Rg 125 avgas ventil

joker_fly

Ny medlem
Gick med
25 Oct 2004
Ort
Arvika
Hoj
Kx 500
Den funkar inte vad gör man ? orkar inte leta el fel vill ha ett enkelt alternativ (den öppnar och stänger om jag tillsätter ström från batterit direkt men inte när motorn går, kabelbrott helt säkert går det att gå förbi detta men en enkel koppling tro ?
Undrar på hur det blir om man ställer den så den alltid går bra på topp varv (ström på?) mellan registret bryr jag mig inte så mkt om det är ju en 2-t =)
så hur gör jag ?
 
Last edited:

KTMgubben

KTMgubben
Gick med
3 Apr 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
KTM 950SM -07
joker_fly skrev:
Den funkar inte vad gör man ? orkar inte leta el fel vill ha ett enkelt alternativ (den öppnar och stänger om jag tillsätter ström från batterit direkt men inte när motorn går, kabelbrott helt säkert går det att gå förbi detta men en enkel koppling tro ?
Undrar på hur det blir om man ställer den så den alltid går bra på topp varv (ström på?) mellan registret bryr jag mig inte så mkt om det är ju en 2-t =)
så hur gör jag ?

Man skall kunna koppla ur den har jag hört, då går den bara bra på höga varv kan jag tänka eftersom den inte stänger på lägre varvtal.

Men det är nog skoj (=

Pilla av det locket som sitter för ATAC:n (heter den så??).
Där borde du kunna antingen ta av den, hitta nåt som är fel där, eller bara koppla ur/ stänga av den. kanske...

Säg till när du har fått rett på möget, jag skulle behöva veta hur den fungerar, jag har också en RG...

Ha d fint
 

joker_fly

Ny medlem
Gick med
25 Oct 2004
Ort
Arvika
Hoj
Kx 500
trodde den öppnade när strömmen sattes på = vid högt varv efter som den ska kunna funka utan batteri och köras endast på gen som inte ger tillräckligt med ström vid låga varv eller har jag fel + att nu går den som en klocka på låga varv men fräser spottar och dör när jag vrider på gasen så jag tror att när den ligger på enbart på fjäder belastingen så är det för låga varv oh med ström tillsatt höga varv

Men var kan jag låna strömmen ifrån var kopplar man lättast in den så den är på hela tiden ?
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Tycker det låter som du borde fixa hojen i stället, både port o elsystem.
Det är ju iaf lågsäsong f vägåka nu.
Annars får du väl låsa den mekaniskt i öppet läge. Om det går utan att
sabba nåt, vill säga.
/u
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Allround skrev:
Man skall kunna koppla ur den har jag hört, då går den bara bra på höga varv kan jag tänka eftersom den inte stänger på lägre varvtal.

Men det är nog skoj (=

Pilla av det locket som sitter för ATAC:n (heter den så??).
Där borde du kunna antingen ta av den, hitta nåt som är fel där, eller bara koppla ur/ stänga av den. kanske...

Säg till när du har fått rett på möget, jag skulle behöva veta hur den fungerar, jag har också en RG...

Ha d fint
Är det ATAC system på RGn?. :va Trodde bara det var gamla Honda som körde med det.


"Honda har skapat ett system som man kallar auto-control torque amplification chamber, förkortat till ATAC. Tanken är att om man kan ändra avgassystemets volym vid vissa förutsättningar (som ett visst varvtal) och därigenom optimera avstämningen så skulle man kunna få ut mer effekt och/eller lägre bränsleförbrukning. Genom ett elektroniskt (NS 400 R) eller ett mekaniskt system (övriga) styr man öppnandet av en ventil till en extra kammare på avgassystemet. Konstruktionen medger att trycket i avgasröret hålls på en sådan nivå att minimalt med oförbrända gaser lämnar cylindern."
 

joker_fly

Ny medlem
Gick med
25 Oct 2004
Ort
Arvika
Hoj
Kx 500
ulf_lundin skrev:
Tycker det låter som du borde fixa hojen i stället, både port o elsystem.
Det är ju iaf lågsäsong f vägåka nu.
Annars får du väl låsa den mekaniskt i öppet läge. Om det går utan att
sabba nåt, vill säga.
/u

ska byta motor till sommmaren så jag är inte intresserad av att fixa den lång siktigt och för mig är det hög säsong med den hojen nu då den änvänds ute slutande till att köra på isen med eller ja jag väntar på att isen ska "sätta sig"

Så tror ni man kan koppla så den öppnar och är öppen så länge motorn är på utan att något tar skada ?
 

barchetta

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Uppsala
Hoj
FYM 110cc Pitbike
joker_fly skrev:
ska byta motor till sommmaren så jag är inte intresserad av att fixa den lång siktigt och för mig är det hög säsong med den hojen nu då den änvänds ute slutande till att köra på isen med eller ja jag väntar på att isen ska "sätta sig"

Så tror ni man kan koppla så den öppnar och är öppen så länge motorn är på utan att något tar skada ?


Vilken årsmodell är det? Jag hade den nyare (-92) och på den såg man vajern som gick från ett servo ner till porten. Borde väl bara gå att dra i vajern å låsa porten i öppet läge...Bonnmek!
 

joker_fly

Ny medlem
Gick med
25 Oct 2004
Ort
Arvika
Hoj
Kx 500
tyvärr är den äldre och går på ett el servo (hmmm äldre och elservo borde va tvärtom ?) iaf så ska jag kolla hur det går om jag kopplar den så den är öppen hela tiden informerar er sen hur det går
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top