Roadracing på Tierp Arena?

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Är faktiskt mer intresserad av Viking Motorpark utanför Enköping. Där verkar planerna vara en riktigt bana.
Självklart men den ligger betydligt längre fram i tiden så i väntan på det så hade det varit nice med en bana lite närmare men det verkar ju inte troligt.

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
FireStorm
Var ett tag sen jag körde där men det är väl en dubbelapex som inleder varvet på Knutstorp? Om man inte tycker att samma kurva fortsätter upp mot kvällsposten förstås.
Kolla Ring Knutstorp på Google Maps. Mellan depåutfarten och fram till tunneln så är det tre knyckar, den skarpaste i mitten. Jag ser iaf det som likt Tierp. Det är definitivt ett omkörningsställe på Knudan.

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Kolla Ring Knutstorp på Google Maps. Mellan depåutfarten och fram till tunneln så är det tre knyckar, den skarpaste i mitten. Jag ser iaf det som likt Tierp. Det är definitivt ett omkörningsställe på Knudan.

Joooo....... men bara för att det är tre knyckar behöver väl inte det betyda att det är en double apex? Om man bara tangerar kerben en gång så är det väl en ... vanlig "apex"-kurva? Vilket man väl gör i första kurvan på Knudan?

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
FireStorm
Joooo....... men bara för att det är tre knyckar behöver väl inte det betyda att det är en double apex? Om man bara tangerar kerben en gång så är det väl en ... vanlig "apex"-kurva? Vilket man väl gör i första kurvan på Knudan?
Hur många apex det blir vet jag inte. Det enda jag avsåg att kommentera var att jag tycker att Tierp-böjen påminner om Ring Knutstorp kurvan och eftersom den befintliga bjuder på omkörningsmöjligheter tycker jag det är för tidigt att döma ut den andra.

Jag själv tar nog Knudanknycken så att man svänger in väldigt sent, rundar av och tar två Apex, tangerar andra gången över tunneln. Men jag saknar din fart Mozz, håller "bandagsspåret" och inte racespår. Sedan så finns ju ett defensivt spår, som även används för omkörningar. #72 kom ju ibland farandes på höger sidan av banan in i första knycken och kan väl då sägas ha tagit apex även där?

Last edited:

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Last edited:

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
FireStorm
Njaaaaaaa.... skulle hellre sätta kryss två i vid den kerb som syns i höger bildkant, den som G:sson tangerar vid 3.24. Ditt kryss sitter vid 3.22 i filmen och den kerben vill jag minnas att man ligger några meter ut från...
ok, det är väl den där diskussionen ifrån 2004 vad vi menar med apex :)

Men det var ett par år sedan jag var där....Tyvärr!!!
Jag minns, kom snart tillbaka :)

Nyheter
ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...