Rf 900

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Uppskattar iofs respons vid acc med det gamla 14-kuggarsdrevet på, men vid snabb landsvägskörning känns det lite "surrigt"... Är dessutom lite sugen på att testa om hojen klarar upp till hundra på ettan - får väl leva med att växla ned ett steg extra (till tvåan) vid acc under körning. Varför vill Du kugga ned - bakhjulåkning eller ...?

/Roffe
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
OKej....är själv i tagen att köpa en RF900 nu (typ till helgen). Min gammel sukka får stå tillbaka nu.

Som jag förstått det så lär det vara en bra hoj, slitstark relativt lättmeckad men dyr om det skulle smälla ngt allvarligt i motorn.

Jag ser möjligheten att få en mer sporthoj, framförallt nyare nu detta året.
Vad är ett "bra" pris för en -95a RF900? Denna ligger på 33500:- och är förmodligen klart prutbart. Nackdelen är ju att det blir svårt att provköra den nu. Vågar man köpa "grisen i säcken"?
Har fått en sjysst försäkring från TH på 3811:- halv/hel (LF skulle ha 10500:-! :kocko :huvet )

Hjälp en rådvill!
 

PGH

Cool kille helt enkelt
Gick med
26 May 2004
Ort
S Sandby
Hoj
Piaggio x9 180cc
JKay skrev:
OKej....är själv i tagen att köpa en RF900 nu (typ till helgen). Min gammel sukka får stå tillbaka nu.

Hjälp en rådvill!
Dem lämnar väl ngn månads garanti, om så, be att den går igång iom säsongsstart. Så gjorde jag på min gpz 900 som jag köpte mitt i vintern på Oves Motor.
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
PGH skrev:
Dem lämnar väl ngn månads garanti, om så, be att den går igång iom säsongsstart. Så gjorde jag på min gpz 900 som jag köpte mitt i vintern på Oves Motor.

Ja, där e 1 månads garanti. Från det tillfälle då jag reggar på den. :tummenupp
Allt original förrutom miniblinkers. Hoppas att han före mig inte ska ha den...han ska ta körkort i år och då kan det ju ta evigheter innan han får det klart. Tror faktiskt att det blir hojägande i helgen. :D:D
 

Anders73

Ny medlem
Gick med
26 Nov 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki RF900R
Köpte mig en sådan i början av december.
Har ju inget kort än men jobbar på det..
Längtar gott till våren.
Min är en 96:a då.. Bos slip-on o dynojet är väl det som är extra.
Jag är ju rookie på hojar så.. Typ moppe o 125:a cross för längesen.
Längtar... =)
 

PGH

Cool kille helt enkelt
Gick med
26 May 2004
Ort
S Sandby
Hoj
Piaggio x9 180cc
JKay skrev:
Ja, där e 1 månads garanti. Från det tillfälle då jag reggar på den. :tummenupp
Allt original förrutom miniblinkers. Hoppas att han före mig inte ska ha den...han ska ta körkort i år och då kan det ju ta evigheter innan han får det klart. Tror faktiskt att det blir hojägande i helgen. :D:D

Vad, finns där ngn före i kön? Som det ser ut nu så joinar jag på lördag :) Vi höres senare.
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
PGH skrev:
Vad, finns där ngn före i kön? Som det ser ut nu så joinar jag på lördag :) Vi höres senare.

Jaa...där e en före :huvet Han har tydligen första tjing....

Gut som fan PG...kommer o hämtar upp dig isf.

Anders73 skrev:
Köpte mig en sådan i början av december.
Har ju inget kort än men jobbar på det..
Längtar gott till våren.
Min är en 96:a då.. Bos slip-on o dynojet är väl det som är extra.
Jag är ju rookie på hojar så.. Typ moppe o 125:a cross för längesen.
Längtar... =)

Grattis! Då kanske vi snart blir 2 som har en RF900 :tummenupp
 

Anders73

Ny medlem
Gick med
26 Nov 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki RF900R
Tackar, tackar..
Du får la tuta om du åker genom Bohuslän då.. hehe

Lycka till med köpet :tummenupp
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Anders73 skrev:
Tackar, tackar..
Du får la tuta om du åker genom Bohuslän då.. hehe

Lycka till med köpet :tummenupp

Det lär ju inte vara en omöjlighet. Bohuskusten är ju fin att få spendera lite tid vid. Kanske blir en tripp dit...vem vet! ;)
 

gabor2

Jag steker alla i lite smör!!
Gick med
29 Jan 2006
Ort
köpingenting
Hoj
touring gixxer 1000 k7 ;-)
rf 900 är en fin kamrat på de flesta underlag ! den duger till så mycket att jag faktiskt klarade uppkörningen på en sådan :tummenupp trycket på ettans växel upplevs inte
med tanke på prestandan läs : 0-100=2,5 men man förstår att den levererar pulver när mätarn fastnar på 180
in i varvtalstoppet på tvåan !kort sagt en grym hoj för pengarna !
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
gabor2 skrev:
rf 900 är en fin kamrat på de flesta underlag ! den duger till så mycket att jag faktiskt klarade uppkörningen på en sådan :tummenupp trycket på ettans växel upplevs inte
med tanke på prestandan läs : 0-100=2,5 men man förstår att den levererar pulver när mätarn fastnar på 180
in i varvtalstoppet på tvåan !kort sagt en grym hoj för pengarna !

Det låter tryggt! Gillar dess utseende väldigt mycket! Får en jäkla bra försäkring med...3811:- halv/hel :tungan
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
JKay - köp av RF900

JKay skrev:
Det låter tryggt! Gillar dess utseende väldigt mycket! Får en jäkla bra försäkring med...3811:- halv/hel :tungan
Lycka till - Utseendet är en intressant fråga - själv gillar jag den helskarpt, men många avskyr akterkastellet.... Var väl, som någon skrev "..kanske före sin tid..."?

Fördelarna är många - vill bara understryka att jag (184 cm) verkligen trivs med körställning som både ger möjlighet till "inspirerade" raider längs favoritslingorna såväl som heldagsturer med eller utan passagerare (utan efterföljande behov av mer avancerade rehabiliteringsåtgärder)...

Nackdelar jag upplever gentemot R1 m fl är:
* tungjobbad i kurvorna - jag upplever det som att tyngdpunkten ligger högre upp/längre fram i f t de moderna litershojarna
* mjuk fram - möjligen kan detta förbättras något efter noggrann justering?
* reserv- och slitdelar kan vara lite bökigt att hitta för vettiga pengar.

Pris och försäkring verkar OK enligt vad jag kunnat se under senaste halvåret.

Lycka till och hoppas att allt funkar för Dig med köpet!
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
roffe_s skrev:
Lycka till - Utseendet är en intressant fråga - själv gillar jag den helskarpt, men många avskyr akterkastellet.... Var väl, som någon skrev "..kanske före sin tid..."?

Fördelarna är många - vill bara understryka att jag (184 cm) verkligen trivs med körställning som både ger möjlighet till "inspirerade" raider längs favoritslingorna såväl som heldagsturer med eller utan passagerare (utan efterföljande behov av mer avancerade rehabiliteringsåtgärder)...

Nackdelar jag upplever gentemot R1 m fl är:
* tungjobbad i kurvorna - jag upplever det som att tyngdpunkten ligger högre upp/längre fram i f t de moderna litershojarna
* mjuk fram - möjligen kan detta förbättras något efter noggrann justering?
* reserv- och slitdelar kan vara lite bökigt att hitta för vettiga pengar.

Pris och försäkring verkar OK enligt vad jag kunnat se under senaste halvåret.

Lycka till och hoppas att allt funkar för Dig med köpet!

:tummenupp tack!

Har en bekant som är Suzuki-återförsäljare och han kan nog hjälpa mig vad gäller reservdelar.
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
jämfört försäkringar..

JKay skrev:
Det låter tryggt! Gillar dess utseende väldigt mycket! Får en jäkla bra försäkring med...3811:- halv/hel :tungan

Jag gjorde en uppräkning på försäkringspremierna inför denna säsong, så för MIG(Västmanlands län, a-körkort i snart 2 år) gäller följande.

Bilsport MC: 5722 kr helår hel/ 2624 helår halv
TryggHansa: 6704 kr helår hel/3564 helår halv.
IF: 13 025 kr helår hel/ 5087 helår halv
Folksam, glömde hel..men samma som jag hade förra året, 2800 kr för helår halv(inga premiehöjningar alls från förra året)
Länsförsäkringar: Enbart trafik pga under 40 och sådant effektuttag, ointressent för min del.

Jag kan bara säga att det blev ett riktig lyckokast för min del med RF 900, 1100 mil första säsongen trots 2 veckors stillestånd på semestern pga ett litet haveri och man fick vänta på reservdelen :gnissla , blir nog lika många mil denna säsong med!
 
Last edited:

gabor2

Jag steker alla i lite smör!!
Gick med
29 Jan 2006
Ort
köpingenting
Hoj
touring gixxer 1000 k7 ;-)
köp ett fräsht däck så skall det bli åka av i sommar sportis !ses i backspegeln :)
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
gabor2 skrev:
köp ett fräsht däck så skall det bli åka av i sommar sportis !ses i backspegeln :)

OM nu den förbannade försäljaren inte strular till allt så blir det ett nytt däck med och sen gazzar vi. :tummenupp
 

MiZou

Ny medlem
Gick med
7 May 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
Hojlös
jag har iofs en 600, men fan va nöjd jag är med den...känns verkligen megabra och har inte haft några som helst problem med den...ska ner till italien i sommar, så då lär den få jobba lite genom europa...lycka till med köp!
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
NJaa...försäljaren strular..Skiter nog i just den hojen. Tittar efter en annan RF900 istället.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Verkar liiite dåligt utbud just nu...

Rätt intressant att privatmaskiner på blocket generellt sett ligger högre än handlarna på bytbil.se (om än mätarställningen skiljer en del).

Lycka till!
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
roffe_s skrev:
Verkar liiite dåligt utbud just nu...

Rätt intressant att privatmaskiner på blocket generellt sett ligger högre än handlarna på bytbil.se (om än mätarställningen skiljer en del).

Lycka till!

Är bara servicen välgjord så behöver man nog inte bekymmra sig så mycket om mätarställningen för motorns skull i aif. RF 900:An är ju en nedbantad gixxer 1100 motor,"bombsäker" finns gixxers från 1990 som gått över 12 000 mil utan några probs alls.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top