RGV250 2-takts räser

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Isblästring...

Freezit i Kallhäll kan nog hjälpa dig få bort all skit utan att skada delarna.
Dom Is blästrar med kolsyreis.
Ska själv köpa en sådan manick när jag får råd.
Alu blir som nytt utan restproduker så som glas eller sand, inte ens nötter kan man hitta där i då! :)
 

igelhammar

gud är bedragare......
Gick med
7 May 2003
Ort
halmstad
Hoj
yz 144,piaggio 125....
ska du byta pipor så bör du sätta avluftningar på kåporna till avgasportarna.
kontrollera även mittendelen på avgasportarna.
kapa INTE sönder luftburken mer än manualen säger.
montera en heatshield enligt manualen för att slippa bestyckningsproblemet +10 i huvudmunstyckena,de går för olika kallt annars.
kondensatorbank istället för batteri sabbar generatorn på dessa.
synka avgasportarna ordentligt,det gör du med den grå sladden under sadeln.
demontera tryckutjämningsslangarna enligt manualen.
eftersom du vill spara vikt,modifiera kåpan enligt manualen.
slangen du hittade i luftburken ska gå till vänster nedre hål i kåpan.
fjädrar fixar din gaffel.
jag har nog kittelboxar båda,kitttoppen och kompletta munstyckssatser från 190 -450.3 nålsatser.pj,nj mfl liggande.
glöm ej 10 hårt stift vid pipbyte och kompensera med munxstycke.
ett bra tips.leta upp kittmanualen till de,annars blir det dyrt i längden då dessa är ruskigt känsliga för fel.
finns säkert 100 grejor till att skriva om de men fråga om det är något.
just det,det finns streck i förgasarna du synkar de efter,när du känner felsynkning är det oftast kört.
kom på det,jag har även kitt cylindrarna liggande med måste köras med rätt squish och kolvbyte med 50 mils intervall,men de går bra:tummenupp
 
Last edited:

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Kolvbyte med 50 mils intervall!?
Är avgasporten stor som Öresund i de cylindrarna, eller varför sliten de kolvar så hårt?
 

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
ska du byta pipor så bör du sätta avluftningar på kåporna till avgasportarna.
kontrollera även mittendelen på avgasportarna.
kapa INTE sönder luftburken mer än manualen säger.
montera en heatshield enligt manualen för att slippa bestyckningsproblemet +10 i huvudmunstyckena,de går för olika kallt annars.
kondensatorbank istället för batteri sabbar generatorn på dessa.
synka avgasportarna ordentligt,det gör du med den grå sladden under sadeln.
demontera tryckutjämningsslangarna enligt manualen.
eftersom du vill spara vikt,modifiera kåpan enligt manualen.
slangen du hittade i luftburken ska gå till vänster nedre hål i kåpan.
fjädrar fixar din gaffel.
jag har nog kittelboxar båda,kitttoppen och kompletta munstyckssatser från 190 -450.3 nålsatser.pj,nj mfl liggande.
glöm ej 10 hårt stift vid pipbyte och kompensera med munxstycke.
ett bra tips.leta upp kittmanualen till de,annars blir det dyrt i längden då dessa är ruskigt känsliga för fel.
finns säkert 100 grejor till att skriva om de men fråga om det är något.
just det,det finns streck i förgasarna du synkar de efter,när du känner felsynkning är det oftast kört.
kom på det,jag har även kitt cylindrarna liggande med måste köras med rätt squish och kolvbyte med 50 mils intervall,men de går bra:tummenupp

Avluftning på ventilerna? Är det tillslutet annars helt och hållet? Han fick med 2 lock med dito slang och skvallerburk just till avgasventilerna. Vi funderade vad tanken var med det....

Få bort lite värme på avgassidan av cylindern??????
 

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Ort
Långsele
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
Avluftning på ventilerna? Är det tillslutet annars helt och hållet? Han fick med 2 lock med dito slang och skvallerburk just till avgasventilerna. Vi funderade vad tanken var med det....

Få bort lite värme på avgassidan av cylindern??????

Det är väl detta:
 

Bifogat

  • Namnlös.jpg
    Namnlös.jpg
    72.2 KB · Visningar: 225

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Småtrimmar min vj22 motor lite, kan man demontera tryckutjämningsslangarna på den motorn med?

Bygger på fasta portar, 0.8-1.0 klämspallt (Sp packning) och tygasystem.
 

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
(Dag 4)

La större delen av denna dag på att fixa till diverse el. Kapa bort, isolera med krympslang och göra snyggt. Såg ut som ett ormbo tidigare , men med lite jobb och ett kilo kabel bortklippt så blev det tjusigt.


Såg i Kit-manualen att de hade snajdat till tänd/framdrevs-kåpan och kapat av delen för framdrevet .. såg intressant ut, kanske man skulle göra?
Hade ett nytt framdrev liggandes (Original, såg stort och blaffigt ut) men det fick hoppa på tills vidare.
 

