Rondellkörning?

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Ort
Kungsängen
Hoj
KTM 690 Duke -10
Kör till jobbet med min hoj och får då köra igenom en hel del livligt trafikerade rondeller. Känner mig då som jag kör osäkert i och med att jag är rädd att någon missar mig. Vågar inte riktigt vrida på gasen och ligga ner.

Är jag bara feg eller finns den nå smarta tips om hur man får bra flyt och kör säkert? :confused:

//Dafe
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Att vrida på gasen o "ligga ner" i en rondell samtidigt som du vill köra säkert rimmar inte så bra. Ofta är det dessutom diselspill o annat skit i rondellerna så om du vill ta dig till jobbet så ta det lugnt o rondellerna. Gasa i rondellerna gör man först 2:a varvet :tungan
 

Helios

ketchup, stark senap, rostad lök
Gick med
11 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki
Se upp för allt skit i rondellerna. Dessutom kan det vara så att man inte alltid ser asfalten på andra sidan rondellen. Kommer du då med "nerlägg" kan det vara för sent. Om det dessutom är en dubbelfilig rondell kan du ju ha en bil i filen utanför dig. Aj !

Så kör lugnt men konsekvent i rondellerna, och visa med blinkers var du är på väg.

Här i stan verkar det vara en oskriven regel att blinkers inte skall användas.... någon gång....

Höll på att bli prejad på norrtull idag. Snubbe som bytte fil utan att blinka samtidigt som han pratade i mobilen.

EDIT: Snygg hoj föresten. Twin smakar mums !
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag har märkt att jag får mest flyt om jag kör vänstervarv.


Skämt åsido så har jag efter många år på hoj lärt mig att vara extra vaksam när man kör ut ur rondellen om man ligger i innerfilen. Dvs om jag tex väljer att använde innerfilen men ska rakt igenom en rondell, så gäller det att kolla noga till höger, så att där inte kommer ngn snedseglare som ligger i yttervarv fast han/hon tex ska till vänster i rondellen.

Rondeller är ofta oljehala.

/J
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Jag har funderat över en grej med rondeller ibland, som kanske kan passa att ta upp här..?

Ofta går det en lite mer trafikerad väg rakt igenom rondellen och så är det mindre vägar som ansluter på sidorna. Om det är lite trafik kan man hålla ganska bra fart genom rondellen, speciellt med hoj. Om man står och ska in i rondellen från någon av "sidovägarna" kan man ofta ana att fordon som kommer på den större vägen ska rakt igenom, eftersom dom kanske håller förhållandevis hög fart. Så länge detta fordon inte har hunnit in i rondellen är det väl fritt fram för mig att köra in i den, även om det är uppenbart att fordonet sedan kommer att tvingas bromsa för mig?

Man behöver väl alltså inte lämna företräde till någon om denne ännu inte har hunnit in i rondellen?

Kanske något att ha i åtanke när man själv kör hoj och använder rondellerna som chikaner. :)
 

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Ort
Kungsängen
Hoj
KTM 690 Duke -10
Det som känns mest fel är om jag blir osäker på en bil så trycker jag in koppling och har bromsberedskap dvs fri hjular men det känns inte särskilt tryggt. Ska jag istället ligga på 2:an och parera med fotbromsen?

Ska försöka hålla vänstervarv i fortsättningen :D
 

recman

Beta ver. 0.1
Gick med
29 Sep 2007
Ort
Sverige
Hoj
KTM 625 SMC -05
Jag har funderat över en grej med rondeller ibland, som kanske kan passa att ta upp här..?

Ofta går det en lite mer trafikerad väg rakt igenom rondellen och så är det mindre vägar som ansluter på sidorna. Om det är lite trafik kan man hålla ganska bra fart genom rondellen, speciellt med hoj. Om man står och ska in i rondellen från någon av "sidovägarna" kan man ofta ana att fordon som kommer på den större vägen ska rakt igenom, eftersom dom kanske håller förhållandevis hög fart. Så länge detta fordon inte har hunnit in i rondellen är det väl fritt fram för mig att köra in i den, även om det är uppenbart att fordonet sedan kommer att tvingas bromsa för mig?

Man behöver väl alltså inte lämna företräde till någon om denne ännu inte har hunnit in i rondellen?

