Rolig dieselbil, finns det?

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Fuck off och dö kan vi återgå till topic?

Att jag har mått skit över mitt misserabla liv och dämpat det med adrenalin och självskade betende är dels en del av de förflutna och dels min jävla ensak så de ska ni skita fan i.

PUNKT

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Oj! Om du bara har de erfarenheterna av dieselbilar, så kommer du att få världen lite omkullkastad om du kör någon lite nyare 330d/530d :D

Vad är det för årsmodeller du kollar på?

hehe gött! :) 01-02 verkar vara realistiskt, hade tänkt lägga runt 50 tusen

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Är framför allt på motorväg jag vill ha en bättre bil än ficusen som skalrar sönder vid 130..

De där låter vettigt, mina erfarenheter av diesel hittills har varigt peugots 1,6a i diverse arbetsbilar och i en 309 sw -09 och den motorn e verkligen skit trist och jätte surrig vid motorvägsfart, plus att man får veva ducktigt i soppskålen för att den ska orka nått.

Så blir de diesel så blir det stor diesel med automat, är ändå inte ute efter att jaga kurvor, de har jag hoj till.

Jag hsar en BMW 1-serie. 140+ häst, varvar typ 2300 i 140 och drar skapligt från 1500 rpm så fort den får laddtryck.

Jämför du med Fikusen så är den rätt nära, skönare att åka, MYCKET mer motor och fortfarande rätt billig att äga pga låg skatt, bra andrahandsvärde och att den går att köra motorväg under 0,4 med om man anstränger sig. Vintertid med urkopplade system drar den nästan 0,9 dock :D

Tallefjant

vacker och genomklok
Gick med
12 Sep 2005
Hoj
honda rs250, 748SPS
Japp 3 liters dieslar ar roliga! kor en gammal c klass v6 diesel, helt perfekt pa motorvagen. BMWs raka sexa drar mindre, men jag tycker inte det ar lika skon gang i dom.

Fran stillstaende ar det inte mycket att hanga i granen, men nar det val ror pa sig skall det till en STOR bensinare for att hanga med

tugge

Medlem
Gick med
4 Jul 2011
Hoj
VT1100c2 -95
Ja jag har total kvadat ca 5 bilar på 5 år alla singel olyckor ensam i bilen långt över hastighetsgränsen men det har mer med sjukdomsbild och psykisk stabilitet att göra än val av bil eller körskicklighet, så tyder mer på att jag borde tjata lite om den där person utredningen.

Är du säker på att du ska ha körkort?

patrikrova

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2012
Hoj
Honda VFR 800FI 99a
Kör själv Saab 9-3 Vecktor sc tid
har en 06a gått 21000 mil 150 hk gott om vrid och en helt sjuk väghållning första saaben jag gillat :yoparty

nyae saab 9-3 har även dubbelturbo TTID och ligger över 180 hk

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Nu vet jag inte vad det är för typ av bilar Prulle haft vid olyckstillbuden, men det är ju inte säkert att typ av bil spelat någon större roll i sammanhangen om man läser mellan raderna. De bilmodeller han efterfrågat i tråden är knappast några bilar man väljer om man är ute efter en busbil.

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + CB1000RA
Jag hsar en BMW 1-serie. 140+ häst, varvar typ 2300 i 140 och drar skapligt från 1500 rpm så fort den får laddtryck.

Jämför du med Fikusen så är den rätt nära, skönare att åka, MYCKET mer motor och fortfarande rätt billig att äga pga låg skatt, bra andrahandsvärde och att den går att köra motorväg under 0,4 med om man anstränger sig. Vintertid med urkopplade system drar den nästan 0,9 dock :D

Lurar lite på en sådan jag med...
Kikar på 118d runt -08 med faceliften.
Skulle vara kul om du ville dela med dig av dina erfarenheter kring just denna modellen!

Sorry för OT.

Speedy

Potatoesmc.com
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR1000 -06, svart, snabb
Mitt enda tips till 1-serien är att titta på en 120 istället, bättre fjång om du chippar den och känns inte lika "kvävd".
Jag trodde tidigare vi pratade om lite nyare 3-serie, där är 325 att föredra, lite mindre turbo ger lite snabbare gasrespons och efter mappning får du samma effekt, till en lägre försäkrings och skattekostnad.

Fredrik

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Lurar lite på en sådan jag med...
Kikar på 118d runt -08 med faceliften.
Skulle vara kul om du ville dela med dig av dina erfarenheter kring just denna modellen!

Sorry för OT.

Har en -10a, hade lite problem med den när den var så det blev ett par garantiärenden. Faktiskt missnöjd med servicen även om just den lokala verkstan löste problemet till slut.

På det hela den absolut bästa budget-dieseln från de åren. Vi letade 08a pga miljöbilsvärdet, gratis parkering är värt sin vikt i guld då tjejen parkerar sig runt arbetsdagarna till stor del, jag vill ha diesel för att slippa surret från småmotorer och motorvägskomfort osv..

Kollade V50, Golf, A3 mf.. Motorn är helt outstanding mot konkurrensen, de andra känns som traktorer. Sen föll vi för att den är betydligt snyggare än övriga också.

Däremot skulle jag idag välja Audi alla dagar.. BMWn känns smäckig i interiören, gäller även 3-serien som är same same (haft nyare såna också en del). Klent utrustad trots nästan alla paket med AC men inte klima (suger), ingen dieselvärmare, klen stereo trots paket på det och lite strul med elen som verkar tappa inställningar varje gång den varit på verkstad (iofs bara att åka tillbaka, men jobbigt ändå).

