Rimlig kostnad ventiljustering + bestyckning?

Somehow

Medlem
Gick med
2 Nov 2004
Hoj
ZX-9R 2002
Har fått prisuppgift på 7500kr för ventiljustering och ombestyckning av förgasare på en zx9r -99, känns spontant högt men det kanske är där nånstans man hamnar?
Detta var från en mindre verkstad, märkessverkstaden ville inte ens lämna pris utan menade att det skulle bli jättedyrt med deras timtaxa, så han refererade till den nyss nämnda mindre verkstaden.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Båda arbetena är väldigt tidsödande så det blir dyrt om man skall avlöna någon att göra det. Skall de ge ett fast pris måste de dessutom ta höjd för att ventilerna behöver justeras och inte bara kontrolleras vilket är snabbare. Är du inte helt värdelös på att skruva så hade jag gjort ett försök att lära mig kontrollera ventilerna själv. Är där sedan verkligen ett justeringsbehov kan du ta hojen nedplockad till verkstaden så får de göra själva justeringsmomentet då det är ganska kritiskt att det verkligen blir rätt.

Att isolerat bestycka om original CV förgasare på en 20 år gammal cykel är ganska meningslöst, betydligt mer sannolikt att där saknas några häst och fin gång pga slitage och igensatta munstycken.

Jag hade hellre kört cykeln till MR förgasare och bett om en åsikt och genomgång.
http://www.braigasen.se/service.html

Last edited:

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Hoj
Honda Firestorm, Triumph Daytona 650, Aprilia RS 125
Jag tycker inte att du skall slå ihop de där två jobben. Att justera ventilspel kan vilken halvduglig, läskunnig mekaniker som helst göra. Att bestycka förgasare däremot; 'kräver en specialkompetens som få besitter.

Nyheter
Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom