Ett KM hade säkert varit uppskattat men att arrangera all typ av RR-tävling ställer helt andra krav på och kompetens i organisationen än vad vi har idag.
Vi skulle behöva en tävlingssektion med utbildad tävlingsledare, kanske en teknisk chef, utbildade flaggvakter (det räcker inte med gul och röd flagga), någon ansvarig för brandförsvar samt separat brandförsvar, ordninggsvakter på vissa ställen, en miljöansvarig, m.m, m.m.
6.1 Säkerhet/miljö Vid all verksamhet på bana krävs ansvarig ledare, vid tävlingsverksamhet Tävlingsledare och vid träningsverksamhet Tävlingsledare eller person med SVEMO träningsledarutbildning för Roadracing.
6.1.1 Sjukvård*
6.1.1.1 Personal
Vid tävling krävs minst en läkare och en sjuksköterska med erfarenhet av akutsjukvård. Om avståndet till ambulansstation i räddningstjänst överstiger 20 km krävs två läkare och minst en sjuksköterska med erfarenhet av akutsjukvård. Sjukvårdspersonalen skall placeras på bestämda platser utefter banan under såväl träning som tävling. Vid annan verksamhet än tävling, dvs. dag/kvällsträningar, fredagsträningar etc. dvs. all form av körning där förare med av Svemo utfärdad licens deltager krävs minst en sjuksköterska med erfarenhet av akutsjukvård. Bemanning runt banan ska följa den bemanningsplan som är bilaga till banbesiktningsprotokoll utfärdat av Svemo besiktningsman.
6.1.2 Brandförsvar
Funktionär med ansvar för brandförsvar ska vara utsedd och representerad i tävlingsledningen, kan samordnas med ansvar enligt 6.1.3
6.1.2.1 Personal
Erforderligt antal funktionärer speciellt avdelade och klädda i heltäckande klädsel för brandförsvar skall svara för brandskydd.
6.1.3 Bevakning /Säkerhet
Funktionär med ansvar för bevakning/säkerhet skall vara utsedd och representerad i tävlingsledningen, kan samordnas med ansvar enligt 6.1.2
6.1.3.1 Erforderligt antal funktionärer och ordningsvakter, skall placeras ut på platser där publik kan befaras beträda område till vilket de inte äger tillträde.
6.1.3.4 Miljö.
Vid varje tävling skall miljöansvarig funktionär som övervakar att tävlingen genomförs i enlighet med gällande miljöregler.
6.3.1 Besiktningschef eller dennes representant skall infinna sig vid startplatsen i tid före varje startuppställning.
6.3.2 Till besiktning skall underdel/kåpa vara demonterad. 4-takts motorcyklars underkåpa ska medtagas för kontroll av oljeuppsamlare.
osv. osv. osv. osv.
Jag vill inte låta neggo men det är inte bara att tuta o köra. Det krävs en massa för att försäkringar m.m. skall gälla.