Rookie 1000, SO ?

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Pratade med Christer Miinin idag å han satte mig på plats, för jag kunde inte svara på om jag kör Rookie 1000 i Scandinavian Open eller ... den andra han sa. Jag är som sagt ny vad gäller att ta del i RR och själv tävla. Jag kan förstå att Rookie 1000 kanske går samtidigt som annan tävling, men han dela upp Rookie 1000 i två tävlingsmoment och jag kunde inte svara vilket... så jag måste nu ta reda på lite fakta (har testat söka utan resultat), och hur blir det nästa år när saker o ting drar igång, blir det utskick med info i posten, eller får man själv hålla reda på var tävlingar går osv? Eller kommer det en lista tidigt på året med all info? Tror det är info som behöver läggas ut? (väl inte bara jag som undrar?)

Får tacka Christer Miinin och www.Wemi.nu som nu är sponsor på Sporthoj.com!

Racerpelle

Pelles Konsult och Motor AB
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös stackare
Här är en kopia på inlägg 37 i
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=30472&page=1&pp=20

"Det kan bli ett problem.
I praktiken är det ju nästan tre separata "serier" SM-rookie, SO-rookie och B-rejs-rookie. Tolkar man "boken" hårt så ska alla race ingå i "uppklassningspoängunderlaget", men så har inte Svemo´s grensektion RR gjort och planerar heller inte att göra. Varje "serie" bedöms o poängberäknas var för sig i praktiken.
Om någon gör enstaka goda resultat i två "serier" finns risken att det inte räcker för uppklassning i någon av serierna, men totalt borde räcka...
Med den grensektion vi har nu (Sköld, Lodnert och Hansson) är det inget problem, de är ute på "allt" o ser det mesta - har alltså förmågan att bedöma ett "gränsfall" enl. ovanstående.
Detta diskuterades på TL & Domarkonferensen 22/11, förslaget är att uppklassningsgrund är ett poängsnitt över minst x st tävlingar. (där x = två, tre eller fyra), då har det ingen betydelse vilken tävling man åker.
Grensektionen RR lovade att tänka till på förslaget."

För övrigt gäller det att hålla bra koll själv på när racen går o så, det är inte så besvärligt, inbjudningar ska stå i idrottsbladet (som ingår i licensavgiften).

Dessutom brukar det ju vara bra fart på RR-forumet här på SH :tummenupp

/ Racerpelle

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Jepp, RR forumet blir rätt bra aktivt när säsongen drar igång! Jag kommer skämpa lite för att få hit lite av "eliten" eller vad man ska kalla det så dem kanske t.o.m. börjar göra inlägg ibland. Vet att en del är reggade och säljer saker här på SH, men det är så långt dem kommer. hehe. Men det är iaf kul hursomhelst.

Tack för svar iaf! Licensen tages i Karlskoga i början av April. Tror jag går med i LMS då jag känner det vara goast ställe, hum.

Äh, hit me sommaren. bah! Ska väl ut imorgon innan snön anländer igen. (stunt träning, inte direkt RR, men iaf 2 hjul.. eller kanske 1)

moto-gg

motograndgunnar
Gick med
24 Jun 2003
Hoj
pasini å Yamaha tz 125 98
Swedie skrev:
Pratade med Christer Miinin idag å han satte mig på plats, för jag kunde inte svara på om jag kör Rookie 1000 i Scandinavian Open eller ... den andra han sa. Jag är som sagt ny vad gäller att ta del i RR och själv tävla. Jag kan förstå att Rookie 1000 kanske går samtidigt som annan tävling, men han dela upp Rookie 1000 i två tävlingsmoment och jag kunde inte svara vilket... så jag måste nu ta reda på lite fakta (har testat söka utan resultat), och hur blir det nästa år när saker o ting drar igång, blir det utskick med info i posten, eller får man själv hålla reda på var tävlingar går osv? Eller kommer det en lista tidigt på året med all info? Tror det är info som behöver läggas ut? (väl inte bara jag som undrar?)

Får tacka Christer Miinin och www.Wemi.nu som nu är sponsor på Sporthoj.com!

Här har du dina rookierejs
Maj
1-2 SM Anderstorp

15 B-tävling knutstorp

22-23 SO Jylland

29-30 SM Linköping

Juni

12-13 SM SO Falkenberg

Juli

10-11 SO Alastro

24-25 b-tävling + ERF KGA Bikeweek startar

31-1 SM-SO Karlskoga

Augusti

14-15 SM Knutstorp

21-22 SO Våler

29 B-race Linköping

September

4-5 SO karlskoga

11-12 ERF Knutstorp

Apropå Gå med LMS så tycker jag att det är den klubben idag som är gynnsammast för förare men du som söker och har lokala sponsorer i Eskilstuna bör nog överväga att gå med i en svemoansluten klubb i den trakten för det klingar bättre när/om lokalpressen skriver om dig.

Last edited:

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
sant, men vet inte riktigt klubbar här som är SVEMO anknutna. hum.

Tack för listan! Så ALLA dem datumen kan jag rejsa Rookie 1000? Bekräfta så jag verkligen fattar tack :D

Skakar av saknas för värmen! Jag har såååå tråkigt.

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
vad det gäller SO så får du all info på mässan, dom har monter där och presenterar då det slutgiltiga inför sommaren.
SM kalendern är i stort sett klar nu.
Rokkie 1000 går alltså i både SM och SO.

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.

moto-gg

motograndgunnar
Gick med
24 Jun 2003
Hoj
Swedie skrev:
sant, men vet inte riktigt klubbar här som är SVEMO anknutna. hum.

Tack för listan! Så ALLA dem datumen kan jag rejsa Rookie 1000? Bekräfta så jag verkligen fattar tack :D

Skakar av saknas för värmen! Jag har såååå tråkigt.

jaa du kan köra rocky 1000 på alla dessa rejs. ang svemoklubb i Eskilstuna ska väl inte det vara så svårt

Last edited:

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Endast Karlskoga o Linköping som är i närheten av mig som har Roadracing anknytning. hum. Klubben måste väl ha det? Eller räcker det med att den är Svemoanknuten?

Schyst med massa körande nästa år.. iaf en hel del! Ska kolla upp lite om banorna i utlandet. tex Jylland. Lär väl vara blåsigt där i danmark? alltid varit blåsigt när jag vart där.

moto-gg

motograndgunnar
Gick med
24 Jun 2003
Hoj
Swedie skrev:
Endast Karlskoga o Linköping som är i närheten av mig som har Roadracing anknytning. hum. Klubben måste väl ha det? Eller räcker det med att den är Svemoanknuten?

Schyst med massa körande nästa år.. iaf en hel del! Ska kolla upp lite om banorna i utlandet. tex Jylland. Lär väl vara blåsigt där i danmark? alltid varit blåsigt när jag vart där.

det räcker med att klubben är svemoansluten. RR-sektion blir du om det bara är du som kör rr i den klubben

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
jo visst så må va fallet men det är inte en enkel lösning, att själv hålla i det inom klubben är ju det sista man behöver när man ska börja bygga upp ett team, näe, swedie, uppfinn inte hjulet igen nu, sök dig till en en etablerad klubb, LMS kommer du att bli nöjd med.

moto-gg

motograndgunnar
Gick med
24 Jun 2003
Hoj
R2 skrev:
jo visst så må va fallet men det är inte en enkel lösning, att själv hålla i det inom klubben är ju det sista man behöver när man ska börja bygga upp ett team, näe, swedie, uppfinn inte hjulet igen nu, sök dig till en en etablerad klubb, LMS kommer du att bli nöjd med.

Det måste inte finnas en rr sektion det där att jag skrev att han blir rr sektionen om det bara är han som kör kan man ju ta med en nypa salt men om swedie nu kör i den lokala speedwayklubben och det kommer någon annan till klubben och ställer frågor om rr så ber nog speedwaygubbarna honom att prata med swedie och vips swedie är rr sektionen :tummenupp

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
jo visst men det känar inget syfte till, de som är klubb engagerade är det, de som är tävlings aktiva är det, när vi lagt av kanske vi tar tag i klubben, men att starta en RR sektion i en "ny" klubb vore slöseri med med tid och ork, tycker jag.

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
E d inte lite illa när det finns så många debutant-race så att deltagarna inte kan räkna dom eller vet i vilken "b-serie" dom hör hemma i!??

