CPMS skrev:Dragkrokshylsan - höjd 100mm, diameter 80mm, hålet 52mm.
.
Nån som vet vart man smidigast får tag på en sådan, verkar svårt, finns det någon smart lösning.???
CPMS skrev:Närmaste svets och smidesfirma, gymnasieskola med svets och smides inriktning, industri med egen verkstad, osv.
Jag har sett "fabrikstillverkade" ställ som har ett grovt rör med fastsvetsade muttrar på utsidan, fungerar också men tycker det ser lite klent ut.
Säg till om du behöver en detalj-ritning.
CPMS skrev:En liten snabb-skiss på ett ställ för Kombi-bilar, framhjul och styre vridet så att man inte behöver ha så lång tvärbalk.
Cykeln kommer lite närmare bilen jämfört med ett rakt ställ.
Tvärbalk och kulfäste inte inritat.
Runda stolpar för fastspänning, stolpen för framhjul kan behövas lutas för att ligga dikt mot framhjulet men det är för jobbigt att rita.
CPMS skrev:Ställ bilen på ett plant underlag, mät höjden upp till taket.
Låt någon hålla cykeln stående på hjulen rakt upp, mät från marken upp till styret, räkna bort ca. 20cm (delen av hjulen som sticker ner i stället).
Mät från marken till överkant på kulan och då kan du räkna ut ställets överkant i relation till kulan.
Lägg till den frigång du vill ha från taket till styret.
Kapa och svetsa.
På dom ställen jag tillverkat har jag använt 80mm kolvstångsmaterial som jag svarvat ur. Har sett några ställ som haft hållaren gjord av ett tjockväggigt rör med svetsade muttrar och det verkar hålla men det beror nog på hur tjockt rör man använder.
Skissade lite snabbt på bägge versionerna (ritade rör-versionen med 5mm tjocklek men man bör nog använda grövre).
På vissa drag kan hylsan bli för lång så nederkanten tar i draget före kulan bottnar så då kan man få kapa eller slipa lite i hylsans nederkant.
.....nå tipps på de?
fan jag har haft en sådan kul infästning men den kändes så ostadig? man drog bultarna hårdare och hårdare sen va de gängsallad på både kulfästet och bulten......nå tipps på de?
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|