Torbjörn Gartsjö
Radical Riders
Vänta nu,
din lösning på problemet med dålig kylning är att varva motorn så hårt det går
Han menade att se till att motorn kyls av lite fartvind. Dessutom skrev han EJ maxvarv. Instämmer!
Vänta nu,
din lösning på problemet med dålig kylning är att varva motorn så hårt det går
Han menade att se till att motorn kyls av lite fartvind. Dessutom skrev han EJ maxvarv. Instämmer!
Han menade att se till att motorn kyls av lite fartvind. Dessutom skrev han EJ maxvarv. Instämmer!
Vet inte hur känslig den hojen är heller hur mycket utrymme som finns vid kylaren, men har man tänkt träna mycket krypkörning på varma dagar så kan man väl hänga dit en fläkt. I så fall behöver den inte ha termostatstyrning utan det räcker med av/på. Igång med den när det ska krypköras bara.
http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Tuning/Prestanda/Kylflakt-universal/
Sitter där inte en liten fläkt bakom oljekylaren ? Det gör det iallafall på Gsx1400
Har bara hört den starta en gång på 5 år när den gick på tomgång lite för länge en varm sommardagTack för länken, kanske kan va någe.
Plusgrade några dar till så blir de dom stora vägarna för henne istället...
Okej, har inte kunnat se någon å de hörs inget.
1400 e ju en aningen större än hennes 600 så de kanske krävs lite mer kylning på en så stor...?
Nej de trodde inte ja heller så ja säger åt henne att låta den stå lite imellan å kyla ner sig.
Fartvind kyler! Så säg till henne att köra några avkylningsrepor i högre fart mellan krypkörningarna.
Stänger du av en glödhet motor så fortsätter värmeutvecklingen under en lång stund innan den går ner i temp.
Stänger du av en glödhet motor så fortsätter värmeutvecklingen under en lång stund innan den går ner i temp.
Som Victor säger, vad alstrar värme i en avstängd motor?Fartvind kyler! Så säg till henne att köra några avkylningsrepor i högre fart mellan krypkörningarna.
Stänger du av en glödhet motor så fortsätter värmeutvecklingen under en lång stund innan den går ner i temp.
Som Victor säger, vad alstrar värme i en avstängd motor?
Jag har däremot märkt att vattentempen ökar något en stund efter att man har stängt av motorn, men det beror ju snarare på att block och topp överför värmen till vattnet, som står still och inte blir kylt via kylaren. Tempgivaren sitter ju dessutom ofta rätt högt, dit det varmaste vattnet stiger. Oftast räcker det ju att bara starta motorn för att tempen ska sjunka igen, när man får cirkulation på vattnet.
Förlåt. Fel ordval, vad jag menade är att det inte är bra att krypköra och sedan stänga av motorn utan att först kyla ned den eftersom du har kvar en hög temperatur inne i motorn.
Jo, det är jag med på! Alltid bra att kyla motorn och framför allt, ha den homogent varm så man slipper konstigheter som att den slår sig tex.Förlåt. Fel ordval, vad jag menade är att det inte är bra att krypköra och sedan stänga av motorn utan att först kyla ned den eftersom du har kvar en hög temperatur inne i motorn.
Ja, det är varmt inne i motorn.
Men det är ännu varmare när man kör och bensin exploderar i förbränningsrummen så vad är problemet med att stänga av?
Jag ser inte vad som skulle vara skadligt såvida du inte har en luftkyld turbo har fått jobba hårt länge. Och det gör aldrig turboaggregat på hojar.
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tankskydd till GSA
ULTIMATE tankskyddWunderlic... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC
Triumph Motorcycles har pre... |
|
Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!
I förra veckan presenterade... |
|
Var tionde bilist lever inte upp till synkraven
Över 600 000* bilister i Sv... |