns roligaste mc-helg flyttar till Elmia!

I slutet av januari 2026 sl...

MC Mässan 2026 – vinterns roligaste mc-helg!

I slutet av januari 2026 sl...

KTM erbjuder upp till fyra års garanti

KTM erbjuder nu sina kunder...

Pirelli Diablo Powercruiser

Pirelli har presenterat Dia...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Helgen efter midsommar arra...