RGV Problem

Grrrooov

Medlem
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
GSX-R 1000 -06
Min RGV dricker en aning för mycket olja. Det står ett fint rökmoln bakom när jag drar iväg. Ännu värre är det när den är kall. Det är ingen vit vattenrök för det försvinner ingenting och det är redan kollat. Men den dricker ju ungefär 1liter olja på 12 liter bensin. Jag tycker det borde räcka med hälften men jag vågar inte ställa ner pumpen heller ifall man pajar motorn. Någon som har ett tips?

Förresten... Är det någon som vet hur mycket effekt och vrid en rgv ram klarar. Funderar på starkare motor med mer vrid.
 

kebne

.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
VFR
Tycker också att den drar för mycket tvåtaktsolja. 1 L olja bör ju räcka till ca 40-50 mils körning iallafall. Men man kan inte bara ställa ned oljepumpen. Kolla mot manualen om pumpen är rätt inställd eller inte. Är den rätt inställd så kanske det är någon slitdetalj som behöver bytas. På Yamaha RD fanns det ett visst spel på pumpen att mäta upp. Spelet justerades med brickor.
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Det låter mycket med 8%, ja... Kolla så att du inte har nåt läckage nånstans. Du bör nog kolla så att pumpen står rätt också, som sagt.
 

Grrrooov

Medlem
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
GSX-R 1000 -06
har kollat

det läcker som fasen... jag öppnade en cylinder och kikade lite.. två av kanalerna var oljefyllda... jag har ställt ner pumpen riktigt mycket nu... det är mycket blårök iallafall. det läcker rätt mycket någonstans ifrån.. vet ej om det är vid avgassidan för oljan är inte alltid ren, den kan vara lite bensin i också.
 

kebne

.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
VFR
Låter inte klokt.. Men har du kollat båda cylindrarna på RGV:n? Det borde väl synas på tändstiftet också om det finns olja i cylindrarna. Såpass mycket olja tror jag själv kommer ifrån transmissionen - alltså trasig packbox i vevaxeln. Därför föreslår jag att man kollar båda cylindrarna - om det då bara är olja i ena cylindern så har man hittat vilken sida som packboxen läcker på. Eller?
 

Grrrooov

Medlem
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
GSX-R 1000 -06
en cylinder

det var bara olja i den nedre cylindern. men den förbrukar ju hur mycket tvåtaktsolja som helst... nu är jag nere på 1 l olja och 16 l soppa
 

kebne

.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
VFR
Kanske skulle man skita i separatoljesmörjningen ett tag - koppla ur den? Och köra mixat direkt i bensinen? Om det då fortsätter med en massa olja i nedre cylindern så är det nåt annat...
Men innan du gör det så kanske du ska tömma ur cylindern på olja..
 

Grrrooov

Medlem
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
GSX-R 1000 -06
separat

Hur bär jag mig åt för att koppla ur den? Är det bara att skruva loss pumpen? Eller är det nåt annat dumt? Hur mycket olja ska jag häva i en 10l dunk?
 
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Lidköping
Hoj
Aprilia RSV1000R Factory-04, 2st Dirtbike-06 125cc, YAMAHA R1 Turbo (#stulen#)
Re: separat

Grrrooov skrev:
Hur bär jag mig åt för att koppla ur den? Är det bara att skruva loss pumpen? Eller är det nåt annat dumt? Hur mycket olja ska jag häva i en 10l dunk?

Ett TIPS!!!

Koppla inte ur pumpen för då skär motorn ganska snart.

Det vet jag för jag tävlade med RGV 250-91 precis när den var ny(1991) och vi var många som kopplade ur pumpen bara för att få någon hk extra och i stort sett alla skar.
Den skär på avgassidan på kolven mitt för bommen som sitter i utblåset för det blir väldigt varmt där och då sväller den bommen innåt i cylindern. därför har Suzuki satt oljeinloppet precis under den bommen om inte jag minns fel.
 

Bifogat

  • rgv 250-91 a.jpg
    rgv 250-91 a.jpg
    57.4 KB · Visningar: 132
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Lidköping
Hoj
Aprilia RSV1000R Factory-04, 2st Dirtbike-06 125cc, YAMAHA R1 Turbo (#stulen#)
Grrrooov skrev:
men vad ska jag göra då eftersom det går åt så satans med olja?


Vet inte riktigt men jag skulle nog bara försöka justera ner förbrukningen av olja till ca:3-4% och sen vara noga med att endst köra på riktigt bra olja typ Motul 800 (om den klarar av separatsmörjning).
 

Ludde

#85 - TokStrokeRacing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg, Tosslanda
Hoj
Honda CRF450 SM o MX
Vet inte riktigt hur du ska göra med oljan, men en RGV-ram klarar en hel del effekt... Jag å brorsan har under vintern klämmt i en RG 500 motor i RGV-ramen... Det är ett roligt projekt som kan göras olika svårt... Finns färdiga kit med motorfästen att köpa+omgjorda pipor m.m. Eller så kan man köra våran variant och göra allt själv... Sitter just nu och väntar på ITG filter från Mark Dent, men han vill ha betalt med PayPal och den skiten verkar inte fungera... :mad: Iofs så är det inte så bråttom eftersom det är brorsans hoj, och han är nu gipsad från låret till smalbenet... 6 veckor med gips....:(

Länk till tråden om bygget: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?s=&threadid=588&highlight=RG500

Killen som säljer fästen, Filter m.m.:
http://www.suzuki-rg500.com/

Om du bestämmer dig för att göra detta så var bered på att det blir en hel del pill, men också mycket roligt!!!! :tummenupp

HA DE GÔTT
 

Grrrooov

Medlem
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
GSX-R 1000 -06
Var får man tag på en rg 500 motor då? Och vad ligger dom i för prisklass? Finns det även rgv500?
 

Ludde

#85 - TokStrokeRacing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg, Tosslanda
Hoj
Honda CRF450 SM o MX
Grrrooov skrev:
Var får man tag på en rg 500 motor då? Och vad ligger dom i för prisklass? Finns det även rgv500?

Rg 500 motorer finns det ju inte så jättemånga, men kolla runt på www.suzuki-rg500.com så finns det länkar till annonser med RG grejer... Rgv 500 finns, men det är den rena RR-hojen som Kenny Roberts JR å gubbarna körde med...

HA DE GÔTT
 

AlfaGTV

Il Ducce
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Falun
Hoj
Ducati 750 SS -92
Re: Re: separat

Biker_R1 skrev:
Ett TIPS!!!

Koppla inte ur pumpen för då skär motorn ganska snart.

Det vet jag för jag tävlade med RGV 250-91 precis när den var ny(1991) och vi var många som kopplade ur pumpen bara för att få någon hk extra och i stort sett alla skar.
Den skär på avgassidan på kolven mitt för bommen som sitter i utblåset för det blir väldigt varmt där och då sväller den bommen innåt i cylindern. därför har Suzuki satt oljeinloppet precis under den bommen om inte jag minns fel.

Japp, vet exakt vad du talar om!!!!
Min maskin står nedmonterad i garaget då jag väntar på en renoverad cylle...
Dessutom skall separatsmorningen kopplas in igen!!!!
Jag kallar det iofs för värmenypning, men men..
Hela nedre kolvens framsida sitter utsmetad på insidan av loppet i den cylle som satt på...

MVH
/Micke
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top