Rimligt pris på ventilkontroll/justering Gixxer -01

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Man kan inte lyssna sig till ventilspel som det antyds i denna tråden. Jo kanske om det är uppåt 3mm i spel men då är det större ingrepp än justera spel som krävs

Om hojen (gixxern) går bra, men ändå har ett spel som är strax under toleransen så är det ju dax

Har det gått så långt att den börjar bli svårstartad , Ja då är det läckage och sätena måste ses över

Last edited:

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Hoj
En massa gammalt mög.
Vi är klara här, TS fick ett svar han ville ha (skit i det, det är dyrt) och ämnet är avklarat.

Ankan1, du som är öronmekaniker, kan du komma o lyssna om min hoj har fel ventilspel? :död

L i b b e

Medlem
Gick med
21 Apr 2017
Hoj
Kawasaki Zr 750s,Kawasaki Z100SX
-Vad är ett rimligt pris att förvänta? 6000 och uppåt.......

-Hur lång tid ca tar ett sådant ingrepp? Under en dag....får du det gjort!

Det behövs väl ny ventilkåpspackning också? -Ja!

Vad tror ni, ca pris o tid? 6000:- fick jag till svar......tidigare i år.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Så hur man än gör så är det aldrig bra menar du?

Hehe, man kan helt enkelt inte lita på att servicen är skött enligt bok oavsett vem som fyllt i boken. :hihi
Inte för det är något direkt kaosjätteproblem, med tanke på hur kort sporthojar verkar gå innan nån kastar den i diket. Ventilerna hinner ju aldrig utanför spec. :D

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
Triumph 800xc -11
Den här tråden är ju ett ypperligt exempel på att man inte riktigt kan lita på att servicen är korrekt utförd när den görs hemma i ett garage.
Inte för att verkstad är bättre.

Alltså jag gjorde min första service inklusive filter och oljebyte hos Auktoriserad verkstad och jag kan fan slå vad om att det här filtret inte gått 1000 mil på asfalt under en sommar utan snarare 2000 mil under 2 somrar där jag sommaren innan ventiljustering körde mycket grus.
luftfilter.jpg
Så jag lämnar aldrig mer in något som jag senare får fundera på hur det är utfört.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Alltså jag gjorde min första service inklusive filter och oljebyte hos Auktoriserad verkstad och jag kan fan slå vad om att det här filtret inte gått 1000 mil på asfalt under en sommar utan snarare 2000 mil under 2 somrar där jag sommaren innan ventiljustering körde mycket grus.
View attachment 437374
Så jag lämnar aldrig mer in något som jag senare får fundera på hur det är utfört.

Jag har råkat ut för hojar som inte fått oljefilter bytt och som haft ett par liter för mycket olja i motorn, som haft lös bakhjulsaxel och lite annat smått och gott, så jag litar inte på verkstad heller. :hihi

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
Triumph 800xc -11
Jag har råkat ut för hojar som haft lös bakhjulsaxel
Svågern köpte en 1100cc Suzuki som han tyckte vek sig och ålade när han vred på rullen och körde fort, visade sig att förra ägaren glömt stoppa dit en distans i bakhjulet så att den gummiupphängda drevdelen låg tvingat mot fälgen.....fy fan så farligt!

L i b b e

Medlem
Gick med
21 Apr 2017
Hoj
-Ju mer det slarvas......på verkstäderna!
Ju mer drar man ju öronen åt sig! -För att lämna in............

En kompis Köpte sprillans Ny cykel........1:a servicen efter 80 M

Den servicen tog 1-2 Timmar................. Undrar vad man gjorde? Mer än plugga in ODB kontakten till Boxen?

:va:va

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
-Ju mer det slarvas......på verkstäderna!
Ju mer drar man ju öronen åt sig! -För att lämna in............

En kompis Köpte sprillans Ny cykel........1:a servicen efter 80 M

Den servicen tog 1-2 Timmar................. Undrar vad man gjorde? Mer än plugga in ODB kontakten till Boxen?

:va:va

Oljebyte och dra åt diverse skruvar brukar det väl vara som specas i den servicen...

L i b b e

Medlem
Gick med
21 Apr 2017
Hoj
De gick så fort........sa han......
service medans han fikade. Kanske 1 timme..
-Men han fick ju stämpeln:D Haha

Dom första gångerna kan man väl lämna in.................

sen kan man göra sjlv

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Oljebyte och dra åt diverse skruvar brukar det väl vara som specas i den servicen...

Precis, den första är inte mycket att fuska med.

Senare kan man låta bli att smörja styrlager, kolla slitage på kamkedja och annat som är dyrt men som förste ägaren inte behöver betala i slutändan...

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Hoj
Flertal
Precis, den första är inte mycket att fuska med.

Senare kan man låta bli att smörja styrlager, kolla slitage på kamkedja och annat som är dyrt men som förste ägaren inte behöver betala i slutändan...
Precis, att kolla ventilspel uppfyller ju mer än att bara själva spelet kollas (förutsatt att det görs korrekt).

För att komma åt ventilerna krävs en del demontage vilket gör att mekanikern sammtidigt kommer åt att se detaljer man inte skulle se annars och är något fel kan det förhoppningsvis åtgärdas i tid.

Vet inte hur många som låter verkstad smörja styrlager, sving o länkagelagring eller ens byter gaffelolja, etc?

Då de flesta inte kan göra det själv så blir det antagligen aldrig gjort(?)

Har alltid gjort dessa saker på mina R1or vart annat år (2000mil) och jag kan lova att japanerna inte varit generösa med fett från början.

krutow

Ny medlem
Gick med
16 May 2015
Hoj
2001 Suzuki GSX 750 R
Vi är klara här, TS fick ett svar han ville ha (skit i det, det är dyrt) och ämnet är avklarat.

Ankan1, du som är öronmekaniker, kan du komma o lyssna om min hoj har fel ventilspel? :död

Nja... Fick ej så säkta svar att jag har bestämt mig för att "skita i det"

Blir nog att ringa runt efter priser..
Men har ändå lite svårt att tro att mina ventiler står alltför fel då hojen går klockrent o startar på millisekunder..

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Kom ihåg när jag gjorde service på min ZX9 -98 för många år sedan. Den har jag för mig det kollades ventiler vid 2400 mil.
När jag hämtade ut den sa mekanikern att det hade varit mycket att justera på endel ventiler.
Givetvis så hade jag inte hört något lustigt läte innan. Så att man kan lyssna på motorn och säga att ventilspelet är bra tror jag inte på.

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Om hojen (gixxern) går bra, men ändå har ett spel som är strax under toleransen så är det ju dax. Den kan gå klockrent för det...:näsblod

Har det gått så långt att den börjar bli svårstartad , Ja då är det läckage och sätena måste ses över, dvs riva av toppen. Inget som läker sig själv.

Ingen svår operation att bara kolla spelen för den normalhändige.
Att sen behöva justera ger lite mer jobb.(demontera kammar osv)
Att få till kamtajmningen är ett pain in the ass på dessa hojar när motorn sitter i ramen, men gud så enkelt när man har motorn lös. Jag säger inte att det är omöjligt, men det är inget nöje om jag säger så. Ha buntbant till hands för att låsa kamdreven i rätt läge när du drar åt överfallen. (model små)

Last edited:
Nyheter
ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...