Rimligt pris på ventilkontroll/justering Gixxer -01

krutow

Ny medlem
Gick med
16 May 2015
Ort
Örebro
Hoj
2001 Suzuki GSX 750 R
Hej
Funderar på att låta göra ventilkoll, vågar mig ej på det själv..

Hojen går rent och bra, men det bör väl ändå göras?
Rullat ca 4k mil, vet inte om ventilkoll gjorts innan

Vad är ett rimligt pris att förvänta?

Hur lång tid ca tar ett sådant ingrepp?

Det behövs väl ny ventilkåpspackning också?

Vad tror ni, ca pris o tid?

Tacksam för svar:tummenupp

Mvh Krutow
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Stor service på min Sprint RS 955 (med 12 ventiler) med byte av vad jag minns 4 st shims efter ventilkontroll kostade ca 8000kr. Inlämnad en dag. Klart 3 dagar efter.
Ventilkoll på Suzuki ska göras vid 2400mil och 4800mil.
Att kontrollera ventilerna är inte svårt göra själv. Det enda du behöver är bladmått,
Och vanliga verktyg. Handboken med moment dra skruvar med.
Tänk på att alla moment är med torra gängor så jag hade dragit de garanterat oljiga i toppen som håller ventilkåpan med HÖGST 2/3 av moment i handboken.
Det är mycket lätt dra sönder gängor i aluminium, tycker jag. :rodnar
Problemet är om du behöver byta shims.
Då fodras det betydligt mer kunnande. För att få ihop allt rätt.
För du måste antagligen lyfta ut kammarna.
(Vilket man inte behöver på Sprint RS, Triumph har specialverktyg för shimsbyte med monterad kam !)
Men gör du en kompressionskontroll med varm motor och har samma kompression i alla cylindrarna
så hade jag struntat i att riva av toppen vid 4000mil.
 
Last edited:

krutow

Ny medlem
Gick med
16 May 2015
Ort
Örebro
Hoj
2001 Suzuki GSX 750 R
Stor service på min Sprint RS 955 (med 12 ventiler) med byte av vad jag minns 4 st shims efter ventilkontroll kostade ca 8000kr. Inlämnad en dag. Klart 3 dagar efter.
Ventilkoll på Suzuki ska göras vid 2400mil och 4800mil.
Att kontrollera ventilerna är inte svårt göra själv. Det enda du behöver är bladmått,
Och vanliga verktyg. Handboken med moment dra skruvar med.
Tänk på att alla moment är med torra gängor så jag hade dragit de garanterat oljiga i toppen som håller ventilkåpan med HÖGST 2/3 av moment i handboken.
Det är mycket lätt dra sönder gängor i aluminium, tycker jag. :rodnar
Problemet är om du behöver byta shims.
Då fodras det betydligt mer kunnande. För att få ihop allt rätt.
För du måste antagligen lyfta ut kammarna.
(Vilket man inte behöver på Sprint RS, Triumph har specialverktyg för shimsbyte med monterad kam !)
Men gör du en kompressionskontroll med varm motor och har samma kompression i alla cylindrarna
så hade jag struntat i att riva av toppen vid 4000mil.

Tack för så utförligt svar, förrutom komressionstest, finns det annat sätt att märka om ventilerna ej håller måtten? Borde den inte misstända eller bli svårstartad?

8000 kr låter väldigt dyrt...
 

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
Tack för så utförligt svar, förrutom komressionstest, finns det annat sätt att märka om ventilerna ej håller måtten? Borde den inte misstända eller bli svårstartad?

8000 kr låter väldigt dyrt...

om den inte låter nåt nämnvärt i ventilerna så har du lagom spel... rätt nomalt att en eller 2 ventiler felar inom speltoleransen och tickar på tomgång/lägre varv på gixxer... men sen att det blir tyst på högre varv...

är kompressionen bra så så ju inte spelet för litet heller...

kör på känsla!:tummenupp

mvh
 

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Timrå
Hoj
zx10r
Innan du hunnit ta av tank, luftburk och skruva ur stiften har motorn kallnat rejält. Dessutom är ju det mesta jobbet redan gjort och det bara är några skruvar till ventilkåpan kvar för att kunna mäta och veta hur ventilspelet är.
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Det skramlar om spelet är för stort. Lite mer svårstartad om spelet är för litet. För litet spel är mer skadligt än för stort. Detta sagt i grova drag.
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Senast jag ringde om en ventilkontroll på Hayabusan med en förklaring om att jag tyckte den verkade gå fint annars så skrattade man lite lätt i luren åt det hela och jag undrade varför naturligtvis.Servicintervallerna för detta är ibland väl tilltagna om oljebyten mm sköts och om det inte skramlar överdrivet eller är knäpptyst från ventilerna eller om hojen inte går så bra på alla varv då kan det vara befogat annars är det bara att köra på.Mc firman som servar det mesta och även bygger dragrace hojar hade delat för många hojar med minimalt felinställda ventiler på hojar som gick bra utan fel.Men ville jag lägga mina pengar på detta ändå så var jag naturligtvis hjärtligt välkommen och så skulle jag få en fin stämpel också lovade man. :crash

Blackbirden hade snurrat 8500 mil totalt och rullade sina sista 5000 mil i min ägo utan ventiljustering och gick riktigt fint när den såldes till ny ägare.Folk lever ibland lite för mycket på känslor som "tänk om det går sönder nu".
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Senast jag ringde om en ventilkontroll på Hayabusan med en förklaring om att jag tyckte den verkade gå fint annars så skrattade man lite lätt i luren åt det hela och jag undrade varför naturligtvis.Servicintervallerna för detta är ibland väl tilltagna om oljebyten mm sköts och om det inte skramlar överdrivet eller är knäpptyst från ventilerna eller om hojen inte går så bra på alla varv då kan det vara befogat annars är det bara att köra på.Mc firman som servar det mesta och även bygger dragrace hojar hade delat för många hojar med minimalt felinställda ventiler på hojar som gick bra utan fel.Men ville jag lägga mina pengar på detta ändå så var jag naturligtvis hjärtligt välkommen och så skulle jag få en fin stämpel också lovade man. :crash

Blackbirden hade snurrat 8500 mil totalt och rullade sina sista 5000 mil i min ägo utan ventiljustering och gick riktigt fint när den såldes till ny ägare.Folk lever ibland lite för mycket på känslor som "tänk om det går sönder nu".
Varken busan eller Blackbirden är väl knappast att klassa som högriskmotorer, så dom klarar sig antagligen betydligt bättre än högvarvigare sporthojar. Sen finns det ju alltid mångdagsexemplar, så att hålla lite koll skadar ju inte. Men jag håller med om att man kanske inte måste riva allt på en vanlig gathoj som har klarat dom två första kontrollerna prickfritt om man inte har problem.
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
3 tusen spänn beroende på hoj skulle jag tippa + material, tog mig 3-4 timmar att göra hela jobbet och med deras timpeng bör det landa däromkring....förutsatt att man inte behöver justera alltihop.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Varken busan eller Blackbirden är väl knappast att klassa som högriskmotorer, så dom klarar sig antagligen betydligt bättre än högvarvigare sporthojar. Sen finns det ju alltid mångdagsexemplar, så att hålla lite koll skadar ju inte. Men jag håller med om att man kanske inte måste riva allt på en vanlig gathoj som har klarat dom två första kontrollerna prickfritt om man inte har problem.
Kolla spelet på ventilerna är ju liksom aldrig fel. Better safe than sorry.
Samt att det är ju faktiskt så att för snålt ställda ventiler inte låter illa/skramlar. De blir bara thightare och thightare tills de hälsar på kolven. Eller ja, de låter lite extra sista minuten innan nyp när man håller 11 000 rpm om man lyssnar noga :crash
Skulle personligen dra mig från att köpa från en person som inte kollat hur de står till sista 5000 milen.
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Att KOLLA ventilspelet är inte värst svårt. Borde gå på ca 3-4k (om vi pratar om en gsxr 750). Om du dealar lite med verkstaden borde du kunna lämna in den utan t.ex tank, luftburk och spjällhus, så går det lite fortare och blir lite billigare.
Att sedan justera dem gör att priset går upp en del, beroende på hur många ventiler som behöver justeras, och om 1 eller 2 kammar behöver lyftas.
Självklart så beror det hela på vilken hoj det är och hur lätt det är att komma åt med.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Kolla spelet på ventilerna är ju liksom aldrig fel. Better safe than sorry.
Samt att det är ju faktiskt så att för snålt ställda ventiler inte låter illa/skramlar. De blir bara thightare och thightare tills de hälsar på kolven. Eller ja, de låter lite extra sista minuten innan nyp när man håller 11 000 rpm om man lyssnar noga :crash
Skulle personligen dra mig från att köpa från en person som inte kollat hur de står till sista 5000 milen.
Fast ventilen och vevstaken blir ju aldrig längre, och block/topp aldrig lägre, så att ventiler och kolvar börjar hångla är ju ganska osannolikt ;) Att dom börjar umgås handlar ju snarare om dåliga fjädrar/lyftare, och det kollar man ju ändå inte vid en kontroll av spelen.
 

