RG "äter" tändstift

talib

Ny medlem
Gick med
25 May 2004
Hoj
Yamaha FZR 600
Hej,
min rg -88 gillar inte tändstiftena efter ca 100km. stifte gnistar men det går inte att starta med det. lägger man i ett nytt stift så startar den på första kicken! Stifte är inte speciellt fuktigt tycker jag (e ingen stiftexpert). det är vid gaspådrag på lågväxel som den hostar fram sig några meter och sen dör...

Någon som vet vad som kan vara fel? :huvet

triple

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Daytona -02 & KTM_200EXC -03
talib skrev:
Hej,
min rg -88 gillar inte tändstiftena efter ca 100km. stifte gnistar men det går inte att starta med det. lägger man i ett nytt stift så startar den på första kicken! Stifte är inte speciellt fuktigt tycker jag (e ingen stiftexpert). det är vid gaspådrag på lågväxel som den hostar fram sig några meter och sen dör...

Om jag gissar vilt så kankse stiftet blir sotigt av för fetblandning eller förmycket/dålig olja i soppan.
Låter som du får överslag i sotet nämligen. Då misständer den på höga gaspådrag och blir svår startad.

Släng upp en bild på stiftet så finns det alltid någon här som vet!

Xeizz

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2003
Umeå/Kalmar Norrlänning & smålänning på samma g
Hoj
KTM Freeride 350 -14 & Husaberg FS650E -04
talib skrev:
Hej,

har du rätt elektod avstånd då?

Esquina

HV71 Svenska mästare 2004!!!
Gick med
30 Jun 2003
Hoj
Ingen längre
Min kanske också äter tändstift? Den startar ju fett dåligt med startmotorn. Men o andra sidan direkt när man springer.

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Hoj
RSV1000R Factory
talib skrev:
Hej,

Tror det går för rik blandning tillsammans med dålig kvalitet på stift. Jag gissar att du kör NGK. Testa annat märke och/eller gå upp några steg till ett varmare stift samt kolla även blandningen. Stift är löjligt kännsliga om blandningen är rik.

Esquina

Gick med
30 Jun 2003
Hoj
Ingen längre
n00blund skrev:
kör ni med rätt sorts stift då ??

Japp men med orginalstiftet går hojen skit, sa förra ägaren också... Han satte därefter i ett annat som gick bra när hojen väl var igång, men den är ju fortfarande fett trög att starta!

Esquina

Gick med
30 Jun 2003
Hoj
Ingen längre
#Olsson# skrev:
Tror det går för rik blandning tillsammans med dålig kvalitet på stift. Jag gissar att du kör NGK. Testa annat märke och/eller gå upp några steg till ett varmare stift samt kolla även blandningen. Stift är löjligt kännsliga om blandningen är rik.

Gå upp några steg till ett varmare? Vet inte riktigt om jag missuppfattat detta, men uppåt är väl svalare stift eller? :confused:

AlpinA

öhh..
Gick med
26 May 2003
Hoj
Kommer
Esquina skrev:
Gå upp några steg till ett varmare? Vet inte riktigt om jag missuppfattat detta, men uppåt är väl svalare stift eller? :confused:

Om den startade lätt när du rullar igång den så kan det vara startmotorn som inte ger tillräcklig snurr.

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Testa att gå upp i värmetal på stiftet om du gjort allt annat som folk skrivit (kollat elektrodavstånd, bränsleblandning osv).

Esquina

Gick med
30 Jun 2003
Hoj
Ingen längre
AlpinA skrev:
Om den startade lätt när du rullar igång den så kan det vara startmotorn som inte ger tillräcklig snurr.

Jo det är fler som sagt det, men vad man ska göra åt saken är det dessvärre ingen som nämnt! :va

AlpinA

öhh..
Gick med
26 May 2003
Hoj
Kommer
Esquina skrev:
Jo det är fler som sagt det, men vad man ska göra åt saken är det dessvärre ingen som nämnt! :va

Testa med ett annat batteri eller ladda det du har så att du är säker på att det är fullt och testa så kan du iaf utesluta batteriet, annars får du väl ta en titt på startmotorn.

Esquina

Gick med
30 Jun 2003
Hoj
Ingen längre
AlpinA skrev:
Testa med ett annat batteri eller ladda det du har så att du är säker på att det är fullt och testa så kan du iaf utesluta batteriet, annars får du väl ta en titt på startmotorn.

Jo batteriet är både nytt och laddat ett antal gånger.
Ny startmotorkol är det jag bytt på startmotorn, men den fungerade lika illa innan. Vad är det som man skall kolla på startmotorn då? :(

talib

Ny medlem
Gick med
25 May 2004
Hoj
Yamaha FZR 600
#Olsson# skrev:

Just nu har jag ingen blandninga alls i soppan endast via oljepumpen, men den ryker en jävla massa när man startar. Japp jag kör NGK BR9ES stift, det var ett sånt som satte i när jag köpte. ska vällan vara BR8ES orginal?
Dålig olja kan det vara just nu, kör på nån billig ESSO olja! förut körde jag på mobile olja och då var det samma sak!

Bild på stiftena kommer!

Edit
Den går inte att rullaigång heller! och stiftena gnistar!

Christoffer.L

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2003
Hoj
En blå nia
talib skrev:
Just nu har jag ingen blandninga alls i soppan endast via oljepumpen, men den ryker en jävla massa när man startar. Japp jag kör NGK BR9ES stift, det var ett sånt som satte i när jag köpte. ska vällan vara BR8ES orginal?
Dålig olja kan det vara just nu, kör på nån billig ESSO olja! förut körde jag på mobile olja och då var det samma sak!

Bild på stiftena kommer!

Edit
Den går inte att rullaigång heller! och stiftena gnistar!

Vad ahr du för stift i hojen?

Christoffer.L

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2003
Hoj
En blå nia
aha ok, har du separat oljetank? BR9ES byt till br10es då, håller antagligen bättre!

Blanda 2% olja om du inte har separat oljetank..Min gör likadant om jag blandar för mkt olja, har hänt 2 ggr, då dör stiftet! Blandar 2% nu, funkar fint!

annars kan du väll pröva att bestycka om den?

talib

Ny medlem
Gick med
25 May 2004
Hoj
Yamaha FZR 600
uggla skrev:
aha ok, har du separat oljetank? BR9ES byt till br10es då, håller antagligen bättre!

Blanda 2% olja om du inte har separat oljetank..Min gör likadant om jag blandar för mkt olja, har hänt 2 ggr, då dör stiftet! Blandar 2% nu, funkar fint!

annars kan du väll pröva att bestycka om den?

Jag kör påå den separata olje tanken!
här kommer en bild på ett använt stift, ganska dålig men d e en bild :tungan

Bifogat

• IMAGE0104.JPG.JPG
    IMAGE0104.JPG.JPG
    130.1 KB · Visningar: 125
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln