Rm 250 vägrar starta, för mycket komp?

Gubbeen

Ny medlem
Gick med
18 Oct 2010
Hoj
triumph
Rm 250 vägrar starta HJÄLP!

suzuki 250 vägrar starta efter att toppen läckte. nu vill den inte gå igång och jag har bytt tändstift, rengjort förgasare, kollat gnistan och ja den har gnista, använder startgas men vägrar gå igång på startgas fast den har gnista!? behöver hjälp!!

Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Eftersom det är teknikforumet utesluter jag att det är ngn sorts flame.

2mm är alldeles för mycket. Om du ska rädda den toppen förutsätter det sannolikt att du (om nog gods finnes) svarvar ur förbränningsrummet, så att du får korrekt förbränningsrumsvolym och squish igen.

Det kan ju dock finnas fler fel i din motor, men 2 mms planing (utan höjd avgasport och squish-jobb) är fullt giltigt som enda felkälla.

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Annars så gör en 2mm packning av kopparplåt och testa

Gubbeen

Ny medlem
Gick med
18 Oct 2010
Hoj
triumph
Eftersom det är teknikforumet utesluter jag att det är ngn sorts flame.

2mm är alldeles för mycket. Om du ska rädda den toppen förutsätter det sannolikt att du (om nog gods finnes) svarvar ur förbränningsrummet, så att du får korrekt förbränningsrumsvolym och squish igen.

Det kan ju dock finnas fler fel i din motor, men 2 mms planing (utan höjd avgasport och squish-jobb) är fullt giltigt som enda felkälla.

om jag svarvar ner förbränningsrummet 2mm...blir det samma komp som innan då? för stiftet är ju fortfarande 2mm närmre kolven men spelar ingen roll eller?

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Har du mätt squishen efteråt? Troligen är den extremt låg, så det är nog tur att den inte går igång. Varvar du lite finns det risk att kolven kysser toppen = dyrt.

För högt komp är inte alls bra. Risk för spikning.
Den kanske inte får någon gnista p.g.a det höga kompet (gissning).

Gubbeen

Ny medlem
Gick med
18 Oct 2010
Hoj
triumph
Har du mätt squishen efteråt? Troligen är den extremt låg, så det är nog tur att den inte går igång. Varvar du lite finns det risk att kolven kysser toppen = dyrt.

För högt komp är inte alls bra. Risk för spikning.
Den kanske inte får någon gnista p.g.a det höga kompet (gissning).

men skulle det funka att svarva mer förbränningsrummet lika mycket som jag plana toppen, alltså 2mm..skulle det bli samma komp som innan?
för stiftet är ju fortfarande 2mm närmre kolven ..

Svenne100

Gick med
28 Jun 2008
Hoj
men skulle det funka att svarva mer förbränningsrummet lika mycket som jag plana toppen, alltså 2mm..skulle det bli samma komp som innan?
för stiftet är ju fortfarande 2mm närmre kolven ..

Kan säkert funka om du distansar upp tändstiftet med 2mm m.h.a brickor.
Nu är jag inget proffs så någon annan får gärna bekräfta det..

Gubbeen

Ny medlem
Gick med
18 Oct 2010
Hoj
triumph
toppen är fixad och monterad, men vägrar gå igång!! den har gnista, nytt tändstift, rengjord förgasare, och startar tom inte på startgas fast den har gnista!? fattar ingenting..

Trubbis

En Lyttbacka
Gick med
16 Jun 2009
Hoj
Honda XR630
toppen är fixad och monterad, men vägrar gå igång!! den har gnista, nytt tändstift, rengjord förgasare, och startar tom inte på startgas fast den har gnista!? fattar ingenting..

Kan ha nått att göra med att du planade toppen ca 2mm för mycket

Gör som han säger ovan och skaffa fram en ny topp

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Hmm...Orginal squish brukar ju vara nånstans 2.0 - 1,6 mm.

Släng toppen och köp en ny eller beggad. Det finns en Rm 250 (2001-2010) topp på blocket billigt!

Annars Mc skrot. 2-takts topp beggat bör inte kosta mer än 500:- då en ny kanske kostar 1500:-?

Svenne100

Gick med
28 Jun 2008
Hoj
har pratat med än, enligt han så spelar d ingen roll att stiftet är 2mm närmre, men kan ju testa med kortare stift...eller menar du avståndet mellan stift elktroden?
Han menar mellan stiftet och elektroden..

Gubbeen

Ny medlem
Gick med
18 Oct 2010
Hoj
triumph
har fåt den att tända till nu men med startgas men för direkt, lcykas alltid bara 1 gång! och stiftet blir fortfarande blöt av bensin så får bensin & gnista, men fattar inte varför den vägrar gå på bensinen!? ideer?

Nyheter
Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...