Mer effekt är alltid kul! Men det är knappast effekten som gör att man (inkl. jag) inte alltid hänger med. Utom möjligtvis under de korts sträckor som fullgasacceleration utnyttjas (vi pratar ändå allmän landsväg, eller?).
Körteknik är svaret och lösningen på problemet att man tycker att man inte hänger med kompisarna! Så jag kan rekommendera dig någon av de utbildningar som finns att tillgå under nästa säsong (SMC BKK/ CSS) och att kombinera detta med ett par bandagar för finslipning av vad man lär sig på utbildningarna.
En annan lösning är att helt enkelöt acceptera att vissa andra kör fortare än dig! För oavsett vilken hoj du/jag har finns det ALLTID förare som är skickligare och/eller mer villiga att chansa. Så scenariot att ibland bli "frånåkt" är inte över i och med byte av hoj! Riktiga kompisar väntar ändå vid nästa riktningsbyte om inte förr!
Nu är detta minst sagt OT men jag väljer ändå att ta upp det eftersom du anger det som skäl till byte. I grund och botten misstänker jag dock att du hade velat byta ändå. För ibland vill man helt enkelt förnya sig och vi människor är då så finurligt funtade att vi hittar på en orsak!
Nu till val av hoj som är din kärnfråga!
Du har redan fått ett par bra svar med rekommendationer av modeller med relativt låg sitthöjd! Andra lternativ som finns, men som dock tyvärr inte motsvarar din önskan om 3-siffrig toppeffekt, är Kawasaki GPX 600 R som är efterföljaren till GPZ 600 R.
Båda dessa hojar är speciellt byggda med korta människor i åtanke med enormt urskålade säten för föraren. Tillräckligt med pulver och en ganska bra väghållning. Släng på en bra piratdämpare bak och nya gaffelfjädrar och bra däck så hänger dessa hojar med de flesta på kurvig väg.
Är 3-siffrig effekt ett måste är dessa hojar dock inget för dig, även om körställningen kanske är perfekt (vad vet jag?). Då måste du titta på annat!
Sitthöjden är dock inte allt för att man skall kunna nå ner bra utan bredden på sadeln är också avgörande. Så du bör seta efter en hoj som antingen redan har en relativt smal sadel eller som går att göra om. En förutsättning är ju att hojen i sig är smal just där föraren sitter. Vissa som är duktiga på att bugga smala hojar är Ducati!???
En annan modell som är relativt smal och med hyffsad sitthöjd är HONDA VFR. De äldre modellerna, med konventionell sving, är smalare och därför lättare att nå ner på. Medan väghållningen är avsevärt mycket bättre på de nyare. Därmed inte sagt att de gamla har dålig väghållning för det stämmer inte!
När det gäller att sänka en hoj så ger det vissa negativa egenskaper som du måste ha i åtanke. Nämligen att du försämrar markfrigången vilket gör att du inte kan köra lika fort med hojen innan det börjar skrapa i!
Tänk också på att om du skall sänka en hoj sänk den då lika många mm fram som du sänker den bak för att bibehålla hojens beteende och neutrala sätt att hantera ojämnheter i vägen! Du kan annars få en hoj (om du bara sänker den bak) som inte alls beter sig som du eller konstruktören vill. Med trögare styrning och/eller understyrd.
Några fler direkta tips om modeller har jag tyvärr inte och även om de förslag jag gav inte passar, av olika skäl (smaken är ju som baken och tur är väl det) så är det i alla fall några modeller som du nu känner till!
Lycka till!
Mvh!
// Niklas
Muggen skrev:
...Fast då blir hojen lägre iof... hm.)
Annars när jag är själv får jag ner en fot i backen tårna & halva foten, det räcker när jag är själv på för att hålla balansen.
...[/url]
Vilket innebär att du har glömt att kompensera med fjäderförspänning och returdämpning bak för den extra lasten. Vilket i sin tur innebär att du då inte har samma beteende på hojen som när du kör själv.
Vill du ha samma "hoj" vad avser just vägegenskaperna när du skjutsar som när du kör solo måste du öka fjäderförspänningen (ofta ganska mycket) och några klick mer returdämpning för att kompensera för den större fjäderkraften. På en originaldämpare (Honda) finns dock inga klick men gissningsvis skulle du då behöva skruva in den justerratt som sitter i botten av dämparen 1/4 - 1/2 varv (till att börja med) under förutsättning att du ökar fjäderförspänningen.
I tekniska termer innebär detta att du skall se till att ha samma dynamiska sag oavsett last! Men varför krångla till det!?
OT, jag vet! Men kanske har du nytta av det?
Mvh!
// Niklas