Som drivers car är den outstanding för sin prislapp dock. Vi testade en fullsmetad V50 med supersportextraalltpaket, den kändes som en filmkväll i soffan jämfört med vår utansportpaket 1-serie. Bra balans i chassiet och sköna bromsar osv (Audin har bra bromsar, men de ger ingen feedback som man är van vid om man åker sporthoj).

Motorn är "skön", men ingen sportbil pga för dålig respons. Drar på 6an i branta uppförsbckar på motorväg trots 1700 rpm dock, och varvar inte mkt. 6an i 90 km/h ger typ 1400 rpm, 140 runt 2300.

Verkar ha hållt värdet rätt bra också. Vi köpte vår "nästan ny" (340 mil) och jag räknade idag ut att den kostat ungefär 30:- / mil inkl. allt (värdeminskning, soppa, däckslitage, spolarvätska osv..) Riktigt billligt för att ändå va en så pass försökavarapremium-bil.

Har du inte råd med nyare A3 som fick 2-litersmotorn så är nog 118 det bästa köpet sett till bil per krona. Vi har ju haft gratis service de första 2 åren nu, så vad det kostar vet jag inte. Och första vagnskadepremien kommer om nån dag och med den gick helförs på typ 7000/helår.

Köp vår annars :) Pedantast skött med vittnen på det ;)

Anderberg

Aldrig nöjd
Gick med
29 Nov 2006
Hoj
KTM EXC 450 -09, KTM EXC 300 -09
Mitt enda tips till 1-serien är att titta på en 120 istället, bättre fjång om du chippar den och känns inte lika "kvävd".
Jag trodde tidigare vi pratade om lite nyare 3-serie, där är 325 att föredra, lite mindre turbo ger lite snabbare gasrespons och efter mappning får du samma effekt, till en lägre försäkrings och skattekostnad.

Fredrik

Men så fort du ligger bakom någon där det står 330 så ångar man sig.
Går det att ha något värre vill man ju så klart ha det.
Sån är jag iaf :D

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + CB1000RA

Mkt informativt och bra - bug o bock!
Är inte mindre sugen direkt nu när jag läst allt du skrev.
Hur upplever du vägljud/buller i kupen?
Det är ju ändå en förhållandevis liten bil och jag är rädd för att den ska upplevas som "bullrig" i tex motorvägsfart...
Hur är DINA erfarenheter...?

Din -10:a hade säkert varit kalas, misstänker dock att den blir över min budget!
Vilken prisklass hade du tänkt dig?

Speedy

Potatoesmc.com
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Men så fort du ligger bakom någon där det står 330 så ångar man sig.
Går det att ha något värre vill man ju så klart ha det.
Sån är jag iaf :D

Tja, men en mappad 325 går samma som en mappad 330, fast med lite bättre respons, vill du ha det värsta så köp en 335, förstärk växellådan och ställ på den så mycket det går, Maxe på Maxe bil och marin fick ur 414 hk och 920 i vrid, so long 550...
Så det där med värre vet jag inte.

Fredrik

Speedy

Potatoesmc.com
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ska kanske förtydliga och säga att 325 och 330 har samma 3-liters puffra, 335 också men med dubbla propellrar.

Fredrik

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Mkt informativt och bra - bug o bock!
Är inte mindre sugen direkt nu när jag läst allt du skrev.
Hur upplever du vägljud/buller i kupen?
Det är ju ändå en förhållandevis liten bil och jag är rädd för att den ska upplevas som "bullrig" i tex motorvägsfart...
Hur är DINA erfarenheter...?

Din -10:a hade säkert varit kalas, misstänker dock att den blir över min budget!
Vilken prisklass hade du tänkt dig?

Lugnt :)

Ljudnivån beror faktiskt mkt på däck, så det är ju lite svajigt svarat nu. Men jag tycker den är HELT ok. Mkt bättre än Golfarna (haft 07-08-09 bensin & Multifuel) och extremt mkt bättre än övriga miljödieslar (förutom nya audin då, den var grym). Buller finns där, jämfört med en V70 är det påtagligt, mot V50 förmodligen lite bättre faktkskt (gissar lite nu, har ju inte testat alla samtidigt med samma förutsättningar och så).

I 140+ vill man skruva på stereon lite, upp till 110 är det behagligt att stänga av allt och ha det tyst. Med dubbdäck är det kaos :D

Glöm nu inte att det inte är nån racer, det finns många bilar som är både tystare, starkare och mer bekväma. Men 118d är miljöbilsklassad, drar minimalt och är rätt billig i sk+förs osv också. Skoda, Citroen och Kia var inte alternativ för oss och då vann faktiskt BMW matchen på ekonomi också sett över totalkostnad på 3 år som vi räknade på (ekonom :D). Dessutom är det bakhjulsdrift :tummenupp

Kan gissa att ett vettigt marknadsvärde borde ligga runt 175´ eller nåt sånt.

Hon åker massa småvägar på vischan om vintrarna och en allroad blir nog nästa köp, och jag vill ha racebuss ;). Annars har vi pratat om att bara köpa en till (större, barnvänlig) och behålla den som andrabil så tar jag den när jag pluggat klart. Även om en bil som gått 12000 mil (i framtiden alltså) har rullat lite, så är det en skön känsla att veta att man haft den sen ny och att ingen pubertal tonåring våldtagit den på nån ICA-parkering titt som tätt.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA