RGV250 2-takts räser

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Då var det dags för en ny byggtråd.
Mitt förra bygge pågick i två år, slukade all tid jag hade och jag gick in i väggen och sålde av det innan jag nådde mållinjen. Men jag tog mig vatten över huvudet och nu startar jag ett litet mindre projekt jag kan orka och ha råd att ro i land.

Min 2-T kärlek har växt sig starkare för varje år som går, och hur många fina hojar jag köper på mig så är det ju alltid något som fattas och det slog mig, jo just, jag måste bara ha 2takt.

Har tidigare haft 10-tal crosshojar genom åren alla 2-t (däribland även Jörgen Nilssons gamla VM-körda cr500). Men aldrig någon sporthoj så det ville jag ha, provkört lite 125 och 350 men aldrig riktigt fastnat för det men bestämt mig för att ge det en chans.

Efter att jag bestämt mig började jag surfa runt på alla möjliga sidor. Började leta i höstas men utbudet är inte speciellt stort och sen tröt ekonomin och allt sköts upp. Några månader senare med stadig ekonomi igen så fanns inte en enda annons kvar, och de som fanns var riktiga räsers långt över budget eller fula skurna rd från 84. Mellanskiktet är spårlöst. Letade vidare över vintern tills jag la ut en köpesannons. Fick lite tips, några bra och några dåliga men en ledde till ett köp.

Hojen är en Suzuki Rgv 250 -91 vj22. Jag hade inte mer än sett några bilder på den och surrat lite med säljaren när jag bestämde mig för att denna hoj kommer att säljas snabbt , jag lägger handpenning.
Dock stod denna skönheten i Ö-vik och jag är boendes i sthlm, så var inte jättesugen på att slänga mig upp med bil o släp.. Som tur är jobbar jag med lastbilschaufför och lyckades muta en chaufför som hade vägarna förbi Ö-vik att hämta upp min hoj. Jag fick sitta och leka telefonväxel några timmar och styra upp allt. Däribland en lastning på DHL i Ö-vik som jag inte hade nån aning om vars de låg. Sagt och gjort, fick jag till slut hem hojen.


Jag satte upp ett mål om en 2-t räser med bra sång som inte är alltför omodern och jag kan köra bana med.
Är inte hundra på alla detaljer ännu, vad som ska göras, tidåtgång, eller budget. Men detta ligger på listan tills vidare


Totalbudget: 30-40k
Tidåtgång: 3-5månader
Vad ska göras:
Rensa upp all el och ban-konvertera. Nya krashkåpor runt om, bakram, nya pipor och rör. Fräscha till bromsar och fjädring.
Lägga nån härlig lack i skrik-färg och få hojen att se ut som en lite moderna räser.

Beställt från tyga performance änsålänge:
1 x Racing Step Kit,
2 x Silencer, Aluminium, Two Stroke, (Special Promotion), Assy.
1 x Exhaust Stay, VJ22 TYGA
1 x Kit, Seat Set (Race GRP),
1 x .Set, Exhaust Chamber, Side By Side Type, Clearcoated Mild Steel,
1 x Kit, Fairing Set (Race), No duct,

Utgångsobjekt:
 

Bifogat

  • DSC_0734(copy).jpg
    DSC_0734(copy).jpg
    84.5 KB · Visningar: 624
  • DSC_0755(copy).jpg
    DSC_0755(copy).jpg
    108.1 KB · Visningar: 603
Last edited:

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Det var det första jag gjorde. :tummenupp
Grejjerna är idag skickade. Återkommer senare i tråden ang detta.
Kan du inte slänga upp en lista med vad som inhandlats?

Kommer följa denna tråd med intresse!
 

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
( Dag 1 )

Det första som gjordes var ju givetvis en provtur. Vilket inte var helt lätt med all denna förbannade snö. Men stora vägarna var rena och torr asfalt så jag gav mig fan på att det skulle bli åka av om jag bara tog mig det.

Detta var ju projekt i sig, och när jag vurpat två ggr på uppfarten blev jag bara ännu mer bestämd på att jag skulle köra.

Väl ute på vägen och han startar fint på första kicken (okej jag hade stått och torr-brutit i garaget ett par ggr tidigare) Det var sagt att det var trimsystem som satt på men det ser ut som orginalrör med andra dämpare bara. Den är ganska tyst men rapp. Verkar även synkad bra och gå likadant på bägge burkar.

Går fint , och pinnade på riktigt bra upptill 190-200. Imponerad av en ltien 250cc måste jag säga. Bra bett i bromsarna, tar bättre än min r6, pinsamt?
Det enda jag egentligen kan klaga på rent mekaniskt är att framgaffeln är mjuk som ett såll, får se vad jag ska göra åt detta. Nya fjädrar kanske då jag betvivlar att enbart byta olja räcker.
 

Bifogat

  • IMG_1649(copy).jpg
    IMG_1649(copy).jpg
    76.6 KB · Visningar: 703
  • IMG_1652(copy).jpg
    IMG_1652(copy).jpg
    91.6 KB · Visningar: 709

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
(Dag 2)

Dags att börja riva, här är man ju alltid lika ivrig. Bort bort bort med grejjer .. tills man har rivit halva hojen, då är det inget kul längre, allt är ju skitigt,använt eller trasigt och vilken röra? Vilken ände ska jag orka fortsätta i?

Som tur är hade jag hjälp av Micke (med kaffekopp) så rivning gick snabbt och hyffsat smärtfritt. Samtliga kåpor + lysen tänkte jag sälja för en slant, kan man ju lägga pengarna för´t på nå fina slicks eller dylikt.

Började jobba vid 14-tiden på dagen och vid 00.30 la jag ner sista mejseln och segnade in på soffan. Det är alltid mer jobb än vad man tror?
Vi började rensa bort all skit som inte ska sitta kvar, och därigenom även leta rätt på all överblivna sladdar som jag kan kapa bort.
Leta rätt på sladden för stödet och byglade den . Bort med stödet och komma el-bekymmer, också spara vikt såklart :rolleyes:

Jag stöter på frågor under rivningen. Batteriet vill jag egentligen inte ha kvar, kan jag ta bort detta, spara lite vikt och få bort lite kablar?
Vad jag förstått måste jag sätta nått motstånd så inte laggregulatorn brinner upp. Men mer än så vet jag inte riktigt. Tips någon?

Fråga två. Att köra utan oljepump vore trevligt, få riva bort att crap och enkelt kunna komma åt och bestycka förgasarna. Men jag har hört rykten om att jag då tappar smörjning till vevlager ? Gör jag bäst i att använda pump som sitter på?
 

Bifogat

  • IMG_1665(copy).jpg
    IMG_1665(copy).jpg
    88.1 KB · Visningar: 446
  • IMG_1662(copy).jpg
    IMG_1662(copy).jpg
    68.1 KB · Visningar: 436
  • IMG_1661(copy).jpg
    IMG_1661(copy).jpg
    81.3 KB · Visningar: 461
  • IMG_1655.jpg
    IMG_1655.jpg
    238.3 KB · Visningar: 571
  • IMG_1653(copy).jpg
    IMG_1653(copy).jpg
    91.5 KB · Visningar: 481
  • IMG_1667(copy).jpg
    IMG_1667(copy).jpg
    74 KB · Visningar: 429

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Kommer bli en trevlig viktoptimering med de prylarna du köpt som ersätter original, ca 10 kg lättare gissar jag på.

Jag tog mig friheten att lägga upp lite småbilder från Tyga på delar du köpt, tråden innehåller alldeles för lite bilder!

product_thumb.php
product_thumb.php
product_thumb.php

product_thumb.php
product_thumb.php
product_thumb.php


Något som skulle vara snyggt är att fixa någon platta som täcker området där backspeglarna ska sättas. Att racekåporna är gjutna för backspeglar är lite dåligt, kunde vara snyggare gjort även om man utan backspeglar ändå ska fästa kåpan i den ramdelen.
 

manneman

Guest
Näe jag tjurar med armarna i kors!

En dylik pjäs ska bevaras original men visst dagens slynglar har ju inte ens bälte i brallorna!:mad::huvet:gnissla:död:3freak

Bankonvertera..... :mögtocke :dummer :koko :analkenullasmedbasebollträ
 

TNK

Va!
Gick med
19 Jan 2008
Ort
Norrtälje
Hoj
Derbi Senda Aprilia RS 250 -95 TZ 125-96 TNK 50cc
Näe jag tjurar med armarna i kors!

En dylik pjäs ska bevaras original men visst dagens slynglar har ju inte ens bälte i brallorna!:mad::huvet:gnissla:död:3freak

Bankonvertera..... :mögtocke :dummer :koko :analkenullasmedbasebollträ
Håller med lite faktiskt,en RGV i det skicket börjar bli ovanligt.
Han kunde köpt en riktig"räser"för dom pengarna,som är nyare
till o med:(
:)Men han gör som han vill för pengarna.
 
