Risken att bli lurad när man handlar beggat på nätet?

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
har inte läst allt men efterkrav..
om han e osäker så säg att du sätter in på hans konto för frakten..
vill han inte göra så så skit i det om du e osäker..
jag betalar aldrig stora belopp utan efterkrav.

SISU

f i n l a n d
Gick med
14 Oct 2004
Hoj
Kawa ZX7R Ninja *såld* | R6an *såld* | Kawasaki KX250 Lapissa
lorkan skrev:
2368697 Jag har äntligen hittat ett ställ jag har tänkt köpa, enda problemet är att det befinner sig ca 90 mil från mig, så jag har ingen möjlighet att kolla stället i verkligheten.

Hur gör ni andra egentligen? Det känns lite riskabelt att efter ett telefonsamtal med någon (som kan vara hur trevlig som helst) sätta in pengar på dennes konto och sedan hoppas på att man får en låda på Posten. Och även om man får en låda på Posten kan det vara helt fel grej.

Någon som har några erfarenheter av sånt här? I regel är ju folk hederliga, speciellt den här killen som inte försöker sälja stället "aktivt" (ingen annons ute eller så) och antaligen inte är ute efter att lura någon. Men man vet ju aldrig.

Att handla i butik kan jag inte göra med rådande ekonomi, och skinnställ som passar in i min kategori dräller det inte av, så det här verkar vara ett kanontillfälle för mig att få tag på ett ställ. Det rör sig inte om jättemycket pengar heller, dock de flesta jag har för tillfället, och blir jag av med dom så blir det inget skinnställ på ett bra tag.

Vad hade du gjort?
Har aldrig haft problem med att inte mottagit någon vara efter att betalat i förväg. Då har jag köpt och sålt mycket, i varierande summor. Tycker personligen att det bara är omständigt att gå via mellanhänder som ska hålla i pengarna. Är man skeptisk kan du ju alltid bekräfta killens adress via hitta.se alt ringa ringa på fastnummer. Går det åt pipan, gör ett hembesök. :rolleyes:

Alla affärer som jag gjort via blocket eller sporthoj.com, köpt eller sålt, har genomförts via förskottsbetalning till bank. Tom. när någon Hells Angels president (seriöst, hade bild o allt på hemsidan) ville att jag skulle skicka varan och att han sedan skulle betala efter han fått den.. han lät som en hygglig kille.. transaktionen gick utmärkt..

Man får släppa lite på garden ibland och lita på folk. Du kan ju kolla om killen vägrar att använda sig av något alternativt betalningssätt, då kan du ju börja undra.

Mitt tips, bekräfta hans adress, lägg in pengar på kontot, ha lite hopp på dina medmänniskor. De flesta är inte ute efter att blåsa en. Din misstänksamhet är i dagens samhälle berättigad, men man kan oftast även endast efter ett telefonsamtal avgöra om den du har att göra med står för sitt ord.
Är det en norrlänning, lantis eller finne behöver du inte ens tveka! :tummenupp

lorkan

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Hoj
Krockad NSR.. (TILL SALU) Kawwa på G?
SISU skrev:
2369863 Har aldrig haft problem med att inte mottagit någon vara efter att betalat i förväg. Då har jag köpt och sålt mycket, i varierande summor. Tycker personligen att det bara är omständigt att gå via mellanhänder som ska hålla i pengarna. Är man skeptisk kan du ju alltid bekräfta killens adress via hitta.se alt ringa ringa på fastnummer. Går det åt pipan, gör ett hembesök. :rolleyes:

Alla affärer som jag gjort via blocket eller sporthoj.com, köpt eller sålt, har genomförts via förskottsbetalning till bank. Tom. när någon Hells Angels president (seriöst, hade bild o allt på hemsidan) ville att jag skulle skicka varan och att han sedan skulle betala efter han fått den.. han lät som en hygglig kille.. transaktionen gick utmärkt..

Man får släppa lite på garden ibland och lita på folk. Du kan ju kolla om killen vägrar att använda sig av något alternativt betalningssätt, då kan du ju börja undra.

Mitt tips, bekräfta hans adress, lägg in pengar på kontot, ha lite hopp på dina medmänniskor. De flesta är inte ute efter att blåsa en. Din misstänksamhet är i dagens samhälle berättigad, men man kan oftast även endast efter ett telefonsamtal avgöra om den du har att göra med står för sitt ord.
Är det en norrlänning, lantis eller finne behöver du inte ens tveka! :tummenupp

Nja han bor ju norr om Skåne så nog fan är han norrlänning, men jag vet inte. Fast det stämmer det du säger, de flesta människor är ju faktiskt hederliga, även om Efterlyst vill få en att tro annat.

Vildsvin

Game on!
Gick med
16 Feb 2006
Hoj
Suzuki GSXR1000
Unidoc skrev:
2368756 Hur trevlig och seriös personen ifråga låter så lita inte på det.
Har själv inte råkat ut för nån som blåst mig(betalar inget i förskott heller)
Men betalar du i förskott så får du ju räkna med att om du har otur så får du nada, 50-50

50-50, vad bygger du dom sifforna på? Har gjort 100-tals köp över nätet (för sammanlagt mycket pengar) och jag har inte blivit blåst hälften av dom. Inte en enda faktiskt. Så antingen har jag haft en jäkla tur eller så är dina siffror HELT FELAKTIGA.

Ten-0 skrev:
2368851 ASG är numera www.danzas.se som tydligen numera är www.dhl.se

... som numera är DHL Exel.

Last edited:

"FUBAR"

Måste lära mig bromsa på slangen..
Gick med
13 Jun 2004
Hoj
KTM 950 SM -06
lorkan skrev:
2368943 Killen uppger sin polares namn, och sedan sin polares adress, som stämmer via Eniro. Då står jag där likförbannat. Internetgiro eller DHL verkar vettigare. Bussgods finns inte här.. :crash
Men du tar ju såklart hans hemnr, sen ringer du upp och kollar så att det är samma snubbe som svarar.

Danne_

Ny medlem
Gick med
30 May 2006
Hoj
Honda 900rr i nyskick
FUBAR skrev:
2368841 Behövs inte ett postgiro för dom betal/leveranssätten? Inte alla som har det.

Annars så är ju Blockets internetgiro en bra idè ja. Men annars så är det väl bara att be om killens adress och kolla upp så att den stämmer via eniro, och skulle han då mot förmodan blåsa dig så vet du ju var han bor.

Ja internetgiro borde ju fungera. Hur som helst så har du ju rätt i när du säger att man kan kolla adressen, om man nu vill åka 90 mil för att spöa någon som lurat honom.
:)

lorkan

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Hoj
Tja, nu är dealen fixad, hoppas att allting löser sig. Han skickar det mot postförskott, och förhoppningsvis är allting OK. Trevlig kille som verkade ärlig, användare på SH.com dessutom,men det är klart att det alltid är lite nervöst, antagligen får man väl inte öppna lådan förrens man har betalat, så det finns ju en risk att man blir blåst. I slutet av veckan har jag förhoppningsvis det. :tummenupp

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Jag handlade beggade vinylplattor ett tag på nätet och det var inte helt ovanligt att skivorna var risigare i verkligheten än vad som utlovades. Man får vara beredd att ta risken.

centertanksen

Medlem
Gick med
10 Apr 2006
Hoj
Honda CBR900RR
Konstigt att ingen tipsade om postförskott som är det enklaste sättet att skicka prylar på. Hoppas du får rätt grejer nu.

lorkan

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Hoj
centertanksen skrev:
2370704 Konstigt att ingen tipsade om postförskott som är det enklaste sättet att skicka prylar på. Hoppas du får rätt grejer nu.

Jo men det är inte lika säkert som att använda Internetgirot, dock är det enklare och jag får grejerna fortare.

Det hoppas jag också. :tomten

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...