Tja
Jag hämtade hem en rs 125:a splitter ny från tyskland under juli månad 2007. Betalde runt 40k för den inklusive 19% moms. Vi lyckades åka igenom tullen i sverige utan problem och jag trodde att allt var frid o fröjd o ja hade lyckats göra en bra affär...tills jag för en månad sen fick hem ett oväntat brev från Skatteverket där dom skrev att dom fått reda på att (genom mitt CoC papper) att min motorcykel var helt ny när den reggades i sverige och df ska jag bifoga fauktran på min mc och sedan betala 25% moms. För att motorcykeln inte ska räknas som splitter ny krävs det
1) den har rullat över 6000 km
2) den är mer än 6 månader gammal
I mitt fall så hade den ju rullat 0 men det kan man ju typ säga att mätarn e omställd. Men på CoC pappret stod det att mcn var tillverkad i maj månad så det innebär att den var 3 månader gammal när den reggades i sverige
Så nu kommer jag få betala 25% skatt och helt plötsligt har min "smarta" affär blivit till en förlust...
Dumt att man inte kollade upp det innan man importerade den, även om jag personlingen tycker att med tanke på att sverige e med i eu så borde man inte va tuvngen o betala dubbla skatter. Istället borde myndigheterna, som har makt, kunna kräva tillbaka de 19% som jag skattat i tyskland, så kunde jag betala de resterande 6%.
Vill bara uppmana er som går runt i tankarna om att importera splitter nytt..kolla upp hur det ligger till med hojen innan.. annars kan det bli dyrt
Have a nice day!
Jag hämtade hem en rs 125:a splitter ny från tyskland under juli månad 2007. Betalde runt 40k för den inklusive 19% moms. Vi lyckades åka igenom tullen i sverige utan problem och jag trodde att allt var frid o fröjd o ja hade lyckats göra en bra affär...tills jag för en månad sen fick hem ett oväntat brev från Skatteverket där dom skrev att dom fått reda på att (genom mitt CoC papper) att min motorcykel var helt ny när den reggades i sverige och df ska jag bifoga fauktran på min mc och sedan betala 25% moms. För att motorcykeln inte ska räknas som splitter ny krävs det
1) den har rullat över 6000 km
2) den är mer än 6 månader gammal
I mitt fall så hade den ju rullat 0 men det kan man ju typ säga att mätarn e omställd. Men på CoC pappret stod det att mcn var tillverkad i maj månad så det innebär att den var 3 månader gammal när den reggades i sverige
Så nu kommer jag få betala 25% skatt och helt plötsligt har min "smarta" affär blivit till en förlust...
Dumt att man inte kollade upp det innan man importerade den, även om jag personlingen tycker att med tanke på att sverige e med i eu så borde man inte va tuvngen o betala dubbla skatter. Istället borde myndigheterna, som har makt, kunna kräva tillbaka de 19% som jag skattat i tyskland, så kunde jag betala de resterande 6%.
Vill bara uppmana er som går runt i tankarna om att importera splitter nytt..kolla upp hur det ligger till med hojen innan.. annars kan det bli dyrt
Have a nice day!