Robe´s KTM 525 projekt/hjälptråd.

Robe

Två fötter på jorden, ett hjul i marken!
Gick med
5 Sep 2005
Hoj
450 EXC, Monkey K1
Sant! Men eftersom jag redan har ett 15 så kan jag lika gärna kör slut på det och ha lite större drev bak :)

Werner666

On Iron Horse he flies
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
Husaberg 570 FE -09
också sant:tummenupp .
Jag kör 14/48(endurodrevning) visserligen med 18" däck o har ingen riktig koll på hur mycket det gör när man kör med 17" sulor. men med den drevning så blir det kul på alla växlar o hastigheten räcker till + att det e bara att slänga på enduro däck/fälgarn utan att mickla o ställa om kedjespänningen= snabbt o enkelt

KuntaKen

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2006
Hoj
KTM 520/525 -02 KTM SX-F -07
försökte få på mitt slavcylinderskydd igår, men det gick definitivt inte, det går inte ens att plocka av slavcylindern när man har 15 drev och kedja monterat. Jag går ner en storlek fram istället, kör iofs 15-50 så jag kan ju dreva ner den både fram och bak men måste säkert korta kedjan då med. Jag har ett nytt orginal orangeeloxerat KTM bromsvätskebehållar-lock till frambromsen som inte passar min 520, om du inte har samma bromsvätskebehållare som jag så kanske den passar din om du är intresserad?!

Last edited:

Robe

Gick med
5 Sep 2005
Hoj
450 EXC, Monkey K1
Precis, det är riktigt tight där :)

Njaa, behöver nog inget lock. Har ett fungerande på min originalbroms men den kommer jag plocka av och ersätta med den jag fick med motardkittet.
Men tack ändå! :tummenupp

Robe

Gick med
5 Sep 2005
Hoj
450 EXC, Monkey K1
Liiiten polerar-update igen!

Innan:
DSC04635.jpg

Sen var det våtslipning i handfatet! (Observera hygienprodukterna, vill man lukta man så e detta perfekt!).
DSC04636.jpg

Polerade stödet och fotbromsen men struntade i att polera hållaren till styret.
Använde Meguiar´s metal polysh som jag rekomenderades. Funkade bättre än autosolen, var inte lika elakt mot aluminiumet!
DSC04639.jpg

Ska bli kul att se grejerna monterad på hojen :)
DSC04643.jpg

BananBosse

Bosse Bus, lekfarbror -Svineri MC
Gick med
2 Jun 2007
Hoj
KTM 660, KTM 540 2t under renovering!Nu även en CBR 954 för sakens skull.Och en CRF 450 -07 för fun.
:gnissla Daem...nu vill jag med putsa juh

nill0w

p3n15 xt3nd3r
Gick med
26 Jan 2006
Hoj
HRC RC213V
Hur länge kommer det se ut så där? Känns som att det lätt går tillbaka till samma gamla vanliga tråkfärg. Iaf om man inte putsar varje dag osv. LR?!
Det var ju faktiskt väldigt glansigt å fint!

Härnborg

nihao
Gick med
28 Nov 2006
Hoj
Klotad 09, förhoppningsvis åter 2012..

DSC04643.jpg

Fyfan, riktigt snyggt! ;)
Fast, ta du och polera hållaren till styret, den är väldigt lättpolerad, behövs inte ens slipas.
Kolla http://bikepics.com/pictures/1105792/ så ser du hur min blev, dock blev det inget bra kort. Men kolla http://bikepics.com/members/harnborg/02640lc4/default.asp?i=1084420&s=0 för fler bilder på styret. :tummenupp

Hur länge kommer det se ut så där? Känns som att det lätt går tillbaka till samma gamla vanliga tråkfärg. Iaf om man inte putsar varje dag osv. LR?!
Det var ju faktiskt väldigt glansigt å fint!

Nej, alla grejer jag har polerat har hållit sig i över ett år, (jag har sålt hojarna efter ca 1 år) utan tendenser till att bli matt igen. Lägger man bara på ett lager hårdvax för att skydda mot oxid och tvättar regelbundet så är det blankt länge.

Robe

Gick med
5 Sep 2005
Hoj
450 EXC, Monkey K1
Vettifan, första gången jag provar att polera. Folk skriver olika, en del att de håller sig minst ett år o andra att de försvinner ganska snabbt.
Det gör inte så mycket om det försvinner, bara jag hinner ta ett par kort på hojen när den är nylackad o nypolerad så e ja nöjd =)
Poleringen är ett halvroligt tidsfördriv om man inte e så sugen på att hugga in i matteböckerna... :tungan

Hoopsan_84

Dra kuken i Gruset
Gick med
31 Mar 2007
Hoj
KTM 525 EXC
du kan få ett tack för hjälpen om du polerar upp min 525 :tungan .
blir ju riktigt snyggt. men att du orkar.

Robe

Gick med
5 Sep 2005
Hoj
450 EXC, Monkey K1
Hehe.. kunde inte hindra mig från att gå lös på hållaren till styret när du sa så där Härnborg!!!

DSC04645.jpg

Tar lite tid, men det blir ju så snyggt :D Får smeta in dom i nått hårdwax för att bevara finishen ett tag!

Hoopsan_84
För rätt peng så kan ja nog polera upp din 525a oxå, men ja kommer nog ta överpris på arbetet :p
Ett råd:
Prova att polera EN del av hojen.. sen kan du inte hindra dig från att göra resten!! :tuttar

/Robin

Härnborg

nihao
Gick med
28 Nov 2006
Hoj
Klotad 09, förhoppningsvis åter 2012..
Hehe.. kunde inte hindra mig från att gå lös på hållaren till styret när du sa så där Härnborg!!!

Ett råd:
Prova att polera EN del av hojen.. sen kan du inte hindra dig från att göra resten!! :tuttar

/Robin

Hehe, bra :tummenupp Visst var det lätt?

Jag kan bara hålla med där, det är omöjligt att sluta när man väl har börjat.
Finns nog ingenting kvar i aluminium på min hoj som inte är polerat :tungan

HaLLE

Gasa så går de fortare.
Gick med
21 May 2007
Hoj
KTM Superduke 990 -06
Ser mycket bra ut Robin, glansigt å snyggt. Måste ha tagit många timmar! Hinner du med studierna i dessa tentatider=P Och vad tycker studentstaden om att du gjort studentrummet till verkstad?=P

flöjt

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2003
Hoj
GSR 750 -12
Det kommer hålla. Även med bara autosol och utan vax så håller det länge bara man tvättar och torkar delarna noga. Sen är det snabbt gjort att polera en vända ett par gånger under sommarn för att hålla finishen på topp.

Du har väl polerat kicken också? ;)

Fox Racing

Organdonator
Gick med
8 Jul 2007
Hoj
2 X

Innan:
DSC04635.jpg

Sen var det våtslipning i handfatet! (Observera hygienprodukterna, vill man lukta man så e detta perfekt!).
DSC04636.jpg

Polerade stödet och fotbromsen men struntade i att polera hållaren till styret.
Använde Meguiar´s metal polysh som jag rekomenderades. Funkade bättre än autosolen, var inte lika elakt mot aluminiumet!
DSC04639.jpg

DSC04643.jpg

Deser bra ut!! Nu kan du eloxera grejjorna,bästa skyddet mot oxid... du verkar ha polerat bättre än Dee cati när jag eloxera åt han.. man måste va noga o få bort alla repor för de syns igenom eloxeringen annars..

Du kan ju fråga polerings tipps av han :D 60 slippapper och finnishen med stålborste :tummenupp.. Nu blir anders skit sur på mig :rolleyes:

Robe

Gick med
5 Sep 2005
Hoj
450 EXC, Monkey K1
Haha! Med 60 papper GÅR det inte att lyckas :p Jag har inte slipat grejerna så extremt noga. Om jag skulle eloxera så skulle små repor synas direkt. Har inga planer på att eloxera grejerna, har ingen sådan kontakt... än! =)

Var kan man köpa detta mirakelmedel?:va

Micro säljer det, runt 80:- kostade en burk!

Ser mycket bra ut Robin, glansigt å snyggt. Måste ha tagit många timmar! Hinner du med studierna i dessa tentatider=P Och vad tycker studentstaden om att du gjort studentrummet till verkstad?=P

Hehe hoppas att de inte kollar sh bara ;) Hade en CAD-tenta igår, så nu är det fritt fram att putsa hur mkt som helst! Fast det kommer en matte-tenta efter lovet på 10 p... =)

Ska iväg och provjobba på sthlm vattenskärning imorgon, hoppas man får en tjänst där så man kan få tillfälle att skära ut lite fina grejer till hojen!

/Robin

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...