Lurar lite på en sådan jag med...
Kikar på 118d runt -08 med faceliften.
Skulle vara kul om du ville dela med dig av dina erfarenheter kring just denna modellen!
Sorry för OT.
Har en -10a, hade lite problem med den när den var så det blev ett par garantiärenden. Faktiskt missnöjd med servicen även om just den lokala verkstan löste problemet till slut.
På det hela den absolut bästa budget-dieseln från de åren. Vi letade 08a pga miljöbilsvärdet, gratis parkering är värt sin vikt i guld då tjejen parkerar sig runt arbetsdagarna till stor del, jag vill ha diesel för att slippa surret från småmotorer och motorvägskomfort osv..
Kollade V50, Golf, A3 mf.. Motorn är helt outstanding mot konkurrensen, de andra känns som traktorer. Sen föll vi för att den är betydligt snyggare än övriga också.
Däremot skulle jag idag välja Audi alla dagar.. BMWn känns smäckig i interiören, gäller även 3-serien som är same same (haft nyare såna också en del). Klent utrustad trots nästan alla paket med AC men inte klima (suger), ingen dieselvärmare, klen stereo trots paket på det och lite strul med elen som verkar tappa inställningar varje gång den varit på verkstad (iofs bara att åka tillbaka, men jobbigt ändå).
Som drivers car är den outstanding för sin prislapp dock. Vi testade en fullsmetad V50 med supersportextraalltpaket, den kändes som en filmkväll i soffan jämfört med vår utansportpaket 1-serie. Bra balans i chassiet och sköna bromsar osv (Audin har
bra bromsar, men de ger ingen feedback som man är van vid om man åker sporthoj).
Motorn är "skön", men ingen sportbil pga för dålig respons. Drar på 6an i branta uppförsbckar på motorväg trots 1700 rpm dock, och varvar inte mkt. 6an i 90 km/h ger typ 1400 rpm, 140 runt 2300.
Verkar ha hållt värdet rätt bra också. Vi köpte vår "nästan ny" (340 mil) och jag räknade idag ut att den kostat ungefär 30:- / mil inkl. allt (värdeminskning, soppa, däckslitage, spolarvätska osv..) Riktigt billligt för att ändå va en så pass försökavarapremium-bil.
Har du inte råd med nyare A3 som fick 2-litersmotorn så är nog 118 det bästa köpet sett till bil per krona. Vi har ju haft gratis service de första 2 åren nu, så vad det kostar vet jag inte. Och första vagnskadepremien kommer om nån dag och med den gick helförs på typ 7000/helår.
Köp vår annars
Pedantast skött med vittnen på det