Roadracingsektionen och trackday verksamhetens framtid i Sverige

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
"pengar er ikke nåe problem för mig" :D
Henrik och Mozz - i det tidigare protokollet från 160514 står även något om "sabotage" vid SM-deltävlingen i Anderstorp??!! :3freak:död

Svemo 160514.JPG

På tal om sportmannaanda - är detta verkligen sant? Jag känner till att de för många år sedan fanns deltagare som tjyvade delar och hela hojar från medtävlare, men vet någon vad detta sabotage skulle bestå i? Avklippta bromsslangar eller fjädring som skruvats om? Det låter ju inte som en särskild god grogrund för ädel tävlan eller någon verksamhet som jag personligen skulle vilja satsa tid, pengar och energi på att slussa in mina barn i... :confused:
 
Last edited:

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Lite barnslig attityd, men jobbar man ideellt så är det ju så att man kan tröttna och lägga av när som helst.

Sett utifrån så känns det som att man från svemos sida varit sura över att förare och funktionärer ägnar sig åt körning hos andra arrangörer, och använt en regel i reglementet som egentligen är avsedd för att förare skall kunna roffa åt sig en bana endast för sin egen körning, för att sätta käppar i hjulet för de som ville köra med den andra aktören.

Sedan har vissa förare valt att, helt enligt gällande regelverk med protester och överklaganden, syna svemo och reglementet genom att trotsa uppmaningen att inte köra med den andra aktören.

Hade man lagt bort prestige och känslor så hade man kunnat låtit detta hända, analyserat resultatet efter att ärendet gått igenom sina instanser, lärt sig något nytt, och beslutat sig för åtgärder, t.ex. att ändra formuleringen i en paragraf i reglementet.

Nu verkar fokus snarare vara på sina egna påtrampade tår. Trist. Och vilket slöseri på duktiga människor som ställt upp under en lång tid för sporten. Borde inte vara så himla krångligt att hålla igång en verksamhet som i slutändan handlar om att det finns människor som vill åka runt runt på lite asfalt och försöka göra det lite mer effektivt än övriga gör vid det tillfället.
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Fanns, innan allt med motor blev likställt med folkmord. . . . Idag är en vanlig kommentar när man diskuterar spons, el. som det egentligen är när man inte är på absolut toppnivå bidrag, "tyvärr går det emot vår miljöprofil, hade du hållt på med friidrott eller fotboll så. . ."

Det finns en enkel lösning: Sälj din R6:a (till mig) och köp en elhoj. PK-poäng även om jag tvivlar lite på den totala miljövänligheten.

Yepp, när Supersport 600 körde med STCC fanns det förare som inför viktiga tävlingar köpte upp ALLA kvaldäck som fanns i Sverige för att VETA att ingen annan kunde köra på mjuka gummin...

Vad gjorde du med alla däcken?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Henrik och Mozz - i det tidigare protokollet från 160514 står även något om "sabotage" vid SM-deltävlingen i Anderstorp??!! :3freak:död

View attachment 431884

På tal om sportmannaanda - är detta verkligen sant? Jag känner till att de för många år sedan fanns deltagare som tjyvade delar och hela hojar från medtävlare, men vet någon vad detta sabotage skulle bestå i? Avklippta bromsslangar eller fjädring som skruvats om? Det låter ju inte som en särskild god grogrund för ädel tävlan eller någon verksamhet som jag personligen skulle vilja satsa tid, pengar och energi på att slussa in mina barn i... :confused:

Om jag inte minns fel så var det skruvande på diverse saker på hojarna, däribland förspänning och dämpning. Det har pågått ett tag, och folk har börjat låsa in hojarna, och diskutera åtelkameror för att få fast kräken som håller på med det.
Det är inget som ses med blida ögon av de som kör. Om någon blir tagen på bar gärning vankas nog kompanismörj.
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Det finns nog flera orsaker till avgångarna. Vi har även ett SVEMO som befinner sig i en stor förändringsprocess.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Just nu pågår en intensiv diskussion hur svensk rr skall vara organiserad i framtiden. Den diskussionen samt utredningar om Svemo framtida organisation kommer med all sannolikhet att innebära en del förändringar i nuvarande trackdayvarksamhet.
Jag kan bara tala för mig själv men är det inte för mycket fokus på att "klubbar" är bra och "bandagsarrangörer" är lifsfaliga?

Mina 0.02,

Min känsla är att en stor del av konflikten bottnar i den förändring som hela svenska samhället just nu genomgår - allt fler fritidsaktiviteter flyttas från traditionellt, ideelt föreningsliv till privata, kommersiella och vinstdrivande företag.

För tio-femton år sedan fanns knappt några privata aktörer som arrangerade bandagar. Den som inte ville bomba Bogesundsvägen eller Bulten hade inte just något annat val än att lösa licens och åka Gelleråsens onsdagsträning. Många sporthojsåkare ville prova på banåkning, men endast ett fåtal kunde bemöda sig.

Nu finns ett stort antal bandagsarrangörer. Mindre professionella såväl som mycket professionella, att döma av recensioner. Alla sporthojsåkare vet hur man anmäler sig till en bandag. Många - kanske uppemot hälften av alla aktiva sporthojsåkare - har provat på en bandag. Att dessa privata aktörer bidragit till att fler sporthojsåkare provat på bankörning, det kan det rimligtvis inte råda någon som helst tvekan om. Dock - har detta bidragit till att stärka Sverige som roadracingnation...? En snabb scroll genom internationella resultatlistor kan inte generera något annat svar än Mer-mannens rungande NEJ...

Jag tror att hela frågan måste lyftas ett steg uppåt. Om målsättningen är att stärka Sverige som roadracingnation, ska roadracingen i så fall följa övriga samhällets riktning mot en kommersialisering av fritidsaktiviteter...? Har den ideella föreningsverksamheten med Svemo som paraplyorganisation spelat ut sin roll...? Kan en privat aktör ta över, bedriva ett bättre arbete och rent av utveckla svensk roadracing...?
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
...har detta bidragit till att stärka Sverige som roadracingnation...? En snabb scroll genom internationella resultatlistor kan inte generera något annat svar än Mer-mannens rungande NEJ...

Jag tror att hela frågan måste lyftas ett steg uppåt. Om målsättningen är att stärka Sverige som roadracingnation, ska roadracingen i så fall följa övriga samhällets riktning mot en kommersialisering av fritidsaktiviteter...? Har den ideella föreningsverksamheten med Svemo som paraplyorganisation spelat ut sin roll...? Kan en privat aktör ta över, bedriva ett bättre arbete och rent av utveckla svensk roadracing...?

Kanske inte resultatmässigt men om jag förstått rätt så har ovanligt många skaffat licens under 2016 (jag bl.a.)

En central organisation som ser till att saker bedrivs på ett korrekt sätt tror jag vi måste ha och Svemo funkar väl gissar jag.

Jag måste säga att jag är måttligt lockad av upplägget som en SM-helg har dock (jag syftar på Speedster/Rookie). Dels ryker precis hela helgen, dels är det stora luckor i tidsschemat.

SEC är mer min melodi, lite morgonandakt och sedan massor av körning. Äkta endurance bryr jag inte mig så mycket om, stafett duger bra.
Danskarnas upplägg där körpassen automatiskt funkar som tidskval och någon skojtävling insprängt tycker jag också är ett fantastiskt tilltalande upplägg. Enkelt.

Mikes senaste FB-tråd om detta tror jag kan bli en höjdare ifall det blir verklighet, kanske inte år 1 men när det väl satt sig ser jag inget annat än ett vinnande koncept.

Så: håller detta i sig och folk orkar streta igenom några tröga uppstartsår så tror jag resultatlistorna kan innehålla fler ÅÄÖ framöver.

Mina 0.02 då.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Henrik och Mozz - i det tidigare protokollet från 160514 står även något om "sabotage" vid SM-deltävlingen i Anderstorp??!! :3freak:död

View attachment 431884

På tal om sportmannaanda - är detta verkligen sant? Jag känner till att de för många år sedan fanns deltagare som tjyvade delar och hela hojar från medtävlare, men vet någon vad detta sabotage skulle bestå i? Avklippta bromsslangar eller fjädring som skruvats om? Det låter ju inte som en särskild god grogrund för ädel tävlan eller någon verksamhet som jag personligen skulle vilja satsa tid, pengar och energi på att slussa in mina barn i... :confused:

Mest fjäderskruvande, hört om lossade skruv med men är inte säker, själv har det handlat om skruvad förspänning för mig men inte på race utan bandag och samma för en vän till mig på race, vi bägge klarade oss utan krasch men det var nära för kompisen, förspänning dragen nära max så det är inget som ändrat sig själv eller något jag gjort själv då jag precis servat innan och det var första körningen efter jag skruva i dämparen och kollat av settingen innan jag åkte hemifrån, vatten i dunkar lämnade framme har tydligen hänt det med men inte för mig.

Tja, detta är ju inget nytt och har ju pågått även på smc-körningar, var där jag först hörde talas om det men det var ju innan jag började köra bandagar/race och bara körde smc-kurser så att ifrågasätta om det är något man ska slussa in sina barn i så får man nog hålla sig borta från banan överhuvudtaget.

Lite barnslig attityd, men jobbar man ideellt så är det ju så att man kan tröttna och lägga av när som helst.

Sett utifrån så känns det som att man från svemos sida varit sura över att förare och funktionärer ägnar sig åt körning hos andra arrangörer, och använt en regel i reglementet som egentligen är avsedd för att förare skall kunna roffa åt sig en bana endast för sin egen körning, för att sätta käppar i hjulet för de som ville köra med den andra aktören.

Sedan har vissa förare valt att, helt enligt gällande regelverk med protester och överklaganden, syna svemo och reglementet genom att trotsa uppmaningen att inte köra med den andra aktören.

Hade man lagt bort prestige och känslor så hade man kunnat låtit detta hända, analyserat resultatet efter att ärendet gått igenom sina instanser, lärt sig något nytt, och beslutat sig för åtgärder, t.ex. att ändra formuleringen i en paragraf i reglementet.

Nu verkar fokus snarare vara på sina egna påtrampade tår. Trist. Och vilket slöseri på duktiga människor som ställt upp under en lång tid för sporten. Borde inte vara så himla krångligt att hålla igång en verksamhet som i slutändan handlar om att det finns människor som vill åka runt runt på lite asfalt och försöka göra det lite mer effektivt än övriga gör vid det tillfället.

Nja, träningsförbudet en vecka innan race på aktuell bana har ju varit helt klar bland förare och funktionärer och svemo fram tills nu då, regeln skrevs innan det stora antalet körtillfällen kom men har inneburit körförbud på banan för allt utom officiell träning, att sen inte den regeln har blivit textmässigt uppdaterad innan beror väl på att behovet inte funnits då efterlevnaden var nära 100% och alla förstått vad den inneburit.
Utöver det så är ju även träning definierad i reglementet och då är ju All övrig körning att betrakta som privat som vårat reglemente fungerar, men såklart går det garanterat att hitta luckor och utmana nästan hela reglementet om man nu skulle vilja men är det rätt bara för man kan om man innan accepterat rådande reglemente och inte haft några synpunkter på det?

Och såvitt jag hört bland de jag talat med har de allra flesta ansett att den är, om inte en bra regel, så åtminstone inte en dålig som de haft några direkta åsikter om.

Jag tror att hela frågan måste lyftas ett steg uppåt. Om målsättningen är att stärka Sverige som roadracingnation, ska roadracingen i så fall följa övriga samhällets riktning mot en kommersialisering av fritidsaktiviteter...? Har den ideella föreningsverksamheten med Svemo som paraplyorganisation spelat ut sin roll...? Kan en privat aktör ta över, bedriva ett bättre arbete och rent av utveckla svensk roadracing...?

Sannolikt inte då bredden skapar bra förutsättningar medans spetsen sannolikt kommer komma från juniorsidan och de privata har sannolikt svårt att få fram en bred juniorsatsning som blir lika vinstrik som att sälja platser till bandagsåkare.

Till viss del kan det vara ett komplement men i det stora, när man passerat behovet av mängdträning, så ger det inte så bra träning/kr, kvalítetsträning och bandag är inte alltid kompatibelt.

Har kört med några gäng som strikt delat in efter tid och man fått bevisa att man ska köra snabbare grupp inte bara tycka så, inga överbokade grupper heller och riktigt bra ordning, tyvärr är de inte kvar längre då det vart dålig ekonomi i det tydligen...

I privat regi blir det dyrt att få till bra träningstillfällen, kanske att spetsen blir bättre men bredden kommer definitivt tunnas ut och frågan är ju om det blir någon vinst i slutänden då....
 

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Göinge Fridhem/ Kristianstad
Hoj
Tösernas leksaker,
Frågan är om inte SVEMO (I mina ögon äntligen) spelat ut sin rätt med allt sitt revirpinkande.
Som jag skrev i andra tråden samarbete organisationerna mellan istället.
Kolla på STCC och hur det gick där.
Inga vinnare bara förlorare innan de kom till sans och skakade tass (Inte task).


Frågan är om det inte vore bättre att en promotor tar över driften av SM som exempelvis STCC har det.

De vill tjäna pengar och gör således reklam utåt.
Reklam lockar och därmer publik.
Hur många betalande var det på Anderstorp exempelvis?

Svemo ska självklart vara kvar i annan form, det är de som sköter allt gemtemot expelvis FIM och nationella arrangörer med licenser banbesiktingar reglemente etc precis som idag.
Dock ska de inte driva SM



He rik gör som Mozz gjorde köp utsläppsrättigheter för ditt tävlande så skulle säkert den mest inbitna miljömuppstalibanen mjukna.
 
Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Mest fjäderskruvande, hört om lossade skruv med men är inte säker, själv har det handlat om skruvad förspänning för mig men inte på race utan bandag och samma för en vän till mig på race, vi bägge klarade oss utan krasch men det var nära för kompisen, förspänning dragen nära max så det är inget som ändrat sig själv eller något jag gjort själv då jag precis servat innan och det var första körningen efter jag skruva i dämparen och kollat av settingen innan jag åkte hemifrån, vatten i dunkar lämnade framme har tydligen hänt det med men inte för mig.

Tja, detta är ju inget nytt och har ju pågått även på smc-körningar, var där jag först hörde talas om det men det var ju innan jag började köra bandagar/race och bara körde smc-kurser så att ifrågasätta om det är något man ska slussa in sina barn i så får man nog hålla sig borta från banan överhuvudtaget.

Men va f-n? Hur är människor funtade? :va
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Men va f-n? Hur är människor funtade? :va

Jo, man kan ju helt klart ifrågasätta den mentala statusen hos den/de som gör detta, sannolikt någon som rycker vingarna av flugor och plågar djur.....

Samtidigt är det ju svårt att bevisa något med, många som inte kollar hojarna eller ens har en aning om hur de är inställda på bandagar( även en del på race) men jag kollar numera av varje gång hojen varit obevakad.
Är ju en sak att på en bandag gå ut mjukt och sakta öka, en helt annan att till kval/race gå ut och köra max direkt, blir ju lite olika resultat av en grov justering då..

Vem som gör så, konkurrent eller utomstående, flera?
Svårt att gissa sig till då det känns "random" vem och var och hur det händer men någon i "gänget" är det väl sannolikt att det är, eller någon rättshaverist som vill förstöra av någon (buller?) anledning och därför anonymt rör sig i anslutning till arrangemangen, alla känner igen men ingen vet vem det är.

Nåja,åtelkamera införskaffad så i fortsättningen behöver jag bara kolla den istället för att gå igenom hojen efter lunch, spar ju en del tid iaf. även om inget fastnar på den.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
He rik gör som Mozz gjorde köp utsläppsrättigheter för ditt tävlande så skulle säkert den mest inbitna miljömuppstalibanen mjukna.

Tyvärr mjuknade inte de miljömedvetna företagen av detta geniala initiativ; precis som He rik beskriver så säger de arr "Hojar är JÄTTEkul, men tyvärr så går racing i alla former mot vår miljöpolicy. VI gillar det med Stockholm bestämmer! Sorry!"
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Tyvärr mjuknade inte de miljömedvetna företagen av detta geniala initiativ; precis som He rik beskriver så säger de arr "Hojar är JÄTTEkul, men tyvärr så går racing i alla former mot vår miljöpolicy. VI gillar det med Stockholm bestämmer! Sorry!"
Nu ska jag inte fördärva tråden, men det vore kul om någon räknade på dom miljömässiga fotavtrycken med tex hockey, stora hallar som ska hållas kalla även sommartid, inkl alla SUVar som skjutsar ungarna fram och tillbaka :rolleyes:
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
VI gillar det med Stockholm bestämmer! Sorry!"

Ronny Eriksson har alltså rätt - allt jävelskap kommer från Fjollträsk...

Det brukar sällan vara lönt att ta diskussionen med de mest hjärntvättade aftonbladetläsarna. De håller för öronen så fort man drar upp exemplet med ishallar, följebilar kring Vasaloppet och Vätternrundan eller hur alla golfspelare kommer till golfbanan en vacker sommardag. Att försöka påpeka vem som faktiskt utvecklat tekniken så att deras löjligt snåla miljöbilar inte brinner upp på fläcken (lika delar racing och militärindustri) brukar inte heller gå hem bland sådana som redan bestämt sig för att racing måste vara smutsigt.

En väg framåt - istället för att peka på andra - skulle kunna vara att själv ta täten i miljöarbetet, oavsett om det gäller ljudnivå eller utsläpp. När man hör historier om helt standard RSV4'or och Panigales som får svartflagg på bandagar så är det uppenbart att Sverige redan ligger väldigt mycket i täten vad gäller ljudnivå. Jag vet inte om scenariot är likadant på tävlingarna, men detta borde ju rimligtvis innebära att ingen Superbike kan åka med någon form av kit-avgassystem utan att installera en dB-killer grande...? Om man vill ha pluspoäng på miljöområdet, går det i så fall att använda eller rent av slå mynt av det faktum att svensk roadracing redan har de absolut hårdaste bullerkraven i världen...?

En annan sak som inte ligger väldans långt borta är kravet på katalysator i de standardbaserade klasserna. Precis som med reglementet kring kolvar, vevstakar och vevaxel - det kan inte vara väldans svårt att införa krav på komplett och helt standard avgassystem, i alla fall i Superstock och Supersport. Definitivt en sänkning av ljudnivån och - i alla fall på pappret inför aftonbladetläsarna - en minskning av utsläppen. Definitivt billigare för den glade amatör som inte behöver köpa ett slovenskt avgassystem för trettio papp. Kanske lite dyrare vid en eventuell krasch. Definitivt tråkigare för publiken, men om det är detta som krävs för att blidka maskrosor och stenkastande vänsteraktivister så...
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Ronny Eriksson har alltså rätt - allt jävelskap kommer från Fjollträsk...

Det brukar sällan vara lönt att ta diskussionen med de mest hjärntvättade aftonbladetläsarna. De håller för öronen så fort man drar upp exemplet med ishallar, följebilar kring Vasaloppet och Vätternrundan eller hur alla golfspelare kommer till golfbanan en vacker sommardag. Att försöka påpeka vem som faktiskt utvecklat tekniken så att deras löjligt snåla miljöbilar inte brinner upp på fläcken (lika delar racing och militärindustri) brukar inte heller gå hem bland sådana som redan bestämt sig för att racing måste vara smutsigt.

En väg framåt - istället för att peka på andra - skulle kunna vara att själv ta täten i miljöarbetet, oavsett om det gäller ljudnivå eller utsläpp. När man hör historier om helt standard RSV4'or och Panigales som får svartflagg på bandagar så är det uppenbart att Sverige redan ligger väldigt mycket i täten vad gäller ljudnivå. Jag vet inte om scenariot är likadant på tävlingarna, men detta borde ju rimligtvis innebära att ingen Superbike kan åka med någon form av kit-avgassystem utan att installera en dB-killer grande...? Om man vill ha pluspoäng på miljöområdet, går det i så fall att använda eller rent av slå mynt av det faktum att svensk roadracing redan har de absolut hårdaste bullerkraven i världen...?

En annan sak som inte ligger väldans långt borta är kravet på katalysator i de standardbaserade klasserna. Precis som med reglementet kring kolvar, vevstakar och vevaxel - det kan inte vara väldans svårt att införa krav på komplett och helt standard avgassystem, i alla fall i Superstock och Supersport. Definitivt en sänkning av ljudnivån och - i alla fall på pappret inför aftonbladetläsarna - en minskning av utsläppen. Definitivt billigare för den glade amatör som inte behöver köpa ett slovenskt avgassystem för trettio papp. Kanske lite dyrare vid en eventuell krasch. Definitivt tråkigare för publiken, men om det är detta som krävs för att blidka maskrosor och stenkastande vänsteraktivister så...

Vill inte gärna säga emot men R6 låter Mer med original än eftermarknad med killer.......97,3-4 något mot runt 95 lite beroende på ur vinden blåser så jag bytte i första hand för vikten men fick en tystare hoj på köpet.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Vill inte gärna säga emot men R6 låter Mer med original än eftermarknad med killer.......97,3-4 något mot runt 95 lite beroende på ur vinden blåser så jag bytte i första hand för vikten men fick en tystare hoj på köpet.

Jo, men det förstår inte den breda massan. Om du har en tävlingsmotorcykel med "trimavgassystem" så måste din hoj låta högre och släppa ut mer. Det bara är så för det har de läst i någon kvällstidning, bredvid artikeln om "mc-döden" och den om kriminella mc-gäng...
 

gp007

Nenne
Gick med
21 Feb 2005
Ort
STHLM
Hoj
FZ-1, rs250r NX5, GRC rsr,
Hänger man inte med utvecklingen så kommer man dit vi är nu. Tyvärr så är det inte lätt att göra någon snabbfix. Racingen har under flera år glidit i från publiken.
Kommersiellt eller ideellt ? Ja man behöver båda.
Jag kom på den geniala iden på mitten av 90 talet att starta pocketbike uthyrning för att tjäna pengar och jobba med det man tycker om :dummer .
Det tog inte lång tid så startade jag och min polare verksamheten. Vi kämpade som bara den. I flera år.
Förutom uthyrning så sålde vi en hel del hojar både för uthyrning och privat bruk. Dvs . vi var den kommersiella sidan i det hela. Vi blev inte rika men Svensk roadracing blev det när dom fick en generation av förare . Detta tack vare några eldsjälar som hade chansen att prova det hos oss och började organisera tävlingar. Resultatet av deras arbete syns även i dag men nu har dom flesta som började med RR då slutat tävla och inte många som tog deras plats i Svensk RR :(

För mig personligen så var perioden när vi tävlade inofficiellt den bästa tiden. Jag ville ha kul, inga ambitioner , som många Trackday kunder. Men för en del så var det väg in i RR.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Vill inte gärna säga emot men R6 låter Mer med original än eftermarknad med killer.......97,3-4 något mot runt 95 lite beroende på ur vinden blåser så jag bytte i första hand för vikten men fick en tystare hoj på köpet.

Jo, men det förstår inte den breda massan. Om du har en tävlingsmotorcykel med "trimavgassystem" så måste din hoj låta högre och släppa ut mer. Det bara är så för det har de läst i någon kvällstidning, bredvid artikeln om "mc-döden" och den om kriminella mc-gäng...

Breda massan, det var väl en tråd här på SportHoj för ett tag sedan där folk inte förstod att Slip-On inte betyder ljuddämpare med högre ljud!

F.ö. så har jag inga ambitioner att vinna utan vill tävla bara för att det är dj...t kul att gasa. :)
Dessa idioter som saboterar borde vara mindre risk att träffa på när man tävlar med gamla hojar.
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top