Fillingen

Knäskrap
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Hemma
Hoj
B King GSX 1400
om den inte låter nåt nämnvärt i ventilerna så har du lagom spel... rätt nomalt att en eller 2 ventiler felar inom speltoleransen och tickar på tomgång/lägre varv på gixxer... men sen att det blir tyst på högre varv...

är kompressionen bra så så ju inte spelet för litet heller...

kör på känsla!:tummenupp

mvh

Hmm Det är väl ändå så här, att mäta är att veta :7peta
 
Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Ja, att inte kolla är inte så lyckat! Har man tur har det ingen betydelse. Nu kollar jag bara varje 3 - 4 000 mil men då har hojen också gått 20 0000 mil. I början följde jag schemat så jag har erfarenhet hur min hoj slits... :fakta
 

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
Hmm Det är väl ändå så här, att mäta är att veta :7peta

Absolut! om man kan göra det själv:tummenupp eller har 5-8K. liggande..

en ventiljustering kostar ju lika mycket som en beg. motor eller 25% av TS hojs marknadsvärde...

en gixxer 1000 kan ha 1-2 ventiler som felar lite men inom toleranserna detta låter ändå lite på tongång/låga varv. så låter det inte allt för mycket så är spelet bra.

Skulle spelet vara för tajt så skulle det ju märkas på kompressionstestet.


mvh
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Visserligen inte en Gixxer men R1 -05 fick jag justera ventilerna redan vid 2000 samt 4000mil.
R1 -07 inte förns vid 8000mil, alla gånger har ventilspelet blivit tightare så ingen chans att något tickande skulle avslöja.

Hade jag väntat ytterligare så hade det i värsta fall resulterat i brända ventiler så absolut:
Att meta är att veta (stockholmsvarianten) :tummenupp
 

krutow

Ny medlem
Gick med
16 May 2015
Ort
Örebro
Hoj
2001 Suzuki GSX 750 R
Senast jag ringde om en ventilkontroll på Hayabusan med en förklaring om att jag tyckte den verkade gå fint annars så skrattade man lite lätt i luren åt det hela och jag undrade varför naturligtvis.Servicintervallerna för detta är ibland väl tilltagna om oljebyten mm sköts och om det inte skramlar överdrivet eller är knäpptyst från ventilerna eller om hojen inte går så bra på alla varv då kan det vara befogat annars är det bara att köra på.Mc firman som servar det mesta och även bygger dragrace hojar hade delat för många hojar med minimalt felinställda ventiler på hojar som gick bra utan fel.Men ville jag lägga mina pengar på detta ändå så var jag naturligtvis hjärtligt välkommen och så skulle jag få en fin stämpel också lovade man. :crash

Blackbirden hade snurrat 8500 mil totalt och rullade sina sista 5000 mil i min ägo utan ventiljustering och gick riktigt fint när den såldes till ny ägare.Folk lever ibland lite för mycket på känslor som "tänk om det går sönder nu".

Tack för den infon, en mekaniker i Västerås testade min hoj. Han tyckte den gick väldigt bra, han sa att dessa Gixxar är kända för att hålla mycket länge, han sa även att han tyckte det var onödigt med ventilkoll om allt känns och låter bra. Då hans chef hörde detta blev han sur.. " det SKA ju göras" var chefens kommentar..

Han såg väl ett tillfälle att tjäna pengar, det är ju hans jobb. Jag gör nog som mekanikern och en del av er sagt, lyssnar och går på känslan.

Tack för alla svar :)
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Att lita på ljudet är något man får betala när spelet blivit för lite och du sitter med brända ventiler.
Ett slamrande tyder mer på större ventilspel.
Rådet att endast lyssna är i mitt tycke som att bara titta åt ett håll när man korsar en järnväg då tåget bara kan komma från ett håll åt gången.

När vi ändå är inne på ljud så kan för övrigt dåliga tändstift ge ett knackigt ljud liknande ojusterat ventilspel.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Den här tråden är ju ett ypperligt exempel på att man inte riktigt kan lita på att servicen är korrekt utförd när den görs hemma i ett garage.
Inte för att verkstad är bättre.
 
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top