KalleKulspruta
Ung och Gammal
Lär inte kolvarnas utformning och de faktum att det är 8 ventiler bidraga med att det låter lite mer än så?
Tävlingsversionen kom 1987 och tävlade i Endurance i ett par år utan att ta ett enda poäng. Gatuversionen kom 1992. NR750 har aldrig homologerats för, eller tävlat i Superbike.Kris955 skrev:2058933Ja... Honda och "ovala" kolvar...
Honda försökte redan 1979 i GP500 med en 4-takt 500 med ovala kolvar. Den hette NR500. Hondas tanke var att dubbelt så många kolvar ville uppväga att 4-takten tänder hälften så ofta som en 2-takt. Om man slår ihop två kolvar till en "fyrkantig/oval" kolv med två vevstakar i en "fyrkantig" cylinder så har man kamoflerat en 8-cylinder motor som en 4-cylinder motor. Eller en 6-cyl kamoflerat som en 3-cyl. Bra ide men för komplicerat (dyrt) och för tungt. Hojen kunde inte vinna mot dom starkare och lättare 2-taktarna. Men skam den som ger sig, och ideen låg och vilade ett par år.
Så kikade Honda på superbike, och försökte återanvända ideen från GP500 misslyckandet. På den tiden kördes superbike antingen med 1000cc 2-cyl eller 750cc 4-cyl. Flera cylindrar var inte tillåtna. Jaha, tänkte Honda nu gör vi en V8 motor ändå, men vi låter bara två kolvar växa ihop och köra i en cylinder. Vips vi har en V8 som arbetar i 4 "fykantiga/ovala" cylinderlopp. Därför kan man tävla i superbike som en 4-cylinder. De krävdes att en superbike såldes i ett antal exemplar i butik, därför denna NR750 gatversion. Cykeln kom 1987 och kostade omkring 400.000 kr. Omkring 200 styck såldes. Racerversionen kunde köras i superbike men var avsedd och användes mest till Endurance långlopp där superbikecyklar skulle användas.
Dom tvingade sina GP500 stjärnor att köra dessa endurance tävlingar på racingversionen av denna NR750 et par gånger om året när kalendern tillät detta, f.ex LeMans och Suzuka. GP-killarna hatade cykeln. Den rasade altför ofta innan den kom i mål. Dom gånger den kom i mål så var det i toppen av fältet, ett år i Suzuka tog den alla pallplatserna. Raceversionen hade 157hk mot dåtidens normala superbikes 130 hk. Till slut så förbjöd FIM "ovala" cylindrar pga skyhöga kostnader, och NR750 gick i graven omkring 1993.
Vad gör man då? Jo man ruvar på detta med 4-takt och bjuder FIM killarna på massor av middagar med diskussion, och vips år 2002 ändras GP500 2-takt reglerna till MotoGP 4-takt regler. Konsigt nog startar Honda MotoGP perioden med den mest genomtänkta och välutvecklade 5-cyl 4-takt motor. Tillfällighet? Om man vill tillräckligt mycket så går det. Slutet gott, allting gott.
Honda var först med multicylinder gatcyklar (4-cyl CB750) i 1969. Tillfällighet? Honda NR750 med "dubbelkovlar". Tillfällighet? I MotoGP har Honda en cylinder mera än dom andra. Tillfällighet? Nej, bara ett faktum att Honda gillar teknik och många cylindrar.
DP skrev:2059276Den är AWESOME!!!!
Var på en Bil & MC Concours d'Elegance i Santa Barbara tidigt 90-tal när Jay Lenno rullade upp med en biltransport och lastade av 3 st Lamborghini Miura och 4 st Honda NR (står enligt elaka tungor för "Not Ready") 750 och sången från dom kan inte beskrivas, en otroligt läcker sak.....
DP says: Rykten säger att det står en ouppackad på en MC-firma, gissa vart......
henrikkrueger skrev:2059256Någon mer än jag som är sugen på att bygga SF av en sån?
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |