Risk 2

Gick med
30 May 2022
Hoj
Aprilia 125
Tjena, ska köra risk tvåa om cirka 1 månad. Har där imellan 3 körlektioner. Har inga problem med kopplingen eller bromsning.

MEN! Detta gör fortfarande inte mig mindre nervös till risk 2an. Så tänkte fråga om några tips som man kan tänka på.
JUSTE jag ska även ut i trafik för första gången om 1 vecka. Något jag borde tänka på där också?

TIF Ludwig

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Krocka inte och kör inte omkull är två ganska bra grejer att ha i bakhuvudet ;)

Ta det bara lugnt, lyssna på instruktörerna och ta till dig informationen, svårare än så är det inte.

Naken-Matte

Sporthojsnörd
Gick med
17 Feb 2021
Hoj
Kawasaki z900 -17
Risk 2 är skitrolig.
Lyssna o lär dig och ha roligt.
Vet inte hur det är överallt men vi hade fri körning sista 20 min. Fick smiska hur mkt vi ville på en gokartbana, bara vi höll oss till omkörningar på raksträckan.

Vansinnigt roligt och lärorikt:)

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Hoj
Honda VFR 800 2006
Jag klotade faktiskt på risktvåan :) Skulle vända runt för att komma tillbaka till startplatsen och där var det grus.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Risk2 är lika kul som halkbanan var när man tog B-kort. Man kuggar inte risk2, man lär sig.

Felix83

Never trust a fart on a motorcycle
Gick med
18 Jan 2022
Hoj
2017 Street Triple RS, 2006 CBF1000A
När jag gjorde risktvåan för några veckor sedan berättade instruktören att han kuggat två av 400 elever. Den ena tyckte det var en god idé att dra upp hojen på bakhjulet när han trodde att instruktören inte såg. Den andra hade aldrig suttit på en motorcykel och visste inte hur man växlade. Kort sagt: så länge du lyssnar på instruktören och gör som hen säger så är det lugnt.
Lycka till, det är roligt och lärorikt!

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
När jag gjorde risktvåan för några veckor sedan berättade instruktören att han kuggat två av 400 elever. Den ena tyckte det var en god idé att dra upp hojen på bakhjulet när han trodde att instruktören inte såg. Den andra hade aldrig suttit på en motorcykel och visste inte hur man växlade. Kort sagt: så länge du lyssnar på instruktören och gör som hen säger så är det lugnt.
Lycka till, det är roligt och lärorikt!
När jag tog bilkörkortet var halkbana helt nytt (och vi hade tyvärr en nära nog för att behöva köra på den) och det var ju också bara en övning man skulle göra, inget som man kunde kugga på.

Vi hade dock en tjej som fick åka hem utan att ha fått sitt intyg. (jag tror att hon slapp betala)
Hon kunde helt enkelt inte köra bil, det var tre motorstopp i varje start, när hon kom in på halkfläckarna och skulle svänga svängde hon först lite åt rätt håll, sedan vevade hon ratten i panik mellan rattstoppen, bromsade ihjäl bilen, släppte ratten och skrek osv...

Det visade sig att hon hade kört en gång på en parkering innan.
Hon kunde inte växla utan att i princip stanna och titta på knoppen var nästa växel skulle kunna finnas

• Gilla
Reaktioner: RN
Nyheter
Aprilia Tuono 457

Efter framgångarna med spor...

Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo

År 1825 öppnades det välkur...

Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen