Risk för Björn?

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Tvärtom faktiskt: Transylvanien.
Transylvanien! Har en kul historia.
Min tidigare lumpenpolare skulle ragga på en brud på en fest. Inledde med:
-”Jahap, var kommer du ifrån då?”
Varpå hon svarade:
-”Transylvanien”

Han kunde inte hålla sig, av alla ställen man kan komma ifrån så kom hon verkligen ifrån Transylvanien.

Jaja, inte så kul kanske men ändå rätt skoj.

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Ingen som hittills postat i den här tråden har ju blivit dödad av björn, så det är nog lugnt.
Enligt hänt extra säkra rykten så blev Ivil dödad av en Björn här om dagen. Men känns fortfarande ganska lugnt när bara en som postat i tråden blivit dödad. Osäker om det var en brunbjörn, Björn Skifs eller en bumbibjörn.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Enligt hänt extra säkra rykten så blev Ivil dödad av en Björn här om dagen. Men känns fortfarande ganska lugnt när bara en som postat i tråden blivit dödad. Osäker om det var en brunbjörn, Björn Skifs eller en bumbibjörn.
Oj vad du är rolig. Så skojig person som drar skämt. Riktigt finurligt skämt.

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
Jag klarade mig!!! Jag lever! ? Ingen Björn, varg eller älg som hotade mig.

Dock kommer jag uppgradera liggunderlag och biltema-tält. Fy fan vad o-nice för Pappa Kurts rygg.

Bifogat

• 0B4152BA-46E9-45E0-8299-3B42551E32D3.jpeg
    0B4152BA-46E9-45E0-8299-3B42551E32D3.jpeg
    4 MB · Visningar: 25

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Hotell är värdelöst, då måste man in till nån jäkla stad och kan inte bo tyst med utsikt.

Ett välisolerade liggunderlag är det viktigaste för god sovkomfort, sedan kommer ett ventilerat tält som håller dig torr. Sovsäck är inte alls lika viktigt.

Till priset av en veckas halvdåligt hotellboende får du grejor som håller livet ut.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Och därtill ett fordon som håller vädrets makter ute. Varmt på vinter och svalt på sommaren. Stödhjul och ett plåtskal ökar säkerheten. :tummenupp:krama
Jag har såna också och ibland är det riktigt skönt att inte vara blöt och kall när man kommer dit man ska.

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Jag har såna också och ibland är det riktigt skönt att inte vara blöt och kall när man kommer dit man ska.
Jag försöker undvika att bli bekväm då det begränsar mitt liv. Jag har lärt mig att använda rätt kläder efter väderlek, det minskar risken för att bli blöt och kall. Men visst kan det finnas öl på hotellet också och risken för björn är naturligtvis mindre.

Men tillbaka till ämnet. 9 av 10 möten mellan människa och björn märker inte människan. Om man dessutom inte smyger är risken liten. Men om det händer får man inte springa, det sätter igång jaktinstinkten och en björn är snabb. ALDRIG SPRINGA!
Såg ett inslag på finsk TV för massa år sedan då en jägare hamnade några meter från en björnhona. Han visste att stå still. Men hon var nyfiken så hon kom och kramade honom i några sekunder. De längsta i mitt liv, sade han. Och björnar luktar inte gott! Styrka!

Jag har inte varit nära björn men blev skrämd av en älgko i norrlands inland för ett antal år sedan. Gick längs en stig inom hörhåll från vägen eftersom det var väglöst i mil åt andra hållet. Smög inte på något vis men gjorde kanske inte mycket väsen. Plötsligt brakar det till några meter ifrån mig och hon älgar iväg åt andra hållet som tur var.

20220701_183253.jpg

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
Denna premiärtur gav mig insikter.

1: Riktiga packväskor, värdelöst med allt annat på hojen förutom ryggan då.
2: uppblåsbart liggunderlag och längre tält. Så synd mitt tält bara är 2.10 vilket det inte är ens för jag är 188cm och får inte plats. Blir ett nytt tunneltält.
3. Gasolköket var kanon!!! Satan smidigt och roligt att laga mat på!
4: Julas torrmat is the shit! Bolognesen är ju 5/5!
5: Konserver är tunga
6: Ta inte med för mycket snacks
7: Se till att se ut ett vindskydd innan man börjar leta sovplats.

Med allt detta så kommer nästa campingtur bli en succe! Hoppas även den björnfri! Hehe

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar

2: uppblåsbart liggunderlag och längre tält. Så synd mitt tält bara är 2.10 vilket det inte är ens för jag är 188cm och får inte plats. Blir ett nytt tunneltält.

Med allt detta så kommer nästa campingtur bli en succe! Hoppas även den björnfri! Hehe
1: Det finns en anledning till att folk faktiskt kör med packväskor... överväg mjuka när du kör offroad.
2: Jag är 189 cm och har liknande problem i vissa tält - inte för att golvytan är för kort utan för att innertältet sluttar för brant över fotänden. Kika på tunneltält med raka gavlar på innertältet, typ Hillebergs Keron och Kaitum. Kolla begagnatmarknaden så kommer du undan med lägre pris.
3: Bra, oftast värmer man ju ändå bara vatten...
4: Prova Real Turmat!
5: ABBA-s mästarmakrill är värda sin vikt. Annars passerar man väl någon affär någon gång.
6: Helt obehövligt - mörk choklad till kaffet, jordnötter och russin räcker gott.
7: Det finns appar för sådant, men vindskydd använder man väl mest till rast om det regnar?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

Rygga är skitbra när man vandrar, inte på hoj.

JAG gillar inte gasolkök, men det är ju personlig preferens.

Torrmat is the shit, om det finns tjänligt vatten där man campar, ska man släpa med sig vattnet till torrmaten kan man ju lika gärna ta konserver, vatten är tungt.

Bästa tipset jag har hört är att "provcampa ofta, man lär sig något nytt varje gång"

Det som är rätt för någon annan är definitivt inte rätt för dig.
Någon annan tycker att det är viktigt att släpa med sig 12 burkar öl, det skulle aldrig jag göra, däremot väger ju inte en påse ostkrokar mycket, den tar dock mycket plats.
Torkat kött tar lite plats, är gott och energirikt.

En plunta med en god konjak och en cigarr tar lite plats, förgyller tillvaron enormt och kan vara värt att släpa med sig även om man ska bära det uppför fjället.
Öl kan man dricka hemma.

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
Japp, märkte att jag behöver vattenhållare på hojen också. En triumph tiger gled förbi när jag drack kaffe med en hållare för två vattenflaskor på ramen, sån ska jag fixa med.

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
1: Det finns en anledning till att folk faktiskt kör med packväskor... överväg mjuka när du kör offroad.
2: Jag är 189 cm och har liknande problem i vissa tält - inte för att golvytan är för kort utan för att innertältet sluttar för brant över fotänden. Kika på tunneltält med raka gavlar på innertältet, typ Hillebergs Keron och Kaitum. Kolla begagnatmarknaden så kommer du undan med lägre pris.
3: Bra, oftast värmer man ju ändå bara vatten...
4: Prova Real Turmat!
5: ABBA-s mästarmakrill är värda sin vikt. Annars passerar man väl någon affär någon gång.
6: Helt obehövligt - mörk choklad till kaffet, jordnötter och russin räcker gott.
7: Det finns appar för sådant, men vindskydd använder man väl mest till rast om det regnar?
Många som gillar Real Turmat, lite dyra dock men många hävdar att det är värt sin peng. Ska prova!

Märkte att det var sjukt svårt att hitta en bra plan plats i skogen som jag hade tänkt från början, så jag tror det kommer bli fördefinerade sovplatser man sett ut innan. Tält i vindskydd är nice med! Hehe

Bifogat

• 49D809D1-9F05-4842-9B82-5E5335ED2303.jpeg
    49D809D1-9F05-4842-9B82-5E5335ED2303.jpeg
    3.9 MB · Visningar: 10
Nyheter
Stora Motorcykelkatalogen 2025

Nu går vi in i slutfasen gä...

Aprilia Tuono 457

Efter framgångarna med spor...

Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo

År 1825 öppnades det välkur...

Antalet omkomna i vägtrafiken minskar