Henrik och Mozz - i det tidigare protokollet från 160514 står även något om "sabotage" vid SM-deltävlingen i Anderstorp??!!
View attachment 431884
På tal om sportmannaanda - är detta verkligen sant? Jag känner till att de för många år sedan fanns deltagare som tjyvade delar och hela hojar från medtävlare, men vet någon vad detta sabotage skulle bestå i? Avklippta bromsslangar eller fjädring som skruvats om? Det låter ju inte som en särskild god grogrund för ädel tävlan eller någon verksamhet som jag personligen skulle vilja satsa tid, pengar och energi på att slussa in mina barn i...
Mest fjäderskruvande, hört om lossade skruv med men är inte säker, själv har det handlat om skruvad förspänning för mig men inte på race utan bandag och samma för en vän till mig på race, vi bägge klarade oss utan krasch men det var nära för kompisen, förspänning dragen nära max så det är inget som ändrat sig själv eller något jag gjort själv då jag precis servat innan och det var första körningen efter jag skruva i dämparen och kollat av settingen innan jag åkte hemifrån, vatten i dunkar lämnade framme har tydligen hänt det med men inte för mig.
Tja, detta är ju inget nytt och har ju pågått även på smc-körningar, var där jag först hörde talas om det men det var ju innan jag började köra bandagar/race och bara körde smc-kurser så att ifrågasätta om det är något man ska slussa in sina barn i så får man nog hålla sig borta från banan överhuvudtaget.
Lite barnslig attityd, men jobbar man ideellt så är det ju så att man kan tröttna och lägga av när som helst.
Sett utifrån så känns det som att man från svemos sida varit sura över att förare och funktionärer ägnar sig åt körning hos andra arrangörer, och använt en regel i reglementet som egentligen är avsedd för att förare skall kunna roffa åt sig en bana endast för sin egen körning, för att sätta käppar i hjulet för de som ville köra med den andra aktören.
Sedan har vissa förare valt att, helt enligt gällande regelverk med protester och överklaganden, syna svemo och reglementet genom att trotsa uppmaningen att inte köra med den andra aktören.
Hade man lagt bort prestige och känslor så hade man kunnat låtit detta hända, analyserat resultatet efter att ärendet gått igenom sina instanser, lärt sig något nytt, och beslutat sig för åtgärder, t.ex. att ändra formuleringen i en paragraf i reglementet.
Nu verkar fokus snarare vara på sina egna påtrampade tår. Trist. Och vilket slöseri på duktiga människor som ställt upp under en lång tid för sporten. Borde inte vara så himla krångligt att hålla igång en verksamhet som i slutändan handlar om att det finns människor som vill åka runt runt på lite asfalt och försöka göra det lite mer effektivt än övriga gör vid det tillfället.
Nja, träningsförbudet en vecka innan race på aktuell bana har ju varit helt klar bland förare och funktionärer och svemo fram tills nu då, regeln skrevs innan det stora antalet körtillfällen kom men har inneburit körförbud på banan för allt utom officiell träning, att sen inte den regeln har blivit textmässigt uppdaterad innan beror väl på att behovet inte funnits då efterlevnaden var nära 100% och alla förstått vad den inneburit.
Utöver det så är ju även träning definierad i reglementet och då är ju All övrig körning att betrakta som privat som vårat reglemente fungerar, men såklart går det garanterat att hitta luckor och utmana nästan hela reglementet om man nu skulle vilja men är det rätt bara för man kan om man innan accepterat rådande reglemente och inte haft några synpunkter på det?
Och såvitt jag hört bland de jag talat med har de allra flesta ansett att den är, om inte en bra regel, så åtminstone inte en dålig som de haft några direkta åsikter om.
Jag tror att hela frågan måste lyftas ett steg uppåt. Om målsättningen är att stärka Sverige som roadracingnation, ska roadracingen i så fall följa övriga samhällets riktning mot en kommersialisering av fritidsaktiviteter...? Har den ideella föreningsverksamheten med Svemo som paraplyorganisation spelat ut sin roll...? Kan en privat aktör ta över, bedriva ett bättre arbete och rent av utveckla svensk roadracing...?
Sannolikt inte då bredden skapar bra förutsättningar medans spetsen sannolikt kommer komma från juniorsidan och de privata har sannolikt svårt att få fram en bred juniorsatsning som blir lika vinstrik som att sälja platser till bandagsåkare.
Till viss del kan det vara ett komplement men i det stora, när man passerat behovet av mängdträning, så ger det inte så bra träning/kr, kvalítetsträning och bandag är inte alltid kompatibelt.
Har kört med några gäng som strikt delat in efter tid och man fått bevisa att man ska köra snabbare grupp inte bara tycka så, inga överbokade grupper heller och riktigt bra ordning, tyvärr är de inte kvar längre då det vart dålig ekonomi i det tydligen...
I privat regi blir det dyrt att få till bra träningstillfällen, kanske att spetsen blir bättre men bredden kommer definitivt tunnas ut och frågan är ju om det blir någon vinst i slutänden då....