RGV250-renovering

Andreas900

Sporthojsnörd
Gick med
6 Oct 2006
Ort
Trångsund
Hoj
CBR600F, CRF1000L, "NR750"
IMAG0118.jpgAng. lagren i storänden på veven:
Hade för mig att jag läst att vevstaken inte fick glappa mer än 0,3mm i sidled i lilländen, men nu läser jag i mekhandboken:
3mm (se bild)
Låter mycket, men å andra sidan är ju 0,3mm i lilländen väldigt lite.
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
View attachment 350235Ang. lagren i storänden på veven:
Hade för mig att jag läst att vevstaken inte fick glappa mer än 0,3mm i sidled i lilländen, men nu läser jag i mekhandboken:
3mm (se bild)
Låter mycket, men å andra sidan är ju 0,3mm i lilländen väldigt lite.

Du har ju brickorna på kolvbultarna som styr upp det hela axiellt.
MEN! Du vill inte att veven ska skära. Det gör ont och förstör massor, även exteriört.
 

Andreas900

Sporthojsnörd
Gick med
6 Oct 2006
Ort
Trångsund
Hoj
CBR600F, CRF1000L, "NR750"
Du har ju brickorna på kolvbultarna som styr upp det hela axiellt.
MEN! Du vill inte att veven ska skära. Det gör ont och förstör massor, även exteriört.

Jag hade läst fel.
Det står 3mm där jag trodde det stod 0,3.
Ska känna lite mer på veven och göra en bedömning om den ska renoveras, eller lämnas ifred.
Som sagt, man vill ju inte få ett haveri ...med nya originalkolvar och allt.
 

J-Nil

Rock'n roll and Brew
Gick med
17 May 2006
Ort
Uddevalla
Hoj
Yamaha R6 -99
Jag hade läst fel.
Det står 3mm där jag trodde det stod 0,3.
Ska känna lite mer på veven och göra en bedömning om den ska renoveras, eller lämnas ifred.
Som sagt, man vill ju inte få ett haveri ...med nya originalkolvar och allt.

Som jag skrev till dig i "den andra" RGV-tråden (http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?221692-RGV250-2-takts-r%E4ser) så gick ett staklagren åt helvete på farsans hoj med 2500 mil på mätaren..nåt att tänka på..

Ett (båda? minns inte..) utav ramlagrena har en styrpinne i yttre lagerbanan. Detta lager är tydligen omotiverat dyrt. Han som pressade om farsans vev (Stigs motormekaniska) satte dit ett dito utan pinnen och sen användes locktight för att fixera lagerbanan. Lite kuriosa..

// Jones
 

Andreas900

Sporthojsnörd
Gick med
6 Oct 2006
Ort
Trångsund
Hoj
CBR600F, CRF1000L, "NR750"
IMAG0122.jpgIMAG0123.jpg
Sådärja...nu är det mödosamma jobbet med rengöring av alla delar påbörjat.
Lite i taget, annars tappar man snart sugen! Varvat med lite skruvande på motorn.
Efter mycket om och men har jag bestämt mig för att renovera veven. Även om den innehåller specen för glapp i vevstakarna. Tänk OM den skulle rasa när jag bytt kolvar & massa annat, och jag HADE ju chansen när motorn ändå var ur....skulle vara svårt att leva med.
Får bli nya vevstakar, lager, tätningar osv som en försäkring!

MEN...får jag bort svänghjulet utan avdragare? Får jag bort kopplingskorgen utan det speciella verktyget som man ska hålla i med? Hur få isär vevhushalvorna som sitter ihoplimmade med packningsmassa?
Tips mottages tacksamt!
 

FP

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2009
Ort
Halmstad
Hoj
CRF250
View attachment 350474View attachment 350475
Sådärja...nu är det mödosamma jobbet med rengöring av alla delar påbörjat.
Lite i taget, annars tappar man snart sugen! Varvat med lite skruvande på motorn.
Efter mycket om och men har jag bestämt mig för att renovera veven. Även om den innehåller specen för glapp i vevstakarna. Tänk OM den skulle rasa när jag bytt kolvar & massa annat, och jag HADE ju chansen när motorn ändå var ur....skulle vara svårt att leva med.
Får bli nya vevstakar, lager, tätningar osv som en försäkring!

MEN...får jag bort svänghjulet utan avdragare? Får jag bort kopplingskorgen utan det speciella verktyget som man ska hålla i med? Hur få isär vevhushalvorna som sitter ihoplimmade med packningsmassa?
Tips mottages tacksamt!

Kopplingskorgen kan man ta med mutterpicka alt. tillverka ett mothåll till korgen.
 

