69:an skrev:
Utifrån allt som berättas om tvåtaktsracing här på SH så står det ganska klart vad tvåtaktsentusiaster gillar att göra förutom att köra...
Allvarligt talat, kvalsituationen och konkurrensen verkar visserligen tala för tvåtakt men det verkar oftast som en lycklig kombination om en motor håller två träningar i rad, eller en tävlingshelg utan kolvbyte... är det värt allt bök?
'
Visst är det mer mekande med en 250/125 Racer men det varierar också väldigt. Jag har fått meka en del eftersom jag:
1. Är en ganska oerfaren mekaniker som vill lära mig och därför skruvar.
2. Jag lägger upp allt här eftersom jagtror att någon bryr sig. Självbedrägeri i stora mått.
3. Jag har en hoj som har gått vääldig mycket om som inte var i så bra skick som jag hoppades.
Dock har jag bara haft ett mekaniskt haveri - vurporna har ju liksom inte med hojen att göra.
Du kan jämföra det med AKO här på forumet. Han bytte däck och tankade på Sviestad. Räckte gott till en femteplats och stadiga 54:a tider - med en 96:a.
Jag skulle vilja hävda att folks farhågor om tvåtaktare är överdrivna.
Dessutom är responsen i hojen helt grym!
Försök föreställa dig en hoj som tillsammans med sin feta ägare, dvs jag, väger under 200 kg fulltankad och klar. Sedan 85-90 ystra tvåtaktshästar på bakhjulet. Allt i ett chassie som är byggt för en enda sak - köras så fort som möjligt på bana.
Låter det tråkigt? Tycker inte jag
Är man lite mindre raceromantisk så kör man 250SP. Det är det smartaste valet man kan göra enligt mig. Billig i inköp, billig i drift och rolig att köra.
Bygga om sin gathoj är det mest oekonomiska man kan göra.