Rookie 600 & 1000 klasserna

The_Beast

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
Yamaha R1 -01
Jag har funderat på att lägga ner landsvägskörning till nästa säsong och istället sattsa på att köra bana. Ä trött på att vara utan körkort under sommarmånaderna.
Vad krävs för att man ska få vara med i rookie 600 & rookie 1000 (förutom hoj och banlicense) Är det något man måste tänka på? Jag har snurrat runt lite på http://www.roadracing.se/Sections/Debutant/Rookie600/ och vad jag kan förså så är det bara att skaffa license och börja räjsa...

Tacksam för de tipps jag kan få
 

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Typ så gjorde jag. Tog licensen igenkligen för at konvertera över min gammla älskling men det blev ny hoj istället. Finns en massa bra trådar här om du söker runt lite. Tänk på att dom flesta klubbar kräver att hojen ska vara enligt reglementet på träning så du får ju naja en del om du tänkt ha din nuvarande hoj.
 

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Sveriges Jerusalem
Hoj
Honda RS125R
The_Beast skrev:
Jag har funderat på att lägga ner landsvägskörning till nästa säsong och istället sattsa på att köra bana. Ä trött på att vara utan körkort under sommarmånaderna.
Vad krävs för att man ska få vara med i rookie 600 & rookie 1000 (förutom hoj och banlicense) Är det något man måste tänka på? Jag har snurrat runt lite på http://www.roadracing.se/Sections/Debutant/Rookie600/ och vad jag kan förså så är det bara att skaffa license och börja räjsa...

Tacksam för de tipps jag kan få
Det är ju perfekt, jag ska köra rookie 600 nästa år
Då kan vi samåka till träningar å tävlingar
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Våga vara annorlunda!
Kika runt lite på de andra klasserna också! 125R, 250R och 250SP.
Då slipper ni bli utkvalade dessutom! :D ;)
 

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
Goodstuff skrev:
Våga vara annorlunda!
Kika runt lite på de andra klasserna också! 125R, 250R och 250SP.
Då slipper ni bli utkvalade dessutom! :D ;)

Customåkare som kör japanskt istället för HD (iaf pre-Evo) gör ofta det för att de gillar att köra mer än att meka. Samma sak med sporthojar, vill man köra så köper man japanskt eller möjligen tyskt - den som tycker mycket om att meka köper italienskt eller kanske ryskt.
Utifrån allt som berättas om tvåtaktsracing här på SH så står det ganska klart vad tvåtaktsentusiaster gillar att göra förutom att köra... :7peta :D

Allvarligt talat, kvalsituationen och konkurrensen verkar visserligen tala för tvåtakt men det verkar oftast som en lycklig kombination om en motor håller två träningar i rad, eller en tävlingshelg utan kolvbyte... är det värt allt bök? :va
 

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Värmdö
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
69:an skrev:
Allvarligt talat, kvalsituationen och konkurrensen verkar visserligen tala för tvåtakt men det verkar oftast som en lycklig kombination om en motor håller två träningar i rad, eller en tävlingshelg utan kolvbyte... är det värt allt bök? :va
Jag bytte kolvar, avgasventiler och vev som var kronslut våren 2003. Sedan dess har jag inte rört motorn, kolvarna har gått 230 mil och de får nog sitta kvar året ut! 250SP är inte så tokigt ska ni veta! :tummenupp
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Torkel skrev:
Jag bytte kolvar, avgasventiler och vev som var kronslut våren 2003. Sedan dess har jag inte rört motorn, kolvarna har gått 230 mil och de får nog sitta kvar året ut! 250SP är inte så tokigt ska ni veta! :tummenupp
Resten av hojen har du dock rört... om i bollhavet :hihi
 

Jörgen Player Special

GRÖNT ÄR SKÖNT
Gick med
12 Nov 2003
Ort
Göteborg
Hoj
ZX10R
69:an skrev:
Allvarligt talat, kvalsituationen och konkurrensen verkar visserligen tala för tvåtakt men det verkar oftast som en lycklig kombination om en motor håller två träningar i rad, eller en tävlingshelg utan kolvbyte... är det värt allt bök? :va

Jag byter kolvar vartannat år, portarna börjar jag byta nu efter 700mil.. Så värst mycket mek är det inte i 250SP. Jag "skruvar" på vintern och kör på sommaren..

/JPS
 

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Sveriges Jerusalem
Hoj
Honda RS125R
Jörgen Player Special skrev:
Undrar om det ens är det.. Som sagt, jag mekar på vintern och kör på sommaren! Dessutom byter Kisa däcken åt mig :)

/Jörgen
Njaaa en 1/16 kanske?
250SP är en bra klass, inte så mycket mek
Mycket köra för en hyffsat liten peng
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
69:an skrev:
Utifrån allt som berättas om tvåtaktsracing här på SH så står det ganska klart vad tvåtaktsentusiaster gillar att göra förutom att köra... :7peta :D

Allvarligt talat, kvalsituationen och konkurrensen verkar visserligen tala för tvåtakt men det verkar oftast som en lycklig kombination om en motor håller två träningar i rad, eller en tävlingshelg utan kolvbyte... är det värt allt bök? :va
'

Visst är det mer mekande med en 250/125 Racer men det varierar också väldigt. Jag har fått meka en del eftersom jag:

1. Är en ganska oerfaren mekaniker som vill lära mig och därför skruvar.
2. Jag lägger upp allt här eftersom jagtror att någon bryr sig. Självbedrägeri i stora mått.
3. Jag har en hoj som har gått vääldig mycket om som inte var i så bra skick som jag hoppades.

Dock har jag bara haft ett mekaniskt haveri - vurporna har ju liksom inte med hojen att göra. :gnissla
Du kan jämföra det med AKO här på forumet. Han bytte däck och tankade på Sviestad. Räckte gott till en femteplats och stadiga 54:a tider - med en 96:a.
Jag skulle vilja hävda att folks farhågor om tvåtaktare är överdrivna.

Dessutom är responsen i hojen helt grym!
Försök föreställa dig en hoj som tillsammans med sin feta ägare, dvs jag, väger under 200 kg fulltankad och klar. Sedan 85-90 ystra tvåtaktshästar på bakhjulet. Allt i ett chassie som är byggt för en enda sak - köras så fort som möjligt på bana.
Låter det tråkigt? Tycker inte jag

Är man lite mindre raceromantisk så kör man 250SP. Det är det smartaste valet man kan göra enligt mig. Billig i inköp, billig i drift och rolig att köra.
Bygga om sin gathoj är det mest oekonomiska man kan göra.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Goodstuff skrev:
'

Är man lite mindre raceromantisk så kör man 250SP. Det är det smartaste valet man kan göra enligt mig. Billig i inköp, billig i drift och rolig att köra.
Bygga om sin gathoj är det mest oekonomiska man kan göra.

Sant så det svider i plånkan, men även 250SP kan vara personliga... kolla in Boxer Mattias no:21, den har kostat massor i haverier och annat konstigt.

Jag borde ha börjat med en 250SP men Mumlan lurade in mig i detta och tvingade mig att köpa en fullkittad fyrtaktare istället :mad:
 
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Top