RF 600 erfarenheter?

NordhNet

05´s första fortkörare? Japp
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
CBR900RR Eldblad -95
En bekant till mej ska sälja sin RF 600 -93 med 1700 mil på mätaren.
Är det någon som kört en liknande RF?

Något som man ska se upp med?
Han påstår själv att där e bra klös när man kommer upp runt 7-8000rpm, men jag tycker den låter klen.

Uppskattar all hjälp

Pålle

Nä, jag bara tittar lite.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Leksaker i garaget
Enligt Bike Test 2002 är den sportig, vacker och har bekväm körställning =)
93'orna har dock mjuk framgaffel.
Det är en sporttourer, och då tyvärr en 600'a. Inget bra köp jämfört med dagens sporthojar, men för det är det inte sagt att man inte blir nöjd med den. Vill man toura är det ju dock lite klent med 600cc. Vill man köra mer sportigt är kanske inte 100hk på 195kg det roligaste. Strax över 230km/h i toppfart är ju nästan pinsamt, om man nu ska lyda under alla R1 ägare(som vill men inte kan)...

Det är nog en ypperlig allroundhoj(första hoj?) 1700mil är ingenting på en välservad hoj.
/Joakim

Diablo

Fulare än någonsin
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 -06 Racer
En sån här? Denna sålde jag sommaren 2001, och den hade då gått 4500 mil. Jag körde ganska mycket med den, och hade sällan några bekymmer. Tur och retur till Jönköping på en helg (30 mil enkel resa) innebar inga större bekymmer. Tänk dock på att det trots allt är en 10 år gammal 600, man ska som sagt inte förvänta sig att få samma upplevelse som med en R1 av årets modell. :rolleyes:
Jag kan inte komma ihåg vad man bör se upp med, men min hade alltid ganska "rå" motorgång vilket tydligen var normalt. Är hojen välskött och man nöjer sig med de hästkrafterna, så kan jag bara rekommendera.

Bifogat

• PIC00003small.jpg
    PIC00003small.jpg
    45.3 KB · Visningar: 52

NordhNet

Gick med
22 Apr 2003
Hoj
CBR900RR Eldblad -95
Diablo skrev:
och man nöjer sig med de hästkrafterna, så kan jag bara rekommendera.

Det är exakt det...Nöjer man sig med 100 hk?
Eller ska man satsa på en lite nyare CBR, typ 97-99?

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Två svarta och en röd
NordhNet skrev:
Det är exakt det...Nöjer man sig med 100 hk?
Eller ska man satsa på en lite nyare CBR, typ 97-99?

Ja, det gör man!!!
Lär dig köra innan du tittar på fler hästkrafter. Jag har 105 i min touringkawa o jag kan inte utnyttja dem än. Förutom rakt fram då, men hur kul är det?

Dessutom är ingen 600 speciellt "kraftfull" innan 7000...

Det enda jag reagerar mot är 1700 mil o 1993??? Hur lyckas man köra så lite på 11 år??

Nappe

be your self
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
ninja special med extra mos
MC-Huset hade en rf600 93.a till salu i sommras den hade gått 63 mil eller nått det var inte över 100 mil i alla fall

Killen som ägt den måste fått hjärnblödning o glömt bort att han hade en hoj i garaget

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Två svarta och en röd
Napsyl skrev:
MC-Huset hade en rf600 93.a till salu i sommras den hade gått 63 mil eller nått det var inte över 100 mil i alla fall

Killen som ägt den måste fått hjärnblödning o glömt bort att han hade en hoj i garaget

Eller så insåg han att han hade en Suzuki o vågade inte köra? :D :D

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Napsyl skrev:

Eller så bytte han mätare :tungan

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Pålle skrev:
Inget bra köp jämfört med dagens sporthojar, men för det är det inte sagt att man inte blir nöjd med den. Vill man toura är det ju dock lite klent med 600cc.
Den är säkert ett bra köp även jämfört med dagens sporthohjar om man använder den som det är tänkt, dvs en allroundcykel för den som inte tillbringar all körtid på bana. Särskilt torde detta gälla för nybörjare. 600cc och 100 hk räcker gott för touring med två på. Man får växla en del men so what? Jag har tourat på Pegason (enstånka 650 cc, ca 40 RWHP), vilket inte var några som helst problem.

Nordhnet, du kommer säkert att få lika skitkul med den bågen som med en R1 -04. 100 hk är väldigt mycket effekt. Att det sedan verkar lite i jämförelse med dagens starkaste maskiner är inget som bör bekymra dig.

RG

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
RF600R
Jag har en 93:a med 5000mil på mätaren, funkar alldeles utmärkt som förstahoj. Provkör och se om du gillar den är mitt tips, det är iallafall inget speciellt man bör se upp med, vad jag vet.

/RG

NordhNet

Gick med
22 Apr 2003
Hoj
CBR900RR Eldblad -95
Bingo skrev:
Nordhnet, du kommer säkert att få lika skitkul med den bågen som med en R1 -04. 100 hk är väldigt mycket effekt. Att det sedan verkar lite i jämförelse med dagens starkaste maskiner är inget som bör bekymra dig.

Har kört med en CBR900 förra sommaren och är rädd för att RF:en kommer att vara en besvikelse jämfört med CBR:en.

Ang. Mätarställningen så stämmer den, känner personen sen innan. Ljuger han så får han smörj :tuttar

Sumpan

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2004
Hoj
SV 1000s
Köpte själv en RF 600 i höstas, han inte köra så mycket men man åker jäkligt skönt på dem och motorn går fint. 100 hk räcker gott och väl för alldaglig körning. Ta och prova så får du se vad du tycker!

NordhNet

Gick med
22 Apr 2003
Hoj
CBR900RR Eldblad -95
Sumpan skrev:
Köpte själv en RF 600 i höstas, han inte köra så mycket men man åker jäkligt skönt på dem och motorn går fint. 100 hk räcker gott och väl för alldaglig körning. Ta och prova så får du se vad du tycker!

Provade RF:en i somras precis när jag hade kört CBR:en, men det var nog inte riktigt rättvist för just då kändes den som en 125:a :rofl

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024