Tror att Miinin precis som alla andra tycker d e kul att förvirra rookie:sar med!! :hihi

Och hur ofta är man inblandad i ens klubbs aktiviteter sen?
Enda anledningen till att man är med är för att man måste det! ( har å göra med nån försäkringsgrej..)

Om du väljer klubb som har RR så ska d va någon förmån av att du tex får rabatt på träningar eller kan få bidrag till utlandsrace eller liknande..

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
Axxexs skrev:
E d inte lite illa när det finns så många debutant-race så att deltagarna inte kan räkna dom eller vet i vilken "b-serie" dom hör hemma i!??

Tror att Miinin precis som alla andra tycker d e kul att förvirra rookie:sar med!! :hihi

Och hur ofta är man inblandad i ens klubbs aktiviteter sen?
Enda anledningen till att man är med är för att man måste det! ( har å göra med nån försäkringsgrej..)

Om du väljer klubb som har RR så ska d va någon förmån av att du tex får rabatt på träningar eller kan få bidrag till utlandsrace eller liknande..

Aja baja Anders! En klubb består av de aktiva lika mycket som av övriga medlemmar. Att välja en klubb och tro att man kan surfa runt på en räkmacka är feltänkt men ack så vanligt. Se bara på LMS där i princip hela styrelsen är aktiva förare. Om vi inte vore det skulle LMS RR-sektion ens ha hälften så mycket aktiviteter som vi har? Knappast! Det är lätt att sitta och klaga på sin hemmaklubb och andra klubbar med för den delen men det är inte lika lätt att aktivt hjälpa till, gå på möten, förslå idéer mm.

Sen är det visst kul att höra att många rekommenderar LMS men om alla går till en och samma klubb så betyder det att det till slut bara finns ett par 3-4 elitklubbar kvar och det är inte speciellt lyckat för att bredda sporten.
Så välj den klubb som ligger närmast och engagera dig en smula i deras verksamhet så ska du se att du får mycket tillbaka, t.ex träningsbidrag och resebidrag plus att lokaltidningarna skriver MYCKET mer om dig som moto-gg skrev!

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Torkel skrev:
Aja baja Anders! En klubb består av de aktiva lika mycket som av övriga medlemmar. Att välja en klubb och tro att man kan surfa runt på en räkmacka är feltänkt men ack så vanligt. Se bara på LMS där i princip hela styrelsen är aktiva förare. Om vi inte vore det skulle LMS RR-sektion ens ha hälften så mycket aktiviteter som vi har? Knappast! Det är lätt att sitta och klaga på sin hemmaklubb och andra klubbar med för den delen men det är inte lika lätt att aktivt hjälpa till, gå på möten, förslå idéer mm.

Sen är det visst kul att höra att många rekommenderar LMS men om alla går till en och samma klubb så betyder det att det till slut bara finns ett par 3-4 elitklubbar kvar och det är inte speciellt lyckat för att bredda sporten.
Så välj den klubb som ligger närmast och engagera dig en smula i deras verksamhet så ska du se att du får mycket tillbaka, t.ex träningsbidrag och resebidrag plus att lokaltidningarna skriver MYCKET mer om dig som moto-gg skrev!
Bra Torkel. buss på slöfisarna, om alla hugger i så funkar det bästigast.

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Okej, men att gå med en klubb som, tidigare talare nämnt, ej har nån RR sektion, och själv ska vara den att dra runt o börja locka intresset för RR inom klubben, vet jag inte om jag har stora lust att pyssla med. Ska ta och kolla runt iaf i närheten här för att se vad som finns. Vill ju att jag ska bli omnämnd som Eskilstuna-bon och inget annat. Men om jag nu "måste" välja en annan klubb, så känns LMS närmare än Karlskoga (även om det må hända bokstavligen va närmare till Karlskoga). hum

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Swedie skrev:
Okej, men att gå med en klubb som, tidigare talare nämnt, ej har nån RR sektion, och själv ska vara den att dra runt o börja locka intresset för RR inom klubben, vet jag inte om jag har stora lust att pyssla med. Ska ta och kolla runt iaf i närheten här för att se vad som finns. Vill ju att jag ska bli omnämnd som Eskilstuna-bon och inget annat. Men om jag nu "måste" välja en annan klubb, så känns LMS närmare än Karlskoga (även om det må hända bokstavligen va närmare till Karlskoga). hum
Gå med i LMS, då slipper du strula runt.

Nyheter
Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...