Riktig beslutsångest ang crossköp

Mototard

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2008
Ort
Bålsta
Hoj
ingen än.
Hej!

Nu är det dags att återigen införskaffa en crosshoj :) Ägde en liten honda cr 125 -01a för många år sen.

Nu är jag 5år äldre (21), väger runt 80-85kg och är 1,85lång och kan helt enkelt inte bestämma mig för vilken hoj jag ska ha..

Första beslutet jag ska försöka ta är ifall jag vill ha en 250 eller 450, den kommer användas till motionskörning endast.

Och visst har jag velat fram och tillbaka vad gäller 250, kan då inte bestämma mig för 2 eller 4takt, hjälp mig :p

Sist men inte minst, vad för hoj ska man isåfall titta närmare på? KTM och Yamaha är 2 starka kandidater, för och nackdelar? :)

Priset får ligga runt 40.000, snälla hjälp mig nu med alla möjliga synpunkter :)
 

Matmor_tt600

kolfiber mannen
Gick med
30 Aug 2008
Ort
linköping
Hoj
ktm 250, ktm 625
jag tycker min ktm 250 2t är en rigtigt myssig maskin, men jag kör enduro så jag vet inte hur den är som en cross, jag tycker du ska köpa dig en ktm 300 den är en 2t smidig att serva men samtidigt har den bra bottenvrid och en massa efekt ^^
 

Geronimo79

Ny medlem
Gick med
28 May 2005
Ort
Hörby
Hoj
KTM 150 SX 2012
En 4-takt är lättare att köra motormässigt jämfört med 2 takt men nackdelen är att dem är tyngre. Dessutom är det mer skruvande och mer som kan gå sönder på en 4-takt och det kan bli väldigt dyrt med ett ras. Jag bytte min 450 mot 250 2 takt och viktmässigt är som sagt denna lättare men den är hetsigare och vibrerar mkt mer i styret. Ska du köpa 4 takt hade jag nog kollat på yama företrädesvis men det är så klart en smaksak.
 

Matmor_tt600

kolfiber mannen
Gick med
30 Aug 2008
Ort
linköping
Hoj
ktm 250, ktm 625
vibrationerna är bara så mysiga, de ska ju kännas att motorn går ju ^^ men en annan sak på 2 taktare är att de slits mera en 4 taktare generellt via att den har en så stor effekt spik men men man får skruva med båda^^
 

Mototard

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2008
Ort
Bålsta
Hoj
ingen än.
Jo för självklart så vill jag ju ha en hoj som är mindre underhållskrävande, men känner ändå en viss kärlek till 4taktare.

Ahh det här är skitjobbigt, för jag kan verkligen inte bestämma mig :) Men fortsätt gärna med för och nackdelar så kanske det blir lite lättare för mig :)
 

Matmor_tt600

kolfiber mannen
Gick med
30 Aug 2008
Ort
linköping
Hoj
ktm 250, ktm 625
tycker du ska köpa en 4 taktare om du inte vill meka så mycket och vikt skilnaden mellan en ktm 250 2 tacktare och en 4 takatare är typ bara några kg och det är bara man ser till att bytta oljan ofta så slippern man ras och att man bytter delar vid utsat tid
 

kawasakikx125

Ny medlem
Gick med
8 Oct 2008
Ort
Sundsvall
Hoj
kawasaki kx 125-98
4 takt ska de va om du ska åka 250 :) mycket behändigare att åka på och du har skönt vrid. Men ska du bara motionsköra så behöver du inte byta kolv osv så mycket som om du skulle tävla;) Skulle sattsa på yamahan ja:) har haft ktm och uttrycken "kicka till midnatt" "knuffa till mål" stämmer enligt mej :)
 

Geronimo79

Ny medlem
Gick med
28 May 2005
Ort
Hörby
Hoj
KTM 150 SX 2012
tycker du ska köpa en 4 taktare om du inte vill meka så mycket och vikt skilnaden mellan en ktm 250 2 tacktare och en 4 takatare är typ bara några kg och det är bara man ser till att bytta oljan ofta så slippern man ras och att man bytter delar vid utsat tid

Så det skulle vara mindre meckande på en 4-takt menar du:va Gällande vikten så är det enligt specarna på hojarna inte många kg som skiljer men det känns fan som 250 2 T är mkt lättare o smidigare - märks inte minst när man ska lasta dem på släpet:)
 

Matmor_tt600

kolfiber mannen
Gick med
30 Aug 2008
Ort
linköping
Hoj
ktm 250, ktm 625
haha nej det gör det inte och det är typ 2kg om man tittar på specen om ktms olika 250^^
men sedan är det va man tycker om personligen om man vill ha en maskin som hoppar i väg när varvtalet når över 6000 eller om man vill smyga runt i bara 2000 och hänga på vridet, det är helt upp till dej och valet av mc^^
 

Notch

Blitzkrieg mit dem Fleischgewehr
Gick med
28 Dec 2006
Ort
På en gård nånstans
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K3, Suzuki GSX 1100E -81
250 4-takt är ruskigt lättkört, skönt med kraft redan från botten. Håller kanon om man servar dom i tid. Jag byter olja & oljefilter var 5:e timme, luftfilter efter varje körning.

Jag orkar köra fler varv med min 250 4-takt än vad jag gör med en 2-taktare.
För motionskörning på bana tycker jag helt klart 4-taktare.
Ska du mest leka i sandtag och kanske köra bana nån gång emellanåt så tror jag nog en 250 2-taktare är vettigare.

Min är till salu om du är sugen :)
 
Last edited:

Mototard

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2008
Ort
Bålsta
Hoj
ingen än.
250 4-takt är ruskigt lättkört, skönt med kraft redan från botten. Håller kanon om man servar dom i tid. Jag byter olja & oljefilter var 5:e timme, luftfilter efter varje körning.

Jag orkar köra fler varv med min 250 4-takt än vad jag gör med en 2-taktare.
För motionskörning på bana tycker jag helt klart 4-taktare.
Ska du mest leka i sandtag och kanske köra bana nån gång emellanåt så tror jag nog en 250 2-taktare är vettigare.

Min är till salu om du är sugen :)


Varför rekommenderar du 2-takt till den typen av körning? :) För det är väll ungefär det den kommer användas till. Är bara nyfiken på hur exakt du menar
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Varför rekommenderar du 2-takt till den typen av körning? :) För det är väll ungefär det den kommer användas till.
Mer effekt i en 2t=roligare om du bara ska leka i ett grustag.Klart billigast att hålla liv i också.Köp den fräshaste du hittar,märket spelar mindre roll.Har du en bra handlare i närheten så väger du naturligtvis in det vid val av märke.
 

Notch

Blitzkrieg mit dem Fleischgewehr
Gick med
28 Dec 2006
Ort
På en gård nånstans
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K3, Suzuki GSX 1100E -81
Varför rekommenderar du 2-takt till den typen av körning? :) För det är väll ungefär det den kommer användas till. Är bara nyfiken på hur exakt du menar


Menar precis som lika som Busaberg skrev, i ett grustag/sandtag är det roligare med lite mera pulver.

Ska du köra mestadels bana så tycker iaf jag att en 250 4-takt är lämpligare för en motionär.
 

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
2x Honda CRF 450
Vet ej ifall man får posta länkar här inne, men jag provar :$

Är lite sugen på den här http://www.enduromx.com/mcs/mcsvd.asp?qs=1100a21261111113231kasaaj&MCSNr=102729

Vad borde man vara nogrann med att kolla upp? Jag är ju helt grön, sist då jag köpte en cross så brydde man sig knappt, nu handlar det om lite mer pengar så man vill inte köpa grisen i säcken :)

Kan en Suzuki RM 250-04 2takt vara av intresse kanske.´Det är riktigt bra höstpris nu... Fräsch hoj med få gångtimmar.
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top