Bifogat

  • IMG_1715(copy).jpg
    IMG_1715(copy).jpg
    72.6 KB · Visningar: 136
  • IMG_1714(copy).jpg
    IMG_1714(copy).jpg
    75.8 KB · Visningar: 141
  • IMG_1710(copy).jpg
    IMG_1710(copy).jpg
    60.1 KB · Visningar: 132
  • IMG_1709(copy).jpg
    IMG_1709(copy).jpg
    68.1 KB · Visningar: 122
  • IMG_1708(copy).jpg
    IMG_1708(copy).jpg
    86 KB · Visningar: 136
  • IMG_1707(copy).jpg
    IMG_1707(copy).jpg
    63.8 KB · Visningar: 129
  • IMG_1712(copy).jpg
    IMG_1712(copy).jpg
    84 KB · Visningar: 143
  • IMG_1706(copy).jpg
    IMG_1706(copy).jpg
    92.6 KB · Visningar: 142

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
(Dag 4 fortsättning)

En fäste till choke-wiren var som sagt sprucket, men fick med beggade wire så bytta ut detta. Nu har jag dock lös wire för jag vet inte vad jag ska göra med den, har tagit bort vredet från styret eftersom jag vill ha rent styre, funderar på nån liten ful lösning nere vid ramen kanske.
Antingen har jag klena nypor eller så monterade jag nått fel eller igenrostade wire, för nu är den helt stum... hmm jaja återkommer till det efter lite brainstorming.

En udda grej jag märkte var att det går snabb-justering på tomgången endast på en förgasare?! känns ju jätte snik, är detta original?
Den andra ställdes in med liten skruv inifrån, jag mätte lite på trottlarna och ställde de på samma, hoppas tomgången är någorlunda nu, skönt med lite grundgas i kurvorna.
 

Bifogat

  • IMG_1718(copy).jpg
    IMG_1718(copy).jpg
    84.5 KB · Visningar: 127
  • IMG_1717(copy).jpg
    IMG_1717(copy).jpg
    95 KB · Visningar: 146

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Det med endast en tomgångsskruv är standard på 2 cyl 2-takt. Det var iallafall likadant på min RD 350 original och även på de Mikuni raceförgasare jag köpte. Det ska gå en vacumslang mellan förgasarna som jämnar ut detta så att båda går lika på tomgång har jag för mig.
 

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
ska du byta pipor så bör du sätta avluftningar på kåporna till avgasportarna.
kontrollera även mittendelen på avgasportarna.
kapa INTE sönder luftburken mer än manualen säger.
montera en heatshield enligt manualen för att slippa bestyckningsproblemet +10 i huvudmunstyckena,de går för olika kallt annars.
kondensatorbank istället för batteri sabbar generatorn på dessa.
synka avgasportarna ordentligt,det gör du med den grå sladden under sadeln.
demontera tryckutjämningsslangarna enligt manualen.
eftersom du vill spara vikt,modifiera kåpan enligt manualen.
slangen du hittade i luftburken ska gå till vänster nedre hål i kåpan.
fjädrar fixar din gaffel.
jag har nog kittelboxar båda,kitttoppen och kompletta munstyckssatser från 190 -450.3 nålsatser.pj,nj mfl liggande.
glöm ej 10 hårt stift vid pipbyte och kompensera med munxstycke.
ett bra tips.leta upp kittmanualen till de,annars blir det dyrt i längden då dessa är ruskigt känsliga för fel.
finns säkert 100 grejor till att skriva om de men fråga om det är något.
just det,det finns streck i förgasarna du synkar de efter,när du känner felsynkning är det oftast kört.
kom på det,jag har även kitt cylindrarna liggande med måste köras med rätt squish och kolvbyte med 50 mils intervall,men de går bra:tummenupp


Oj, det var mycket info på en gång. Får läsa texten flera ggr.
Avluftningar till avgasporten, är det som ovan bild du menar?

Hur ser en heatshield ut och var får jag tag på sådan?

Ska jag gå upp +10 i huvudmunstycke med tyga pipor? vad är det, typ 3 storlekar? Behöver jag inte röra lågfart eller blandskruvar?

Trots att de bara var nån plusgrad ute när jag provkörde den kändes det som den var jättebra bestyckad.
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Chokevajern kan hänga sig i förgreningen, där vajer blir två. Såga inte bort hela kåpan över framdrevet, det blir fantastiskt skitigt överallt då. Du kan kapa bort sidan på den kåpan, så du kommer åt att byta framdrev utan att ta bort hela kåpan.

När man läser allt detta så saknar jag min förra hoj..:( En RGV 250 -89a, mattsvart.. Riktigt rolig cykel att köra..

http://www.sporthoj.com/galleri/?do=visabild&id=49887

En av mina gamla. Vad ful den var i mattsvart! Det var TKS (Tommy) som kraschade den och målade skiten svart. När jag hade den var den vackert originalblåvit.
 
Last edited:

igelhammar

gud är bedragare......
Gick med
7 May 2003
Ort
halmstad
Hoj
yz 144,piaggio 125....
Oj, det var mycket info på en gång. Får läsa texten flera ggr.
Avluftningar till avgasporten, är det som ovan bild du menar?

ja det är det,jag brukade bara borra ur fettniplar och sätta i de kåporna.

