Du kan prova att justera ventiler i en 916.......... tog en hel vinter för mig. Efter varje kam drog jag mig för att börja på nästa....Jag tycker de flesta hojar är lättmekade, det är så lite maskin liksom. Men jag får väl äta upp det nu när jag ska sätta ihop min NSR 125 R
Tänkte just säga det, kolla upp exakt vad som faktiskt ingår i servicen, det är mycket mer än olja och filter.100-mila servicen är ju inte bara filter och oljebyte. Den är egentligen rätt viktig. Kontroller av spel i handtag, koppling, att muttrar är åtdragna osv osv.
Sant. Skulle timdebitering ske på samtal om pris, saldo på plats och leveranstid (som syns på hemsidan) från mina kunder vore de gamla goda 071-numren billiga i jämförelse.När såna här trådar kommer upp så undrar jag oftast vad får du för 1000kr idag, knappt någonting, en vanlig veckohandling på willys 1500 spänn. En verkstad behöver minst 1500kr/tim för att gå runt och det är då debiterad tid, resten av tiden är oftast gratis så oftast drar en meck in kanske 4-5 timmar om dagen debiterad tid, resten går åt till att tjöta i telefon med kunder som har tusen frågor, pumpa däck, kolla och höra på något ljud som någon tycker sig höra mm. Det jag alltid undrar när kunder gnäller om priset och skall pruta, ja det förekommer ganska ofta, vad jobbar du med själv och hur mycket lön vill du ha ?. Kan man inte fixa det själv så får man betala så är det bara. När du köper ny hoj med garanti så ta med i beräkningen vad servicen kostar för att bibehålla garantin, busenkelt.. Annars köp en äldre hoj utan garanti, precis samma som med bilar och all annan bröte. Over and out !!
Betalade liknade för 100-milaservice på min Ducce, på auktoriserad service. Hoj med kåpor som ska bort för att kunna byta olja och filter. Såvitt jag vet baserar sig priset på en standarddebitering där Ducati specat tidsåtgång för arbete, som nämnts tidigare i tråden.Betalade 4400kr för 100 milaservice på Aprilian i juni 2023 och 3300kr för min förra 790 duke 2020. Inte orimligt med 4200kr men det går säkert att få ner något om du letar runt lite.
Jag tror att dom flesta av oss här är överens om att timdebiteringen är ganska okej.När såna här trådar kommer upp så undrar jag oftast vad får du för 1000kr idag, knappt någonting, en vanlig veckohandling på willys 1500 spänn. En verkstad behöver minst 1500kr/tim för att gå runt och det är då debiterad tid, resten av tiden är oftast gratis så oftast drar en meck in kanske 4-5 timmar om dagen debiterad tid, resten går åt till att tjöta i telefon med kunder som har tusen frågor, pumpa däck, kolla och höra på något ljud som någon tycker sig höra mm. Det jag alltid undrar när kunder gnäller om priset och skall pruta, ja det förekommer ganska ofta, vad jobbar du med själv och hur mycket lön vill du ha ?. Kan man inte fixa det själv så får man betala så är det bara. När du köper ny hoj med garanti så ta med i beräkningen vad servicen kostar för att bibehålla garantin, busenkelt.. Annars köp en äldre hoj utan garanti, precis samma som med bilar och all annan bröte. Over and out !!
Jag tror att dom flesta av oss här är överens om att timdebiteringen är ganska okej.
Det är antalet timmar som man ibland kan fundera över.
Två timmar för en 100-milaservice till exempel?
När jag gjorde allting själv gick det galant under en timme (följde samma schema som verkstaden).
Det är sådant som väcker funderingar.
Du glömde att ekerspänningen skall kollas.Service på Royal Enfield var flera tusen vad jag kommer ihåg. För att byta filter och olja. Tar max, och då menar jag max, en halvtimme. Så jag gjorde det själv. Tar man med ventilkoll så tar det kanske en timme. Men inte mer. För en som aldrig gjort det innan.
Inga kåpor att lossa och varmkörd hoj verkar vara receptet för en snabb service.Service på Royal Enfield var flera tusen vad jag kommer ihåg. För att byta filter och olja. Tar max, och då menar jag max, en halvtimme. Så jag gjorde det själv. Tar man med ventilkoll så tar det kanske en timme. Men inte mer. För en som aldrig gjort det innan.
Exakt detta.Tidsåtgång kan kanske räknas med att från mekanikern får arbetsodern så ska han gå och hämta hojen på parkeringen/lagret rulla in den till arbetsplatsen plocka fram materialet. Sen samma procedur när är färdig och sen fylla i arbetsodern och dokumentation. Bara en tanke från min sida.
När jag jobbade med vvs service så är det mycket tid som gick till annat än rena jobbet.
Vad jag hört från folk i branchen, både på bil- och MC så är tiderna satta av fabrikerna ibland rena fantasitider, speciellt på större jobb där man ska plocka isär en motor. Då får man helt enkelt lägga mer tid på enklare jobb för att firman ska gå runt.Exakt detta.
Klart att alla jobb går fort om man inte behöver räkna in all ställtid som krävs för att göra jobbet ifråga. Vad gäller tillverkarnas schabloner så kan de säkert vara ganska generöst tilltagna men de är väl också satta så att meken inte ska behöva hetsa igenom jobbet med risk för tex kosmetiska skador och därmed dåligr rykte för märket i förlängningen.
Sist jag gjorde en förstaservice på en ny hoj kostade det 1500:-, det var 2018.Köpte en z900 för ungefär en månad sen och det är nu dags för 100-mils servicen. Blev lite halvt förvånad när jag fick höra att det skulle gå på ca 4200 :- Blir jag scammad eller är det ett rimligt pris?
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar
Foto: Liza Simonsson Fra... |
|
Var femte trafikant respekterar inte stopplikten
En ny undersökning där Riks... |
|
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|
Indian Springfield SE
Indian Springfield var en h... |
|
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |