Resultat och rättvisa

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Drog både på munnen och höjde ögonbrynen när jag tittade på listan nedan. En del fakta i MotoGP är rätt intressanta. Några exempel:

• Hayden har vunnit 3 race, vilket motsvarar 14% av Pedrosas segrar. Hayden har 1 titel, Pedrosa har ingen. Olika falla ödets lotter.

• John Surtees vann 22 race, tog bara 2 andraplatser och inte en enda tredjeplats. Körde alltid enligt devisen ”vinna eller försvinna”?

• Det som Hayden har gjort en gång, gjorde Umberto Masetti två gånger: 6 segrar i karriären. 2 titlar.

• Biaggi tog 23 poles, men ingen titel. Rainey tog 15 poles. Lawson 18.

• Criville tog 51 pallplatser, men bara 1 titel. Hailwoods 48 pallplatser gav 4 titlar.
 

Bifogat

  • Skärmavbild 2012-12-14 kl. 12.24.26.png
    Skärmavbild 2012-12-14 kl. 12.24.26.png
    84.2 KB · Visningar: 448
  • Life is not fair!.jpg
    Life is not fair!.jpg
    28.9 KB · Visningar: 801

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Petersberg
Hoj
ZX10R
Tack för du lade med högerbilden för oss som inte hetsar upp sig för lite statistik:D
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Ganska intressant att jämföra antal vinster i förhållande till pole. Både Doohan och Stoner har fler poles än vinster. Rossi däremot har klart mer vinster än poles. För egen del bekräftar det två olika typer av förare där den ena är klart mer sevärd än den andra.
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
P€RRA;5691095 skrev:
Ganska intressant att jämföra antal vinster i förhållande till pole. Både Doohan och Stoner har fler poles än vinster. Rossi däremot har klart mer vinster än poles. För egen del bekräftar det två olika typer av förare där den ena är klart mer sevärd än den andra.
För Rossi saknar pole kanske den syboliska betydelse som den hade för Doohan och Stoner.
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
P€RRA;5691150 skrev:
Eller så var både Stoner och Doohan i behov av en väldigt snabb hoj för att kunna vinna.
I likhet med alla andra förare i GP-historien.
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Men Doohans 1997 statistik är ju sjukt imponerande, det var en kille som hade hög lägsta nivå.

Resultat: 1, 1, 2, 1, 1, 1, 1, 1, 1, 1, 1, 1, 1, 2, DNF.
Titta även på hur säsongen 1992 började: 4 raka segrar innan Assen, då hans ben var nära amputeras. Utan den vurpan är det lätt att se hur han hade tagit 7 raka titlar mellan 1992-98, istället för 5 mellan 1994–98 som det nu blev.
 

Bifogat

  • Skärmavbild 2012-12-15 kl. 14.14.33.png
    Skärmavbild 2012-12-15 kl. 14.14.33.png
    56 KB · Visningar: 157
Last edited:

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Tackar som frågar istället för att skriva en billig oneliner :tummenupp

Jag menar att de var en annan förartyp än Rossi. Ingen av dem är väl direkt kända för att köra upp sig genom fältet, snarare för att försöka rycka tidigt och sedan vinna efter att ha lett större delen av racet. Skulle vara intressant att se statistik på hur många race de vann när de inte startade i pole.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det gäller inte bara att kunna vara snabb ibland utan även att disponera sina krafter och tillgångar rätt och lagom. Det är inte första gången någon kraschar bort sig för ofta och underpresterar. Samt även omvänt ser man ofta exempel på folk som överpresterar i en serie bara pga consistency. Har sett det både i småserier och i större serier.
Den som kommer femma varje gång i en serie kan nog oftast räkna med en fjärdeplats i totalen.
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
P€RRA skrev:
Eller så var både Stoner och Doohan i behov av en väldigt snabb hoj för att kunna vinna.

P€RRA;5691457 skrev:
Jag menar att de var en annan förartyp än Rossi. Ingen av dem är väl direkt kända för att köra upp sig genom fältet, snarare för att försöka rycka tidigt och sedan vinna efter att ha lett större delen av racet.
Ser inte den röda tråden i ditt resonemang.

På vilket sätt är ”en väldigt snabb hoj” den springande punkten? Och har Stoner och Doohan vunnit så mycket därför att de, mer än någon annan, haft ”en väldigt snabb hoj”?
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Rossi har inte varit i samma behov av en "snabb" hoj som Doohan och Stoner. Trots dåliga kval (som iofs är en kombination av förare och hoj) har han vunnit massor. Statistiken ser inte ut att vara lika tydlig för Doohan och Stoner där ett bra kval verkar vara nyckeln till vinst.
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
P€RRA;5691559 skrev:
Rossi har inte varit i samma behov av en "snabb" hoj som Doohan och Stoner.
Men du skrev att Doohan och Stoner var i större behov av snabba hojar för att kunna vinna, jämfört med Rossi. Jag förstår inte riktigt hur du kommer fram till det, men även om vi struntar i just det så menar du att Rossi inte har haft ”snabba hojar” –*eller? Inte lika snabba som Doohan eller Hayden?

Rossis Honda RC 211 V var inte precis känd för att vara långsam och i Sydafrika 2004 var Rossis Yamaha bara 2 km/h långsammare än Haydens RC 211 V.
 

mbracing

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2010
Ort
Nynäshamn
Hoj
BMW S1000RR -11
Har det inte alltid varit så att vissa är bättre kvalare än racare och vice versa? Tex tom sykes, psycho bra kvalare men vinner sällan, beror det på hojen eller honom? Dom säger att dom har det svårt att få däcken att hålla på kawan, men det är väl alltid matrialet det är fel på när man inte vinner, eller? :)
 

sleven

Snabbare än fy fan jävla skit-sege!
Gick med
13 Dec 2003
Ort
Nybro
Hoj
ZX-6R SST 600
Om inte om hade varit, så hade det varit en kärring på månen...
 

MC Doktorn

Guest
Eller så var både Stoner och Doohan i behov av en väldigt snabb hoj för att kunna vinna.

Eller motsatsen att vissa kan sätta pole och vinna på sämre material.
Hur många counfounders finns inte i en sån här jämförelse då allt beror på allt.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Men du skrev att Doohan och Stoner var i större behov av snabba hojar för att kunna vinna, jämfört med Rossi. Jag förstår inte riktigt hur du kommer fram till det, men även om vi struntar i just det så menar du att Rossi inte har haft ”snabba hojar” –*eller? Inte lika snabba som Doohan eller Hayden?
Nej, jag skrev faktiskt inte att det var i behov av en snabb hoj. Jag skrev "Eller så var både Stoner och Doohan i behov av en väldigt snabb hoj för att kunna vinna". Det var ren spekulation från min sida och en tolkning av statistiken.

Som jag försökte förklara tidigare är min personliga slutsats att de utgör olika förartyper där jag själv föredrar typen som jobbar sig upp genom fältet eftersom det ger mig som publik en bättre upplevelse.
 
Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Top