Hur ser en heatshield ut och var får jag tag på sådan?

inte för att uppmuntra till något:) jag tog plasten på kvällen som håller fast löpsedlarna och om man lyfter bort tanken så ska den sitta på ramen hela vägen ner till anslutningarna på bakramen.satte den med kardborre på ramen och sedan la jag tanken ovanpå den så att säga.

tanken med den är att man får jämnare värme för cylindrarna och kallare förgasare.

Ska jag gå upp +10 i huvudmunstycke med tyga pipor? vad är det, typ 3 storlekar? Behöver jag inte röra lågfart eller blandskruvar?

orginal skiljer det 10 mindre hvmunstycke på bakre för att den teoretiskt går varmare.lite motstridigt då en kallare motor behöver fetare förbränning.med heatshielden kör du samma storlek på båda.
bestykning är så individuellt så storlek utalar jag mig inte om.
vet att med kittbox,suzukis trimpipor och allt enligt kitmanualen gjorde +60 hv,pj 55 och nj fick bytas för den skulle gå bra.för hållbarhet och gå att köra räckte det dock att byta hv.
är bätte på a-kit cyl och då hoppar du upp till 440 i munstycke,tror orginal var 260-270.

Trots att de bara var nån plusgrad ute när jag provkörde den kändes det som den var jättebra bestyckad.

en bestykning som stämmer i det vädret vi har nu kan inte stämma i sommarvärme,plussa 60 i munstycke när du byter piporna,demontera alla slangar enligt kitmanualen och de andra tipsen de har där.
håll koll på stift och du kommer känna om den går för fett eller lean.
dock så rekommenderar jag en bänkning om du inte känner dig säker på det,själv gjorde jag av med 24 cylindrar på 2 år,4 stycken sista 1.5 året.

eftersom jag fortfarande är förälskad i min rgv fast den är död sedan länge så hyllar jag den med ett foto:D
allt som fanns att köpa i kitmanualen fanns på den:
slirkoppling,fanns dock inte på fototiden
A cyl
toppar
elsystem,boxar,servo,spolar,ej generator
växlellåda,skiljde 800 varv emellan växlarna och gjorde över 100 på ettan
pipor
vevparti
portade blockhalvor
ej oljepump
gick enbart med r30 olja,fick tömma tanken och skaka upp oljan innan körning,hur mycket mer fanns på den...
dummast av allt,50 mil serviceintervall på kolvarna och gatreggad:)
 

Bifogat

  • igelhammar rgv.JPG
    igelhammar rgv.JPG
    203.3 KB · Visningar: 311

igelhammar

gud är bedragare......
Gick med
7 May 2003
Ort
halmstad
Hoj
yz 144,piaggio 125....
tilllägg.har en 8 bakdrev liggande och 2-3 framdrev i olika storlekar liggande.
pv 80 har en jätteslimad chokegrej,själv buntbandade jag vajern brevid instrumenteringen ,behövs bara tills den tagit på båda cyl.
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Ursäkta OT,
men det är ingen här som köpte en 93:a i norrköping/skärblacka förra året?

Nyfiken på status, skulle renoveras.
 

zapesore

Medlem
Gick med
21 Apr 2007
Ort
linköping
Hoj
Speed triple -01, XT 600 - 88
En av mina gamla. Vad ful den var i mattsvart! Det var TKS (Tommy) som kraschade den och målade skiten svart. När jag hade den var den vackert originalblåvit.

Hehe ok där ser man:p de var väl inte den finaste hojen men den var grymt rolig att köra på kruvig väg iaf, min förstahoj med.
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Att det var 10+ på munstycket som satt i den förgasare med varmast cylinder (bakre) är nog inte så konstigt. Varmare cylinder ger varmare kolv och således behövs mer soppa för kylning.

Men om det varit så att den ena cylindern fick kallare luft än den andra så hade det varit ett annat läge. Kallare luft innehåller ju mer syre / liter och därmed behövs mer soppa för att få rätt blandning. Men i detta fall är väl båda cylindrar matade med luft från samma lufturk och borde få i princip samma temp på insugsluften. Den bakre blir väl varmare för att den får sämre kylning från fartvind och kanske viss uppvärmning från avgas?

Det är iallafall vad jag tror.
 

Tommy36

Sporthojsnörd
Gick med
17 Mar 2003
Ort
En liten ort!
Hoj
Triumph Daytona 675R, Suzuki SV1000S
Oj, det var mycket info på en gång. Får läsa texten flera ggr.
Avluftningar till avgasporten, är det som ovan bild du menar?

Hur ser en heatshield ut och var får jag tag på sådan?

Ska jag gå upp +10 i huvudmunstycke med tyga pipor? vad är det, typ 3 storlekar? Behöver jag inte röra lågfart eller blandskruvar?

Trots att de bara var nån plusgrad ute när jag provkörde den kändes det som den var jättebra bestyckad.

Kit manualen finns att ladda hem från RGV250.co.uk där finns
bilder och beskrivningar på denna heatshield + massa annat
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top