Rolig sporthoj till liten kort tjej?? (lösning sökes)

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Falafelbabianen skrev:
stackars kille - FZR har ju extremt låg sitthöjd...

FZR har tom lägre sitthöjd än SV650.

Skillnaden är ju att en FZR (vi hade en 1000 -93) har ett betydligt längre chassi, långt fram till styret och är betydligt tyngre (våran vägde 240 kilo torr mot 165 på sv:n) än en t ex en sv är. Man kan om man är kort inte enbart gå på sadelhöjden.

Jag har som sagt en sänkt sv 650, gjort och best av mc-kompaniet. Är 165 cm med extremt korta ben och funderar att karva ur sadeln i vinter. Har även köpt ett par stövlar som jag når ner 1 cm bättre på än de gamla.

FZR är 77,5 cm orginal och sv:n är 80 cm orginal men sv:n har en supersmal tank så jag når fram betydligt bättre. Sittställningen är inte rolig på FZR:n, kunde i princip gömma mig därbakom :D

På bilden är FZR:n 05 cm högre

Bifogat

• Yamaha.jpg
    Yamaha.jpg
    133.9 KB · Visningar: 64
  • min hoj7.JPG
    min hoj7.JPG
    59.5 KB · Visningar: 48
Last edited:

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Hoj
KTM
Mr Helmut skrev:
köp en R6a:) liten, lätt å köra, effekt stark... alla över 120 hästar!

Når du inte ned så ska du vara under 150:D

Är jätte lätt i alla fall stila stående

:4skrika R6 är en av de "högsta" sporthojarna.
Är 83 cm i sadelhöjd. Typiskt för det var den som jag allra helst ville ha, hade spanat in en Rossi Replica men även med en maxsänkning så var det totalt omöjlig. :6surkart

Last edited:

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
2fast4hjo skrev:
:4skrika R6 är en av de "högsta" sporthojarna.
Är 83 cm i sadelhöjd. Typiskt för det var den som jag allra helst ville ha, hade spanat in en Rossi Replica men även med en maxsänkning så var det totalt omöjlig. :6surkart

jag kan inte så mycket så sorry:(

Jag tycker då den är låg, men jag kanske inte är så kort heller

Bufalo skor?

Om du vikar lite på rumpan och slänger ner ena benet då? typ som många gör när dom kör cross?

Lycka till:tummenupp

-dB

Gick med
27 Aug 2003
Hoj
r6 -06
Mr Helmut skrev:

Bufalo skor?

Om du vikar lite på rumpan och slänger ner ena benet då? typ som många gör när dom kör cross?

ofta går det bra på plan mark, men om den sluttar nedåt blir det väldigt obehagligt.

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Hoj
KTM
Mr Helmut skrev:

Bufalo skor?

Sv:n är inga problem nu när den är sänkt men ändå når jag bara ner med halva fossingarna. R6 är ju 6 cm högre än sv:n är nu så det blir liiite för högt :( Har provat mig fram på sambons GSX R 1000 som är 81 cm och en sv 1000 som det var tänkt skulle behållas till mig men icke...dessa skulle också bli för höga.

Är plattfotad =lätt att trampa snett. Skiträdd för detta varje gång jag ska "hoppa av". Också en av anledningarna till att jag köpte nya skor som sitter bättre. (ja jag har hålfotsinlägg)

Last edited:

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
2fast4hjo skrev:
Sv:n är inga problem nu när den är sänkt men ändå når jag bara ner med halva fossingarna. R6 är ju 6 cm högre än sv:n är nu så det blir liiite för högt :( Har provat mig fram på sambons GSX R 1000 som är 81 cm.

Är plattfotad =lätt att trampa snett. Skiträdd för detta varje gång jag ska "hoppa av". Också en av anledningarna till att jag köpte nya skor som sitter bättre. (ja jag har hålfotsinlägg)

Jag kanske har svaret!

Kör mer stå stilla mindre:tummenupp

Menfår hoppas du hittar nått.

Eureka

Red Devil
Gick med
25 Jan 2005
Hoj
Vuxen = Bil
GSX-R 1000 K5 är bara 81 cm och väldigt smal sadel vilket gör att man kommer ner mera.
Nya R6:eek:rna verkar bli högre o högre men en 99:a med säkningssats bör du komma ner till 79-80 cm du kan ju också gröpa ur sadeln.
Ducati har 79 cm men å andra sidan är tanken 20 m lång så för att hålla i styret behöver du en lång överkropp.
R1 98-2003 går att sänka väldigt mkt också!
Det bästa är ju att prova vilken hoj du kommer ner längst på original och sedan bestämma sig för den och då börja sänka den till max.

Lycka till :tummenupp

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Hoj
KTM
Mr Helmut skrev:
Jag kanske har svaret!

Kör mer stå stilla mindre:tummenupp

Menfår hoppas du hittar nått.

Japp, funnit hojen har jag gjort . Är väldigt nöjd med sv:n, underbar att köra på slingriga vägar.:banana

Står stilla är ingen man gör frivilligt men precis som ngn skrev ovan så är det värst när det lutar och när det är grus. Måste köra nerför grus på väg till garaget :gnissla

Biker Babe skrev:
jag har idag en szr 660 .. min del i grupp-körning består av att hålla sista platsen :huvet
vill byta med han som kör först..
problemet är kort och liten..
...

Ang bana, som det verkar att du kör :va . Din nuvarande hoj är ju egentligen perfekt. Ingen fördel o ha en 1000 med många hk på en bana som t ex kinnekulle som har en kort raksträcka. Slappa med sin lilla maskin hängde med de stora pojkarna 2fast4some och fireblargh ganska bra på kullen (inga officiella tider men har klockat slappa på 1:08 tider och 2fast4some på
1:06 tider)

Se över vilka däck du har. Första gången 2fast4some (min sambo) körde på bana så hade han vanliga gatudäck, bytte sedan till beg racedäck och tiderna blev genast mycket bättre. Se också över så du har rätt lufttryck och kör inte "järnet" innan däcken har fått upp rätt temperatur.

Finn utmaningar:tummenupp
Vet hur lycklig sambo blev när han äntligen lyckades få i "det förbannade knät" och när han efter fyra bankörningar hade fått ner tiden från 1:20 till 1:06. Efter detta vill han nu förbättra 1:08 tiden med :tuttar bakpå.

Ny utmaningar väntar på nya banor. Bättre att koncentrera sig på att förbättra sina personliga "pers" istället för att jämföra sig med hur alla andra kör så länge man kör på olika märken/effekt.

Pojkarna in action Det verkar som om att röd är den rätta "racefärgen" :hihi

Bifogat

• _Z6F2483.jpg
    _Z6F2483.jpg
    91.8 KB · Visningar: 60
  • _Z6F3745.jpg
    _Z6F3745.jpg
    91.4 KB · Visningar: 59
  • _Z6F6680.jpg
    _Z6F6680.jpg
    102.4 KB · Visningar: 62
Last edited:

Emmi

Fortfarande orange bleeder...!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Pebl skrev:
Altså, jag är förvisso ganska lång men jag har på senare tid börjat undra över folk(damer?) som vill sänka hojen så att de skall nå ner till backen.

-På en medelsnittslig åktur med mc: -Hur ofta kör man ner foten i backen?
-Hur svårt är det att hänga lite i knävecket vid rödljus egentligen, jag menar - en sporthoj är ju inte precis som en stylthög crosscykel att hantera vid stopp?

-Jag har kompisar som är väldigt korta i rocken och kör enduro mellan träd och sten (och dessutom kickar igång skiten när det stannar,medans en sporthoj i regel statas med ett tryck med tummen) som inte har några problem med framförandet, snarare går det jävligt bra för dem på tävlingar.

Är man nybörjare är det säkrare att nå ner ordentligt med båda fötterna.

Jag är visserligen inte kort men inte heller lång, har aldrig haft problem på sporthojar. Kör både min motard och cross utan problem. På crossen når jag ner med tårna och på motarden med lite mer men inte med ens halva foten, funkar bra ändå.

fart freak

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Hoj
VTR Firestorm
Besök denna bra butik, massor med hojar för den som är kortvuxen :hihi

eller köp denna Suzuki GSXR050 Turbo och ställ upp i streetrace

Bifogat

• pocketbikes.jpg
    pocketbikes.jpg
    98.3 KB · Visningar: 189
  • 1979_EPO_PV50_450.jpg
    1979_EPO_PV50_450.jpg
    29.9 KB · Visningar: 112

Frolic

Jag kan allt...Bara du lär mig!
Gick med
25 Aug 2004
Hoj
Gsr 750 2015, Suzuki Katana
Jag med min ootroligt längd på 1,49 cm köpte en Suzuki Bandit 650 i somras..
Den nådde jag inte alls ner på innan en polare :Bugar sänkte den med hjälp av hundbenen...nu når jag ner med tåspetsarna :yoparty men jag håller koll på hur vägen ser ut där jag måste stanna :lol jag aktar mig för groparna... :lol :lol

Så kolla upp vilken typ av hoj du vill o be någon händig kolla om du kan sänka den med hundbenen om du inte kan det själv

Lycka till...

Draken

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2003
Hoj
Hjälp!!! Vilken ska jag välja!?!?!
Det finns många lösningar på problemet, många hojar har fina tillbehör som lägre sadlar osv men allt beror på vad du kan tänka dig. Hondas VTR tex är inte direkt låg men den är ganska smal istället och den har bra försäkring. Jag är också kort i rocken men jag har hittat min drömprins, ett Monster 800 :tungan

Reen

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
Hojen sååld!!:( försöker trösta mig med minimoton. Går sådär:(
Hålller med.... jävligt kul att köra dessutom....

Mr Helmut skrev:
köp en R6a:) liten, lätt å köra, effekt stark... alla över 120 hästar!

Når du inte ned så ska du vara under 150:D

Är jätte lätt i alla fall stila stående

Fabbe

Joy of a toy
Gick med
21 Apr 2004
Hoj
GSX-R 1000 K7
CBR'n funkar för mig på 1.57 :tummenupp
Fast jag får ju erkänna att jag det är lite knepigt när ja har skjuts, då har jag trillat en gång när det tjejen fick för sig att luta sig åt sidan utan att jag var med på det..

Jag får ner tårna i backen när jag sitter på sadeln som när jag kör. (mestadels bara när jag har skjuts, känns säkrare så numera av någon konstig anledning. Fast då blir hojen lägre iof... hm.)
Annars när jag är själv får jag ner en fot i backen tårna & halva foten, det räcker när jag är själv på för att hålla balansen.

http://vifta.org/g2/v/mc/album_003/Bild+2377.jpg.html
http://vifta.org/g2/v/mc/cbr600f4/Mc+2.JPG.html

urf

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2003
Hoj
SPS med extra senap och en H*nda CRM 250
Ducatis 916/996/998 har bara 78 Cm i sadelhojd. Har du en aplik kropp far du en perfekt korstallning (jag vet eftersom jag har korta ben, langa armar och valdigt mkt kroppsbeharing...).

/for ovrigt gillar jag bananer ocksa

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Mer effekt är alltid kul! Men det är knappast effekten som gör att man (inkl. jag) inte alltid hänger med. Utom möjligtvis under de korts sträckor som fullgasacceleration utnyttjas (vi pratar ändå allmän landsväg, eller?).

Körteknik är svaret och lösningen på problemet att man tycker att man inte hänger med kompisarna! Så jag kan rekommendera dig någon av de utbildningar som finns att tillgå under nästa säsong (SMC BKK/ CSS) och att kombinera detta med ett par bandagar för finslipning av vad man lär sig på utbildningarna.

En annan lösning är att helt enkelöt acceptera att vissa andra kör fortare än dig! För oavsett vilken hoj du/jag har finns det ALLTID förare som är skickligare och/eller mer villiga att chansa. Så scenariot att ibland bli "frånåkt" är inte över i och med byte av hoj! Riktiga kompisar väntar ändå vid nästa riktningsbyte om inte förr! :tummenupp

Nu är detta minst sagt OT men jag väljer ändå att ta upp det eftersom du anger det som skäl till byte. I grund och botten misstänker jag dock att du hade velat byta ändå. För ibland vill man helt enkelt förnya sig och vi människor är då så finurligt funtade att vi hittar på en orsak! :hihi :tummenupp

Nu till val av hoj som är din kärnfråga!

Du har redan fått ett par bra svar med rekommendationer av modeller med relativt låg sitthöjd! Andra lternativ som finns, men som dock tyvärr inte motsvarar din önskan om 3-siffrig toppeffekt, är Kawasaki GPX 600 R som är efterföljaren till GPZ 600 R.

Båda dessa hojar är speciellt byggda med korta människor i åtanke med enormt urskålade säten för föraren. Tillräckligt med pulver och en ganska bra väghållning. Släng på en bra piratdämpare bak och nya gaffelfjädrar och bra däck så hänger dessa hojar med de flesta på kurvig väg.

Är 3-siffrig effekt ett måste är dessa hojar dock inget för dig, även om körställningen kanske är perfekt (vad vet jag?). Då måste du titta på annat!

Sitthöjden är dock inte allt för att man skall kunna nå ner bra utan bredden på sadeln är också avgörande. Så du bör seta efter en hoj som antingen redan har en relativt smal sadel eller som går att göra om. En förutsättning är ju att hojen i sig är smal just där föraren sitter. Vissa som är duktiga på att bugga smala hojar är Ducati!???

En annan modell som är relativt smal och med hyffsad sitthöjd är HONDA VFR. De äldre modellerna, med konventionell sving, är smalare och därför lättare att nå ner på. Medan väghållningen är avsevärt mycket bättre på de nyare. Därmed inte sagt att de gamla har dålig väghållning för det stämmer inte!

När det gäller att sänka en hoj så ger det vissa negativa egenskaper som du måste ha i åtanke. Nämligen att du försämrar markfrigången vilket gör att du inte kan köra lika fort med hojen innan det börjar skrapa i! :huvet

Tänk också på att om du skall sänka en hoj sänk den då lika många mm fram som du sänker den bak för att bibehålla hojens beteende och neutrala sätt att hantera ojämnheter i vägen! Du kan annars få en hoj (om du bara sänker den bak) som inte alls beter sig som du eller konstruktören vill. Med trögare styrning och/eller understyrd.

Några fler direkta tips om modeller har jag tyvärr inte och även om de förslag jag gav inte passar, av olika skäl (smaken är ju som baken och tur är väl det) så är det i alla fall några modeller som du nu känner till!

Lycka till!
Mvh!
// Niklas

Muggen skrev:
...Fast då blir hojen lägre iof... hm.)
Annars när jag är själv får jag ner en fot i backen tårna & halva foten, det räcker när jag är själv på för att hålla balansen.
...[/url]

Vilket innebär att du har glömt att kompensera med fjäderförspänning och returdämpning bak för den extra lasten. Vilket i sin tur innebär att du då inte har samma beteende på hojen som när du kör själv.

Vill du ha samma "hoj" vad avser just vägegenskaperna när du skjutsar som när du kör solo måste du öka fjäderförspänningen (ofta ganska mycket) och några klick mer returdämpning för att kompensera för den större fjäderkraften. På en originaldämpare (Honda) finns dock inga klick men gissningsvis skulle du då behöva skruva in den justerratt som sitter i botten av dämparen 1/4 - 1/2 varv (till att börja med) under förutsättning att du ökar fjäderförspänningen.

I tekniska termer innebär detta att du skall se till att ha samma dynamiska sag oavsett last! Men varför krångla till det!?

OT, jag vet! Men kanske har du nytta av det?

Mvh!
// Niklas

Fabbe

Joy of a toy
Gick med
21 Apr 2004
Hoj
GSX-R 1000 K7
Vilket innebär att du har glömt att kompensera med fjäderförspänning och returdämpning bak för den extra lasten. Vilket i sin tur innebär att du då inte har samma beteende på hojen som när du kör själv.

Vill du ha samma "hoj" vad avser just vägegenskaperna när du skjutsar som när du kör solo måste du öka fjäderförspänningen (ofta ganska mycket) och några klick mer returdämpning för att kompensera för den större fjäderkraften. På en originaldämpare (Honda) finns dock inga klick men gissningsvis skulle du då behöva skruva in den justerratt som sitter i botten av dämparen 1/4 - 1/2 varv (till att börja med) under förutsättning att du ökar fjäderförspänningen.

I tekniska termer innebär detta att du skall se till att ha samma dynamiska sag oavsett last! Men varför krångla till det!?

OT, jag vet! Men kanske har du nytta av det?

Mvh!
// Niklas

Jag har gjort så ett par gånger, men har alltid tyckt att alla gupp har blivit "smällar" där bak. Får ju sägas att jag aldrig pillat på returen. Skall prova det :tummenupp

Fast genast får jag en fråga som jag vill ha hjälp med, fast det är OT så jag skapar en ny tråd.

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?p=1706581#post1706581

-dB

Gick med
27 Aug 2003
Hoj
r6 -06
kom på en sak till som spelar in, det är var fotpinnarna är placerade, för mig är dom totalt ivägen när jag skall nå ner på en sporthoj.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln