Jag kollade på en video.
Roadlok har två Låspinnar.
-En "Låset" man sätter in för att låsa med (med fjäderbelastat stift).
-En man sätter in när man tagit ut "Låset" för att inte få "hålet" fullt med skit.
Smart med fjäderbelastat stift för att lätt kunna låsa hojen. Bara rulla hojen lite till stiftet klickar i hålet i bromsskivan.
Men tyvärr känns det för mig som just detta också är svagheten med Roadlok.
Låsstiftet går lätt trycka tillbaka.
Ett litet hål borrrat i den inre delen räcker för att kunna trycka tillbaka stiftet.
Nästa steg är att lossa INSEX skruvarna som håller Roadlok på plats.
Sedan med borret (eller nått annat smalt styvt, t.ex. 2mm ståltråd) tryck in stiftet och lyft av Roadlok från bromskivan. Ja så med ett par standard insex eller en trave brickor på befintliga INSEX så sitter bromsoket på plats igen.
Märkligt är att man i broschyren inte visar att Roadlok levereras med två "Låsbultar" som man ska hålla rätt på.
En för att låsa med. Med ett litet praktiskt band dinglande för dra ut den.
En för att hålla hålet rent från skit. Utan band för att dra ut den.
Själv har jag funderat på att lämna ASUS Granit hemma och byta till lite mindre
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Las-och-stoldskydd/Skivbromslas-2000034293/
Det jag reagerat över är att låsbulten är 77mm lång ! Det borde väl räcka med mycket mindre ?
Finns väl ingen bromskiva tjockare än 7mm ?
Eller vill man att buset ska ha något att direkt sätta vinkelkapen i ?
Nästan min 1a åtgärd med Biltemas skulle bli att korta av låsbulten.
Och göra nytt låsspår i låsbulten.