Riskmedveten...

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
Satt just och läste i olyckstråden och en tanke föddes..
"jupp det är sant.. Det kändes lite konstigt faktist"

På sporthojskurser och liknande så försöker vi förbättra hanterandet av motorcykeln samt att få folk att vara mer riskmedvetna! Poppulärt ord idag...RISKMEDVETEN!
Vad innebär det igentligen?
Innebär det att man är medveten om riskerna.. men kör på?
Eller nu har jag gått en sporthojskurs. Jag har lärt mig att hantera min hoj bättre och jag har lärt mig att vara riskmedveten. Därför kan jag gasa mer??

Vilka värderingar lägger DU som föfrare in i detta?
Har du själv gått kurs? Har du förändrat ditt körsätt efter kursen?

Kör du fortare på gatan efter att ha gått en kurs?
Hur har kurser förändrat DITT sätt att framföra motorcykel????

Detta var något som "ploppade" upp i min skalle när jag nu gör mig klar för att åka ner till Tuvängen för att köra kurs där.
I all hast nedklottrat här...


/Ezzo
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Att lära sig hantera sin hoj bättre är aldrig fel, men så länge man känner att man tagit ett stort steg på en dylik kurs så bör man vara medveten om att man har mycket kvar att lära.

När du är riskmedveten så vet du när du kan gasa på utan att ta för stora risker och när du bör låta bli eftersom sannolikheten för att du råkar illa ut är onödigt stor. Det här är en bedömningsfråga som är väldigt individuell, dvs det går inte att generalisera om vad som är en stor eller liten risk för en viss individ.
Däremot kan det vara bra att veta var man placerar sin hoj i trafiken, i vilka situationer man bör backa av, när man (om man vill) kan gasa på, osv. Det är min erfarenhet att vissa personer (läs "oftast tjejer") har lättare att ta till sig andras erfarenheter om hur farliga situationer uppstår och hur man reducerar risken. :tummenupp
Om man vill så kan man ju ibland göra en liten egen riskanalys då och då när man kör. Tänk efter .. OM det finns en utfart i häcken du passerar, har du marginal för en undanmanöver? Vet du om du har tillgång även till vänstra körbanan? OM det står en traktor, kommer nån med barnvagn, cyklar några i bredd på andra sidan backkrönet, kan du göra en undanmanöver då och hur mycket av vägen har du tillgång till? OM bilen du ska passera har vägar att svänga in på (speciellt till vänster), är du säker på att den inte gör det?
Sådana små analyser kan rädda många sköna slantar och framför allt rädda dig från smärta ...

På vägar med fri sikt och vettiga omgivningar och på bana är det väl mest det där med vad det får kosta att ha kul :)
Det är dock viktigt att man undviker att köra rakt ut om man kommer in för fort i en sväng eftersom det är bättre att göra en lowsider än att studsa runt tillsammans med hojen så bara lägg ner tills hojen försvinner under dig. De flesta kommer då också att bli förvånade över hur mycket det gick att lägga ner utan att hojen släpper :tummenupp
 
Last edited:

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Nu var det ett par år sedan jag körde SMC-kurser.

Men efter kurserna så körde jag alltid snabbare på gata än före. Varför?
För jag kunde och jag _KÄNDE_ mig säkrare, och hade saker mer under kontroll.

Men eg. är det skitsnack för med ökad hastighet så ökar även riskerna. ÄVEN om man på SMC-kurserna då även lärde sig bromsteknik.

IMO.
 

duckie

sockersöt
Gick med
28 Feb 2004
Ort
Borlänge
Hoj
Street Triple R
Poppulärt ord idag...RISKMEDVETEN!
Vad innebär det igentligen?
Innebär det att man är medveten om riskerna.. men kör på?

Nej - det innebär att du har förmågan att koppla ihop teori med praktik.

Däremot kan det vara bra att veta var man placerar sin hoj i trafiken, i vilka situationer man bör backa av, när man (om man vill) kan gasa på, osv. Det är min erfarenhet att vissa personer (läs "oftast tjejer") har lättare att ta till sig andras erfarenheter om hur farliga situationer uppstår och hur man reducerar risken. :tummenupp
Om man vill så kan man ju ibland göra en liten egen riskanalys då och då när man kör. Tänk efter .. OM det finns en utfart i häcken du passerar, har du marginal för en undanmanöver? Vet du om du har tillgång även till vänstra körbanan? OM det står en traktor, kommer nån med barnvagn, cyklar några i bredd på andra sidan backkrönet, kan du göra en undanmanöver då och hur mycket av vägen har du tillgång till? OM bilen du ska passera har vägar att svänga in på (speciellt till vänster), är du säker på att den inte gör det?
Sådana små analyser kan rädda många sköna slantar och framför allt rädda dig från smärta ...

Precis sådär alltså.
 
Last edited:

SuzukiLover

Ny medlem
Gick med
6 May 2008
Ort
Luleå
Hoj
Suzuki GSX-R 1000 k8
Jag personligen tycker inte att man måste gå en kurs, men man behöver få kunskapen någonstans ifrån. Jag plogade igenom ett 10-tal böcker före jag satte mig på min gixxer. Jag har även lärt mig en hel del om riskhantering genom att studera filmade olyckor på YouTube.

För mig innebär riskmedvetenhet att fatta medvetna beslut kring hojåkandet. T.ex. har jag valt att inte åka Bulten och Bogan sträckorna eftersom det är för många osäkra parametrar involverade totalt sett i de sammanhangen för att risknivån för min del ska kännas OK. Jag brukar även utnyttja C läget på min hoj när det finns minsta anledning att göra så, t.ex. om jag kommer på mig själv att jag börjar känna mig lite seg i kroppen eller om kvalitén på underlaget kräver det, eller om jag inte kört på ett tag och känner att jag behöver repetera tekniken. För mig innebär riskmedvetenhet även själv evaluering, att hela tiden kritiskt granska sig själv på hojen, fundera över situationer där något överraskande hänt, varför det hände och sedan korrigerar man det genom att öva bort det. Utöver det tycker jag personligen att man ska följa de säkerhetsanvisningar som omnämns i manualen och köra med originalutförandet. Jag låter alltid inkörda däck värmas upp i ca 15 minuter före jag belastar dem lite hårdare. Sedan vill jag även signalera till mig själv och andra att säkerheten är det viktigaste genom att konstant använda och hantera ett kit med högsta möjliga skyddsnivå. Trafikmärken ska också tas på allvar. I många fall kräver en sänkt hastighetsmärkning en lägre växel trots att man kanske tycker att det inte är nödvändigt, det finns ofta involverade parametrar som man kan förbise och situationshastigheten kan lätt bli för hög om man har i fel växel. Så det är också ett sätt att vara riskmedveten, att respektera och notera trafikmärken. I många fall är trafikmärken positiva distraktioner, fortsättningsvis är vägen och det utanför den direkta synlinjen dock det viktigaste.

Utöver det tror jag att med åren så nöts fokuset in i det undermedvetna, så när man uppnår de högre utvecklingsfaserna så går det mer och mer på instinkt...
 
Last edited:

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Jag ökade också farten något på gata efter att ha kört sporthojskursen. Inte så bra kanske men så var det.

Igår var jag 100% säker att jag skulle bli prejad in i mitträcket vid omkörning, med bil tur som var. En kille vinglade först ut i min (vänster) fil litegrann och då tutade jag för det var nära. Då återgick han till sin fil och jag gasade upp jämsides - då svänger den fan rakt på mig. Det var så nära så jag hann börja tänka på hur det skulle kännas att åka in i räcket. Ställde mig på bromsarna och tutade som fan. Hade puls i 10 minuter efter.
 

Hard_Grit

Kakmonster
Gick med
30 Aug 2007
Ort
På hojen
Hoj
HOJLÖS
Har kollat på massa ghostriderfilmer och kan fan inte uila än, även tittat på instruktionsvideos.

Det måste helt enkelt vara fel på filmerna, kan ingen tippsa om lite bra böcker och filmer på Rossi, jag vill kunna sladda genom kurvorna innan sommaren är slut också :D
 

Gabor

Guest
Köra bana och sen snacka riskmedvetenhet när man överför det man lärt sig där till att köra i trafiken.....:rolleyes: . vilket skitsnack.
Man överför bara att köra fort och bromsa sent.
 

Tarasus

Ny medlem
Gick med
29 May 2007
Ort
Timrå
Hoj
Gsx-R 1100 -86 (såld)
Har kollat på massa ghostriderfilmer och kan fan inte uila än, även tittat på instruktionsvideos.

Det måste helt enkelt vara fel på filmerna, kan ingen tippsa om lite bra böcker och filmer på Rossi, jag vill kunna sladda genom kurvorna innan sommaren är slut också :D
DÖH!! Köp en literhoj så kan du sladda genom kurvorna, jäkla fjuttmoppe du kör nu ;)
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Riskmedvetenhet för mig är många saker.
Att veta:
att en häst kan stegra sig tvärs över vägen när man passerar
att det kan vara halkigt vid utfarter från åkrar
att traktorer ofta svänger utan att använda blinkers
att skuggiga partier ofta är blöta
att blöta löv är överdjävligt halkiga, lika så brunnslock, vita sträck och tjärlagningar
att bilister inte är medtrafikanter, dom är mottrafikanter
att kalla däck har sämre fäste
att bilar drar upp grus i tighta kurvor
att det ofta ligger bark och skit på vägen vid timmertravar

Jag kan fortsätta listan hur långt som helst, men det är lite såna grejor som jag tar iberäknande när jag kör, jag må förvisso inte lägga bombrepor på tid, men oftast kommer jag dit jag ska IAF.
 

Gabor

Guest
DÖH!! Köp en literhoj så kan du sladda genom kurvorna, jäkla fjuttmoppe du kör nu ;)

De är häftigt att dra 90 mot en rondell, ställa upp bakhjulet i sladd ut till vänster , med fullt driv dra höger in i rondellen. snabbt slå över till höger , snygg drift hela böjen runt, ut ur rondellen med en whilie och vänster handen med ett V tecken.:yoparty
 

WilleZL

Aktionsgruppen för TT-lopp på Gotland
Gick med
13 Jan 2005
Ort
Stockholm
Hoj
R6 & RD350
Jag är benägen hävda att riskmedvetenhet är nära korrelerat med personlighet och omdömme. Och då innfinner sig den intressanta frågan: "kan jag ändra min riskmedvetenhet"? Ett uttryck jag tycker är fruktbart är "att köra med bibehållna säkerhetsmarginaler" Det är inte "statiskt" Du kan stundom öka farten utan att öka riskerna.
 

Tarasus

Ny medlem
Gick med
29 May 2007
Ort
Timrå
Hoj
Gsx-R 1100 -86 (såld)
De är häftigt att dra 90 mot en rondell, ställa upp bakhjulet i sladd ut till vänster , med fullt driv dra höger in i rondellen. snabbt slå över till höger , snygg drift hela böjen runt, ut ur rondellen med en whilie och vänster handen med ett V tecken.:yoparty
Du glömde slalomkörningen mellan alla dieselfläckar i rondellen :rolleyes:
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top