"Riktig" eller Mini(Fiddy) ?

Nerf

Medlem
Gick med
16 May 2008
Ort
Sweden
Hoj
Depends
Hej !

När övrig tid finns över så saknar jag underhållning i livet och ett motor intresse finns det inom mig så har funderingar på att skaffa en leksak på 2hjul.
Men min fråga till er blir då vilket ni skulle råda mig till, att skaffa en "riktig" cross eller en Mini/Fiddy/Mid-Size/ (och allt vad det kallas) ?

Ungefärlig kostnad som är tänkt är ca 10.000:- om det blir en begagnad cross och något lägre ifall det blir en sådan där "liten" (ny är tänkt att sådana fall införskaffa).

Jag ska inte köra på någon bana utan skogs vägar och annan allmän väg är tänkt.

Mvh / R
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Köp riktig cross, och våga dig ut på banorna istället, ger mer och är mycket, mycket roligare.
Kolla om endurobanorna i närheten tillåter oreggade fordon, enduro är kul det med när crossbanorna stänger i vänta på tjälen. :)
 

Nerf

Medlem
Gick med
16 May 2008
Ort
Sweden
Hoj
Depends
Köp riktig cross, och våga dig ut på banorna istället, ger mer och är mycket, mycket roligare.
Kolla om endurobanorna i närheten tillåter oreggade fordon, enduro är kul det med när crossbanorna stänger i vänta på tjälen. :)

Jag är inte intresserad av ban-körning, av flera anledningar, så mina frågor berör utanför banan, alltså mest lek på allmän väg.

Har kört "riktig" cross tidigare så vet hur det känns och fungerar, men har aldrig provat något mindre så frågar därför er hur det fungerar att leka med.

Mvh
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Jag är inte intresserad av ban-körning, av flera anledningar, så mina frågor berör utanför banan, alltså mest lek på allmän väg.

Har kört "riktig" cross tidigare så vet hur det känns och fungerar, men har aldrig provat något mindre så frågar därför er hur det fungerar att leka med.

Mvh

Lek på allmän väg förutsätter reggat fordon (och körkort...), så en ren cross går fetbort där, då pratar vi lv-reggad endurocykel.

Fiddy skulle jag personligen inte lägga en krona på, när det finns kapabla enduro/crosscyklar för samma pengar (beggat dock, men jag tar 11 gånger av 10 en beggad EXC 250 före godtyckligt kinesbygge). :)

Det finns en anledning till varför de är så billiga som de är..
 

Nerf

Medlem
Gick med
16 May 2008
Ort
Sweden
Hoj
Depends
Lek på allmän väg förutsätter reggat fordon (och körkort...), så en ren cross går fetbort där, då pratar vi lv-reggad endurocykel.

Fiddy skulle jag personligen inte lägga en krona på, när det finns kapabla enduro/crosscyklar för samma pengar (beggat dock, men jag tar 11 gånger av 10 en beggad EXC 250 före godtyckligt kinesbygge). :)

Det finns en anledning till varför de är så billiga som de är..

Ditt argument till cross före en kina maskin håller jag med om då jag också köper något "riktigt" istället för ett kines bygge.
Men det finns tydligen bra Fiddy's också av kvalitet som denna tex http://www.blocket.se/hassleholm/2_st_pitpro_pro_lite_150cc_23302752.htm?ca=20&w=2

Sedan om jag kör på allmän väg eller inte oavsett fordon är helt upp till mig så lämna den diskussionen utanför.

Mvh
 

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Köping
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
Jag håller med om att en riktighoj är vettigare än en liten fiddy.
I stort sett alla jag vet som har skaffat fiddy har tröttnat på dom ganska fort.

Sedan måste jag hålla med om att enduro är riktigt kul, så du kanske ska testa det?

Sedan om jag kör på allmän väg eller inte oavsett fordon är helt upp till mig så lämna den diskussionen utanför.

Att det är helt upp till dig kanske stämmer, men att det är olagligt att köra cross på allmän väg och att det sabbar för oss hederliga på olika vis ger oss rätt att gnälla! :moraltjerring
 

Nerf

Medlem
Gick med
16 May 2008
Ort
Sweden
Hoj
Depends
Sedan måste jag hålla med om att enduro är riktigt kul, så du kanske ska testa det?

Då mina enduro erfarenheter är lika med noll så måste jag fråga vad skillnaden på en Enduro- och crosscykel är ?
Att en Enduro går att regga, har lyse, mm, det vet jag, det jag frågar efter är alltså vad kör skillnaden/upplevelsen är ?

Mvh
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Endurocykel kommer lv-reggad (eller e-reg, enduroreggat, men skall det vara lagligt så krävs det en hel del, svemolicens, medlemsskap i enduroklubb, körning i samband med sanktionerad träning/tävling) - och har lysen, och det som krävs för att vara duglig på väg.

Endurocyklarna är lite mer inriktade på körbarhet, än toppeffekt, en normal 450 4-takt kanske ligger ~5 hk efter i toppeffekt mot en cross.
Fjädringen är mjukare satt för att gå snällare i stygg terräng, brukar vara fler växlar på endurocyklarna (och lägre utväxling generellt).

Jag spakade ifrån mången crossåkare hemma, fjädringen är största problemet på crossbanan, men är man bara glad motionär så är det inget jätteproblem.

Kör man bara crossbana skall man ha en cross, kör man lite av varje, och på gatan så är enduron att föredra.


Kort sagt, enduron är lite snällare, lite mjukare satt, men en modern 450 är väldigt stygg ändå för en dödlig motionär. :)

/J
 
Last edited:
Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Top