Returpump till oljan. Backventil eller inte?

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Et annet alternativ er å bygge om oljepumpen så den lager vacum, og dra returslangen/ røret rett inn i huset over filteret. Høres litt skumt ut, men flere har kjørt med det i flere år uten problem...Bruker 0,5 mm fjørstål som poppes fast i oljeinntaket...
Linky; http://forum.oldskoolsuzuki.info/cgi-bin/Yabb/YaBB.pl?num=1146248605

Jørgen

Som jag har det nu så sitter returslangen där oljepluggen en gång satt, och då hjälper pickupen (med den integrerade oljepumpen) till att suga ut oljan ur turbon. Blir den lösningen du postade någon större skillnad? Slangen sitter under pickupen nu istället för i den. Eller du menar att man kan ha en backventil på slangen i form av en bit fjäderstål över hålet så att inte oljan rinner tillbaka när jag har turbon under oljenivån? Jag har för mig att jag sett något liknande (en skiss på oldskoolsuzuki.info) där någon satt ett bleck över hålet där returslangen går in på undersidan av tråget.

Någon här som provat, eller vet hur bra det blir?
 

jorgens

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2005
Ort
Norge
Hoj
07`YZFR- 00 Hayabusa

Jepp, det som skjer er at man monterer fjørstålet på innsiden (!) av pickupen så man skaper et vacum. Deretter monterer man returen på selve huset til pickupen. Iflg de som har gjort det skal man bruke 0,5 mm fjørstål.
MEN, som jeg har forstått det, er det enkelte som har fått blinkende oljetrykklampe på tomgang...
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
INGET jag vill rekomendera

Dels så leder man in riktigt varm och desutom skummande olja in i oljepumpen

Blinkande oljetryckslampa !!! Betänk att orginalkontakter brukar ha ett tryck på 0,15- 0,25 bar , Det vill säga näst intill inget tryck på tomgång


Uppfinna hjulet kan ju vara bra i vissa lägen ( gör man ju själv ibland)

Sen finns det bra och dåliga koncept som andra redan gjort

Marklund gjorde konceptet med vevaxeldriven pump och catch tank för 15 år sedan ,Detta har sedan visats vara det överlägset bästa systemet för oljeretur

Sedan dess har nog bara små detaljer ändrats

Elpump ,reedventiler , avstängningsventiler mm får jag nog bedömma som skräp

MR turbo som exempel på gammla kawa ZZR1100 hadde ett sugpumpssystem som sög direkt på turbon vilket gjorde att allt oljetryck under 4000 rpm försvann från turbon ( gammla raya agg) då dessa är karbontätade och lever på att oljetrycket backar av tätningarna för att turbin ska snurra så gjorde detta att turbon helt enkelt " stannade " under 4000

Bra grejjor , njae knappast men dom såldes under känt namn och såg ganska snygga ut men likförbannat var det skräp
 

jorgens

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2005
Ort
Norge
Hoj
07`YZFR- 00 Hayabusa
Ps; Jeg har en Mocal el pumpe jeg har kjørt med i 2 år nå til salgs om du skal ha..
 

Bifogat

  • DSC_4265.JPG
    DSC_4265.JPG
    80.6 KB · Visningar: 87

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
INGET jag vill rekomendera

osv osv

Hmm, det där lät inte bra. Då överger jag den tanken................ Såja, fixat! Marklund har inte tid att tillverka någon vevaxeldriven pump till mig nu, men till våren kan han göra det. Kostar 2500:-. Vet du om det bara är att bulta på och allt passar (tillverkad för att passa just 1100R), eller måste jag ändå fräsa nytt hus (adapterplatta med hål i...) så den passar på just min hoj? Och även lösa drivningen på något sätt? Eller Marklund kanske tillverkar så att det ska fungera direkt?

Ps; Jeg har en Mocal el pumpe jeg har kjørt med i 2 år nå til salgs om du skal ha..
Trevligt! Då har jag ett alternativ till om jag kommer fram till att jag behöver returpump :) Ungefärligt pris? Jag får se i vinter om jag behöver pump, och isåfall och jag kör på el eller mekanisk...
 
Last edited:

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Hmm, det där lät inte bra. Då överger jag den tanken................ Såja, fixat! Marklund har inte tid att tillverka någon vevaxeldriven pump till mig nu, men till våren kan han göra det. Kostar 2500:-. Vet du om det bara är att bulta på och allt passar (tillverkad för att passa just 1100R), eller måste jag ändå fräsa nytt hus (adapterplatta med hål i...) så den passar på just min hoj? Och även lösa drivningen på något sätt? Eller Marklund kanske tillverkar så att det ska fungera direkt?


Trevligt! Då har jag ett alternativ till om jag kommer fram till att jag behöver returpump :) Ungefärligt pris? Jag får se i vinter om jag behöver pump, och isåfall och jag kör på el eller mekanisk...



Varför inte Emtes pumpen , den är mycket vackrare samt lättare att aplicera

Om du ända ska fräsa och svarva så kan du göra egen kåpa att montera denna i

Jag har gjort flera st till 1100r tidigare

Skippar man oljetryckskontakten innanför så är det en baggis att tillverka en sådan kåpa

Själva bulan kan nämligen svarvas helt symetriskt och där flänsen för fastskruvning göres ca 10mm tjock

Det går åt rätt stor diameter dock pumpen placeras helt i centrum

man låter den styra på insexan till rotorn Små M6 skruvar med spets

skruvas i hålen där fästskruvarna ska in i blocket, man lämnar ett utstick på max 0,5mm sen lägger man dit kåpan och knackar lite lätt för att få " körnslag " innifrån

Där borrar man sedan fästhålen , lägger dit en packning som man sedan ritar av och vipps så har man konturerna

Bandsåga eller fräs till efter bästa förmåga


Emtespumpen skruvas fast innifrån och släpper ut oljan axielt ( längs axeln)

Endast sugnippel fins således på denna pump

Pumpen tillverkas ju i göteborg ( tror tillverkaren själv är inne här ibland)



HEHE Hoppas du förstår min fina paint teckning på en pumpkåpa

Man kan naturligtvis skojja till formerna lite men principen kanske man förstår
 

Bifogat

  • pumpkåpa.JPG
    pumpkåpa.JPG
    10.7 KB · Visningar: 81
Last edited:

Anehall

www.gasolinemagazine.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
TRX850 -95 Speziale och R1 -98/01 banhoj
Varför inte Emtes pumpen , den är mycket vackrare samt lättare att aplicera

Om du ända ska fräsa och svarva så kan du göra egen kåpa att montera denna i

Jag har gjort flera st till 1100r tidigare

Skippar man oljetryckskontakten innanför så är det en baggis att tillverka en sådan kåpa

står

Är det bara på suzukis man kan göra så? Behöver också mekanisk/elektrisk hjälpmedel för att få returoljan till oljeburken.
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Varför inte Emtes pumpen , den är mycket vackrare samt lättare att aplicera
...osv

Jag har funderat på den också, den ser liten och smidig ut. Hehe, jag förstår precis hur du menar! :) Mycket fin bild :tummenupp Vad kostar en sådan pump? Någon aning? Så det funkar att driva på rotorn då? Man gängar inte ut insex-skruven då? :rolleyes: Hur ser axeln ut i änden? Måste den bearbetas för att passa i insexan? Och blir det inte väldigt kladdigt innanför tändningskåpan om pumpen släpper ut oljan där? Har jag tänkt rätt nu...? Eller det kanske fungerar ändå... Svarva en kåpa är ju gjort på en kafferast. Nästan iallafall.
Hur gör jag med oljetryckkontakten då om jag ändå vill se på lampan när (om...) trycket försvinner? Kan den flyttas någon annanstans? Hmm, många frågor blir det...
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top