Kanske något att ha i åtanke när man själv kör hoj och använder rondellerna som chikaner. :)

Hur fick du ditt körkort egentligen? :tungan
De som är inne i rondellen har företräde, de som ska in i rondellen får alltså vänta på att det blir fritt. Med andra ord: först in vinner :)
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag har funderat över en grej med rondeller ibland, som kanske kan passa att ta upp här..?

Ofta går det en lite mer trafikerad väg rakt igenom rondellen och så är det mindre vägar som ansluter på sidorna. Om det är lite trafik kan man hålla ganska bra fart genom rondellen, speciellt med hoj. Om man står och ska in i rondellen från någon av "sidovägarna" kan man ofta ana att fordon som kommer på den större vägen ska rakt igenom, eftersom dom kanske håller förhållandevis hög fart. Så länge detta fordon inte har hunnit in i rondellen är det väl fritt fram för mig att köra in i den, även om det är uppenbart att fordonet sedan kommer att tvingas bromsa för mig?

Man behöver väl alltså inte lämna företräde till någon om denne ännu inte har hunnit in i rondellen?

Kanske något att ha i åtanke när man själv kör hoj och använder rondellerna som chikaner. :)

Det beror väl lite på hur man ser det. Om du ser att den personen kommer att komma in i rondellen och du kommer att vara ivägen så gör du egentligen fel om du kör in i rondellen.
Solklart är i alla fall att om du ska in i rondellen och det kommer någon från infarten före dig som ännu inte hunnit in i rondellen och du väljer att köra ut och denne då klipper in i sidan på dig när du kör in i rondellen så har du varit ganska långsam in i rondellen och du kommer solkart att anses som vållande. Regeln med lämna företräde innebär att du ska lämna företräde så att dom i rondellen inte behöver bromsa för dig när du kör in.

I praktiken kan man nog kanske göra så eftersom dom flesta sänker farten litegrann i rondeller jämfört med landsväg i alla fall så det brukar inte vara några problem om maninte är sirapsseg iväg.
Jag brukar dock se till att trampa på lite extra på gasen om det är trångt så att jag är ur vägen för jag ska banne mig inte vara vållande till någon olycka. Inte med flit i alla fall.
 

Svemack

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Ort
Malmö
Hoj
Kawa
En stor anledning till att man måste vara försiktig i rondeller är att det råder förviring bland trafikanterna om vilka regler som verkligen gäller.

Främst beror det på att när rondeller började dyka upp i Sverige så tyckte man att Sverige skulle ha sina egna regler vid rondellkörning, istället för de internationella reglerna. Man skulle köra och blinka som i en korsning. För ett antal år sedan så insåg man att detta var ju inte så smart när trafiken blir mer internationell. Samma regler ska gälla i hela Europa.
För att ytterliggare öka förvirringen så lär många körskolor ut ett mellanting mellan svenska och internationella regler. Detta motiverar man med att många svenskar gör fel och därför är det bäst att fortsätta använda vänsterblinkers i rondeller.
Dessutom så lurar många kommuners och även Vägverkets skyltning trafikanterna genom att skylta med pilar: "jaha, pilen pekar rakt fram. om man ska rakt fram behöver man ju inte ge något tecken..."

Enligt min uppskattning så gör 80% fel och 20% rätt i rondellen.

Internationellt och numera också i Sverige gäller:

1. Ingen blinkar innan man har kommit in i rondellen. Om du i utlandet skulle börja blinka vänster innan, så skulle dom tro att du tänkt köra in i rondellen MOT körriktningen.
2. Det finns inget som heter höger, vänster eller rakt fram i en rondell. Rondellen är en rund väg med ett antal avfarter. Första avfarten, andra avfarten osv. (Lyssna själv på en gps instruktioner).
3. När man ska lämna rondellen så blinkar man höger. Om du inte blinkar så tror alla i Europa att du tänker stanna kvar i rondellen.
4. Om det finns flera filer i rondellen så måste du självklart ge tecken innan du byter fil.

Tyvärr kommer nog förvirringen leva kvar många år, innan svenskarna lärt sig att köra som i alla andra länder.
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Hur fick du ditt körkort egentligen? :tungan
De som är inne i rondellen har företräde, de som ska in i rondellen får alltså vänta på att det blir fritt. Med andra ord: först in vinner :)

I teorin är det mycket enkelt, det håller jag med om, men som Steffo_b belyser så finns det några sidor till av myntet. Även om man har kört "by the book" skulle man kanske kunna anses som vållande om det smäller, t.ex. om man kör i rondellen när det är fritt, men gör det framför en bil som är på väg att använda den som en chikan.
 
Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

Top