Last edited:

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
En tanke: Behåll alla orginalprylar - du får ändå inte mycket för dem om de inte är i mint condition, köp en kabelstam från ebay att leka med. Så håller du dig på god fot med både orginalare och bankonverterare;)
 

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Håller med lite faktiskt,en RGV i det skicket börjar bli ovanligt.
Han kunde köpt en riktig"räser"för dom pengarna,som är nyare
till o med:(
:)Men han gör som han vill för pengarna.


Ja, eller hur! Jag har som sagt letat räser i över ett halvår. Visa mig någon som vill sälja en för under 40k? Det billigaste jag hittat har varit 72k, sen har det vandrat uppemot 120k, och det är inga pengar jag har, eller är villig att lägga.

Här får jag en fin hoj som jag vill ha den för billiga pengar.
Men den som inte vill se en orginalare bli slaktad får sluta titta i tråden helt enkelt, för värre blir det. Jag personligen däremot har aldrig gillat originalhojar, visst är kåporna fina, men mycket mer än så är det inte. Stora lysen och blinkers och en massa onödigt trams, jag gillar räsers punkt slut :rolleyes:
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Du kan inte köra utan batteri. Du behöver det för avgasporterierna.
Kör vidare med oljepump också. Ju mer du ändrar på hojen, desto sämre blir den.

Gör dig själv en gigantisk tjänst och köp kolvar, ringar etc och gör rent och inspektera avgasportdelarna innan du spiller miljoner på att pimpa sönder hojen. En snygg hoj i garaget är inte alls kul.
 

Gixxer_88

Ny medlem
Gick med
16 Nov 2008
Ort
Kungsbacka
Hoj
Hojlös
Du ska klart göra det du vill,finns alltid kännsliga folk i allt man gör.. Känner en som vann bike of the year med just en Rgv 250 ombyggd och klar! Tvär fet och massa bling bling:D:tuttar




Ja, eller hur! Jag har som sagt letat räser i över ett halvår. Visa mig någon som vill sälja en för under 40k? Det billigaste jag hittat har varit 72k, sen har det vandrat uppemot 120k, och det är inga pengar jag har, eller är villig att lägga.

Här får jag en fin hoj som jag vill ha den för billiga pengar.
Men den som inte vill se en orginalare bli slaktad får sluta titta i tråden helt enkelt, för värre blir det. Jag personligen däremot har aldrig gillat originalhojar, visst är kåporna fina, men mycket mer än så är det inte. Stora lysen och blinkers och en massa onödigt trams, jag gillar räsers punkt slut :rolleyes:
 

K B

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2008
Ort
Långt bort
Hoj
CBR900RR -92, CBR 900RR -92 Turbo, K5 Turbo, 7/11 Turbo, CBR1000RR SC59
Du kan inte köra utan batteri. Du behöver det för avgasporterierna.
Kör vidare med oljepump också. Ju mer du ändrar på hojen, desto sämre blir den.

Gör dig själv en gigantisk tjänst och köp kolvar, ringar etc och gör rent och inspektera avgasportdelarna innan du spiller miljoner på att pimpa sönder hojen. En snygg hoj i garaget är inte alls kul.

Som han sa, bättre att ha en fungerande hoj.

Sen lycka till också, jag kommer följa detta projekt :D
 

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Du kan inte köra utan batteri. Du behöver det för avgasporterierna.
Kör vidare med oljepump också. Ju mer du ändrar på hojen, desto sämre blir den.

Gör dig själv en gigantisk tjänst och köp kolvar, ringar etc och gör rent och inspektera avgasportdelarna innan du spiller miljoner på att pimpa sönder hojen. En snygg hoj i garaget är inte alls kul.

Brukar det vara vanligt förekommande att ventilerna spricker t.ex vid nån fästpunkt el. dylikt? Delar kanske samma ventiler med Aprillian?

Spricker fästet glider den in i cylinderloppet och säger tvärstopp, kan det stämma?

Enlighten us please!
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Brukar det vara vanligt förekommande att ventilerna spricker t.ex vid nån fästpunkt el. dylikt? Delar kanske samma ventiler med Aprillian?

Spricker fästet glider den in i cylinderloppet och säger tvärstopp, kan det stämma?

Enlighten us please!

Aprilian har ju en RGV-motor, så felen är desamma. Jag har aldrig kört sönder nån avgasportdel, men det betyder definitivt inte att det inte kan hända.
 
Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Top