Andreas900

Sporthojsnörd
Gick med
6 Oct 2006
Ort
Trångsund
Hoj
CBR600F, CRF1000L, "NR750"
Nu ligger heeela hojen i sina beståndsdelar i garaget!
Det mödosamma arbetet att rengöra alla bitar är påbörjat. Ett par lådor med plåtdetaljer är ivägskickat för att få ny elförzinkning, resten åker ner i ultraljudstvätten. Då blir det rent! Kolla topplocken. Vilket är före resp. efter?IMAG0128.jpg

Ett gäng nya delar är beställda från England. Kolvar, vevstakar, lager osv.
Men finns det någon som har tips på en bra (och billig/prisvärd) verkstad som kan pressa om och rikta vevpartiet? (Helst i Stockholmstrakten)
 
Last edited:

jonasb46

160 varv på ringen (2006)
Gick med
14 Jul 2004
Ort
Malmö
Hoj
RSV4 Factory, RS 250
Främre blockhalvan brukar väl inte sitta så hårt, det är väl bara att knacka runt lite med träklubba eller handslägga och träpinne,och ev. knacka in en morakniv eller liknande utanför bultarna där det inte behöver täta så noga.
Sitter det riktigt hårt får man nog överväga nåt intelligentare.
Svänghjulet bör nog helst tas med avdragare, men lämnar man veven lill nån vettig så kan dom nog ta av svänghjul o ev. primärdrev, det följer ju med veven ut.
Finns säkert nån i Stockholm men Ebbe på EBOS i Malmö gör sånt från morgon till kväll..
 

Andreas900

Sporthojsnörd
Gick med
6 Oct 2006
Ort
Trångsund
Hoj
CBR600F, CRF1000L, "NR750"
Renoveringen fortskrider. Det mesta av alla delar är nu tvättade och ser fräscha ut.
Nya vevstakar & lager på väg hem, kolvkittet ska hämtas på posten idag. Vevhushalvorna är inlämnade för glasblästring...fint ska det bli hoppas jag.
Nya avgasventiler är också köpta! Beställde 3-delade från Italienaren på Apriliaforumet, Luca.
310€ för 4 st. Han tillverkar dem själv (kopierade eftermarknadsventiler?)
Ser hyfsat bra ut...men...ena mittbiten har en annan "pinne". Det skiljer 0,25mm i diameter.
Detta ger ett lite större glapp, inte jättemycket men ändå.
Påtalade detta (för fem dagar sedan) men han "skulle återkomma"... (RH-garanti?)
Grunnar lite på hur detta kan påverka funktionen...frågan är om det märks? (jag tyckte ju hojen gick rätt bra innan och då var halva ventilen avbruten...:)

avg ventil.JPGmittbit.JPG
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
V-biten är ju inte lika stor, ens? Nu är det ju ett par år sen jag höll på med såna här, men kolla om det spelar nån roll.
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Det finns korta eller långa versioner av portarna där spåret i ytterhylsan skiljer vad jag sett. Dessa du visar på bild känns inte rätt att stoppa i en nyrenoverad maskin, se till att alla portar är lika så blir det mycket lättare att få till en korrekt gång i maskineriet alternativt inte behöva fundera på det ifall den inte går som den skall. Mät även ytterhylsan så den har samma längd.
 
Last edited:

Andreas900

Sporthojsnörd
Gick med
6 Oct 2006
Ort
Trångsund
Hoj
CBR600F, CRF1000L, "NR750"
Bilden ljuger lite, mäter man på dem så är de lika långa.
Ytterhylsan har också samma mått som originalet.
Mittbiten och den inre är lite kortare, men det beror på att "spetsarna" är avrundade en aning.
Det som störde mig var att pinnen i ena mittbiten var 0,25mm mindre i diameter på de övriga tre.
Men detta gör en radiell skillnad på 0,125mm så jag gissar att det är inom tolerans.

Kolvkit och annat smått & gott från TTW hämtades igår. Mulligt med nya delar i fina kartonger! :)
Nu ska ena cylindern in för att få ny Nikasil, och veven ska få nya stakar & lager!
IMAG0155.jpg
 
Last edited:

Andreas900

Sporthojsnörd
Gick med
6 Oct 2006
Ort
Trångsund
Hoj
CBR600F, CRF1000L, "NR750"
Vevhusen är nu glasblästrade = som nya.IMAG0157.jpg
Väntar dock på vevaxeln...
En svänghjulsavdragare (M33x1,5) kan dock behövas då verkstaden inte hade någon.
Kan gå med verkstadspressen, men annars skulle jag behöva låna(hyra) en om någon har en liggandes i lådan..?
Någon?
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Ser jättebra ut !
det är nått med rgv som gör en lycklig. var själv ute ett par mil här om dagen .
Banpremiär om 2 veckor, hoppas du får lika kul med din som jag ska ha med min. =)
Vad kör du för bestyckning förässten ?
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top