RGV250 laddar dåligt?

jorge sanchez

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2010
Ort
bromölla
Hoj
r1 banhoj rgv raritet
Tja! Vad e de som gör att den laddar dåligt. Har prövat me att startat hojen o sedan plockat av pluskabeln,när ja sen mäter volt på kabeln visar de 8-9 volt.Ska de inte visa ca 12-14 volt då?Eller finns de någe annat vis o kolla laddningen på?Bör tilläggas att när hojen står på tomgång så dör den när ja sätter på ljuset..
Sen har ja en fråga till.Hur justerar man hur mycket 2taktolja pumpen ger?
Tacksam för svar
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Jo, generatorn ska ladda minst 13 volt annars är det nåt fel. Det kan vara själva generatorn som är kass eller bara laddningsgeneratorn. Det går att mäta sig fram.

För oljepumpen:
To check the pump adjustment (from RGV manual);

-remove pump cover behind front sprocket.
-there is a loose grey wire with an insulated female bullet terminal near to the battery negative, with main ignition and engine run switch in the on positions connect the grey wire to the battery negative, the PV servo will open to the setting postion, switch off engine run switch. Adjust oil pump cable to have zero play.
 

Andreas900

Sporthojsnörd
Gick med
6 Oct 2006
Ort
Trångsund
Hoj
CBR600F, CRF1000L, "NR750"
Ang. oljepumpen:
Den grå kabeln som killawife talar om är för att justera avgasventilerna (PV).
Oljepumpen justeras genom markeringar på förgasare och på oljepumpens vajerhjul.
Jag har manualen men kan tyvärr inte infoga urklipp pga avsaknad av rätt progamvara...
Men kolla in här:
rgv250.co.uk
Där hittar du manualen och ALLT annat!:tummenupp

Lycka till!
 

igelhammar

gud är bedragare......
Gick med
7 May 2003
Ort
halmstad
Hoj
yz 144,piaggio 125....
Tänkte samma, bort med luftburken, passa på och bygg om tryckmatningen till flotörhusen när du ändå är på g enligt kittmanualen, vrid gasen till trottoarna står utmed strecken i mitten, om bara en stämmer så kan du synka förgasarna med skruvarna där vajern går in.
Kolla på oljepimpen så kommer du sett streck på gashjulet och var de ska matcha.

Laddreläerna är skit på de hojarna och samma som på Gsxr etc,
Sitter innanför vänster sidokåpa bak och gogglar du på numeret så kommer du hitta fina piratare.
Ibland eldar de även upp generatorn när de får kortis och brukar synas med en visuell koll om du tar loss kåpan och tittar på den, lukta är bra oxå
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Första gången jag hört någon mäta på kabeln till batteriet. Utan att batteriet är anslutet till kabeln.
Så svårt att bedömma uppmätt spänning. Det bör ju vara en pulserande likspänning från generator/laddningsregulator.

Om du har batteriet anslutet till kabeln så bör batterispänningen med motorn igång och normalt varvtal på motorn (varvtal när du kör hojen) ligga på 14 Volt till 14,5Volt. Med belysningen tänd.
Sjunker batterispänningen under 13,5 Volt med belysningen tänd och normalt varvtal på motorn, ja då har du problem.
tex
kass laddningsregulator (mycket vanligt, jag har haft det själv på Suzukin)
kass generator
 
Last edited:

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Första gången jag hört någon mäta på kabeln till batteriet. Utan att batteriet är anslutet till kabeln.
Så svårt att bedömma uppmätt spänning. Det bör ju vara en pulserande likspänning från generator/laddningsregulator.

Om du har batteriet anslutet till kabeln så bör batterispänningen med motorn igång och normalt varvtal på motorn (varvtal när du kör hojen) ligga på 14 Volt till 14,5Volt. Med belysningen tänd.
Sjunker batterispänningen under 13,5 Volt med belysningen tänd och normalt varvtal på motorn, ja då har du problem.
tex
kass laddningsregulator (mycket vanligt, jag har haft det själv på Suzukin)
kass generator
Rätt som vanligt från DÅ.

Också första gången jag hört nån mäta på lösa batterikablar utan batteri anslutet.
Finns en viss (=stor) risk att var inte regulatorn trasig innan, så än den det nu.
Lite beroende på vilken princip den arbetar efter..
Utan last (utan batt anslutet ) skenar utspänningen från generatorn upp till 40 ja kanske uppåt 100V och det brukar inte likriktardioderna gilla..
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top