Risker med att importera nya fordon!

MrGangsta

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2005
Hoj
Aprilia RS 125 - 07
Tja

Jag hämtade hem en rs 125:a splitter ny från tyskland under juli månad 2007. Betalde runt 40k för den inklusive 19% moms. Vi lyckades åka igenom tullen i sverige utan problem och jag trodde att allt var frid o fröjd o ja hade lyckats göra en bra affär...tills jag för en månad sen fick hem ett oväntat brev från Skatteverket där dom skrev att dom fått reda på att (genom mitt CoC papper) att min motorcykel var helt ny när den reggades i sverige och df ska jag bifoga fauktran på min mc och sedan betala 25% moms. För att motorcykeln inte ska räknas som splitter ny krävs det

1) den har rullat över 6000 km
2) den är mer än 6 månader gammal

I mitt fall så hade den ju rullat 0 men det kan man ju typ säga att mätarn e omställd. Men på CoC pappret stod det att mcn var tillverkad i maj månad så det innebär att den var 3 månader gammal när den reggades i sverige

Så nu kommer jag få betala 25% skatt och helt plötsligt har min "smarta" affär blivit till en förlust...

Dumt att man inte kollade upp det innan man importerade den, även om jag personlingen tycker att med tanke på att sverige e med i eu så borde man inte va tuvngen o betala dubbla skatter. Istället borde myndigheterna, som har makt, kunna kräva tillbaka de 19% som jag skattat i tyskland, så kunde jag betala de resterande 6%.

Vill bara uppmana er som går runt i tankarna om att importera splitter nytt..kolla upp hur det ligger till med hojen innan.. annars kan det bli dyrt

Have a nice day!

FJ1200

f.d. Handledare
Gick med
20 Jan 2007
Hoj
Ducati MS 1100S
Kanske skulle kollat med vägverket INNAN du köpte hoj. Finns klara och tydliga regler för import. Har även varit uppe här på SH ett otal gånger.

Bärgren

Förtidspensionerad bonnläpp
Gick med
30 Jul 2005
Hoj
Sykkeljävel, RS250, RD500 och CBR600RR
Jag har för mig om att du kan få tillbaka de 19% som du betalat i skatt i Tyskland, men det r upp till dig att skicka in papper på det.

MrGangsta

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2005
Hoj
Aprilia RS 125 - 07
Jag har för mig om att du kan få tillbaka de 19% som du betalat i skatt i Tyskland, men det r upp till dig att skicka in papper på det.

skickade in papper på det. Men skatteverket menar att det är min uppgift att få tillbaka pengarna. Dem kan inte göra något åt saken, även om dom faktiskt bör kunna göra det med tanke på att dom e myndigheter och dessutom så e tyskland o sverige med i EU

LC4ever

Biig Badabom
Gick med
30 Jun 2003
Hoj
KTM 990 Adventure -09
skickade in papper på det. Men skatteverket menar att det är min uppgift att få tillbaka pengarna. Dem kan inte göra något åt saken, även om dom faktiskt bör kunna göra det med tanke på att dom e myndigheter och dessutom så e tyskland o sverige med i EU
Det är tyvärr du som skall lösa detta INNAN du lämnar Tyskland.
Det är just av denna anledning hojköp i Tyskland kan bli lite trixigt. Visst, man kan hitta fynd som tex demo-hojar. Men dessa har sällan rullat sina 600mil.
Har just importerat den 5:e hojen, inga problem.
Hittar man ett objekt som man MÅSTE ha, så får man trixa med trippmätaren och ställa FRAM den lagom till regbesiktningen.
Men som du skriver, kolla upp alla regeler och läs på innan man åker och handlar.:fakta

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
Visst är det surt.

Men hade vait smart om du kollade upp allt innan...

MrGangsta

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2005
Hoj
Aprilia RS 125 - 07
Det är just av denna anledning hojköp i Tyskland kan bli lite trixigt. Visst, man kan hitta fynd som tex demo-hojar. Men dessa har sällan rullat sina 600mil.
Hittar man ett objekt som man MÅSTE ha, så får man trixa med trippmätaren och ställa FRAM den lagom till regbesiktningen.
Men som du skriver, kolla upp alla regeler och läs på innan man åker och handlar.:fakta

Mjo Nu har jag lärt mig det haha.. Trodde inte att det skulle vara ngra problem o importera.. men men man lär sig av sina misstag. tyckte att det kanske kunde vara värt o skriva ner det här på sh så inte fler råkar göra samma misstag som mig.. eller alla kanske inte e liak dryga xD

Mjo Nu har jag lärt mig det haha.. Trodde inte att det skulle vara ngra problem o importera.. men men man lär sig av sina misstag. tyckte att det kanske kunde vara värt o skriva ner det här på sh så inte fler råkar göra samma misstag som mig.. eller alla kanske inte e liak dryga xD

Last edited:

rraammbboo

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2007
Hoj
Husqvarna 12 sm 07

tja

Undrar bara vad den totala summan blev efter detta för dig? :confused:

vrf köpte du den inte här i Sverige? :p?

Lundberg

Nu har jag verkligen en drömhoj!
Gick med
9 Oct 2006
Hoj
Honda CBR600F 2011
Hmm du kan inte få hojfirman att skriva ut ett intyg att mätaren blev bytt på garanti när den hade gått XX antal mil! En hoj en kompis hämtade saknade några mil på mätaren men fick ett sådant intyg.

En annan ställdes på bänk och fick rulla lite snällt. :)

MrGangsta

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2005
Hoj
Aprilia RS 125 - 07
tja

Undrar bara vad den totala summan blev efter detta för dig? :confused:

vrf köpte du den inte här i Sverige? :p?

Köpte den för att jag pröjsade 40papp plus 8 papp för importera (hyra bil, båtresor, bensin), strypa, besiktiga osv..

totala summan blev 48papp

I sverige kostade den 58papp färdig för körning medan ja fick den för 48 papp

fast nu kom ju 25% moms på 40papp så momsen blev ju 10 papp

slutsumman blir då 58papp så det blir ju samma summa som i sverige, men dock så hoppades jag ju på att inte förlora så mycket på den när jag skulle sälja den..

Heinevik

Guest
Flykt, att du räknar antal papp, ger oss ett mindre perspektiv på ditt otroligt innehållsrika liv.

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
Japp japp min tråd e lyckad!

Inte för att vara taskig men din tråd har inte varit lyckad sedan starten heller, det ända jag ser i din tråd är att du vill att vi ska tycka synd om dig som betalat skatt och att du nämner att man ska se sig för när man importerar vilket alla redan visste förutom du...

Have a nice day:)

MrGangsta

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2005
Hoj
Aprilia RS 125 - 07
Inte för att vara taskig men din tråd har inte varit lyckad sedan starten heller, det ända jag ser i din tråd är att du vill att vi ska tycka synd om dig som betalat skatt och att du nämner att man ska se sig för när man importerar vilket alla redan visste förutom du...

Have a nice day:)

Asså är det något som typ tvingar dig till o kommentera? Du tror att jag vill att folk ska tycka synd vilket jag inte vill.. o sen måste ja säga att bara för att DU vet så betyder inte det att ALLA vet och tro mig det är sant. ALLA vet inte.. ingen anledning till att leka smart eller försöka vara bright o skriva ngt idiot inlägg som du just gjorde.. du skämemr ut dig bara!

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept