Ringen på 7,46

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Det där är en sån jävel man inte orkar köra med. 15 min att ta på sig handskarna...
 

Tsunami

Radical Riders
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Malmö
Hoj
WS 1600 GSXR 600
Den ser fan fejkad ut!
Tror dom ökat hastigheten på bilden och lagt dit timern.

Mina 50C
 

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Helmut Daehne in 7:49,71 minutes around the ring

Är inte detta för att de facto dragit om den något sen detta rekord??
Hur som haver, detta sattes med en GAMMAL båge....som borde vara mer än 3 sekunder långsammare än gixxern.
Herr Helmut visste nog vad han gjorde....

Finns bara 1 MC rekord och det kommer alltid att bara finnas 1 då det inte är godkänt enligt deras regler att ge sig på ett nytt pga faran med detta - sen att det finns dom som kört fortare än gällande 7.49 är en annan sak!! ;)

/Fürstenhoff.
 

Oscar S

Fartblind
Gick med
15 Dec 2004
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 690 SMC-R 2014
Det är vad jag hade mellan GTB på mitt snabbaste varv som var mycket låga 7.30!!

/Fürstenhoff.

Ser ofta i biltidningar att supersportbilarna brukar få runt 7:30 tider, kan dessa vara GTB tider tro?
Skulle va kul att veta hur en sporthoj presterar i jämförelse med en supersportbil på ringen!
 

MR.E

Guest
Tycker detta e kul att läsa när alla snackar om dessa tider på slingan hit o dit=)
Har väl avverkat ca 80-100 varv där nere i både bil o på hoj,KUL som fan helt klart.
Denna film är nog inte speedad,och jag utgår ifrån att killen som kör har kört betydligt fler varv än 100 annars är jag förvånad att han lever.
lite svårt för oss svenskar som sör där ett par ggr om året att jämföra sig med tex Helmut Dähne,som har kört där enl Metzeler ca 18000 varv i tjänsten som däckstestare/utvecklare åt dom.
Enl rykte från ett gäng år sedan körde David Jeffries där som snabbast enl utsago från min bekanta så körde David ett Gtb varv på 8,45min,är rätt säker på att han skulle kunna ha kört snabbare,men beror på vad han va ute efter kanske bara vill ha lite kul.

Ps enl min uppfattning så börjar de bli kul när man kommer under 9min varv.:tummenupp
 
Last edited:

MR.E

Guest
Lite sköna ringentider!

Bilar

6:11.13 - Stefan Bellof, Porsche 956, pole-position for 1983 1000 km Nürburgring (202.073 km/h)
6:16.85 - Jochen Mass, Porsche 956, runner-up qualifier (and winner) in same event (199.005 km/h)

