Ronnie Lee Gardner

Vem tycker du är knasigast?

• Antal röstningar
    0

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Vem är knasigast, Ronnie som vill bli skjuten eller poliserna som vill skjuta Ronnie? Själv tycker jag poliserna, och jag tycker att den som anmäler sig frivilligt till att vilja skjuta ihjäl en fastbunden man i någon form av gruppavrättningsorgie borde snarast möjligt bli utan Sheriff-stjärna. Jag vet att det kan uppfattas som vekt av Gunvald Gunners, men hallå - 2010 någon? :confused:

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/domd-mordare-skots-ihjal-i-usa_4884237.svd

USA:s högsta domstol tog inte upp den dödsdömde Ronnie Lee Gardners överklagan. Klockan 8.20 avrättades han genom arkebusering, meddelar amerikanska myndigheter. Gardner valde själv arkebusering som avrättningsmetod, och straffet innebär att han blir den förste som skjuts ihjäl av en exekutionspatrull i USA på 14 år.
Statsåklagare Mark Shurtleff meddelade sitt slutgiltiga avgörande via Twitter, en modern twist på den ålderdomliga avrättningsformen som kritiserats i USA.

Budskapet på mikrobloggen löd: "Jag gav just fängelsemyndigheten klartecken att genomföra Gardners avrättning. Må Gud visa honom den nåd han förnekade sina offer".

Senare höll åklagarämbetet presskonferens.

- Vi har utövat den yttersta makten som staten har, att släcka liv. Det är en allvarlig stund och vi känner en djup ödmjukhet inför vår roll i skipandet av rättvisa, vilket är vad det här handlar om, sade Shurtleff.

49-årige Gardner dömdes till döden för mord på en advokat i en domstolsbyggnad 1985, i samband med att han försökte fly från en mordrättegång. Han stod inför rätta för mord på en bartender, och dömdes som skyldig även till det mordet.

Inför avrättningen beskrevs det hur den går till: Han spänns fast vid en svart metallstol med en huva för ansiktet och en måltavla på bröstet. Runt om ligger sandsäckar för att undvika rikoschetter. Fem frivilliga ingår i exekutionspatrullen, men bara fyra av gevären är laddade med skarpa skott, för att skyttarna ska tillåtas en viss ovisshet om huruvida de avlossat de dödande skotten eller ej.

Utah förbjöd arkebusering som avrättningsmetod 2004, men förbudet är inte retroaktivt, vilket gav Gardner rätt att välja det. Av övriga stater är det bara Oklahoma som fortfarande erbjuder exekutionspatrull som ett alternativ.

Gardners val av arkebusering har blåst nytt liv i debatten om dödsstraffets vara eller inte vara i USA.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Jag är klart för dödsstraff och ser inget konstigt med just denna avrättning. Vad är skillnaden mot att du drar i spaken till elektriska stolen, trycker på on-knappen till dödssprut-maskinen eller vad fan den nu kan heta eller dylikt? Lite slabbigare men fortfarande en avrättning i grund och botten.
Jag skulle själv inte kunna göra det misstänker jag om jag inte hade något högst personligt mot denne någon men amerikanska patrioter har ju ingalunda problem med att skjuta ihjäl folk utanför rikets gränser under okontrollerade former så att de gör det kontrollerat förvånar mig inte ett dugg.

Madhonda

Diamonds and pearls don´t move this girl
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
No more!! :( :( :(
Det hela känns rätt så makabert.

Och nog skulle man kunna säga att det är i p k. D.v.s icke politiskt korrekt.

Det innebär ju att poliserna skjuter ihäl någon och kommer undan med det. Det blir lixom lite paradoxalt.

Edit: Jag fyllde aldrig i pollen för jag saknade alternativet "båda är knasiga"

Last edited:

Nemesis

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
1 Feb 2004
Hoj
ZX6R -07

Det innebär ju att poliserna skjuter ihäl någon och kommer undan med det. Det blir lixom lite paradoxalt.

Spelar det någon roll om det är arkebusering, stolen, gas eller spruta, någon måste verkställa.

perantoniohanss

Ny medlem
Gick med
8 Oct 2007
Hoj
Turbo cbr 900, nsr 250 x2 , TRX, mm
Äntligen rättvisa

Skönt att ett land våga ta i för att hantera busar. Sverige klarar inte ens att uppfostra ungdomar och än mindre straffa kännbart mördare.
När ska åldringar o kossor får bättre livsvillkor än banditer?? :huvet

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Är det dödsstraffet som besvärar eller att det var just arkebusering? Den dag jag ska avrättas så ligger arkebusering rätt högt på listan över gängse alternativ. Strax efter att bli jagad utför ett stup av ett gäng toplesstjejer (MP™).

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Hoj
Gixxer 750 K8
Gunvald Gunners använder ej skjutvapen mot/på personer fastbundna i stolar; i och med tillvägagångssättet, kan 'alla' göra det, vilket strider mot Gunvald Gunners stadgar och kriterier, att bara ett fåtal alt. 'utvalda' får vara medlemmar i GG.

'Alla' är inte välkomna till GG och dess syfte är ej heller att 'alla' ska gilla GG.

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 -05
Det är i sanning häpnadsväckande att det blir mer tjafs om att killen arkebuserades än om att han avrättats. Ingen nämner den arme fan i Texas som de tog livet av häromdagen efter 32 år på deathrow. Något är allvarligt fel i det amerikanska samhället.:fakta

BostonGurka

Bannad
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Anonym
Aha! Ronnie LEE Gard'ner!

ronnie_sale.jpg

utahfiringsquad69jpg-d5902a9e87c8caff_large.jpg

kleinealf

Ny medlem
Gick med
10 Dec 2005
Hoj
cr 125 -93 och Apollo 128cc modell 82 -57
Förstår inte varför så många gnäller på att han blir arkebuserad. Avrättningsmetod spelar väl mindre roll och arkebusering borde höra till de mer humana avrättningsmetoder.

Edit: Jag fyllde aldrig i pollen för jag saknade alternativet "båda är knasiga"

Nej - Det är inte paradoxalt, staten låser in brottslingar och såvida begår frihetsberövande med det argumentet.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Det är i sanning häpnadsväckande att det blir mer tjafs om att killen arkebuserades än om att han avrättats. Ingen nämner den arme fan i Texas som de tog livet av häromdagen efter 32 år på deathrow. Något är allvarligt fel i det amerikanska samhället.:fakta

Ja, när man ska behöva vänta 32 år på att få lämna in skorna, då är det något som är allvarligt fel :mad:

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka