Riskutbildning MC men inget ställe att göra det på?

hildingx

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2010
Ort
Höganäs
Hoj
inte än.
Ok, för det var en här på SH som tog gav 2500 för den i halmstad.

Det är fan sjukt! Mao kan privata aktörer ta ut fantasiavgifter för något man är tvingad att göra. Varför är det inte trafikverket/transportstyrelsen som håller i detta, precis som vid uppskrivning och uppkörning?
 

kakafoni

Fahrer des Herzog aus Mattighofen
Gick med
13 Apr 2010
Ort
Söder om Hallandsåsen
Hoj
Superduke
Det är fan sjukt! Mao kan privata aktörer ta ut fantasiavgifter för något man är tvingad att göra. Varför är det inte trafikverket/transportstyrelsen som håller i detta, precis som vid uppskrivning och uppkörning?

Jag hört att trafikövningsplatserna är privatägda och de fakturerar trafikskolorna som i sin tur måste lägga kostnaderna på sina elever. :/

Det förklarar till viss del att det kan bli så olika priser på olika platser i landet.

Nåja, det är väl bara att "gilla läget" och ta sig igenom skiten och se till att hålla i kortet rejält. Ska själv ta det hela i Malmö och tror R2:an är tänkt att kosta runt 2900 kr. Isch...
 

Agent Apelsin

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2005
Ort
Linköping
Hoj
Kawasaki GPZ 750 -83
Det är fan sjukt! Mao kan privata aktörer ta ut fantasiavgifter för något man är tvingad att göra. Varför är det inte trafikverket/transportstyrelsen som håller i detta, precis som vid uppskrivning och uppkörning?

Ja det är irriterande att det skiljer så i pris. Det står tidigare att man ska anmäla till transportstyrelsen om någon trafikskola tar ut höga avgifter. Jag skrev då till transportstyrelsen och påpekade de höga priserna i östergötland, nästan 4000 för risk2:an, men jag har inte fått något som helst svar.
 

Newbornkano

Ny medlem
Gick med
18 May 2009
Ort
Trosa
Hoj
GSX 1400 -03
Ja det är irriterande att det skiljer så i pris. Det står tidigare att man ska anmäla till transportstyrelsen om någon trafikskola tar ut höga avgifter. Jag skrev då till transportstyrelsen och påpekade de höga priserna i östergötland, nästan 4000 för risk2:an, men jag har inte fått något som helst svar.

fick ett svar idag varför det skiljer sig så mkt.

I princip har alla som ville starta igång med Risk2 har samma investeringskostnader, dvs köpa 8-12 hojar, 20-30 mcställ, ställa iordning bana mm. En stor firma som Gillinge har i uppdrag att tillgodose hela storsthlm med riskutbildning och räknade med 2500-3000 elever/år på risk2 för mc. En mindre firma kanske får 500 elever/år. För att få det att gå runt måste dom då ta mer.
Vet inte om detta stämmer men låter ju rätt trovärdigt. fast håller med om att 4000 låter alldeles för mkt för ett obligatorium.
 

sockan

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Västervik
Hoj
Kawasaki zxr 400
Jag är snart 18 och håller på med teorin, är inskriven på trafikskola dvs. Jag har tillgång till allt utom uppkörning och slutprov innan jag går riskutbildningarna. Det låter väldigt skumt det du råkat ur för tycker jag. Jag hade lite otur och risk1an var exakt samma tid då jag kör upp för bil men jag får nog vänta till nästa år hur som helst med mc kort :/

En annan sak jag tycker är weird är följande: jag har gått risk1an för bil men måste gå om den, det känns som att det är samma grej fast dom säger "du får inte köra mc alkoholpåverkad" istället för "du får inte köra bil alkoholpåverkad".
 

maccan#22

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2004
Ort
Sthlm
Hoj
r1 -04
man ska inte komma och tro att man kan ha KUL i sverige.... då ska det kosta.. och pengar får du inte tjäna heller.. då ska det beskattas.. helt sjukt...
bara för att man själv råkar lyckas i livet och tjäna in en slant varje månad så tar staten 55% skatt (läs kommunistavgift) på inkomst över ca 30.000?! why?

Ska du sen åka motorcykel på det så ska det kosta fläsk att ta kortet, köpa hojjen kan man komma undan hyffsat billigt (staten eller andra intresenter kan man utesluta från detta momentet).
sen ska du se till att få ut åbäket på vägen... uj uj uj.. nästa lobbyverksamhet.. försäkringsbolag.. dom ska ju ha sin del av kakan.. och givetvis lite fordons skatt..
varför inte skatta på redan skattade pengar...
tankar du sen ditt fordon.. då börjar det bli kompliserat..
Då betalar du moms på drivmedel som du redan betalt miljöavgift på med redan skattade pengar.

Sverige är ju så bra land.... eller?
Sälj skiten till Nato... om dom vill ha.. i värsta fall gör som vi gjorde sist.. vi sålde oss själva till EU.. men nått kom på bakfoten och vi betalar istället en herrejösses avgift för att få vara med.. grattis...

Är glad att jag redan har körkort, har en hoj, kan jobba svart och är totalt ointreserad av politik.

Tills min son växer upp och ska ge sig in i denna lobbyverksamhet så hoppas jag att det har ändrast kraftig..

(Inte alls sur för att det är måndag, jag har en vinterförkylning, det är -16, snö överallt, ingen ström på mitt kontor, kallingarna har åkt upp i häcken)

God jul på er..

Bästa jag läst på länge! haha :banana
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top