Ritning till ställning.

SPooKY

To slow
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
Ktm 660-04 , Honda crf250-04 samt en gul bögpulka
Tack , ska se om bygget blir av eller om man köper "jula kärran"

SPooKY

To slow
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
CPMS skrev:
Dragkrokshylsan - höjd 100mm, diameter 80mm, hålet 52mm.
.

Nån som vet vart man smidigast får tag på en sådan, verkar svårt, finns det någon smart lösning.???

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
Nån som vet vart man smidigast får tag på en sådan, verkar svårt, finns det någon smart lösning.???

Närmaste svets och smidesfirma, gymnasieskola med svets och smides inriktning, industri med egen verkstad, osv.

Jag har sett "fabrikstillverkade" ställ som har ett grovt rör med fastsvetsade muttrar på utsidan, fungerar också men tycker det ser lite klent ut.

Säg till om du behöver en detalj-ritning.

SPooKY

To slow
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
CPMS skrev:
Närmaste svets och smidesfirma, gymnasieskola med svets och smides inriktning, industri med egen verkstad, osv.

Jag har sett "fabrikstillverkade" ställ som har ett grovt rör med fastsvetsade muttrar på utsidan, fungerar också men tycker det ser lite klent ut.

Säg till om du behöver en detalj-ritning.

skickar ett pm till dig, slipper vi chatta här

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Hoj
En liten snabb-skiss på ett ställ för Kombi-bilar, framhjul och styre vridet så att man inte behöver ha så lång tvärbalk.

Cykeln kommer lite närmare bilen jämfört med ett rakt ställ.

Tvärbalk och kulfäste inte inritat.

Runda stolpar för fastspänning, stolpen för framhjul kan behövas lutas för att ligga dikt mot framhjulet men det är för jobbigt att rita.

Bifogat

• vinklat ställ 1.jpg
    vinklat ställ 1.jpg
    20 KB · Visningar: 1,336
  • vinklat ställ 2.jpg
    vinklat ställ 2.jpg
    16.8 KB · Visningar: 768

SPooKY

To slow
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
CPMS skrev:
En liten snabb-skiss på ett ställ för Kombi-bilar, framhjul och styre vridet så att man inte behöver ha så lång tvärbalk.

Cykeln kommer lite närmare bilen jämfört med ett rakt ställ.

Tvärbalk och kulfäste inte inritat.

Runda stolpar för fastspänning, stolpen för framhjul kan behövas lutas för att ligga dikt mot framhjulet men det är för jobbigt att rita.

ok tack, men jag hoppas att styret kommer över taknivå. (vore så mycket enklare för mig då :hihi )

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Hoj
Ställ bilen på ett plant underlag, mät höjden upp till taket.
Låt någon hålla cykeln stående på hjulen rakt upp, mät från marken upp till styret, räkna bort ca. 20cm (delen av hjulen som sticker ner i stället).
Mät från marken till överkant på kulan och då kan du räkna ut ställets överkant i relation till kulan.
Lägg till den frigång du vill ha från taket till styret.

Kapa och svetsa. :tummenupp

SPooKY

To slow
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
CPMS skrev:
Ställ bilen på ett plant underlag, mät höjden upp till taket.
Låt någon hålla cykeln stående på hjulen rakt upp, mät från marken upp till styret, räkna bort ca. 20cm (delen av hjulen som sticker ner i stället).
Mät från marken till överkant på kulan och då kan du räkna ut ställets överkant i relation till kulan.
Lägg till den frigång du vill ha från taket till styret.

Kapa och svetsa. :tummenupp

jepp annart får tjejens bil en omgång vinkelkap :gnissla

Harrgen

HejHej
Gick med
10 Oct 2007
Hoj
99 Yamaha R6. 01 Yamaha R6. 02 KTM 640. 02 Yamha YZF 426. 01 Honda CR250R. 03 KTM 660 SMC
Väcker liv i en gammal tråd!

Någon som har en bild på kopplingen som man sätter på kulan?
Vet inte riktigt hur den ser ut eller vart man får tag på den?
Nog lättare att hitta en om man vet hur den ser ut =)

Tacksam för svar!

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Hoj
På dom ställen jag tillverkat har jag använt 80mm kolvstångsmaterial som jag svarvat ur. Har sett några ställ som haft hållaren gjord av ett tjockväggigt rör med svetsade muttrar och det verkar hålla men det beror nog på hur tjockt rör man använder.

Skissade lite snabbt på bägge versionerna (ritade rör-versionen med 5mm tjocklek men man bör nog använda grövre).

På vissa drag kan hylsan bli för lång så nederkanten tar i draget före kulan bottnar så då kan man få kapa eller slipa lite i hylsans nederkant.

Bifogat

• Mcställ axelämne.jpg
    Mcställ axelämne.jpg
    44.5 KB · Visningar: 1,018
  • Mcställ rör.jpg
    Mcställ rör.jpg
    40.7 KB · Visningar: 633
Last edited:

l-bror

www.sveamoto.com
Gick med
1 Feb 2008
Hoj
Suzuki GSXR 1000 2002 Husaberg 450 2005
På dom ställen jag tillverkat har jag använt 80mm kolvstångsmaterial som jag svarvat ur. Har sett några ställ som haft hållaren gjord av ett tjockväggigt rör med svetsade muttrar och det verkar hålla men det beror nog på hur tjockt rör man använder.

Skissade lite snabbt på bägge versionerna (ritade rör-versionen med 5mm tjocklek men man bör nog använda grövre).

På vissa drag kan hylsan bli för lång så nederkanten tar i draget före kulan bottnar så då kan man få kapa eller slipa lite i hylsans nederkant.

fan jag har haft en sådan kul infästning men den kändes så ostadig? man drog bultarna hårdare och hårdare sen va de gängsallad på både kulfästet och bulten......nå tipps på de?

Eller du kanske vet vart man kan få tag i de tvådelade kulfästet? om du vet vad jag menar?

Harrgen

HejHej
Gick med
10 Oct 2007
Hoj
99 Yamaha R6. 01 Yamaha R6. 02 KTM 640. 02 Yamha YZF 426. 01 Honda CR250R. 03 KTM 660 SMC
Tackar för snabba svar!
Nu bär det av till järnhandeln imorgon så får vi se vad vi kan hitta.
Vad har ni fått betala för material till era ställningar?
Järnia skulle ha 200:-/m för en 30x30x3 balk. Då blir det nästa billigare att köpa en färdig på blocket. Ska kolla med en ordentlig järnhandlare imorgon så kanske man får vettigare priser.

Harrgen

HejHej
Gick med
10 Oct 2007
Hoj
Det visade sig att det blev för klumpigt att ha min 640 på dragkroken så nu blir det till att bygga kärra istället.

Jag har all material till en "drag kroks ställning" om någon vill köpa så är det bara att skicka ett PM.

Bygga kärra tips mottages gärna!

S-näs

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2010
Hoj
1986 Honda XR600R
fan jag har haft en sådan kul infästning men den kändes så ostadig? man drog bultarna hårdare och hårdare sen va de gängsallad på både kulfästet och bulten......nå tipps på de?

Absolut:

Svetsa muttrar på utsidan av röret. Håller klart bättre än godset i många standardställ. Slipa även skruvarna lite koniska i spetsen, på detta vis blir de inte platta i änden och rensar gängor när du skruvar ut dem.

Bonustipset: bygg en kloss i linje med dragkroken så du kan avlasta lite vikt från hasplåten och ner. Detta gör att man inte frestar stället så jäkligt.

//En som kört ett antal mil med det klenare stället och en 525:a på :D

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...