Rondellkörning

Psykbryt

Ny medlem
Gick med
25 Jul 2006
Ort
Västerås
Hoj
Vem fan har råd med en hoj?
Var på väg hem från jobbet i Västerås idag. I en rondell( vid mcdonalds tunbytorp) var jag typ 1 meter från kollision, tryckte utav helsike på bromsen i tid...Och det är inte första gången i den rondellen. Så frågan är om jag ska köra på annat sätt i rondellen.

bifogar bild.
Jag är rött streck, kör inte sådär vingligt :yoparty egentligen.
Den blå är bilen som jag nästan körde på.
Gul är där jag började blinka höger.

Dessutom tyckte jag att den "blå" stannade till/ saktade in/ tvekade i sitt körfält. Där linjerna möts tvärnitade jag.
Det är dubbelfiligt och när man åker ur rondellen går högra fältet enbart åt höger och det andra rakt fram. Jag kör alltid rakt fram, därav att jag lägger mig i rätt fil från början...

edit: tog bort bilden då ämnet är avklarat. Tack för svaren...
edit igen: bild tillbaka

rondelljvel.jpg
 
Last edited:

Clifton

JoJo vill du gifta dig med mig!
Gick med
6 Mar 2004
Ort
Norrköping
Hoj
Såld :(
Tycker du ska byta fil lite tidigare. Precis innan påfarten där den blå ska åka in i rondellen
 

CoRuS

WWW.MAJESTO.SE
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Närmare Finland
Hoj
KTM 450 SXF/Supermoto 2012 (snål-edition)
Håller med föregående.

Jag kör näst intill aldrig innerst i en rondell just av den anledningen att det därifrån är "farligast" att ta sig ut. Ligger jag i det yttre körfältet så visar det tydligt att det är upptaget samt att det visar att jag också är påväg ut ur rondellen när som helst. Dock ej utan att använda blinkers.

Min åsikt är att du skule lägga dig i högra så fort du får chansen. Där du svänger ut ur rondellen, enligt din skiss, är enligt mig på tok försent och du har inte visat tydligt var du ska. Dock så är det inte ditt fel om du skulle krocka, men som mc-förare så kan det göra fett ont, som kidsen i förorten säger;)
 
Last edited:

Gabor

Guest
Du skulle ha bytt fil redan där du började blinka höger....den andra bilen kanske inte skulle ha kört ut när han såg dig, , men är båda inne i rondellen redan och du försöker på ett filbyte , då kommer han från höger och du har skyldighet att lämna företräde till den som är tili höger om dig.
 

_isse_

auwtlaaw
Gick med
13 Jun 2006
Ort
falun
Hoj
Husaberg fs650-04
Man ska väl börja blinka ut och byta fil så fort man har passerat sista avfarten som man inte skall ut på? så har då jag fått lärt mig och så kör jag :)

Rätt frän rondell, ser ut som nån symbol för någonting :)
 

CoRuS

WWW.MAJESTO.SE
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Närmare Finland
Hoj
KTM 450 SXF/Supermoto 2012 (snål-edition)
Du skulle ha bytt fil redan där du började blinka höger....den andra bilen kanske inte skulle ha kört ut när han såg dig, , men är båda inne i rondellen redan och du försöker på ett filbyte , då kommer han från höger och du har skyldighet att lämna företräde till den som är tili höger om dig.

Hmmm, tycker att du har fel då det är inkommande bilar som ska lämna företräde för de som är i rondellen vilket jag inte tror att det räknas som att han är då han i princip fortfarande är på sin "inkörssträcka" eller hur jag ska förklara.
Jag anser att den blå kör in i rondellen utan att lämna företräde då han verkar köra in samtidigt. Sedan spelar det ingen roll om den som är i rondellen gör ett körfältsbyta i rondellen eller är påväg ut ur rondellen. Håll undan helt enkelt, kör in när det är fritt.
 
Last edited:

Martein

därför att älg
Gick med
5 Jun 2006
Ort
home is whare i duschrunkar
Hoj
gixxah sevenfifteh
schküm jävla rondell till o börja med!

sen håller jag med de som tycker att du ska börja sikta på rondellens yttersta fil där du börjar blinka.

lycka till! :tummenupp
 

druid

CLASSIFIED
Gick med
19 May 2005
Ort
08
Hoj
Ducati 916 -98, Ducati 899 Panigale -14
Tipset är väl att du byter fil direkt efter din blinkning sas så att du kommer
i ytterfil fram till din 'avfart' sedan så går du inte hela vägen ut utan stannar
när du är i vänster fil på den rätta vägen.
Hmm gick det där att förstå?, nåja tipset är lägg dig i ytterfil innan du svänger ut ur rondellen.

Edit: men va"#%¤#! så hinner ni svara en massa medan jag sitter och sover...
Får väl bli ett svar där jag bara säger det som andra redan har sagt ovan då..
 

Gabor

Guest
Hmmm, tycker att du har fel då det är inkommande bilar som ska lämna företräde för de som är i rondellen. Jag anser att den blå kör in i rondellen utan att lämna företräde då han verkar köra in samtidigt. Sedan spelar det ingen roll om den som är i rondellen gör ett körfältsbyta i rondellen eller är påväg ut ur rondellen. Håll undan helt enkelt, kör in när det är fritt.

Tror du missuppfattade mig, jag menade om båda redan är inne i rondellen, då får man se körfälten som en vanlig 2 filig väg, då kan man inte bara byta körft hur som helst...

Men det finns tydligen inga klara diriktiv enl vägverket om just rondel körning, bara att du ska lämna företräde för de som redan är inne i rondellen. Bara någon form av hur det är lämpligt , men allt är ok....

Vid olyckor blir båda oftast delad ansvariga när försäkringsblag gör upp.
 

Psykbryt

Ny medlem
Gick med
25 Jul 2006
Ort
Västerås
Hoj
Vem fan har råd med en hoj?
Men om jag svänger ut i högra filen kommer jag att hamna på fel väg. Det är en ganska kort sträcka man har på sig att byta till vänsterfil efter rondellen. Med mkt trafik är det ibland svårt att komma tillbaka i vänsterfil.

Nåja, jag får väl ta o byta i rondellen ändå.
 

Gabor

Guest
varför kör du inte i högerfil hela vägen ? det är INTE förbjudet...
 

CoRuS

WWW.MAJESTO.SE
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Närmare Finland
Hoj
KTM 450 SXF/Supermoto 2012 (snål-edition)
Tror du missuppfattade mig, jag menade om båda redan är inne i rondellen, då får man se körfälten som en vanlig 2 filig väg, då kan man inte bara byta körft hur som helst...

Men det finns tydligen inga klara diriktiv enl vägverket om just rondel körning, bara att du ska lämna företräde för de som redan är inne i rondellen. Bara någon form av hur det är lämpligt , men allt är ok....

Vid olyckor blir båda oftast delad ansvariga när försäkringsblag gör upp.

Jojo, alldeles riktigt, men så är det ju inte i det här fallet.

Psykbryt ska enligt mig lägga sig i höger körfält så fort som möjligt då det är säkrast när han sedan ska ut ur rondellen.
Blå bilen ska lämna företräde innan han kör in i rondellen eftersom man ska lämna just företräde (väjningsplikt som det heter) vid rondellkörning oavsett vad fordonet i rondellen gör och det tycker jag förklarar "rätt och fel" i denna händelse. Jag ser det som att han bara kör rätt ut i en korsning utan att bry sig om väjningsplikt.
Dock så kan tidigare tydligare placering av Psykbryt förhindra missförstånd/osäkerhet vilket jag anser att han ska göra i fortsättningen.
 
Last edited:

TMY

Medlem
Gick med
24 Aug 2006
Ort
Västerås
Hoj
2019 Ducati Scrambler CR
Jag vill också se bilden, vet exakt vilken rondell du menar men kan inte måla upp scenariot i huvudet!
 

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Malmö
Hoj
929, svart/silver
Jag får väl skilja mig från mängden då....psykbryt gör helt rätt*.

Den springande punkten är följande: "Det är dubbelfiligt och när man åker ur rondellen går högra fältet enbart åt höger och det andra rakt fram. Jag kör alltid rakt fram, därav att jag lägger mig i rätt fil från början..."

* Det beror på hur långt man har på sig att byta tillbaka efter rondellen. Har man ~50-100m på sig att byta tillbaka, är det bättre att göra som de andra sagt, dvs glida ut mot refugen för att "stänga vägen" för den blåa bilen, men om man bara har 10-20m på sig är det bättre att göra som psyk då det är bättre planering för den fortsatta färden.

Den blåa bilen hade f.ö. blivit vållande då han har väjningsplikt mot BÅDA körfälten innan han kör in i rondellen. Det är sannolikt att du hade blivit påkörd även om du legat i ytterfilen tror jag :huvet Den blå bilen låg dessutom i INNERFILEN enligt bilden, vilket gör situationen ännu mer suspekt (m.a.p. den blå bilen). Ni hade ju smällt även om du skulle fortsatt i cirkulationsplatsen till nästa avfart.
 
Last edited:

Ragooka

Ny medlem
Gick med
29 Nov 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki
Enligt gällande trafikregler är det tillåtet att köra i både vänster och höger körfält i en tvåfilig rondell om man ska rakt fram, och man får köra ut från båda. Att tänka på, om man ligger i vänster fil, är att hålla koll på om det ligger ett annat fordon bredvid (som åkte in i rondellen ett kvarts varv efter en själv) och ska fortsätta, då får man liksom kompromissa på något sätt.

Så Psykbryt har inte gjort något fel, förutom att han körde jääää-ligt vingligt...

Som många har skrivit kan det kanske hjälpa om man lägger sig i högerfilen någonstans på vägen genom rondellen, men om bilisterna inte ser en - eller fattar att man kör fortare än en EU-moppe - i vänsterfilen när man blinkar ut så kan man undra om de ser en så mycket bättre i högerfilen...
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top