6:55 - Radical SR8, 360 PS/650 kg, Michael Vergers (28 Sep 2005)(video)
7:11 - McLaren F1, Mika Hakkinen, [2] (* not an official source)
7:12 - BMW M3 GTR (driven by Hans-Joachim Stuck)
7:12 - Radical SR3 Turbo, 320 PS/500 kg (test drive 07/03)
7:14 - Donkervoort D8 RS, 398 PS/760 kg, Michael Düchting (sport auto 11/05)
7:15 - Edo Porsche 996 GT2 RS, 542 PS/1284 kg, de:patrick Simon (sport auto 09/05)
7:18 - Donkervoort D8 RS, 370 PS/670 kg, Michael Düchting (sport auto 12/04)
7:22 - BMW M3 CSL (LOADED), ~600 PS / 1427kg incl driver and 30L fuel, Richard Göransson, Trackday Nov 5th 2007 (Sport Auto Lap) (loaded.se)
7:28 - Pagani Zonda F Clubsport, 650 PS/1230 kg (09/07)
7:28 - Porsche Carrera GT, 612 PS/1380 kg, Walter Röhrl, (Autobild 07/04)
7.32 - Porsche Carrera GT (Sport Auto Trophy, driven by Horst von Saurma)
7:32 - Pagani Zonda F, 602 PS/1230 kg (Michael Duchting)
7.32 - Porsche 997 GT2 2008 (Motor Authority, Autobild, driven by Walter Röhrl, complaining after the lap that he had to pass eleven other cars "Ich musste elf Autos ueberholen")
7.32 - Gemballa Porsche GTR 600 PS/1380 kg (Gemballa)
7:34 - Koenigsegg CCR, 806 PS/1140 kg (cold conditions), Horst von Saurma (sport auto), Oct 17-18 2005
7:38 - Nissan GT-R, 480PS/1720kg (manufacturer claim)(Nissan 10/07), (video)
7.39* - Porsche 997 GT3, 415 PS/1395 kg, *mfr. (quote sport auto 05/06)
7:40 - Porsche 997 Turbo 480PS/1565 kg Walter Röhrl
7:40 - Mercedes-Benz SLR McLaren, 626PS/1768 kg Klaus Ludwig (AutoBild 07/04)
7:40 - Bugatti Veyron 16/4, 1001PS/1888 kg (Wheels magazine Australia, 12/05)
7:41 - Manthey Porsche GT3 M410, 413 PS/1320 kg (160.868 km/h), Lucas Luhr (Autobild 07/04)
7:42 - Porsche 997 GT3, 415 PS/1440 kg, Walter Röhrl (Automobil 05/06) sport auto 05/06)
7.42 - Corvette Z06 (Jan Magnussen)[3]
7:42 - Ford GT, 550 PS/1521 kg (as indicated by Octane magazine, 11/05) (news release, pictures)
7:43 - Lamborghini Murcielago (Autocar magazine 02)
7:44 - Pagani Zonda S 550 PS/1280 kg (sport auto 02/05)
7:46 - Porsche 996 GT2, 462 PS/1450 kg (sport auto 06/01)
7:46 - Jaguar XJ220, 3.5-litre V6, John Neilsen.
7:47 - Porsche 996 GT3 RS (sport tyres) [citation needed]
7:47 - Ferrari 599 GTB Fiorano,620PS/1690 kg (sport auto)
7:47 - Lamborghini Murcielago LP640 E-gear (sport tyres) (sport auto 01/07)
7:48 - Porsche 997 GT3, 415 PS/1440 kg (sport auto 07/06)
7:49 - Helmut Dähne, Honda VFR750R
7:50 - Fausto "Faustone" Severi RSV1000R vs GSXR1000 Dähne (SuperWheels's Pattuglia Acrobatica 2002)
7:50 - Westfield Megabusa, 180 PS/440 kg [citation needed]
7:50 - Lamborghini Murcielago, (sport auto 06/02)
7:50 - BMW X5 E53 LM, BMW Lemans V-12 engine 750 bhp, Hans-Joachim Stuck (EVO magazine 08/2005)
7:50 - BMW M3 E46 CSL, 360 PS/1421 kg (sport auto 08/03)
7:52 - Porsche 996 GT3 (381 hp) [citation needed]
7:52 - Lamborghini Gallardo [citation needed]
7:55 - Caterham R500 Superlight, 233 PS/460 kg, Robert Nearn (EVO magazine 07/2000)
7:55 - Ferrari F430 F1, 490 PS/1493 kg (sport auto 01/06)
7:56 - Chevrolet Corvette C5 Z06 405 bhp/3150 lbs
7:56 - Honda NSX-R (NA2), 280 PS/31kgm/1270 kg, Motoharu Kurosawa (Best MOTORing 08/02)
7:56 - Porsche 996 Turbo (sport auto 06/00)
7:56 - Ferrari 360 Challenge Stradale (sport tyres) (sport auto 02/04)
7:57 - Lotec Porsche 993 Turbo (600 hp, racing suspension) [citation needed]
7:59 - Porsche 997 Carrera S, PASM setting “Performance”, Walter Röhrl, (WHEELS 06/04)
7:59 - Nissan Skyline GT-R R33, Dirk Schoysmans, without speed limiter (Autocar magazine 1997)
7:59 - Dodge Viper SRT-10 (11/05) Motor Trend
7:59 - Chevrolet Corvette C6 Z51,405 PS/1481 kg, driver Dave Hill (manufacturer claim)
7:59 - Subaru Impreza Sti Spec-C (Prototype), 280 PS/1370 kg (Subaru News 2004 [3])
8:01 - Bugatti EB 110 Supersport, 610 PS/1410 kg [citation needed]
8:01 - Nissan Skyline GT-R R33, 280 PS/37.5 kgf·m/1540 kg, Motoharu Kurosawa (Best Motoring - Video Special DVD Series [The R33 GT-R])
8:02 - Mercedes CLK 63 AMG - Black Series, 507 PS/ 1790 kg (autobild 07/07)
8:03 - Aston Martin V8 Vantage (2005), 380 bhp/1570 kg (sport auto 10/05)
8:03 - Porsche 911 GT3, 360 PS/1391 kg (sport auto 08/99)
8:03 - Honda NSX-R (NA1), 280 PS/30 kgf·m/1230 kg, Motoharu Kurosawa (Best MOTORing 02/06)
8:06 - Subaru WRX STi Spec-C prototype, 280 PS/42 kgf·m/1370 kg, Motoharu Kurosawa (Best Motoring International video "NISMO Beast Unleashed")
8:07 - Ferrari 550 [citation needed]
8:07 - BMW Z8 E52, 400 PS/1615 kg (autobild.de 06/01)
8.09 - Audi RS4 420 PS (sport auto 06/2006)
8:09 - Lamborghini Diablo SV [citation needed]
8:09 - Ferrari 360 Modena [citation needed]
8:09 - BMW M6 E63 (sport tyres) [limited to 259 km/h] (sport auto 12/05)
8:09 - Honda NSX-R, 320 PS/1467 kg, sport tires, suspension modification (sport auto 08/02)
8:10 - Chrysler Viper GTS (Sport Auto 10/97)
8:11 - Mitsubishi Lancer Evolution IX GSR prototype, 280 PS/40.8 kgf·m/1420 kg, Takayuki Kinoshita (Best Motoring International video "Carrera Invasion")
8:12 - Porsche 993 Turbo (430 hp version) [citation needed]
8:13 - BMW M5 E60, 507 PS (sport auto 12/04)
8:13 - Ferrari 355 GTB (Sport Auto 10/1994)
8:17 - Porsche 996 C2 [citation needed]
8:22 - Chevrolet Cobalt SS 2008 2.0 Turbo (Source GM)
8:22 - Nissan Skyline GT-R R32, 280 PS/36 kgf·m/1430 kg, Motoharu Kurosawa (Best Motoring - Video Special DVD Series [The R32 GT-R])
8:22 - BMW M3 E46, 343 PS/1584 kg (sport auto 12/00)
8:22 - BMW M Coupe E36/7, 321 PS/1445 kg (sport auto 10/98)
8:22 - Mercedes CLK 63 AMG (fastest AMG test engineer)
8:24 - Subaru Impreza WRX STI, sport tires (Sport Auto 05/04)
8:25 - Jaguar XKR (Sport Auto)
8:25 - Porsche Cayman S (Sport Auto)
8:25 - Audi RS4 375 hp [citation needed]
8:24 - Mitsubishi Charisma GT Evo VI, sport tires (Sport Auto 11/99)
8:25 - Mitsubishi Charisma GT Evo VII, sport tires (Sport Auto 11/02)
8:26 - BMW 335i E92 Coupe, 306 hp (Sport Auto)
8:26 - Nissan 350Z (Sport Auto 10/03)
8:28 - Porsche 911 Carrera (993) (Sport Auto 07/97)
8:28 - BMW M5 E39 (previous model), 400 hp [citation needed]
8:32 - Porsche Boxster S (Sport Auto 12/99)
8.34 - BMW Sauber F1.06 Formula One car, Nick Heidfeld, April 28 2007[1]
8:35 - BMW M3 E36 Coupe, 321 hp [citation needed]
8:36 - Opel Astra OPC, 240 PS/1355 kg, Manuel Reuter (mfr., Oct 2005), sport compact record holder
8:37 - Mercedes C32 AMG [citation needed]
8:38 - Honda NSX (sport auto, 08/97)
8:39 - MazdaSpeed 3 Mark Ticehurst
8:39 - Honda S2000 (sport auto 01/00)
8:40 - Chevrolet Corvette C5 automatic, 344 PS/1505 kg (sport auto 07/97) (Crash involving civilian later in the lap)
8:42 - Audi S4 265 hp [citation needed]
8:42 - Lotus Exige, sport tires (Sport Auto 11/00)
8:47 - Honda Civic Type-R (Sport Auto 11/01)
8:48 - Opel Corsa OPC, 192 HP/1203 kg, Manuel Reuter, supermini record
8:49 - Jaguar XKR Coupe [citation needed]
8:52 - Mercedes CLK 430 [citation needed]
9:12 - Jaguar S-Type Diesel driven by Sabine Schmitz for an episode of Top Gear (Series 5, Episode 5 Bridge to Gantry)
9:59 - Jaguar S-Type Diesel driven by Jeremy Clarkson for an episode of Top Gear (Series 5, Episode 5 Bridge to Gantry)
10:08 - Ford Transit driven by Sabine Schmitz for an episode of Top Gear (Series 6, episode 7; Bridge to Gantry within tourist traffic

Lite Hojjar

[edit] Motorcycles, unofficial times, Bridge To Gantrytiming method
7:28.8 - Yamaha YZF-R1 "The Baron" Performance Bikes Magazine October 2007
7:32.1 - Yamaha YZF-R1, Brendan Keirle Sliders Guest House video lap Aug 2006 Video Here
7:32.6 - "The Baron" Aprilia RSV1000R Factory, reported in PB Magazine August 2007
7:35.7 - Suzuki GSX-R1000K7, Dale Lomas Roadtest Editor of Performance Bikes Magazine

Och sedan Gubbens tid :tummenupp

[edit] Motorcycles, Official Lap Record
7:49.71 - de:Helmut Dähne, HRC-specification Honda VFR750R, fastest officially timed motorcycle lap, during Zuverlässigkeitsfahrt, 1993 (series discontinued after 1994)

Sist men inte minst

Mr.E Lameriders haha nånstans under 10 min:D :D
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top