Risken att bli lurad när man handlar beggat på nätet?

lorkan

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Hoj
Krockad NSR.. (TILL SALU) Kawwa på G?
Jag har äntligen hittat ett ställ jag har tänkt köpa, enda problemet är att det befinner sig ca 90 mil från mig, så jag har ingen möjlighet att kolla stället i verkligheten.

Hur gör ni andra egentligen? Det känns lite riskabelt att efter ett telefonsamtal med någon (som kan vara hur trevlig som helst) sätta in pengar på dennes konto och sedan hoppas på att man får en låda på Posten. Och även om man får en låda på Posten kan det vara helt fel grej.

Någon som har några erfarenheter av sånt här? I regel är ju folk hederliga, speciellt den här killen som inte försöker sälja stället "aktivt" (ingen annons ute eller så) och antaligen inte är ute efter att lura någon. Men man vet ju aldrig.

Att handla i butik kan jag inte göra med rådande ekonomi, och skinnställ som passar in i min kategori dräller det inte av, så det här verkar vara ett kanontillfälle för mig att få tag på ett ställ. Det rör sig inte om jättemycket pengar heller, dock de flesta jag har för tillfället, och blir jag av med dom så blir det inget skinnställ på ett bra tag.

Vad hade du gjort?

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR929CBR600R6
Hittils har jag bara blivit blåst av en gammalkompis... men inte via nätet...

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
Hur långt är ett snöre? Ingen kan svara på om du kommer att bli blåst eller inte. Det är ju även lite svårt att ta fram statistik för hur stor risken är för att du kommer att bli blåst. En duktig tjuv ser till att din magkänsla säger att han är schysst!

lorkan

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Hoj
HanneZ skrev:
2368710 Hur långt är ett snöre? Ingen kan svara på om du kommer att bli blåst eller inte. Det är ju även lite svårt att ta fram statistik för hur stor risken är för att du kommer att bli blåst. En duktig tjuv ser till att din magkänsla säger att han är schysst!

Du missade en liten fråga, vad hade du gjort?

Okej, antingen är han en duktig tjuv, eller en shysst snubbe.

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2x Honda CRF 450
Be honom att skicka med Bussgods och betala vid leverans. Sen öppnar du paketet på plats hos Bussgods så hinner du stoppa pengarna om han försökt blåsa dig. Du kan ju även upplysa om att du tänkt göra så för att minska risken....

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
lorkan skrev:
2368714 Du missade en liten fråga, vad hade du gjort?

Okej, antingen är han en duktig tjuv, eller en shysst snubbe.
Använd nån sån där grej som gör att du får öppna och godkänna paketet innan dina pengar försvinner iväg!

M:et skrev:
2368717 Be honom att skicka med Bussgods och betala vid leverans. Sen öppnar du paketet på plats hos Bussgods så hinner du stoppa pengarna om han försökt blåsa dig. Du kan ju även upplysa om att du tänkt göra så för att minska risken....
Bussgods i vår by tillåter inte att man öppnar paketet innan man lämnat ifrån sig pengarna...

Last edited:

Unidoc

президе&
Gick med
18 Mar 2005
Hoj
Nope
Hur trevlig och seriös personen ifråga låter så lita inte på det.
Har själv inte råkat ut för nån som blåst mig(betalar inget i förskott heller)
Men betalar du i förskott så får du ju räkna med att om du har otur så får du nada, 50-50

"FUBAR"

Måste lära mig bromsa på slangen..
Gick med
13 Jun 2004
Hoj
KTM 950 SM -06
Jag har sålt i stort sett hela min hoj i beståndsdelar http://www.sporthoj.com/annonser/?id=38442 , och alltid fått in pengarna i förskott. största summan på en och samma gång var 7000:- Men jag brukar ge ut mina uppgifter till köparen så blir det lite säkerhet för honom med.
Men jag kan ju hålla med att det är lite smånervöst att betala i förskott själv.

Danne_

Ny medlem
Gick med
30 May 2006
Hoj
Honda 900rr i nyskick
lorkan skrev:
2368697 Jag har äntligen hittat ett ställ jag har tänkt köpa, enda problemet är att det befinner sig ca 90 mil från mig, så jag har ingen möjlighet att kolla stället i verkligheten.

Hur gör ni andra egentligen? Det känns lite riskabelt att efter ett telefonsamtal med någon (som kan vara hur trevlig som helst) sätta in pengar på dennes konto och sedan hoppas på att man får en låda på Posten. Och även om man får en låda på Posten kan det vara helt fel grej.

Någon som har några erfarenheter av sånt här? I regel är ju folk hederliga, speciellt den här killen som inte försöker sälja stället "aktivt" (ingen annons ute eller så) och antaligen inte är ute efter att lura någon. Men man vet ju aldrig.

Att handla i butik kan jag inte göra med rådande ekonomi, och skinnställ som passar in i min kategori dräller det inte av, så det här verkar vara ett kanontillfälle för mig att få tag på ett ställ. Det rör sig inte om jättemycket pengar heller, dock de flesta jag har för tillfället, och blir jag av med dom så blir det inget skinnställ på ett bra tag.

Vad hade du gjort?
Be honom att skicka med ASG. Det gjorde en kille som skickade vinterdäck till mig i vintras. Jag sa till honom som det va att jag betalar inte i förskott . Så han skickade med ASG och jag betalade ASG killen pengarna och han för dom vidare till säljaren. Enkelt och bra. Det går säkert att göra så med bussgods med . Att man betalar när man hämtar ut stället. Men jag hade inte betalat i förskott.
Kolla efter ställ på blocket i din närhet. Enklare att åka och titta i så fall.
Lycka till.:tummenupp

lorkan

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Hoj
Okej, både Internetgirot och Bussgods/ASG verkar ju vara vettiga grejer. Eftersom detta finns blir det till att använda detta, så slipper jag riskera att skicka pengar men aldrig få något.

Tack för hjälpen! :tummenupp

Bussgods samt ASG hittar man på? .se kanske? :)

pl_84

Ny medlem
Gick med
12 May 2006
Hoj
Suzuki GSX-r 750
lorkan skrev:
2368697 Jag har äntligen hittat ett ställ jag har tänkt köpa, enda problemet är att det befinner sig ca 90 mil från mig, så jag har ingen möjlighet att kolla stället i verkligheten.

Vad hade du gjort?

Hmm.. 90 mil.. vart bor han?

Danne_

Ny medlem
Gick med
30 May 2006
Hoj
Honda 900rr i nyskick
lorkan skrev:
2368789 Okej, både Internetgirot och Bussgods/ASG verkar ju vara vettiga grejer. Eftersom detta finns blir det till att använda detta, så slipper jag riskera att skicka pengar men aldrig få något.

Kolla på asg.se.
Borde ju finnas. Det är ju inte den lilla speditören. :D

"FUBAR"

Måste lära mig bromsa på slangen..
Gick med
13 Jun 2004
Hoj
KTM 950 SM -06
Danne_ skrev:
2368774 Be honom att skicka med ASG. Det gjorde en kille som skickade vinterdäck till mig i vintras. Jag sa till honom som det va att jag betalar inte i förskott . Så han skickade med ASG och jag betalade ASG killen pengarna och han för dom vidare till säljaren. Enkelt och bra. Det går säkert att göra så med bussgods med . Att man betalar när man hämtar ut stället. Men jag hade inte betalat i förskott.
Kolla efter ställ på blocket i din närhet. Enklare att åka och titta i så fall.
Lycka till.:tummenupp
Behövs inte ett postgiro för dom betal/leveranssätten? Inte alla som har det.

Annars så är ju Blockets internetgiro en bra idè ja. Men annars så är det väl bara att be om killens adress och kolla upp så att den stämmer via eniro, och skulle han då mot förmodan blåsa dig så vet du ju var han bor.

Danne_

Ny medlem
Gick med
30 May 2006
Hoj
Honda 900rr i nyskick
lorkan skrev:
2368789 Okej, både Internetgirot och Bussgods/ASG verkar ju vara vettiga grejer. Eftersom detta finns blir det till att använda detta, så slipper jag riskera att skicka pengar men aldrig få något.

Fel av mig förut. Du får nog kolla på www.danzasasg.com.
Goggle hänvisar till sidan men den fungerar inte .
Men en telefonkatalog är ju bra. Men detta är inte ditt jobb utan säljarens. Det är han som skall skicka.

w00t

Ny medlem
Gick med
30 Jan 2006
Hoj
R6 99a
Bussgods med efterkrav har jag använt när jag köpt saker på blocket, kostar typ 70:- plus själva frakten då, en kille skickade t.o.m en sak innan jag betalat för att han skulle bort innan min lön hade kommit! Men som sagt kör på bussgods och efterkrav. :)

lorkan

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Hoj
FUBAR skrev:
2368841 Behövs inte ett postgiro för dom betal/leveranssätten? Inte alla som har det.

Annars så är ju Blockets internetgiro en bra idè ja. Men annars så är det väl bara att be om killens adress och kolla upp så att den stämmer via eniro, och skulle han då mot förmodan blåsa dig så vet du ju var han bor.

Killen uppger sin polares namn, och sedan sin polares adress, som stämmer via Eniro. Då står jag där likförbannat. Internetgiro eller DHL verkar vettigare. Bussgods finns inte här.. :crash

Klabbe85

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
YZF R1-03, Speed Triple - 98 * SÅLD, GSX-R 750-96 * SÅLD, YZF750R-93 * SÅLD
Kan ni inte använda Payson??

Är ju hur smidigt som helst!

När du har satt in pengarna på ett tillfälligt konto så får han ett meddelande att skicka sakerna!
När du får dem och godkänner dem så får han tillgång till pengarna!

lorkan

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Hoj
Klabbe85 skrev:
2368949 Kan ni inte använda Payson??

Är ju hur smidigt som helst!

När du har satt in pengarna på ett tillfälligt konto så får han ett meddelande att skicka sakerna!
När du får dem och godkänner dem så får han tillgång till pengarna!

Exakt samma sak som Internetgirot alltså?

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln