Roadracing-EM Karlskoga 30 juli.

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
En rapport från dom Engelska 250cc förarna.

"Just back after 2,500 mile round trip, not counting the Channel ferry and Germany to Denmark ferries.

Interesting weekend with Luke Lawrence and Roy achieving an excellent 8th place and Alex 13th. Molina was his usual class act with pole and race win, such a professional set up which we can learn a lot from

The track was very bumpy, four first gear corners, loads of camber changes and one straight. Spectating is superb with 98% of the track visible from the pit wall.

Good bits, Thurdsday PM and Friday AM free practice, free (no cost) to all non Scandinavian riders to help with travel costs. Friendly organisation, track owned by Englishman, fair ground, live music Friday and Saturday nights (we were in bed), good spectator numbers and with such a short track 2.4k loads of laps in 1/2 hour session as well as low fuel consumption.

Bad bits, they dont stop the racing unless it's really bad. White flag means ambulance on track, near the track and driving on the track, practice and race. It only rained at around 3pm each day, 250 practice time! Limited loos for the number of people but they are investing heavily. Oh and loads and loads of bumps which were there before they resurfaced and are still there. There is an uphill hairpin, fortunately with run off, which seemed to bottom the forks no matter what we did. The gravel traps are full of some on stuff that seems to destroy bikes and according to Alex tastes different to the UK gravel!

Will we go next year if there is a round, you bet. What I would change is the route and I would probably go for a longer ferry crossing to save driving."

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Axxexs skrev:
2343437 En rapport från dom Engelska 250cc förarna.

"Just back after 2,500 mile round trip, not counting the Channel ferry and Germany to Denmark ferries.

Interesting weekend with Luke Lawrence and Roy achieving an excellent 8th place and Alex 13th. Molina was his usual class act with pole and race win, such a professional set up which we can learn a lot from

The track was very bumpy, four first gear corners, loads of camber changes and one straight. Spectating is superb with 98% of the track visible from the pit wall.

Good bits, Thurdsday PM and Friday AM free practice, free (no cost) to all non Scandinavian riders to help with travel costs. Friendly organisation, track owned by Englishman, fair ground, live music Friday and Saturday nights (we were in bed), good spectator numbers and with such a short track 2.4k loads of laps in 1/2 hour session as well as low fuel consumption.

Bad bits, they dont stop the racing unless it's really bad. White flag means ambulance on track, near the track and driving on the track, practice and race. It only rained at around 3pm each day, 250 practice time! Limited loos for the number of people but they are investing heavily. Oh and loads and loads of bumps which were there before they resurfaced and are still there. There is an uphill hairpin, fortunately with run off, which seemed to bottom the forks no matter what we did. The gravel traps are full of some on stuff that seems to destroy bikes and according to Alex tastes different to the UK gravel!

Will we go next year if there is a round, you bet. What I would change is the route and I would probably go for a longer ferry crossing to save driving."
Antar att man klämmer i ettan i Mike's Corner (ingången), Ejes och Esset, men vilken är den fjärde kurvan?

erik

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
-
valmers skrev:
2344013 Antar att man klämmer i ettan i Mike's Corner (ingången), Ejes och Esset, men vilken är den fjärde kurvan?

Hårnålen? Det känns ju som det enda alternativet.

Berra

Europe
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Aprilia Sportcity One
erik skrev:
2344021 Hårnålen? Det känns ju som det enda alternativet.

Ja, hårnålen går på ettan för mig iaf. Sedan trösen och ejes.
I esset kan man inte åka på ettan :va

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
erik skrev:
2344021 Hårnålen? Det känns ju som det enda alternativet.
Ja, men kan det verkligen löna sig att klämma i ettan där?

Berra skrev:
2344053 Ja, hårnålen går på ettan för mig iaf. Sedan trösen och ejes.
I esset kan man inte åka på ettan :va
Precis, men vilken är den fjärde "ettankurvan" då? :va

Last edited:

Berra

Europe
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Aprilia Sportcity One
Ne det måste vara fel. Ut ur depån isf om dom räknar det som en kurva. :3freak

erik

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
-
valmers skrev:
2344054Precis, men vilken är den fjärde "ettankurvan" då? :va

Kurvan när man svänger ut från depån och in på banan?:D

Edit: Berra var visst snabbare så jag får väl ändra mig och gissa på kurvan när man svänger in i depån...

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Jag hade trevligt i varje fall. Synd bara att det var lite folk men jag hoppas att det blri EM nästa år också och att Luff då inte anlitar samma firma fö ratt fullaga banan....
Engelsmännen är ju vana vid smala banor så det var väl inget problem men guppen är ju ingen hit oavsett land.

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda SFX
Gustav O skrev:
2344866 Jag hade trevligt i varje fall. Synd bara att det var lite folk men jag hoppas att det blri EM nästa år också och att Luff då inte anlitar samma firma fö ratt fullaga banan....
Engelsmännen är ju vana vid smala banor så det var väl inget problem men guppen är ju ingen hit oavsett land.

Kan ju hoppas att han istället lägger pengarna på bollhav bla i snabbhögern där Raffe mfl gick av, utanför nya bulhögern, ut ur esset, snabbvänstern etc...

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
oscar skrev:
2344986 Kan ju hoppas att han istället lägger pengarna på bollhav bla i snabbhögern där Raffe mfl gick av, utanför nya bulhögern, ut ur esset, snabbvänstern etc...
Det behövs ju också men bulhögern bör väl ändå fixas till, om inte annat av säkerhestskäl?

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda SFX
Gustav O skrev:
2345515 Det behövs ju också men bulhögern bör väl ändå fixas till, om inte annat av säkerhestskäl?

Att en bana är bulig kan ju ändå vara en del av dess karaktär! Finns inget som säger att den måste vara slät som en barnrumpa, utan jag tycker att det är bättre att fixa bollhav till de som inte lyckas ställa in sin hoj eller hitta rätt spår!

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Steve Jenkners vurpa på träningen på EM i Karlskoga blev det sista som han körde. Han har medelat att han nu laggt av och tänker nu istället för att själv köra hjälpa yngre förare i IDM-125.

Jörgen Player Special

GRÖNT ÄR SKÖNT
Gick med
12 Nov 2003
Hoj
ZX10R
Att en bana är bulig kan ju ändå vara en del av dess karaktär! Finns inget som säger att den måste vara slät som en barnrumpa, utan jag tycker att det är bättre att fixa bollhav till de som inte lyckas ställa in sin hoj eller hitta rätt spår!

Har du sett utgången på esset? där är ett "dike" vid curbsen... kul å komma kanandes över det.. NOT!

/J

Gottis

West Coast Xtremes
Gick med
4 Apr 2004
Hoj
Tre hjuling och en rosa el fyrjuling från biltema
Har du sett utgången på esset? där är ett "dike" vid curbsen... kul å komma kanandes över det.. NOT!

/J

ge fan i att köra omkull då jag håller med skåne pågen jag hade inga problem med det och verkade inte micke nilsson lr Jimmy lindström ha en då

Last edited:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
2704141 ge fan i att köra omkull då jag håller med skåne pågen jag hade inga problem med det och verkade inte micke nilsson lr Jimmy lindström ha en då
Med det tankesättet hade ju inte banornas säkerhet och kvalité utvecklats öht. Bara för att det nte har hänt något betyder det ju inte att det inte kan ske och bör åtgärdas.

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept